Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Jontikan softa ?  (Luettu 11674 kertaa)

pig24

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12086
Jontikan softa ?
Jutun mukaan JD yrittää estää jontikan omatoimisen korjaamisen softalla. Ukrainalaisella softalla pääsee eteenpäin.
(Henkilöautopuolella Volvo on tiettävästi onnistunut torppaamaan villien korjaamoiden korjausyritykset).
https://motherboard.vice.com/en_us/article/why-american-farmers-are-hacking-their-tractors-with-ukrainian-firmware

icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26075
  • vastustan
Vs: Jontikan softa ?
Jutun mukaan JD yrittää estää jontikan omatoimisen korjaamisen softalla. Ukrainalaisella softalla pääsee eteenpäin.
(Henkilöautopuolella Volvo on tiettävästi onnistunut torppaamaan villien korjaamoiden korjausyritykset).
https://motherboard.vice.com/en_us/article/why-american-farmers-are-hacking-their-tractors-with-ukrainian-firmware
eikös korjaamodata pitäis olla  eu-sääntöjen mukaan vapaasti käytettävissä mutta tokko tuo koske sitte moottorin ohjausta yms ohjelmaa :-\ :-\ :-\ :-\ :-\
Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...

Mopomies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8339
Vs: Jontikan softa ?
Päästöt ammutaan koneista ulos heti, kun vaan takuu sen sallii. Eli kaikki pöntöt ja kuset pois.

Pikkuisen pistäisi vituttamaan, jos joutuisi omiin vanhoihin uskollisiin jotain firmwarea asentamaan.
On vain yksi oikea F-1 moottori.

Rocketdyne F-1 ilman katalysaattoria, urearuiskutusta ja hiukkassuodatinta. Vetää äkeen kuin äkeen.

Yodavaari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1471
Vs: Jontikan softa ?
Trakraattorit on valmistajan omaisuutta, ostajalla on vain käyttöoikeus tuotteeseen.

Because computer code snakes through the DNA of modern tractors, farmers receive “an implied license for the life of the vehicle to operate the vehicle.”
Over the last two decades, manufacturers have used the DMCA to argue that consumers do not own the software underpinning the products they buy—things like smartphones, computers, coffeemakers, cars, and, yes, even tractors. So, Old MacDonald has a tractor, but he owns a massive barn ornament, because the manufacturer holds the rights to the programming that makes it run.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4391
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Jontikan softa ?
Trakraattorit on valmistajan omaisuutta, ostajalla on vain käyttöoikeus tuotteeseen.

Because computer code snakes through the DNA of modern tractors, farmers receive “an implied license for the life of the vehicle to operate the vehicle.”
Over the last two decades, manufacturers have used the DMCA to argue that consumers do not own the software underpinning the products they buy—things like smartphones, computers, coffeemakers, cars, and, yes, even tractors. So, Old MacDonald has a tractor, but he owns a massive barn ornament, because the manufacturer holds the rights to the programming that makes it run.

Näinhän se tahtoo  ohjelmistojen kanssa  mennä.

Toisaalta sitten ei pitäisi olla velvoitetta käyttää sitä alkuperäistä softaa, vaan sen voisi vaihtaa kokonaan toiseen... tietysti kokonaisuus ei sitten enää täytä kaikenmaailman byrokratian tyyppitestejä ja vaatimuksia. Milloinkahan näemme ensimmäisen OpenSource moottorinohjauksen ? :-)

mekano

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 262
Vs: Jontikan softa ?
Trakraattorit on valmistajan omaisuutta, ostajalla on vain käyttöoikeus tuotteeseen.

Because computer code snakes through the DNA of modern tractors, farmers receive “an implied license for the life of the vehicle to operate the vehicle.”
Over the last two decades, manufacturers have used the DMCA to argue that consumers do not own the software underpinning the products they buy—things like smartphones, computers, coffeemakers, cars, and, yes, even tractors. So, Old MacDonald has a tractor, but he owns a massive barn ornament, because the manufacturer holds the rights to the programming that makes it run.

Näinhän se tahtoo  ohjelmistojen kanssa  mennä.

Toisaalta sitten ei pitäisi olla velvoitetta käyttää sitä alkuperäistä softaa, vaan sen voisi vaihtaa kokonaan toiseen... tietysti kokonaisuus ei sitten enää täytä kaikenmaailman byrokratian tyyppitestejä ja vaatimuksia. Milloinkahan näemme ensimmäisen OpenSource moottorinohjauksen ? :-)

Deere on vähän korjannut lausuntojaan ja tarkentavat että kyllä ostaja omistaa traktorin mutta vain käyttöoikeuden sen softaan eli sitä ei saa muuttaa tai ronkkia kukaan muu kuin Deere itse.
Mutta kun useat traktorin korjaukset vaativat pääsemään käsiksi softaan niin...

Jenkeissä kahdeksan osavaltiota on kieltämässä tällaisen korjaus-monopolin ja jos se menee läpi niin se antaa luvan korjata traktoria myös softan osalta eli sitten pääsee käsiksi diagnostiikkaan ym.

