Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Tesla  (Luettu 54598 kertaa)

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12199
  • Virolaista kiitos!
Vs: Tesla
Sähköauto kehiin heti, kun sen hankintahinta ja toimintasäde on asiallisella tasolla. Mitään järkeä temmeltää näiden vanhanaikaisten polttomoottoripurkkien kanssa. Rakennekehityskin menee siihen suuntaan, että sähköauto on kohta arkipäivää. Esim. Audi päätti keskittää liki kaikki voimavaransa sähköautojen kehittämiseen. Tolkuttomat summat tuotekehitysrahaa laitetaan tähän kiinni. Pakko sillä rahalla on jo tuloksiakin syntyä...

Moerkoe

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 446
Vs: Tesla
Renault Zoe yltää 300km toimintamatkaan parhaimmillaan ja maksaa uutena saman kun kolme vuotta vanha käytetty kyntöaura.  https://www.nettikone.com/kverneland/eg85-200-5/1612156

Amerikan Kaliforniassa Tesla model3 myydään kuluttajalle hintaan 21000€, toki mukana sähköautoilun tuki. Suomessa noin 40 000€.  http://www.hs.fi/autot/art-2000005310391.html

Litium akkujen kierrätyksestä:

Lainaus
Ympäristöystävällisyys ja hävittäminen

LiFePO4-akku on ympäristöystävällinen, sillä siinä ei ole käytetty ympäristölle haitallisia raskasmetalleja. Akut tulee kierrättää viemällä ne paristojen- ja akkujenkeräyspisteeseen, joita on tyypillisesti kierrätyspisteissä ja kauppakeskusten yhteydessä. Li-ion-akuille on olemassa Suomessa kierrätysmenetelmä AkkuSer, jossa niiden sisältämät raaka-aineet otetaan talteen ja ohjataan uudelleenkäyttöön.
  https://fi.wikipedia.org/wiki/Akku

Autojen käytetyt litiumakkupaketit kelpaavat hyvin esim. aurinkopaneelijärjestelmien sähkövarastoiksi. Ainakin Renaultin, Nissanin ja Teslan akuilla on kahdeksan vuoden takuu. Jos kapasiteetti on laskenut vaikka 20% ja akku mennyt takuuvaihtoon, on sitä jäljellä esim. Tesla model 85 mallissa vielä lähes 70 kWh mikä on melkoinen määrä. Siitä se sitten jatkaa laskuaan 3-5% vuosivauhtia, joten käyttövuosia on runsaasti jäljellä kierrätyskohteessakin.

Sanotaan siis, että akkujen romutus on edessä ehkä parinkymmenen vuoden kuluttua. Huoli on toki aiheellinen, ei voi vähätellä.

 

Moerkoe

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 446
Vs: Tesla
Pidemmät huoltovälit ovat saapuvilla.

Lainaus
Uuden Tesla Model 3:n esittelyssä Elon Musk ilmoitti, että auton voimalinjan huoltoväli on yli 1,5 miljoonaa kilometriä.
https://tekniikanmaailma.fi/autot/autoilijan-unelma-pian-totta-tesla-model-3n-voimalinjan-huoltovali-16-miljoonaa-kilometria/

Moerkoe

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 446
Vs: Tesla
Teslan kumppani akkupuolella on Panasonic. Nyt very vihollinen Samsung iskee Audi-Bmw rintamalla takaisin. Pelistä uhkaa tulla rajua, hinta tulee laskemaan roimasti entistä nopeammin ja enemmän.

Lainaus
Yhtiön uusi akkupaketti kilpailee sekä hinnalla että kapasiteetilla. Yhtiön mukaan samalla tilavuudella kuin ennen saa nyt 50 prosenttia enemmän varauskapasiteettia.

Samsung SDI toimittaa jo nykyään akkuja BMW:lle ja Audille. Yhtiön uudessa akkupaketissa käyttäjä voi päättää moduulien määrän. Esimerkiksi premium-sähköautoon voi asentaa 20 akkumoduulia ja saada sille 600-700 kilometrin toimintamatkan yhdellä latauksella.
  http://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/autot/samsungin-uusi-akkupaketti-takaa-sahkoautoilijalle-50-nykyista-enemman-akkukapasiteettia-600-700-km-toimintamatkaa-latauksella-6677146

Moerkoe

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 446
Vs: Tesla
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kaytetyn-teslan-arvo-romahti-jopa-euron-kilometrilla/t7K72iWe

Eipä taida arvo säilyä millään yli sadantuhannen euron autolla paremmin kuin Teslalla. 

Varakkaat eivät halua useinkaan ajaa yli kolmevuotiaalla autolla ja pitäisi olla varakas ostaakseen kolme vuotta vanha premiumauto. Paha dilemma.

Moerkoe

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 446
Vs: Tesla
Tässä riittävän karhean näköinen maasturi. Sopiva paikkaamaan Defenderin jättämää aukkoa, ilman päästöjä.

Lainaus
Bollinger, joka on siis nykyisin muutakin kuin samppanjaa, paljasti tulevan sähkömoottorisen maasturinsa heinäkuussa. Siitä alkaen tilauksia on otettu vastaan ja niiden määrä on yllättänyt täydellisesti valmistajan. Ostajia B1-mallille on jonossa jo yli kymmenen tuhatta kappaletta.
https://tekniikanmaailma.fi/autot/bollinger-hukkuu-tilauksiin-nelivetoinen-sahkomaasturi-yllatti-kaikki/?shared=793755-9df3dced-500

Viljelijä

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4372
Vs: Tesla
On vallan mahtavaa, ettei  niin kiire, että tarvis tuollaista. Ja toisekseen, täällä ajetaan traktorilla maastossa, ja autolla tiellä.

