Kirjoittaja Aihe: Akkusaha  (Luettu 13389 kertaa)

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • *
  • Viestejä: 44599
    • Profiili
Vs: Akkusaha
« Vastaus #45 : 21.03.18 - klo:08:20 »
klaputehtailija osti viime sysksynä akkumakitan ja sillä pätkii ylipaksut tyvet pois.  kehui että aina toimii eikä tartte kiskoa käyntiin kuin poltomoottorisia.    hyötykäyttöön kait nuo alkaa nyt mennä jo enimmäkseen.    eräs eläkeläinen valitti jopa että ei jaksa tehdä enää akkua tyhjäksi.

nisu

  • Aktiivi
  • ***
  • Viestejä: 271
    • Profiili
Vs: Akkusaha
« Vastaus #46 : 21.03.18 - klo:13:52 »
   Olin jo ostamassa sähkö huskua ,mutta sitten rupesi epäilyttään ketjun päällä
pysyminen ,kun vielä matalampi ketju kuin sthil 200 ja siinäkin tahtoo niin herkästi
risukossa hypätä ketju pois päältä, joten ajattelin jäädä odottamaan seuraavaa mallia
josko siinä olisi paremmin huomioitu kyseinen ongelma.

klapikasa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • *
  • Viestejä: 1672
    • Profiili
Vs: Akkusaha
« Vastaus #47 : 31.03.18 - klo:19:32 »
Kattelin vähän akkusahoja, melkein kaikilla on jonkinlainen. To husky suht kallis,
https://www.youtube.com/watch?v=C2_FeQtgtZo
Tossa selosteessa neljällä akulla halvemalla kun kärkäisellä duc 353

Sitten olis myös muu merkki 80voltinen
https://www.youtube.com/watch?v=ISvHTThbrA8

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • *
  • Viestejä: 44599
    • Profiili
Vs: Akkusaha
« Vastaus #48 : 01.04.18 - klo:19:52 »
onko sulla ihan oikeesti joku ketju löysällä saiinä 200sessa?   ite olen nyt 8 vuotta tuon omani kanssa leikkinnä ja kerran on ketju hypänny laipalta.      enkä miä mitenkään kiriällä pitä.    ja nyt tuossa dolmarin 352 ssa on kanssa tilhin laippa ja ketju just sen takia kun dolmarin ketju ei kestänny päällä. mut tilhillä menny jo toistakymmentä tankillista ilman mitään, ja alikuusikon raivauksessa.    hyvä et 2-3 metrisiä kalikkoja nuista saa, eli oksaa riittää..    ( liekö sukulaisia? )

hiies

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Vs: Akkusaha
« Vastaus #49 : 10.04.18 - klo:13:27 »
Ostin alkuvuodesta Huskin 536 lixp:n kahdella bli200 akulla (5,2Ah). Parikymmentä täyttä akkua olen jo ehtinyt nyt sahata ja tyytyväinen olen ollut. Toisena sahana mulla on Tilhin MS201 C-M, joten vertailen huskia siihen.

Huski on ollut mukana -10 pakkasessa ja hyvin se on pelannut lumistenkin runkojen kanssa. Vain pari kertaa purukoteloa on joutunut putsaamaan sulaneesta lumesta ja purusta. Kaato- ja karsintatyössä yksi akku (5,2Ah) riittää yllättävän pitkään: n. 45 min. Tauko tulee jo tarpeeseen. Täysi teräketjuöljysäiliö kestää kaksi akkua. Saha on bli200 akun (1,3kg) kanssa mukavasti balanssissa. Hienointa on käryttömyys. Tyynellä säällä tiheässä metsässä ei tarvitse vedellä pakokaasuja keuhkoihin vaan saa hengitellä raikasta ilmaa.

Isoin miinus on arvatenkin tehon puute. Sellaiset oksat, jotka tilhillä menee vielä helposti pyyhkäisemällä tai melkein pyyhkäisemällä, joutuu huskin kanssa jo sahailemaan pidempään. Kuitupuurunkojen katkaisussa ei tehon puute tunnu niin häiritsevältä, koska yhtä runkoa ei kovin montaa kertaa tarvitse katkoa ja latvapääkin on jo aika kapoista. Kun terän pitää terävänä, niin ohut terä leikkaa kyllä yllättävän tehokkaasti. Muutama isompi puukin on tullut kokeiltua ja kyllä nekin ihan kohtuullisesti saa tehtyä.

