Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Valkuaisen nosto vehnällä  (Luettu 3877 kertaa)

GUSI

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 73
Valkuaisen nosto vehnällä
Onko kokemuksia valkuaisen nostossa tähkävaiheessa, rakeinen vai typpiliuosta? Jos on kuivaa niin rakeinen ei luonollisesti toimi mutta kertokaa omat kokemukset ja millaiset määrät!

Hanska

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 68
Vs: Valkuaisen nosto vehnällä
Rakeista noin 30kg oon tähdännyt aina juuri ennen jotakin tuhnua, välillä satanu enemmän kuin tarpeeksi ja välillä ei ihan niin tarpeeksi.
Hyvin on noussut, myllytavaraksi kelpaavaa useimmiten korkeasta valkuaisesta laatulisääkin.

GUSI

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 73
Vs: Valkuaisen nosto vehnällä
Rakeista noin 30kg oon tähdännyt aina juuri ennen jotakin tuhnua, välillä satanu enemmän kuin tarpeeksi ja välillä ei ihan niin tarpeeksi.
Hyvin on noussut, myllytavaraksi kelpaavaa useimmiten korkeasta valkuaisesta laatulisääkin.
Rakeisena jos levittää, pelkkä typpi kai riittää siinä vaiheessa?

Hanska

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 68
Vs: Valkuaisen nosto vehnällä
Mä oon käyttäny rikkiä sisältävää typpilantaa.

Agronautti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1561
Vs: Valkuaisen nosto vehnällä
Mä oon käyttäny rikkiä sisältävää typpilantaa.

Juu..T1 ja joskus myös T2 ruiskutuksien yhteydessä NS-lantaa rakeena.. Cemagroo ja Beloria tullut käytettyä kun Yaralta ei aina saa sitä Sulfania..

GUSI

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 73
Vs: Valkuaisen nosto vehnällä
Rakeinen siis käytetään, niin meilläkin muutaman vuoden! Yaran Lannoiteoppaassa kerrotaan että resepti olisi Typpiliuos 20-50l/ha + Thiotrack 5l/ha!? Yaralalainen Kaura 8000 tilaisuudessa taas kertoi että rakeinen on parempi! Olisko niin että rakeinen on parempi mutta litkuista yara saa paremman rahan?🤔💶

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8340
Vs: Valkuaisen nosto vehnällä
Syysvehnälle ajoin viimevuonna aika myöhään, 3 vk kukinnasta 80 kg rikkipitoista CAN. Valkuainen riitti leiväksi.
Mystinen kesälaatumies

supersammakko

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8652
  • You're a slave to money then you die
Vs: Valkuaisen nosto vehnällä
VLN jälkeen oon laittanut vehnää ja aina on ollut valkuaiset kohdalla. Leipää, ei muuta.
Nothing is Something Worth Doing

Opelmies

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 15580
Vs: Valkuaisen nosto vehnällä
VLN jälkeen oon laittanut vehnää ja aina on ollut valkuaiset kohdalla. Leipää, ei muuta.

Ei kai savikkakaan loputtomasti pysty typpee käyttämään, et molemmille vehnätonneille jää viellä riittävästi?

Anteex häiriö, jatkakaa...
It ain't over till the fat lady sings

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12200
  • Virolaista kiitos!
Vs: Valkuaisen nosto vehnällä
Välillä rakeet toimii ja välillä ei. Kerran olen ajanut tähkän aikana rakeita ja sillä kertaa Arktika taisi olla 13 paikkeilla. Kollegoilla sitten vaihtelevia kokemuksia viime vuosilta. Kuivuus on pahin uhkakuva, josta seuraa, että valkuainen ei nouse ja joku oli sitä mieltä, että on aiheuttanut hemmetinmoisen jälkiversonnan, josta on seurannut kaameaa puitavaa. Ite olen ajanut lisätyppeä viime vuodet vain oraille, kun tavoitteena on ollut mahdollisimman paljon jyviä. Valkuainen on vain mukava optio, jos onni on myötä.