Kirjoittaja Aihe: Tesla  (Luettu 26610 kertaa)

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • *
  • Viestejä: 10893
  • Virolaista kiitos!
    • Profiili
Vs: Tesla
« Vastaus #30 : 02.08.17 - klo:11:57 »
Sähköauto kehiin heti, kun sen hankintahinta ja toimintasäde on asiallisella tasolla. Mitään järkeä temmeltää näiden vanhanaikaisten polttomoottoripurkkien kanssa. Rakennekehityskin menee siihen suuntaan, että sähköauto on kohta arkipäivää. Esim. Audi päätti keskittää liki kaikki voimavaransa sähköautojen kehittämiseen. Tolkuttomat summat tuotekehitysrahaa laitetaan tähän kiinni. Pakko sillä rahalla on jo tuloksiakin syntyä...

Moerkoe

  • Aktiivi
  • ***
  • Viestejä: 333
    • Profiili
Vs: Tesla
« Vastaus #31 : 02.08.17 - klo:19:54 »
Renault Zoe yltää 300km toimintamatkaan parhaimmillaan ja maksaa uutena saman kun kolme vuotta vanha käytetty kyntöaura.  https://www.nettikone.com/kverneland/eg85-200-5/1612156

Amerikan Kaliforniassa Tesla model3 myydään kuluttajalle hintaan 21000€, toki mukana sähköautoilun tuki. Suomessa noin 40 000€.  http://www.hs.fi/autot/art-2000005310391.html

Litium akkujen kierrätyksestä:

Lainaus
Ympäristöystävällisyys ja hävittäminen

LiFePO4-akku on ympäristöystävällinen, sillä siinä ei ole käytetty ympäristölle haitallisia raskasmetalleja. Akut tulee kierrättää viemällä ne paristojen- ja akkujenkeräyspisteeseen, joita on tyypillisesti kierrätyspisteissä ja kauppakeskusten yhteydessä. Li-ion-akuille on olemassa Suomessa kierrätysmenetelmä AkkuSer, jossa niiden sisältämät raaka-aineet otetaan talteen ja ohjataan uudelleenkäyttöön.
  https://fi.wikipedia.org/wiki/Akku

Autojen käytetyt litiumakkupaketit kelpaavat hyvin esim. aurinkopaneelijärjestelmien sähkövarastoiksi. Ainakin Renaultin, Nissanin ja Teslan akuilla on kahdeksan vuoden takuu. Jos kapasiteetti on laskenut vaikka 20% ja akku mennyt takuuvaihtoon, on sitä jäljellä esim. Tesla model 85 mallissa vielä lähes 70 kWh mikä on melkoinen määrä. Siitä se sitten jatkaa laskuaan 3-5% vuosivauhtia, joten käyttövuosia on runsaasti jäljellä kierrätyskohteessakin.

Sanotaan siis, että akkujen romutus on edessä ehkä parinkymmenen vuoden kuluttua. Huoli on toki aiheellinen, ei voi vähätellä.

 

Moerkoe

  • Aktiivi
  • ***
  • Viestejä: 333
    • Profiili
Vs: Tesla
« Vastaus #32 : 06.08.17 - klo:11:03 »
Pidemmät huoltovälit ovat saapuvilla.

Lainaus
Uuden Tesla Model 3:n esittelyssä Elon Musk ilmoitti, että auton voimalinjan huoltoväli on yli 1,5 miljoonaa kilometriä.
https://tekniikanmaailma.fi/autot/autoilijan-unelma-pian-totta-tesla-model-3n-voimalinjan-huoltovali-16-miljoonaa-kilometria/

Moerkoe

  • Aktiivi
  • ***
  • Viestejä: 333
    • Profiili
Vs: Tesla
« Vastaus #33 : 20.09.17 - klo:22:53 »
Teslan kumppani akkupuolella on Panasonic. Nyt very vihollinen Samsung iskee Audi-Bmw rintamalla takaisin. Pelistä uhkaa tulla rajua, hinta tulee laskemaan roimasti entistä nopeammin ja enemmän.

Lainaus
Yhtiön uusi akkupaketti kilpailee sekä hinnalla että kapasiteetilla. Yhtiön mukaan samalla tilavuudella kuin ennen saa nyt 50 prosenttia enemmän varauskapasiteettia.