Mun kaltaiselle rauhalliselle harrastemetsänomistajalle ensiharvennukseen ja polttopuurangan tekoon ihan käyttökelpoinen peli. Latausmahdollisuus pitää olla, jos aikoo parilla akulla pärjätä. Toinen akku ehtii kyllä latautua sillä aikaa, kun toisen kanssa puuhailee. Ammattilaisille tehoa on varmasti liian vähän. Siinä vaiheessa kun akkusahoihin saadaan tehoa lisää, akut keveämmiksi ja halvemmiksi, niin se lienee kuolinisku pienille bensasahoille.

Mulla ei ole kummassakaan sahassa ketjut hyppineet pois paikaltaan. Ihan ohjekireyteen kiristelen. Kai olette muistaneet tarkastaa kireyksiä työn ohessa myös?

Tässä vielä akkusahan plussat ja miinukset:
+ Ei tarvii nykiä käyntiin
+ Ei polttoaineen kanssa puljausta
+ Ei pakokaasun käryä
+ Paljon hiljaisempi kuin polttomoottori
+ Vähemmän huollettavia osia
+ Samat akut käyvät myös muihin akkukonerunkoihin (trimmeri, lehtipuhallin, pensasleikkuri, oksasaha)
+ Ei tärise käytännössä ollenkaan

- Tehoa saisi olla enemmän
- Akut kalliita
- Akkujen riittävyys, jos lataus ei ole mahdollista

alpo10

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 1224
    • Profiili
Vs: Akkusaha
« Vastaus #50 : 10.04.18 - klo:21:45 »
Ostin alkuvuodesta Huskin 536 lixp:n kahdella bli200 akulla (5,2Ah). Parikymmentä täyttä akkua olen jo ehtinyt nyt sahata ja tyytyväinen olen ollut. Toisena sahana mulla on Tilhin MS201 C-M, joten vertailen huskia siihen.

Huski on ollut mukana -10 pakkasessa ja hyvin se on pelannut lumistenkin runkojen kanssa. Vain pari kertaa purukoteloa on joutunut putsaamaan sulaneesta lumesta ja purusta. Kaato- ja karsintatyössä yksi akku (5,2Ah) riittää yllättävän pitkään: n. 45 min. Tauko tulee jo tarpeeseen. Täysi teräketjuöljysäiliö kestää kaksi akkua. Saha on bli200 akun (1,3kg) kanssa mukavasti balanssissa. Hienointa on käryttömyys. Tyynellä säällä tiheässä metsässä ei tarvitse vedellä pakokaasuja keuhkoihin vaan saa hengitellä raikasta ilmaa.

Isoin miinus on arvatenkin tehon puute. Sellaiset oksat, jotka tilhillä menee vielä helposti pyyhkäisemällä tai melkein pyyhkäisemällä, joutuu huskin kanssa jo sahailemaan pidempään. Kuitupuurunkojen katkaisussa ei tehon puute tunnu niin häiritsevältä, koska yhtä runkoa ei kovin montaa kertaa tarvitse katkoa ja latvapääkin on jo aika kapoista. Kun terän pitää terävänä, niin ohut terä leikkaa kyllä yllättävän tehokkaasti. Muutama isompi puukin on tullut kokeiltua ja kyllä nekin ihan kohtuullisesti saa tehtyä.

Mun kaltaiselle rauhalliselle harrastemetsänomistajalle ensiharvennukseen ja polttopuurangan tekoon ihan käyttökelpoinen peli. Latausmahdollisuus pitää olla, jos aikoo parilla akulla pärjätä. Toinen akku ehtii kyllä latautua sillä aikaa, kun toisen kanssa puuhailee. Ammattilaisille tehoa on varmasti liian vähän. Siinä vaiheessa kun akkusahoihin saadaan tehoa lisää, akut keveämmiksi ja halvemmiksi, niin se lienee kuolinisku pienille bensasahoille.

