Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Maataloustulo putosi Suomessa yli 53 % - mitä teki MTK?  (Luettu 13989 kertaa)

Köntys

  • Vieras

Jospa tää ilmaseks korjaaja tarvitti heinät ja laski saavansa ne ilmaseks kunnei tarvinnu maksaa kellekkään rahaa.....

Voitko pp vähän avata lisää ajatuskulkua...toi 800 vuokraa/ha lukuna, onx se vaan "heitto" vai perustuuko se johonkin laskelmaan ?
No ei sen enempää perustunut mihinkään laskelmiin, mutta jos mä vuokraan peltoa ja maksan siitä jotain vuokraa, niin saan karvan päälle 800 tukea siis siitä heinäpellosta. Jos maksan vaikka 300 vuokraa, niin mulle jää tuesta 500 ja siitä kulut pois ja sitte ne heinätkin jää mulle.
Jos taas sitten mä korjaan sun heinäpellon, josta sä jalomielisesti lahjoitat ne heinät mulle ihan ilmaiseksi, niin mä saan heinät ja työt ja oliko muuta?
No sä saat tuet ja mun tilanne on likimain sama kuin maksaisin +800 vuokraa..
Tilanne muuttuu jos nurmi erinomaisen hyvin perustettu kunnon siemenillä ja tasattu ja kivetty ja lähellä jaa jaa yms yms jonkin verran, mutta mun lompsassa ei silti juuri euroja näy tollaisten "ilmaisten" heinien korjuusta ja yleensä ne nurmetkin on rikkaruohoisia epätasaisia ynnämuuta.

Voi tuota ahneuden määrää
No ootko sä valmis lahjoittamaan mulle viljapeltosi ilmaiseksi korjattavaksi, ja annat mulle myös hehtaarituetkin, niinku säkin vaadit siltä ilmaisen heinän antajalta.

Sivupersoona

  • Vieras

Jospa tää ilmaseks korjaaja tarvitti heinät ja laski saavansa ne ilmaseks kunnei tarvinnu maksaa kellekkään rahaa.....

Voitko pp vähän avata lisää ajatuskulkua...toi 800 vuokraa/ha lukuna, onx se vaan "heitto" vai perustuuko se johonkin laskelmaan ?
No ei sen enempää perustunut mihinkään laskelmiin, mutta jos mä vuokraan peltoa ja maksan siitä jotain vuokraa, niin saan karvan päälle 800 tukea siis siitä heinäpellosta. Jos maksan vaikka 300 vuokraa, niin mulle jää tuesta 500 ja siitä kulut pois ja sitte ne heinätkin jää mulle.
Jos taas sitten mä korjaan sun heinäpellon, josta sä jalomielisesti lahjoitat ne heinät mulle ihan ilmaiseksi, niin mä saan heinät ja työt ja oliko muuta?
No sä saat tuet ja mun tilanne on likimain sama kuin maksaisin +800 vuokraa..
Tilanne muuttuu jos nurmi erinomaisen hyvin perustettu kunnon siemenillä ja tasattu ja kivetty ja lähellä jaa jaa yms yms jonkin verran, mutta mun lompsassa ei silti juuri euroja näy tollaisten "ilmaisten" heinien korjuusta ja yleensä ne nurmetkin on rikkaruohoisia epätasaisia ynnämuuta.

Voi tuota ahneuden määrää
No ootko sä valmis lahjoittamaan mulle viljapeltosi ilmaiseksi korjattavaksi, ja annat mulle myös hehtaarituetkin, niinku säkin vaadit siltä ilmaisen heinän antajalta.

Ahneeksi paskiaiseksi paljastui paalinpyörittäjä. Tollasen paskiaisen kanssa ei kannata tehdä minkäänlaista yhteistyötä, se vie tuhkatkin pesästä.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9763

Jospa tää ilmaseks korjaaja tarvitti heinät ja laski saavansa ne ilmaseks kunnei tarvinnu maksaa kellekkään rahaa.....

