Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Hiehojen kasvatus naapurissa  (Luettu 5951 kertaa)

isojussi

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 54
Hiehojen kasvatus naapurissa
Tuntus yhtäkkiä hyvältä ajatukselta, mitä ootte mieltä? Naapuri laitto lypsävät pois ja pari lehmää jäi lypsyyn, millä juottavat vasikoita ja kasvattavat ja siementävät sitten aikanaan. Omaa tilannetta helpottais kovasti, kun vois hyödyntää tilat lypsäville.
Neljä vasikkaa sinne jo vietiin juottoon ja rahan kanssa ei pelattu, kun on diili, että otan nuo joskus takaisin (eli ostan ja maksan kasvatuksesta). Ite kun en mistään mitään tiedä, melkein "pysty metästä" tähän touhuun lähteny.

navettapiika

  • Vieras
Vs: Hiehojen kasvatus naapurissa
Jos diili on hyvä, ettei niitä oikeasti tarvitse markkinahinnalla sieltä naapurista ostaa niin toimiihan se..mutta  entäs jos vuokraat naapurin navetan ja käyt itse hoitamassa? Jäisi ehkä enemmän vaivan palkkaa.

isojussi

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 54
Vs: Hiehojen kasvatus naapurissa
Joo, mutta kun tämä on pelkästään yksin minun toimeentulo, niin ei mulla aika riitä kaikkeen.Toki on äitini vielä täysillä remmissä, vaikka onkin eläkkeellä.

navettapiika

  • Vieras
Vs: Hiehojen kasvatus naapurissa
Kannattaa tehdä hyvä ja kirjallinen sopimus tuosta hiehojen kasvattamisesta. Siemennyksistä ja muusta.. kuka maksaa ja mitä.  Monihan tuon on ulkoistanut, meillä ei tule kysymykseenkään. Mutta jos sopimus syntyy niin miksei olisi ihan järkevä vaihtoehto.

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: Hiehojen kasvatus naapurissa
Joo, mutta kun tämä on pelkästään yksin minun toimeentulo, niin ei mulla aika riitä kaikkeen.Toki on äitini vielä täysillä remmissä, vaikka onkin eläkkeellä.

Tiedätkös "iso"jussi, että toi hiehohomma on oikeasti hyvä idea
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

maidontuottaja

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5521
  • 250k
Vs: Hiehojen kasvatus naapurissa
Joo, mutta kun tämä on pelkästään yksin minun toimeentulo, niin ei mulla aika riitä kaikkeen.Toki on äitini vielä täysillä remmissä, vaikka onkin eläkkeellä.

Tiedätkös "iso"jussi, että toi hiehohomma on oikeasti hyvä idea
Joku sanos jotta hiehoja on helpompi lypsää kun lehmiä😅
Huonostakin asiasta voi löytyä joskus jotain hyvää.

isojussi

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 54
Vs: Hiehojen kasvatus naapurissa
Kannattaa tehdä hyvä ja kirjallinen sopimus tuosta hiehojen kasvattamisesta. Siemennyksistä ja muusta.. kuka maksaa ja mitä.  Monihan tuon on ulkoistanut, meillä ei tule kysymykseenkään. Mutta jos sopimus syntyy niin miksei olisi ihan järkevä vaihtoehto.

Mikähän se olis hyvä sopimus, mitä siitä kasvatuksesta sitten vois maksaa? Oma karja ei ole milloinkaan ollu missään tarkkailussa, mutta kohtuu terveitä ovat olleet. Ja tuo suullinen sopimus oli ihan ok, kun on tuota nuorkarjaa vähän liikaa.

isojussi

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 54
Vs: Hiehojen kasvatus naapurissa
Joo, mutta kun tämä on pelkästään yksin minun toimeentulo, niin ei mulla aika riitä kaikkeen.Toki on äitini vielä täysillä remmissä, vaikka onkin eläkkeellä.

Tiedätkös "iso"jussi, että toi hiehohomma on oikeasti hyvä idea

"Isolla" jussilla on kyllä kyllä ihan mukuloita ja akka, tyttö 18v ja poika 13v. ja ite olen 38v. Että ei tässä äidin helmoissa pyöritä. Akka on senverran järkevä, että ei lähde tähän touhuun. Ja Mutsikin pitäis saada varovasti pois tuolta navetasta. Nii ja työkokemusta mulla 20v. muusta kun paskahännistä.

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8361
Vs: Hiehojen kasvatus naapurissa
Jos diili on hyvä, ettei niitä oikeasti tarvitse markkinahinnalla sieltä naapurista ostaa niin toimiihan se..mutta  entäs jos vuokraat naapurin navetan ja käyt itse hoitamassa? Jäisi ehkä enemmän vaivan palkkaa.
Markkinaraha on nykyyään hiehoista liian halpa. oikeasti hyvästä kasvatuksesta kannattaaa maksaa tuon markkinahinnan yli.
Mystinen kesälaatumies

maidontuottaja

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5521
  • 250k
Vs: Hiehojen kasvatus naapurissa
noitahan kuskataan pitkiäkin matkoja ainakin 300-400 kilometriä. Laatu vissiin on silloin kohdillaan. Naapuri ei välttämättä osaa kasvattaa kuin läskihiehoja, eli pilaa sen ja siitä ei kunnon lypsäjää tule.