Mulla ei ole kummassakaan sahassa ketjut hyppineet pois paikaltaan. Ihan ohjekireyteen kiristelen. Kai olette muistaneet tarkastaa kireyksiä työn ohessa myös?

Tässä vielä akkusahan plussat ja miinukset:
+ Ei tarvii nykiä käyntiin
+ Ei polttoaineen kanssa puljausta
+ Ei pakokaasun käryä
+ Paljon hiljaisempi kuin polttomoottori
+ Vähemmän huollettavia osia
+ Samat akut käyvät myös muihin akkukonerunkoihin (trimmeri, lehtipuhallin, pensasleikkuri, oksasaha)
+ Ei tärise käytännössä ollenkaan

- Tehoa saisi olla enemmän
- Akut kalliita
- Akkujen riittävyys, jos lataus ei ole mahdollista
jos ostaa tupakansytyttimeen 500W invertterin ja traktorissa lataa normaalilla laturilla tai 12V akkulaturilla suoraan, kumpi olisi parempi? Jos oikein ymmärsin, niin akut (2 kpl) maksaa enemmän kuin saha, niin muodostavat suurimman kustannuserän koko hommasta. Miten mahtaa olla akkujen kesto, latauskerrat vai aikako niitä kuluttaa enemmän?

Kiitos hyvästä kirjoituksesta... alkaa sähkösaha kiinnostamaan aina vaan enemmän :)

Moerkoe

  • Aktiivi
  • ***
  • Viestejä: 315
    • Profiili
Vs: Akkusaha
« Vastaus #51 : 11.04.18 - klo:10:58 »
jos ostaa tupakansytyttimeen 500W invertterin ja traktorissa lataa normaalilla laturilla tai 12V akkulaturilla suoraan, kumpi olisi parempi? Jos oikein ymmärsin, niin akut (2 kpl) maksaa enemmän kuin saha, niin muodostavat suurimman kustannuserän koko hommasta. Miten mahtaa olla akkujen kesto, latauskerrat vai aikako niitä kuluttaa enemmän?

Varmaan halvin ja kätevin tapa on ostaa akkuja tarpeellinen määrä, maksaa se invertteri tai latausjohtokin. Tuon 9Ah:n akun lisäksi on olemassa myös isompi 500W:n verkkolaturi joka lykkää tuon isonkin akun tyhjästä täyteen alle tunnissa. Sen käyttö invertterin kautta edellyttää kyllä traktorin pitämistä käynnissä, muutoin tuo imaisee sellaiset tehot, että puolityhjällä akulla liikkeellelähtenyt voi jäädä sinne metsään. Traktoria käyttämällä tuotettu sähkö on taas melko kallista, eri asia tietysti jos on muita syitä pitää konetta käynnissä.

Muistaakseni akuille luvattiin vähintään 1500 latausta ennenkuin teho on laskenut 20% (muistinvarainen tieto). Näinollen semmoiset 3000 tuntia voi 9 Ah:n akulla päästellä ennenkuin siitä on tullut 7Ah:n akku.  Jos ajattelee paljonko bensaa palaa euroissa tuossa ajassa...

Tuo akkujen käyttöikä kiinnostaa minuakin kovasti. Seuraan tilannetta ja raportoin jos jotain hälyttävää ilmenee. Vielä ei ole muuta huomiota kuin se, että akun jäähdytysrivoituksesta pääsee hieman kaikenlaista pikkuroskaa akun sisään. Voi olla, että vanhemmiten akun joutuu putsaamaan sisältä roskista, jos se alkaa lämmetä liian helposti.

alpo10

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 1224
    • Profiili
Vs: Akkusaha
« Vastaus #52 : 11.04.18 - klo:12:46 »
jos ostaa tupakansytyttimeen 500W invertterin ja traktorissa lataa normaalilla laturilla tai 12V akkulaturilla suoraan, kumpi olisi parempi? Jos oikein ymmärsin, niin akut (2 kpl) maksaa enemmän kuin saha, niin muodostavat suurimman kustannuserän koko hommasta. Miten mahtaa olla akkujen kesto, latauskerrat vai aikako niitä kuluttaa enemmän?