Voitko pp vähän avata lisää ajatuskulkua...toi 800 vuokraa/ha lukuna, onx se vaan "heitto" vai perustuuko se johonkin laskelmaan ?
No ei sen enempää perustunut mihinkään laskelmiin, mutta jos mä vuokraan peltoa ja maksan siitä jotain vuokraa, niin saan karvan päälle 800 tukea siis siitä heinäpellosta. Jos maksan vaikka 300 vuokraa, niin mulle jää tuesta 500 ja siitä kulut pois ja sitte ne heinätkin jää mulle.
Jos taas sitten mä korjaan sun heinäpellon, josta sä jalomielisesti lahjoitat ne heinät mulle ihan ilmaiseksi, niin mä saan heinät ja työt ja oliko muuta?
No sä saat tuet ja mun tilanne on likimain sama kuin maksaisin +800 vuokraa..
Tilanne muuttuu jos nurmi erinomaisen hyvin perustettu kunnon siemenillä ja tasattu ja kivetty ja lähellä jaa jaa yms yms jonkin verran, mutta mun lompsassa ei silti juuri euroja näy tollaisten "ilmaisten" heinien korjuusta ja yleensä ne nurmetkin on rikkaruohoisia epätasaisia ynnämuuta.

Voi tuota ahneuden määrää
No ootko sä valmis lahjoittamaan mulle viljapeltosi ilmaiseksi korjattavaksi, ja annat mulle myös hehtaarituetkin, niinku säkin vaadit siltä ilmaisen heinän antajalta.

Se tuntuu olevan raha kasvi toi nurmi, kun näin paljon väittelyä aiheuttaa. Ei onneksi kosketa mua. Joskus olen rehua paaleina myinyt , mutta kyllä hinta on ollut alhaisempi, kuin paikallisen urakoijan teko taksa. Nyt kun muistelen niin pari kertaa kasvinviljelijä on kysynyt tarviinko rehua sen pellolta, kohteliaasti olen kieltäytynyt. Yhdellä isännällä ainakin meinas tulla hätä, kun vielä sadonkorjuu velvotteen aikana ne luonnon heinät ei meinnannut kelvata kellekkään. Joutui kaatamaan itse monsuuni sateiden alle, niin sai edes mätänemään "kuivaheinänsä"

supersammakko

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8652
  • You're a slave to money then you die
Luomutilalla terhakka apilanurmi on kyllä osoittautunut todelliseksi rahakasviksi, jopa niin arvokkaaksi että siitä luopumisesta pitäisi saada maksu.
Nothing is Something Worth Doing

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9763

Ahneeksi paskiaiseksi paljastui paalinpyörittäjä. Tollasen paskiaisen kanssa ei kannata tehdä minkäänlaista yhteistyötä, se vie tuhkatkin pesästä.

Sillä on vaan hyvät patterit laskimes ja mahdollisuus noudattaa sen näytön kertomaa. Monet ei omista koko laskinta tai piittaa sen näyttämästä tuloksesta.

Paalinpyörittäjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6908
Se on siis ahneutta kun tarvitsee työstä palkan?

Maataloustuotannon kannattavuus perustuu tukiin, jos ei perustu, niin sivupersoona vois köntyksen kanssa tulla korjaan sadon vaikka koko alalta, mulle riittää sitten pelkkä tuki, niin voin kehua ette ole ahneita  ;D

Tukien virallinen selitys kait on se, että niiden pitäisi alentaa elintarvikkeiden hintaa.
Miten alentaa elintarvikkeiden hintaa viljelijän A saama tuki silloin kun viljelijä B tekee ne peltotyöt siellä Aan pellolla?

Sivupersoonalle ja köntykselle lohdutuksen tiedoksi; sadonkorjuuvelvoite poistui viime vuonna, joten voitte ihan kaikessa rauhassa kaataa itse nurmenne ja saatte ne tuet itse  :)

Ps Minulla olisi ihan hyviäkin nurmia kauempana tilasta joiden korjuusta voisin satasen jollekulle heinän tarvitsijalle maksaa hehtaarilta  ;)

Paalinpyörittäjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6908

Ahneeksi paskiaiseksi paljastui paalinpyörittäjä. Tollasen paskiaisen kanssa ei kannata tehdä minkäänlaista yhteistyötä, se vie tuhkatkin pesästä.