Viimeksi muokattu: 31.08.16 - klo:23:03 kirjoittanut maidontuottaja

Huonostakin asiasta voi löytyä joskus jotain hyvää.

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: Hiehojen kasvatus naapurissa
Joo, mutta kun tämä on pelkästään yksin minun toimeentulo, niin ei mulla aika riitä kaikkeen.Toki on äitini vielä täysillä remmissä, vaikka onkin eläkkeellä.

Tiedätkös "iso"jussi, että toi hiehohomma on oikeasti hyvä idea

"Isolla" jussilla on kyllä kyllä ihan mukuloita ja akka, tyttö 18v ja poika 13v. ja ite olen 38v. Että ei tässä äidin helmoissa pyöritä. Akka on senverran järkevä, että ei lähde tähän touhuun. Ja Mutsikin pitäis saada varovasti pois tuolta navetasta. Nii ja työkokemusta mulla 20v. muusta kun paskahännistä.

+ sinulla on lisäksi huumorintajua 😅

Tuohon hiehon kasvatushintaan vaikuttaa moni juttu. Mm. se kenen karjatunnuksella ne ovat, kuka omistaa niiden sonnan ja kuka tuo niille rehut
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

sjk

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1784
Vs: Hiehojen kasvatus naapurissa
noitahan kuskataan pitkiäkin matkoja ainakin 300-400 kilometriä. Laatu vissiin on silloin kohdillaan. Naapuri ei välttämättä osaa kasvattaa kuin läskihiehoja, eli pilaa sen ja siitä ei kunnon lypsäjää tule.
Taitaa läski pilata vähemmän kuin se toinen ääripää...

Terminator II

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16939
  • YTK:FI
Vs: Hiehojen kasvatus naapurissa
Joo, mutta kun tämä on pelkästään yksin minun toimeentulo, niin ei mulla aika riitä kaikkeen.Toki on äitini vielä täysillä remmissä, vaikka onkin eläkkeellä.

Tiedätkös "iso"jussi, että toi hiehohomma on oikeasti hyvä idea

Oikeasti tuo on huono idea tällä hetkellä!

Järkevästi ajateltuna kaikki siemennykset lihakarjalla. Vasikat välitykseen terninä. Uudistukeen tarvittavat hiehot ostaa sitten markkinoilta. Pari tilaa täälä päin ainakin tekee tällä tavalla.
Vasen silmä jos on musta, niin vasurit veti kuonoon! Oikea slmä jos on musta, niin kapitalistilta tuli kuonoon! mutta jos kumpikin silmä on musta, niin kannatat demokratiaa!

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: Hiehojen kasvatus naapurissa
Joo, mutta kun tämä on pelkästään yksin minun toimeentulo, niin ei mulla aika riitä kaikkeen.Toki on äitini vielä täysillä remmissä, vaikka onkin eläkkeellä.

Tiedätkös "iso"jussi, että toi hiehohomma on oikeasti hyvä idea

Oikeasti tuo on huono idea tällä hetkellä!

Järkevästi ajateltuna kaikki siemennykset lihakarjalla. Vasikat välitykseen terninä. Uudistukeen tarvittavat hiehot ostaa sitten markkinoilta. Pari tilaa täälä päin ainakin tekee tällä tavalla.

No toi on se paras tapa, jos ei pelkää tauteja/ on jo kaikki taudit.

Mut oikeasti fiksuin ratkaisu jo ei tahdo itse jalostaa.
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

navettapiika

  • Vieras
Vs: Hiehojen kasvatus naapurissa
Joo, mutta kun tämä on pelkästään yksin minun toimeentulo, niin ei mulla aika riitä kaikkeen.Toki on äitini vielä täysillä remmissä, vaikka onkin eläkkeellä.

Tiedätkös "iso"jussi, että toi hiehohomma on oikeasti hyvä idea

Oikeasti tuo on huono idea tällä hetkellä!

Järkevästi ajateltuna kaikki siemennykset lihakarjalla. Vasikat välitykseen terninä. Uudistukeen tarvittavat hiehot ostaa sitten markkinoilta. Pari tilaa täälä päin ainakin tekee tällä tavalla.

No toi on se paras tapa, jos ei pelkää tauteja/ on jo kaikki taudit.

Mut oikeasti fiksuin ratkaisu jo ei tahdo itse jalostaa.
Tuossa on vain tautien lisäksi se ikävä sivuseikka, ettei kukaan parastaan myy..eli saa ne, mitä kasvattaja ei omaan navettaansa halua. Näitä jalostuksen-kukkasia on jokunen tuossa käynyt, nimeomaan käynyt, aika harva niistä on asumaan jäänyt. Ikävä kyllä.