Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Rapid proge testi  (Luettu 6949 kertaa)

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9736
Rapid proge testi
Sanokaa nyt viisaammat meneekö rapid testi vituralleen, jos näytteen ottaa jälkimaidosta. Näinhän muissa testeissä otetaan lypsyn jälkeen. Muutama laatikko noita tullut jo tuhottua ja virhe havaintoja ollut ennenkin. Olen siemennyttänyt tiinettä lehmää, jonka olen muka rapidilla todennut kiimaiseksi. No nyt tekis taas olla toista mieltä. Eilen katsoin proget yhdeltä joka ei edes limoitellut ... kaksi viivaa joista alempi selvästi vaaleampi. Tänä aamuna se limoitteli ja lypsyn jälkeen näyte ja tulkinta vain yksi viiva. En uskonut tulosta ja soitin semmarin. Testasin kuitenkin samasta maidosta toisen kerran ja sekin vaan yksi viiva. noin tunnin kuluttua tästä uusi maito ja putkilot tupaan ja lasit päähän ja akkakin kattomaan ...yksi viiva. Peruutus soitto fabaan. Nyt illalla lehmä olis selkään hypännyt jos ei olisi parressa, pitkä lima , pidätti maitoaan mutta antoi kun pisti hetkeksi käsikäytölle milkkarin. Niin ja otinhan mä aamulla meijeriinkin näytteen mutta sen olin sitten unohtanut pöydälle . Onko mulla nyt joku periaatteellinen virhe näytteen otossa, lehmässä vika vai huuhaata koko testi? Miksi ihmeessä muut toimivat testit kuten progitor on lopetettu :(

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65298
Vs: Rapid proge testi
eiks noi pitä ottaa alkumaidosta?     ite käytän tuota faban myymää p4 testiä ja se aika hyvin näyttänny ...   tuota en muista /tunne...

navettapiika

  • Vieras
Vs: Rapid proge testi
Mulla myös käytössä tuo faban testi, eikä ongelmia ole ollut. Testin olen ottanut kyllä alkutippojen jälkeen tai sitten hetken päästä..

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9736
Vs: Rapid proge testi
eiks noi pitä ottaa alkumaidosta?     ite käytän tuota faban myymää p4 testiä ja se aika hyvin näyttänny ...   tuota en muista /tunne...

siis se on just tuo sama P4 rapid. Kaikki muut on käsketty ottaa jälkimaidosta, tuosta nyt ei oikeastaan sanota kuin että maidosta. Toki se 4.tippa sen kuvan mukaan pitää vetää kippoon :)

Viimeksi muokattu: 29.10.16 - klo:19:29 kirjoittanut lypsyukko

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65298
Vs: Rapid proge testi
itelle semmarri nimenomaan sanoi että alkumaidosta eikä jälki koska se saattaa näyttää ihan mitä tahansa...              koska net proket on juuri tuossa alkupuolen maidossa eikä siinä joka rakkuloista sitten tulee.... niin sanoi hän...                      ja siinä ohjeessa todella on jopa meikäläisen järelle ohje miten toimia joten olen jopa tykänny tuosta testistä sen helppouden takia... ja aika hyvin on näyttänny ja senhän voi uusia hetken päästä..                   mutta kuullu että ihan kylmästä maidosta ei kantsi tehä....                                 siis+2 asteisesta...

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9736
Vs: Rapid proge testi
itelle semmarri nimenomaan sanoi että alkumaidosta eikä jälki koska se saattaa näyttää ihan mitä tahansa...              koska net proket on juuri tuossa alkupuolen maidossa eikä siinä joka rakkuloista sitten tulee.... niin sanoi hän...                      ja siinä ohjeessa todella on jopa meikäläisen järelle ohje miten toimia joten olen jopa tykänny tuosta testistä sen helppouden takia... ja aika hyvin on näyttänny ja senhän voi uusia hetken päästä..                   mutta kuullu että ihan kylmästä maidosta ei kantsi tehä....                                 siis+2 asteisesta...

siis mihinä ohjeessa ... sanotaan vaan että lypsä lehmän maitoa esim näytepikariin. Progitor, RPT ja valion laboratorion näyte piti / pitää ottaa nimenomaan jälkimaidosta. NO täytyy testata aamulla alkumaidosta, huomenna voi olla jopa parempi aika kuin tänään mutta ... Persiilleen on mennyt ennekin mutta silloin syyksi olen ajatellut "kenttäolosuhteet" eli talvisen viileä karjakeittiö ja jäähtyneen maidon. Ei toki mitään 2 asteista vaan ehkä 15 ?