Samsung SDI toimittaa jo nykyään akkuja BMW:lle ja Audille. Yhtiön uudessa akkupaketissa käyttäjä voi päättää moduulien määrän. Esimerkiksi premium-sähköautoon voi asentaa 20 akkumoduulia ja saada sille 600-700 kilometrin toimintamatkan yhdellä latauksella.
  http://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/autot/samsungin-uusi-akkupaketti-takaa-sahkoautoilijalle-50-nykyista-enemman-akkukapasiteettia-600-700-km-toimintamatkaa-latauksella-6677146

Jätkä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • *
  • Viestejä: 9752
    • Profiili

Moerkoe

  • Aktiivi
  • ***
  • Viestejä: 333
    • Profiili
Vs: Tesla
« Vastaus #35 : 21.09.17 - klo:11:59 »
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kaytetyn-teslan-arvo-romahti-jopa-euron-kilometrilla/t7K72iWe

Eipä taida arvo säilyä millään yli sadantuhannen euron autolla paremmin kuin Teslalla. 

Varakkaat eivät halua useinkaan ajaa yli kolmevuotiaalla autolla ja pitäisi olla varakas ostaakseen kolme vuotta vanha premiumauto. Paha dilemma.

Moerkoe

  • Aktiivi
  • ***
  • Viestejä: 333
    • Profiili
Vs: Tesla
« Vastaus #36 : 05.10.17 - klo:20:53 »
Tässä riittävän karhean näköinen maasturi. Sopiva paikkaamaan Defenderin jättämää aukkoa, ilman päästöjä.

Lainaus
Bollinger, joka on siis nykyisin muutakin kuin samppanjaa, paljasti tulevan sähkömoottorisen maasturinsa heinäkuussa. Siitä alkaen tilauksia on otettu vastaan ja niiden määrä on yllättänyt täydellisesti valmistajan. Ostajia B1-mallille on jonossa jo yli kymmenen tuhatta kappaletta.
https://tekniikanmaailma.fi/autot/bollinger-hukkuu-tilauksiin-nelivetoinen-sahkomaasturi-yllatti-kaikki/?shared=793755-9df3dced-500


Viljelijä

  • Mestari
  • *****
  • Viestejä: 4374
    • Profiili
Vs: Tesla
« Vastaus #37 : 05.10.17 - klo:21:26 »
On vallan mahtavaa, ettei  niin kiire, että tarvis tuollaista. Ja toisekseen, täällä ajetaan traktorilla maastossa, ja autolla tiellä.

JD6630

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • *
  • Viestejä: 5257
    • Profiili
Vs: Tesla
« Vastaus #38 : 05.10.17 - klo:21:28 »
On vallan mahtavaa, ettei  niin kiire, että tarvis tuollaista. Ja toisekseen, täällä ajetaan traktorilla maastossa, ja autolla tiellä.
Eikö teillä oo edes mönkijöitä?

Viljelijä

  • Mestari
  • *****
  • Viestejä: 4374
    • Profiili
Vs: Tesla
« Vastaus #39 : 05.10.17 - klo:21:51 »
Heti laitetaan mönkijä jos tarvetta ilmenee.

FMJ

  • Aktiivi
  • ***
  • Viestejä: 285
    • Profiili
Vs: Tesla
« Vastaus #40 : 05.10.17 - klo:22:42 »
Kaikki puhuu akkuautoista, aivan kuin ne olisivat jotain ikiliikkujia. Entäs sitten kun se pitää ladata, siinä taitaa sähkömittari pyöriä kuin majurin hihnapyörä. Eräässä parkkihallissa neljän teslan yhtäaikainen latauskin poltti sulakkeet, saati sitten kun niitä on sata...ei oo halpaa leikkiä taloyhtiöillekään siellä Punavuoren kuplassa, kun vedetään uudet kaapelioinnit ekoautoille.


Köntys

  • Vieras
Vs: Tesla
« Vastaus #41 : 05.10.17 - klo:23:02 »
Kaikki puhuu akkuautoista, aivan kuin ne olisivat jotain ikiliikkujia. Entäs sitten kun se pitää ladata, siinä taitaa sähkömittari pyöriä kuin majurin hihnapyörä. Eräässä parkkihallissa neljän teslan yhtäaikainen latauskin poltti sulakkeet, saati sitten kun niitä on sata...ei oo halpaa leikkiä taloyhtiöillekään siellä Punavuoren kuplassa, kun vedetään uudet kaapelioinnit ekoautoille.

