Ympäristöystävällisyys ja hävittäminenLiFePO4-akku on ympäristöystävällinen, sillä siinä ei ole käytetty ympäristölle haitallisia raskasmetalleja. Akut tulee kierrättää viemällä ne paristojen- ja akkujenkeräyspisteeseen, joita on tyypillisesti kierrätyspisteissä ja kauppakeskusten yhteydessä. Li-ion-akuille on olemassa Suomessa kierrätysmenetelmä AkkuSer, jossa niiden sisältämät raaka-aineet otetaan talteen ja ohjataan uudelleenkäyttöön.
Uuden Tesla Model 3:n esittelyssä Elon Musk ilmoitti, että auton voimalinjan huoltoväli on yli 1,5 miljoonaa kilometriä.
Yhtiön uusi akkupaketti kilpailee sekä hinnalla että kapasiteetilla. Yhtiön mukaan samalla tilavuudella kuin ennen saa nyt 50 prosenttia enemmän varauskapasiteettia.Samsung SDI toimittaa jo nykyään akkuja BMW:lle ja Audille. Yhtiön uudessa akkupaketissa käyttäjä voi päättää moduulien määrän. Esimerkiksi premium-sähköautoon voi asentaa 20 akkumoduulia ja saada sille 600-700 kilometrin toimintamatkan yhdellä latauksella.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kaytetyn-teslan-arvo-romahti-jopa-euron-kilometrilla/t7K72iWe
Bollinger, joka on siis nykyisin muutakin kuin samppanjaa, paljasti tulevan sähkömoottorisen maasturinsa heinäkuussa. Siitä alkaen tilauksia on otettu vastaan ja niiden määrä on yllättänyt täydellisesti valmistajan. Ostajia B1-mallille on jonossa jo yli kymmenen tuhatta kappaletta.
On vallan mahtavaa, ettei niin kiire, että tarvis tuollaista. Ja toisekseen, täällä ajetaan traktorilla maastossa, ja autolla tiellä.
Kaikki puhuu akkuautoista, aivan kuin ne olisivat jotain ikiliikkujia. Entäs sitten kun se pitää ladata, siinä taitaa sähkömittari pyöriä kuin majurin hihnapyörä. Eräässä parkkihallissa neljän teslan yhtäaikainen latauskin poltti sulakkeet, saati sitten kun niitä on sata...ei oo halpaa leikkiä taloyhtiöillekään siellä Punavuoren kuplassa, kun vedetään uudet kaapelioinnit ekoautoille.
Lainaus käyttäjältä: FMJ - 05.10.17 - klo:22:42Kaikki puhuu akkuautoista, aivan kuin ne olisivat jotain ikiliikkujia. Entäs sitten kun se pitää ladata, siinä taitaa sähkömittari pyöriä kuin majurin hihnapyörä. Eräässä parkkihallissa neljän teslan yhtäaikainen latauskin poltti sulakkeet, saati sitten kun niitä on sata...ei oo halpaa leikkiä taloyhtiöillekään siellä Punavuoren kuplassa, kun vedetään uudet kaapelioinnit ekoautoille.Ei kait tuo akkujen lataaminen ole suurin katastrofi, akkujen vaihtaminen muutaman vuoden välein voisi jo olla.
Euroopassa kaikki kynnelle kykenevät eivät kilpaile Teslan akkutehtaan tontista. Saksalaiset tekevät oman tehtaan. Itse akkupötkylä ei näyttäisi olevan kovin monesta osasta kokoonpantu, saatikka rakettitekniikkaa. https://www.youtube.com/watch?v=CxS7XeIh_i4 Toki sen mekaniikan kokoonparsiminen, jolla päästään näihin komponentteihin, vaatinee kohtuullisen puristuksen. Lithiumkaivoskin olisi hyvä olla. https://youtu.be/Lt6oKRQqoSc. Tästä nousee kysymys: Eikö kukaan Suomessa halua omaa akkutehdasta ? Kun Terrafamenkin heikot näkymät omaavalle toiminnalle (nikkelin hinta alhainen) riittää julkista että yksityistä rahaa, eikö hyvät näkymät omaavalle sitten ?