Magia

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3661
Vs: Rapid proge testi
Lypsyukolle sanoisin,usko silmiäsi,sitä kautta voit oppia paremmaksi kuin testit on.Semmarille ilmoitus mahdollisesta tiineydestä,osa ainakin jättää siementämättä tiineen.Muista havannoista voi myös informoida.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65298
Vs: Rapid proge testi
heh, mutta kuin paljon immeiset ihan tosiaan kattellee noita persiitä?   ite en ainakaan hirveesti vahtaa kun on noita muitakin velvoitteita täytettävänä ja kun nuo apulaitteet kerran on niin käyttää niitä sen mukaan kun tarve...

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9736
Vs: Rapid proge testi
Täysin HuuHaa testi ! Nyt alkumaidoista eli kolme suihtetta mäkeen sitten kippoon muutama suihke ja kaksi näytettä samasta maidosta. Näytteet vieretysten ja samat olosuhteet ... toisessa kaksi tummaa viivaa eli kiimassa ja toisessa kontrolli tumma ja alempi hento vaalea eli tiine. Päiväyskin vanhenee vasta tammikuussa 2017. No soitin semmarin ja täytyy nyt ottaa tänään "kiima" proge maitoautoa varten huomiselle.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65298
Vs: Rapid proge testi
ja kun tulee tulos progetestistä meijeriltä niin on kantava!   mikä ihme että noita ei saa täysin luotettavaksi... ite ainakin pettynny tuohon auton mukna lähtevään...   pari hutia jo tässä karjassa...

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9736
Vs: Rapid proge testi
ja kun tulee tulos progetestistä meijeriltä niin on kantava!   mikä ihme että noita ei saa täysin luotettavaksi... ite ainakin pettynny tuohon auton mukna lähtevään...   pari hutia jo tässä karjassa...

Ei kun auton mukana lähtevä on luotettava !  Eri asia sitten onko lehmän kiimakierto normaali. Progesteronihan on matalalla sen kolme päivää ja jos otanta ei osu noihin mataliin päiviin, niin prog.on korkealla, eli tulkitaan tiineeksi 22vrk siemennyksestä. Sitten oma lukunsa varhais luomiset jotka sotkevat koko paletin. Tänä syksynä pari noita 22vrk "tiine" ja sitten jossain 52 vrk siemennyksestä kiimassa.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9736
Vs: Rapid proge testi
No niin semmari kävi. P4 rapid näyte otettava loppumaidosta ! Vaikka sanoin testini tulokset, niin meinas että todella hyvässä kiimassa. "Siinä on nyt ollut kait jotain vikaa siinä testissä". Täytyy varmistaa kuka ja mikä testi on oikeassa. Ihan nyt ei vakuuta :)

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9736
Vs: Rapid proge testi
Valma arvo muuten oli 1. No olihan sentäs 1 näyte 5:stä tulokseltaan oikea. Hyvä on  onnistumis rosentti !

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9736
Vs: Rapid proge testi
Voi *ittu   tuota testiä ! Niin edellisen jälkeen olen taas yhdeltä semmarilta saanut opetusta testin tekoon. "Näyte otetaan ennen lypsyä viidennestä suihkeesta lähtien. Tätä maitoa seitsemän tippaa siihen koeputkeen ja tikku perään. reilun 5min jälkeen luetaan tulos joka on sitten ihan puuta heinää.

La päivällä huuteli lehmä vähän vajaa 6vkoa siemennyksestä. 3 viikon kohdalla pika testi joka oli "korkea". Sitten se oma moka en ottanut maidosta tiineystestiä :( No la iltana pikatesti ... vain kotrolli viiva näkyvissä , uusi testi su aamuna ja sama tulos. Su illalla ohut kirkas lima. Ma aamuna kolmas pikatesti ... tulos korkea, en siis siemennä tiinettä lehmää :( Samana aamuna proge testi meijeriin . No Tiistaiaamuna veri hännäs ja meijerin testi 1. Kolikollakin oikea tulos todennäköisyydellä 50/50. Tuolla ei sitten millään . *erkele !

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65298
Vs: Rapid proge testi
mitäs semmari löysi munasarjoista?     ite manannu kun tällä vuotella ei ole yhtään kiimaa tullu kantavaksi.    ihan hyin on miulla näyttänny tuo testi kiimat.    mutt nyt en tiiä kun veri seuraavana päivänä siemennyksestä ja silti kolmen viikon päästä taas limat ja höyhäily..   liekö hieman tyhjiä olkia kannussa?     ihan kui apteekki myy käytettyjä neuloja.     yleensä vain harva lehmä tarvinna kahta siemmenystä kiimaansa.     kuhan vaan alkaa nuo kiimat,  pikkasen hitaita käynnistymään.