Varmaan halvin ja kätevin tapa on ostaa akkuja tarpeellinen määrä, maksaa se invertteri tai latausjohtokin. Tuon 9Ah:n akun lisäksi on olemassa myös isompi 500W:n verkkolaturi joka lykkää tuon isonkin akun tyhjästä täyteen alle tunnissa. Sen käyttö invertterin kautta edellyttää kyllä traktorin pitämistä käynnissä, muutoin tuo imaisee sellaiset tehot, että puolityhjällä akulla liikkeellelähtenyt voi jäädä sinne metsään. Traktoria käyttämällä tuotettu sähkö on taas melko kallista, eri asia tietysti jos on muita syitä pitää konetta käynnissä.

Muistaakseni akuille luvattiin vähintään 1500 latausta ennenkuin teho on laskenut 20% (muistinvarainen tieto). Näinollen semmoiset 3000 tuntia voi 9 Ah:n akulla päästellä ennenkuin siitä on tullut 7Ah:n akku.  Jos ajattelee paljonko bensaa palaa euroissa tuossa ajassa...

Tuo akkujen käyttöikä kiinnostaa minuakin kovasti. Seuraan tilannetta ja raportoin jos jotain hälyttävää ilmenee. Vielä ei ole muuta huomiota kuin se, että akun jäähdytysrivoituksesta pääsee hieman kaikenlaista pikkuroskaa akun sisään. Voi olla, että vanhemmiten akun joutuu putsaamaan sisältä roskista, jos se alkaa lämmetä liian helposti.
invertteri on noin satasen, sen hankinta on järkevä ja sillä muutakin käyttöä. Luulisi traktorin 100 Ah akusta nyt saavan pari akkua ladattua päivän aikana? 9 Ah akku oli jossain 349 €/kpl, että normi moottorisahan verran maksaa akku... jos käyttöikä rajoittuu nykyisten akkujen tapaan 2-4 vuoteen eli happanevat ilman käyttöäkin tuossa ajassa, niin saa esim neljän akun hinnalla (1400€) bensaakin aika paljon. Taitaa olla harrastajalle kuitenkin kallis vaihtoehto? Saha oli 410€, ettei sen hinta ilman akkuja päätä huimaa.

Moerkoe

  • Aktiivi
  • ***
  • Viestejä: 315
    • Profiili
Vs: Akkusaha
« Vastaus #53 : 11.04.18 - klo:18:06 »
jos ostaa tupakansytyttimeen 500W invertterin ja traktorissa lataa normaalilla laturilla tai 12V akkulaturilla suoraan, kumpi olisi parempi? Jos oikein ymmärsin, niin akut (2 kpl) maksaa enemmän kuin saha, niin muodostavat suurimman kustannuserän koko hommasta. Miten mahtaa olla akkujen kesto, latauskerrat vai aikako niitä kuluttaa enemmän?

Varmaan halvin ja kätevin tapa on ostaa akkuja tarpeellinen määrä, maksaa se invertteri tai latausjohtokin. Tuon 9Ah:n akun lisäksi on olemassa myös isompi 500W:n verkkolaturi joka lykkää tuon isonkin akun tyhjästä täyteen alle tunnissa. Sen käyttö invertterin kautta edellyttää kyllä traktorin pitämistä käynnissä, muutoin tuo imaisee sellaiset tehot, että puolityhjällä akulla liikkeellelähtenyt voi jäädä sinne metsään. Traktoria käyttämällä tuotettu sähkö on taas melko kallista, eri asia tietysti jos on muita syitä pitää konetta käynnissä.

Muistaakseni akuille luvattiin vähintään 1500 latausta ennenkuin teho on laskenut 20% (muistinvarainen tieto). Näinollen semmoiset 3000 tuntia voi 9 Ah:n akulla päästellä ennenkuin siitä on tullut 7Ah:n akku.  Jos ajattelee paljonko bensaa palaa euroissa tuossa ajassa...