JD6630

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5501
Vs: Tesla
On vallan mahtavaa, ettei  niin kiire, että tarvis tuollaista. Ja toisekseen, täällä ajetaan traktorilla maastossa, ja autolla tiellä.
Eikö teillä oo edes mönkijöitä?

Viljelijä

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4372
Vs: Tesla
Heti laitetaan mönkijä jos tarvetta ilmenee.

FMJ

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 314
Vs: Tesla
Kaikki puhuu akkuautoista, aivan kuin ne olisivat jotain ikiliikkujia. Entäs sitten kun se pitää ladata, siinä taitaa sähkömittari pyöriä kuin majurin hihnapyörä. Eräässä parkkihallissa neljän teslan yhtäaikainen latauskin poltti sulakkeet, saati sitten kun niitä on sata...ei oo halpaa leikkiä taloyhtiöillekään siellä Punavuoren kuplassa, kun vedetään uudet kaapelioinnit ekoautoille.

Köntys

  • Vieras
Vs: Tesla
Kaikki puhuu akkuautoista, aivan kuin ne olisivat jotain ikiliikkujia. Entäs sitten kun se pitää ladata, siinä taitaa sähkömittari pyöriä kuin majurin hihnapyörä. Eräässä parkkihallissa neljän teslan yhtäaikainen latauskin poltti sulakkeet, saati sitten kun niitä on sata...ei oo halpaa leikkiä taloyhtiöillekään siellä Punavuoren kuplassa, kun vedetään uudet kaapelioinnit ekoautoille.

Ei kait tuo akkujen lataaminen ole suurin katastrofi, akkujen vaihtaminen muutaman vuoden välein voisi jo olla.

Jätkä

  • Vieras
Vs: Tesla
Kaikki puhuu akkuautoista, aivan kuin ne olisivat jotain ikiliikkujia. Entäs sitten kun se pitää ladata, siinä taitaa sähkömittari pyöriä kuin majurin hihnapyörä. Eräässä parkkihallissa neljän teslan yhtäaikainen latauskin poltti sulakkeet, saati sitten kun niitä on sata...ei oo halpaa leikkiä taloyhtiöillekään siellä Punavuoren kuplassa, kun vedetään uudet kaapelioinnit ekoautoille.

Ei kait tuo akkujen lataaminen ole suurin katastrofi, akkujen vaihtaminen muutaman vuoden välein voisi jo olla.
Sata kilometriä ajomatkaa vaatii 16A valovirta piuhalla noin viis ja puolituntia latausta. Siis tavallisella autolijalta riippuu täysin siitä päivittäisestä ajomatkasta mitä autoa tarvitsee että ehtiikö sen kotona lataamaan.  Sitten alkaakin olemaan tiukkaa sähkön suhteen, jos se työssäkäyvällä puoliso käy 80 km työssäkäynti alueen rajalla tai sen ulkopuolella ja penskojen roudaaminen illalla harrastuksiin.
Se on haavekuvia tai viherpiipertäjän visioita, että esim. se kauppamatkustaja tekee niitä 45minuutin pikalatauksia huoltoasemalla, etenkin jos sattuu tekemään useasti niitä 500-700km ajo päiviä.
Mutta oikeassa olet, ei ole katasrofi, niin pitkään kun jättää hankkimatta sähköauton tai duunimatkan voi tehdä bussilla tai fillarilla.

pig24

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12038
Vs: Tesla
Euroopassa kaikki kynnelle kykenevät eivät kilpaile Teslan akkutehtaan tontista. Saksalaiset tekevät oman tehtaan. Itse akkupötkylä ei näyttäisi olevan kovin monesta osasta kokoonpantu, saatikka rakettitekniikkaa. https://www.youtube.com/watch?v=CxS7XeIh_i4 Toki sen mekaniikan kokoonparsiminen, jolla päästään näihin komponentteihin, vaatinee kohtuullisen puristuksen. Lithiumkaivoskin olisi hyvä olla.  https://youtu.be/Lt6oKRQqoSc. Tästä nousee kysymys: Eikö kukaan Suomessa halua omaa akkutehdasta ? Kun Terrafamenkin heikot näkymät omaavalle toiminnalle (nikkelin hinta alhainen) riittää julkista että yksityistä rahaa, eikö hyvät näkymät omaavalle sitten ?

Jätkä

  • Vieras
Vs: Tesla
Euroopassa kaikki kynnelle kykenevät eivät kilpaile Teslan akkutehtaan tontista. Saksalaiset tekevät oman tehtaan. Itse akkupötkylä ei näyttäisi olevan kovin monesta osasta kokoonpantu, saatikka rakettitekniikkaa. https://www.youtube.com/watch?v=CxS7XeIh_i4 Toki sen mekaniikan kokoonparsiminen, jolla päästään näihin komponentteihin, vaatinee kohtuullisen puristuksen. Lithiumkaivoskin olisi hyvä olla.  https://youtu.be/Lt6oKRQqoSc. Tästä nousee kysymys: Eikö kukaan Suomessa halua omaa akkutehdasta ? Kun Terrafamenkin heikot näkymät omaavalle toiminnalle (nikkelin hinta alhainen) riittää julkista että yksityistä rahaa, eikö hyvät näkymät omaavalle sitten ?
Onhan sellainen rakennettu Varkauteen, mutta niitä ongelmia kasaantuu ties mistä ja bisnes ei pyöri.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/varkauden-akkutehdas-kaynnistyy---kumppanit-etsinnassa/xhqHsQD3