Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Rapsi  (Luettu 1764 kertaa)

Terminator II

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16939
  • YTK:FI
Rapsi
Näin aloittelialle, mitä pitää kevät-ja syysrapsin viljelyssä huomioida?
Vasen silmä jos on musta, niin vasurit veti kuonoon! Oikea slmä jos on musta, niin kapitalistilta tuli kuonoon! mutta jos kumpikin silmä on musta, niin kannatat demokratiaa!

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5142
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: Rapsi
Näin aloittelialle, mitä pitää kevät-ja syysrapsin viljelyssä huomioida?
Syysrapsissa ainakin se pitää muistaa, että ei ruiskuttele väärillä aineilla kesällä. Muuten voi itämisen kanssa tulla ongelmia.
Kyliltä kuultua.... "maatalous vaatii välillä kovempaa ryyppäämistä"...

Terminator II

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16939
  • YTK:FI
Vs: Rapsi
Näin aloittelialle, mitä pitää kevät-ja syysrapsin viljelyssä huomioida?
Syysrapsissa ainakin se pitää muistaa, että ei ruiskuttele väärillä aineilla kesällä. Muuten voi itämisen kanssa tulla ongelmia.

Tuon mahdolisuus on onneksi pieni. Luomuna.
Vasen silmä jos on musta, niin vasurit veti kuonoon! Oikea slmä jos on musta, niin kapitalistilta tuli kuonoon! mutta jos kumpikin silmä on musta, niin kannatat demokratiaa!

Don Essex

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1543
Vs: Rapsi
Syysrypsillä olen toiminut näin:
Keskikesän kesanto. Kylvö viimeistään elokuun alussa. Jos pelto on kovin tasainen, kylvö pienille harjanteille voi olla hyväksi. Sitten puinti seuraavana kesänä joskus heinäkuun lopulla.

Itse olen kylvänyt ilman jyräpyöriä laahavannaskoneella, jolloin harjoja jää kohtalaisesti. Tos siementä olen laittanut 5-6 kg/ha. Kerran rouste nosti pääosan juurista pintaan. Nyt kahdesti onnistunut saamaan 1500-1600 kg/ha sadon. Jos ei talvehdi, niin keväällä kylvää kauraa tai miksei sitten vaikka kevätrypsiä. Siitä ei minulla kuitenkaan kokemusta ole.

Nyt on syysrypsi lohkolla, jossa olosuhteet ovat huonohkot. Jos se ei talvehdi, laitan mallasohraa. Rypsi toimi siinä tapauksessa hyvänä kerääjäkasvina. Menetelmänä "muokkaa-kylvä-käy pari kertaa katsomassa-pui" on toiminut hyvin nämä pari kertaa.
Don Essex