Tuo akkujen käyttöikä kiinnostaa minuakin kovasti. Seuraan tilannetta ja raportoin jos jotain hälyttävää ilmenee. Vielä ei ole muuta huomiota kuin se, että akun jäähdytysrivoituksesta pääsee hieman kaikenlaista pikkuroskaa akun sisään. Voi olla, että vanhemmiten akun joutuu putsaamaan sisältä roskista, jos se alkaa lämmetä liian helposti.
invertteri on noin satasen, sen hankinta on järkevä ja sillä muutakin käyttöä. Luulisi traktorin 100 Ah akusta nyt saavan pari akkua ladattua päivän aikana? 9 Ah akku oli jossain 349 €/kpl, että normi moottorisahan verran maksaa akku... jos käyttöikä rajoittuu nykyisten akkujen tapaan 2-4 vuoteen eli happanevat ilman käyttöäkin tuossa ajassa, niin saa esim neljän akun hinnalla (1400€) bensaakin aika paljon. Taitaa olla harrastajalle kuitenkin kallis vaihtoehto? Saha oli 410€, ettei sen hinta ilman akkuja päätä huimaa.

Toki invertteri on hyvä olla olemassa, sille löytyy varmasti muutakin käyttöä.

Tuossa 100Ah akussa voi olla 80Ah kotona. Kun sillä lataa 36Voltin akkua 9Ah kuluu virtaa 3-kertainen määrä eli 27Ah. Lisäksi hyötysuhde latauksessa on noi 90% eli jää 80-(27/0.9) eli 50Ah. Akussa todennäköisesti on siis noin puolet nimelliskapasiteetista jäljellä.

Litiumakut ovat siitä kiitollisia, että jos niissä pitää latausta 20-80% ne eivät juurikaan happane ilman käyttöä ollessaan.

Kun akku täyteen ladattuna maksaa (0,4kWhx0,1€/kWh) nelisen senttiä, voi laskea suurinpiiirtein paljonko käyttötunnin energian hinnassa on eroa bensavehkeisiin. 

Puuha-Pete

  • Mestari
  • *****
  • Viestejä: 5197
    • Profiili
Vs: Akkusaha
« Vastaus #54 : 12.04.18 - klo:05:59 »
Jos akkusahan ostaa, on se sitten merkiltään Makita. Samat akut käy Makitan akkuporakoneisiin, puukkosahoihin ja ties mihin. Kohta Makitalta tulee varmaan akkukäyttöisiä naulaimiakin.
Masu pipi...?...klikkaamalla 5000 euroa ; )) ja mistä Faariin rengas kaikkein halvimmalla? Sarka-museostako? YMPYRÄPUINTIA!!!

Ihan niin kuin minä ja Köntys Sarka-museossa ennustettiinkin!

Moerkoe

  • Aktiivi
  • ***
  • Viestejä: 315
    • Profiili
Vs: Akkusaha
« Vastaus #55 : 12.04.18 - klo:09:52 »
Jos akkusahan ostaa, on se sitten merkiltään Makita. Samat akut käy Makitan akkuporakoneisiin, puukkosahoihin ja ties mihin. Kohta Makitalta tulee varmaan akkukäyttöisiä naulaimiakin.

Onhan se todella sääli, ettei minkäänlaisia standardeja ole saatu akuille. Nyt on vaarana, että ostetaan epäsopiva tuote vain akkuyhteensopivuuden takia.

Akkutuotteiden maailmanvalloitusta se ei toki estä, tekee siitä vain hieman hitaampaa ja kalliimpaa.


hiies

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Vs: Akkusaha
« Vastaus #56 : 13.04.18 - klo:10:07 »
Itsekin luin myös jostain, että akkujen pitäisi kestää 1500 latausta. Husqvarnan sivuilla on myös laskuri ja joku käppyräkin oli, jossa voi arvioida akkujen takaisinmaksuaikaa bensavehkeisiin verrattuna.

Lainaus
Vielä ei ole muuta huomiota kuin se, että akun jäähdytysrivoituksesta pääsee hieman kaikenlaista pikkuroskaa akun sisään."
Huomasin myös tuon saman, vaikka se akun ja rungon väli on aika tiivis. Olen käytön jälkeen pölynimurilla imaissut jäähdytysrivoituksen kohdat ja liittimet puhtaaksi.