Ei kait tuo akkujen lataaminen ole suurin katastrofi, akkujen vaihtaminen muutaman vuoden välein voisi jo olla.

Jätkä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • *
  • Viestejä: 9752
    • Profiili
Vs: Tesla
« Vastaus #42 : 06.10.17 - klo:08:07 »
Kaikki puhuu akkuautoista, aivan kuin ne olisivat jotain ikiliikkujia. Entäs sitten kun se pitää ladata, siinä taitaa sähkömittari pyöriä kuin majurin hihnapyörä. Eräässä parkkihallissa neljän teslan yhtäaikainen latauskin poltti sulakkeet, saati sitten kun niitä on sata...ei oo halpaa leikkiä taloyhtiöillekään siellä Punavuoren kuplassa, kun vedetään uudet kaapelioinnit ekoautoille.

Ei kait tuo akkujen lataaminen ole suurin katastrofi, akkujen vaihtaminen muutaman vuoden välein voisi jo olla.
Sata kilometriä ajomatkaa vaatii 16A valovirta piuhalla noin viis ja puolituntia latausta. Siis tavallisella autolijalta riippuu täysin siitä päivittäisestä ajomatkasta mitä autoa tarvitsee että ehtiikö sen kotona lataamaan.  Sitten alkaakin olemaan tiukkaa sähkön suhteen, jos se työssäkäyvällä puoliso käy 80 km työssäkäynti alueen rajalla tai sen ulkopuolella ja penskojen roudaaminen illalla harrastuksiin.
Se on haavekuvia tai viherpiipertäjän visioita, että esim. se kauppamatkustaja tekee niitä 45minuutin pikalatauksia huoltoasemalla, etenkin jos sattuu tekemään useasti niitä 500-700km ajo päiviä.
Mutta oikeassa olet, ei ole katasrofi, niin pitkään kun jättää hankkimatta sähköauton tai duunimatkan voi tehdä bussilla tai fillarilla.

pig24

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • *
  • Viestejä: 6276
    • Profiili
Vs: Tesla
« Vastaus #43 : 06.10.17 - klo:11:22 »
Euroopassa kaikki kynnelle kykenevät eivät kilpaile Teslan akkutehtaan tontista. Saksalaiset tekevät oman tehtaan. Itse akkupötkylä ei näyttäisi olevan kovin monesta osasta kokoonpantu, saatikka rakettitekniikkaa. https://www.youtube.com/watch?v=CxS7XeIh_i4 Toki sen mekaniikan kokoonparsiminen, jolla päästään näihin komponentteihin, vaatinee kohtuullisen puristuksen. Lithiumkaivoskin olisi hyvä olla.  https://youtu.be/Lt6oKRQqoSc. Tästä nousee kysymys: Eikö kukaan Suomessa halua omaa akkutehdasta ? Kun Terrafamenkin heikot näkymät omaavalle toiminnalle (nikkelin hinta alhainen) riittää julkista että yksityistä rahaa, eikö hyvät näkymät omaavalle sitten ?

Jätkä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • *
  • Viestejä: 9752
    • Profiili
Vs: Tesla
« Vastaus #44 : 06.10.17 - klo:11:29 »
Euroopassa kaikki kynnelle kykenevät eivät kilpaile Teslan akkutehtaan tontista. Saksalaiset tekevät oman tehtaan. Itse akkupötkylä ei näyttäisi olevan kovin monesta osasta kokoonpantu, saatikka rakettitekniikkaa. https://www.youtube.com/watch?v=CxS7XeIh_i4 Toki sen mekaniikan kokoonparsiminen, jolla päästään näihin komponentteihin, vaatinee kohtuullisen puristuksen. Lithiumkaivoskin olisi hyvä olla.  https://youtu.be/Lt6oKRQqoSc. Tästä nousee kysymys: Eikö kukaan Suomessa halua omaa akkutehdasta ? Kun Terrafamenkin heikot näkymät omaavalle toiminnalle (nikkelin hinta alhainen) riittää julkista että yksityistä rahaa, eikö hyvät näkymät omaavalle sitten ?
Onhan sellainen rakennettu Varkauteen, mutta niitä ongelmia kasaantuu ties mistä ja bisnes ei pyöri.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/varkauden-akkutehdas-kaynnistyy---kumppanit-etsinnassa/xhqHsQD3