Sillä on vaan hyvät patterit laskimes ja mahdollisuus noudattaa sen näytön kertomaa. Monet ei omista koko laskinta tai piittaa sen näyttämästä tuloksesta.
Totta.
Sivupersoona ei ole ahne paskiainen, kun se pitää vaan tuet ja lahjoittaa jalomielisesti ne työt yhteistyökumppanille  ;D

Köntys

  • Vieras

Ahneeksi paskiaiseksi paljastui paalinpyörittäjä. Tollasen paskiaisen kanssa ei kannata tehdä minkäänlaista yhteistyötä, se vie tuhkatkin pesästä.

Sillä on vaan hyvät patterit laskimes ja mahdollisuus noudattaa sen näytön kertomaa. Monet ei omista koko laskinta tai piittaa sen näyttämästä tuloksesta.
Totta.
Sivupersoona ei ole ahne paskiainen, kun se pitää vaan tuet ja lahjoittaa jalomielisesti ne työt yhteistyökumppanille  ;D

Voi venäjä!
Pidäthän sinäkin maidontuotannon ja eläinkohtaiset tuet itselläsi, et ole niillä tukirahoilla valmis maksamaan maanomistajille mitään, vaan vaadit ilmaisen rehun lisäksi niittenkin tukirahatkin taskuusi, ja vielä teettäisit korjuutyönkin, hihhoijaa. Kait se viljelijän pitää tulla se rehu niille kantturoille tulla syöttämäänkiin ja vetämään sen tizziztä maitona ulos  :D

Paalinpyörittäjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6908

Ahneeksi paskiaiseksi paljastui paalinpyörittäjä. Tollasen paskiaisen kanssa ei kannata tehdä minkäänlaista yhteistyötä, se vie tuhkatkin pesästä.

Sillä on vaan hyvät patterit laskimes ja mahdollisuus noudattaa sen näytön kertomaa. Monet ei omista koko laskinta tai piittaa sen näyttämästä tuloksesta.
Totta.
Sivupersoona ei ole ahne paskiainen, kun se pitää vaan tuet ja lahjoittaa jalomielisesti ne työt yhteistyökumppanille  ;D

Voi venäjä!
Pidäthän sinäkin maidontuotannon ja eläinkohtaiset tuet itselläsi, et ole niillä tukirahoilla valmis maksamaan maanomistajille mitään, vaan vaadit ilmaisen rehun lisäksi niittenkin tukirahatkin taskuusi, ja vielä teettäisit korjuutyönkin, hihhoijaa. Kait se viljelijän pitää tulla se rehu niille kantturoille tulla syöttämäänkiin ja vetämään sen tizziztä maitona ulos  :D
Maksan minä vuokraa ja sun mielestä mun tarttis maksaa vielä eläintuetkin niiden peltotukienkin lisäksi ?

JD6630

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5502
Toi toisilta rehun korjaaminen riippuu kans siitä että kuka lannoittaa ja hoitaa pellot muuten.

Eihän siinä ole mitään järkeä että itse tekee kaiken ja toinen nostaa tuet. Se on tavanomaisessakin jo sama maksaa yli 500€ vuokraa ennemmin kuin lähtee tuohon mukaan.

Jos täällä pitäis maksaa yli 200€/ha vuokraa niin silloin pitäis jo vakavasti harkita vuokrapelloista luopumista kokonaan.

supersammakko

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8652
  • You're a slave to money then you die
Eihän siinä ole mitään järkeä että itse tekee kaiken ja toinen nostaa tuet. Se on tavanomaisessakin jo sama maksaa yli 500€ vuokraa ennemmin kuin lähtee tuohon mukaan.
Entä sitten jos muuten ei ole peltoa tarjolla? Odotatko että naapurin isäntä kuolee että saat sitten eläkkeesi kynnyksellä laajentaa karjapalatsia?
Nothing is Something Worth Doing

JD6630

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5502
Eihän siinä ole mitään järkeä että itse tekee kaiken ja toinen nostaa tuet. Se on tavanomaisessakin jo sama maksaa yli 500€ vuokraa ennemmin kuin lähtee tuohon mukaan.
Entä sitten jos muuten ei ole peltoa tarjolla? Odotatko että naapurin isäntä kuolee että saat sitten eläkkeesi kynnyksellä laajentaa karjapalatsia?
No kannattaa vaikka raivata.