Lainaus
Onhan se todella sääli, ettei minkäänlaisia standardeja ole saatu akuille. Nyt on vaarana, että ostetaan epäsopiva tuote vain akkuyhteensopivuuden takia.
Joo. Onkohan standardoinnista mitään aloitteita tehty? Se olisi kyllä kuluttajille tosi iso asia. Siitä huolimatta akkukokoja pitäisi kuitenkin olla montaa erilaista, kun vehkeitäkin on pienistä koneista isompiin. Helpottaisi se silti asiaa.



alpo10

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 1224
    • Profiili
Vs: Akkusaha
« Vastaus #57 : 13.04.18 - klo:10:15 »
Jos akkusahan ostaa, on se sitten merkiltään Makita. Samat akut käy Makitan akkuporakoneisiin, puukkosahoihin ja ties mihin. Kohta Makitalta tulee varmaan akkukäyttöisiä naulaimiakin.

Onhan se todella sääli, ettei minkäänlaisia standardeja ole saatu akuille. Nyt on vaarana, että ostetaan epäsopiva tuote vain akkuyhteensopivuuden takia.

Akkutuotteiden maailmanvalloitusta se ei toki estä, tekee siitä vain hieman hitaampaa ja kalliimpaa.
aikoinaan digikameroissa sama ongelma, ostaako tietokonefirman tekemän kameran vai kameravalmistajan kameran....onko softa vai optiikka tärkeämpää lopputuloksen kannalta?
Tässä akkutyökalujen tunnettu/arvostettu merkki vastaan sahavalmistajien suosikki, mutta eikös Makitalla ole Dolmarit eli ei sielläkään ketjusaha ihan vieras ole. Mites nämä ovat testeissä mahtaneet pärjätä?

Akkutuotteiden maailmanvalloitusta vauhdittaa mielikuva fossiilisten polttoaineiden vaarallisuudesta, kaivostoiminta akkuraaka-aineiden louhimiseksi on vähemmän tunnettu ja vastustettu. Jos näiden materiaalien kierrätys onnistuu hyvin, niin voihan olla aika hyvä juttu, nythän elektroniikkapaska viedään kehitysmaihin tai upotetaan mereen.

Siitä huolimatta seuraava saha on akkusaha, täytyy vielä pohtia merkkiä ja vertailla eri akkuvaihtoehtoja.

Moerkoe

  • Aktiivi
  • ***
  • Viestejä: 315
    • Profiili
Vs: Akkusaha
« Vastaus #58 : 14.04.18 - klo:10:43 »
Akkutuotteiden maailmanvalloitusta vauhdittaa mielikuva fossiilisten polttoaineiden vaarallisuudesta, kaivostoiminta akkuraaka-aineiden louhimiseksi on vähemmän tunnettu ja vastustettu. Jos näiden materiaalien kierrätys onnistuu hyvin, niin voihan olla aika hyvä juttu, nythän elektroniikkapaska viedään kehitysmaihin tai upotetaan mereen.

Siitä huolimatta seuraava saha on akkusaha, täytyy vielä pohtia merkkiä ja vertailla eri akkuvaihtoehtoja.

Valtavat ponnistelut akkukehitykseen alkavat tuottaa pikkuhiljaa tuloksia, pienempiä, kevyempiä , tehokkaampia ja halvempia akkuja.

Luultavasti seuraava kehitysaskel on jännitteen nosto akkukoneissa nykyisin yleisestä 36 voltista jonnekin 72 volttiin. Siinä vaiheessa, kun akku kestää koko päivän ilman lataamista, akut muuttunevat kiinteiksi.

Kiinteä akku halventaa hintaa, helpottaa suunnittelua ja keventää ratkaisuja. Voi tulla eteen tilanne, että akkusahaan laitetaan lisäpainoja käyttömukavuussyistä.

Odotan kiinnostuneena uutta mallistoa. Veikkaan, että vanhaan verrattuna on enemmän tehoa, akkukapasiteettia ja mainontaa.