Laajentaminen ja joissain tapauksessa sen tuoma vaurastuminen kun ovat sellaisia asioita jotka saavat ihmiset kateellisiksi. Suomessa taas kateus on yhtä kuin katkeruus, joka johtaa siihen että sitä rehua ei saa korjata vaikka maksaisi tukien päällekkin jotain.
Tai kannattaa tehdä ainakin 10v mittainen kirjallinen sopimus jos noihin kuvioihin lähtee.

supersammakko

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8652
  • You're a slave to money then you die
Eihän siinä ole mitään järkeä että itse tekee kaiken ja toinen nostaa tuet. Se on tavanomaisessakin jo sama maksaa yli 500€ vuokraa ennemmin kuin lähtee tuohon mukaan.
Entä sitten jos muuten ei ole peltoa tarjolla? Odotatko että naapurin isäntä kuolee että saat sitten eläkkeesi kynnyksellä laajentaa karjapalatsia?
No kannattaa vaikka raivata.
No jos ei ole siunaantunut metsää? Ja vaikka olisikin mistä raivata, niin täällä on jo kaikki kelvolliset osat raivattu, loppuihin tarvitaan dynamiittia.
Nothing is Something Worth Doing

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52007
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Eikö maitotuki ole pääomatuloa, jota Juha Marttila saa artikkelin mukaan noin 30000 euroa, joka tulee hänelle vielä 216000 euron MTK:n palkkatulon lisäksi. Hänhän on suurituloinen sivutoiminen viljelijä!

Olitkos joku maatilan emäntä jostakin, jos olet niin ei silloin tuollaisia tarvi tosimielellä  kysellä. Kysy kuitenkin mitä haluat raatilaiset vastaavat mitä haluavat. Mitäs tulisi tehdä jos hän on sivutoiminen viljelijä,mitä net muissa puulaakeissa tekee.

Hyvä vaan, että nämä herrat ovat oikeasti sivutoimisia maataloustuottajia. Kas kun näin on, niin maataloustukea ei tulla koskaan leikkaamaan sivutoimisilta 😅😅😅

Mtk ei ainakaan asiaa lobbaa, kun herrat tekisivät siinä ikävän tempun itselleen 😅😅

 Miksi viljelijää joka muun työnsä ohessa ihan oikeasti vielä viljeleekin pitäiskään muita viljelijöitä kaltommin kohdella. Se nyt ei ole järkevä temppu kenenkään viljelijän kannalta.
Juu, juuri kuuntelin yhtä sivutoimiviljelijää joka kehui kuinka hienosti oli menny heinähommat kun naapuri oli korjannut koko alan itselleen ja korvauksetta tottakai. Väliin voi miettiä, paljonko tuollainen toiminta alentaa elintarvikkeiden hintaa, vai onko se vaan maanomistamisen tukemista?
No eipä silti siihen samaan tässä olen itsekkin tuotantoa säätämässä, mutta olisihan se kaikkien kannalta reiluinta, että tuet maksettaisiin sille, joka ne työtkin tekee.

Jopas päästit suustasi sammakon....

No kaikkien onneksi PP:n kaltaisia ylpeitä röyhkimyksiä on vaan parin desimaalin verran nollasta.
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52007
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Eihän siinä ole mitään järkeä että itse tekee kaiken ja toinen nostaa tuet. Se on tavanomaisessakin jo sama maksaa yli 500€ vuokraa ennemmin kuin lähtee tuohon mukaan.
Entä sitten jos muuten ei ole peltoa tarjolla? Odotatko että naapurin isäntä kuolee että saat sitten eläkkeesi kynnyksellä laajentaa karjapalatsia?
No kannattaa vaikka raivata.
No jos ei ole siunaantunut metsää? Ja vaikka olisikin mistä raivata, niin täällä on jo kaikki kelvolliset osat raivattu, loppuihin tarvitaan dynamiittia.

Saumatonta yhteistyötä alusta loppuun, lauleskeli aikoinaan Royal Familyn suoralipat....

Minä, minun ja minulle. Näin se homma etenee.....
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159