Yrittävät samaa kuin Apple, eli pakottavat käyttämään valmistajan omaa korjaajaa (joka on yleensä se hyvän hintainen). Millainen loppu ahneella olikaan?

Last Man Standing

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2768
Vs: Jontikan softa ?
Ei se mikään ongelma liene repiä JD-rojut irti ja asennella aftermarket kamaa tilalle.Ei nuo mitään avaruusraketteja kuitenkaan ole.Tarjonta lisääntyy kun kysyntä lisääntyy

Peltola

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1408
Vs: Jontikan softa ?
Jutun mukaan JD yrittää estää jontikan omatoimisen korjaamisen softalla. Ukrainalaisella softalla pääsee eteenpäin.
(Henkilöautopuolella Volvo on tiettävästi onnistunut torppaamaan villien korjaamoiden korjausyritykset).
https://motherboard.vice.com/en_us/article/why-american-farmers-are-hacking-their-tractors-with-ukrainian-firmware
eikös korjaamodata pitäis olla  eu-sääntöjen mukaan vapaasti käytettävissä mutta tokko tuo koske sitte moottorin ohjausta yms ohjelmaa :-\ :-\ :-\ :-\ :-\

Tuttu tuossa avas diesel-Volvon ecun ja laittoi siihen virtalähteen ja läppärin. Kartta on todella monimutkainen ja kolmiulotteinen. Muuttujia on valtavasti. Kartta on erilainen joka vaihteelle. Kaasunvaste on eri tilanteissa erilainen ja vääntöä voi muuttaa mielinmäärin. Tuli todettua, että viripajojen lastutus oikoo ohjelmaa aivan liikaa ja keskittyy usein vaan osaan parametreistä. Volvosta sai mitä halusi, mutta karttojen synkronointi toisiinsa on pikkunerolle autosuunnittelijallekin liian hankalaa. Volvo on vielä koodannut karttansa, etten itse olisi löytänyt sieltä mitään. Ominaisuuksia on kuitenkin kokeiltu ja vaihdeltu pari kuukautta, kunnes on palattu tehdasasetuksiin tallennetusta muistista. Volvosta on muuten ohjelmoitavissa hiukkasloukun poltto-ohjelman syöttö kokonaan pois, jos loukun päättää tyhjentää.

icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26075
  • vastustan
Vs: Jontikan softa ?
Jutun mukaan JD yrittää estää jontikan omatoimisen korjaamisen softalla. Ukrainalaisella softalla pääsee eteenpäin.
(Henkilöautopuolella Volvo on tiettävästi onnistunut torppaamaan villien korjaamoiden korjausyritykset).
https://motherboard.vice.com/en_us/article/why-american-farmers-are-hacking-their-tractors-with-ukrainian-firmware
eikös korjaamodata pitäis olla  eu-sääntöjen mukaan vapaasti käytettävissä mutta tokko tuo koske sitte moottorin ohjausta yms ohjelmaa :-\ :-\ :-\ :-\ :-\

Tuttu tuossa avas diesel-Volvon ecun ja laittoi siihen virtalähteen ja läppärin. Kartta on todella monimutkainen ja kolmiulotteinen. Muuttujia on valtavasti. Kartta on erilainen joka vaihteelle. Kaasunvaste on eri tilanteissa erilainen ja vääntöä voi muuttaa mielinmäärin. Tuli todettua, että viripajojen lastutus oikoo ohjelmaa aivan liikaa ja keskittyy usein vaan osaan parametreistä. Volvosta sai mitä halusi, mutta karttojen synkronointi toisiinsa on pikkunerolle autosuunnittelijallekin liian hankalaa. Volvo on vielä koodannut karttansa, etten itse olisi löytänyt sieltä mitään. Ominaisuuksia on kuitenkin kokeiltu ja vaihdeltu pari kuukautta, kunnes on palattu tehdasasetuksiin tallennetusta muistista. Volvosta on muuten ohjelmoitavissa hiukkasloukun poltto-ohjelman syöttö kokonaan pois, jos loukun päättää tyhjentää.
ei se ihan nyt noin mee, tottakai joku itseoppinu läppärillä tekasee paljon paremman ohjelman kun sadat insinöörit satojen miljoonien tutkimustiedolla :) ;) :D ;D

eikös noihin hiukkaslouukkoihin löydy jo ohjeet ja mitat miten rakennetaan kammio tyhjennettyyn loukkuun  joka pitää paineen semmosena jottei poltto ala :-\ :-\ :-\ :-\ :-\
Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...

pig24

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12086
Vs: Jontikan softa ?
Naapurin uudehkoon V70:een tuli ahdistusta motarin kiihdytyskaistoilla. Merkkiliikekään ei löytänyt vikaa, joten volvo meni vaihtoon. Tilalle D3-merkinnällä oleva V70.

Luteikko

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 699
Vs: Jontikan softa ?
Jutun mukaan JD yrittää estää jontikan omatoimisen korjaamisen softalla. Ukrainalaisella softalla pääsee eteenpäin.
(Henkilöautopuolella Volvo on tiettävästi onnistunut torppaamaan villien korjaamoiden korjausyritykset).
https://motherboard.vice.com/en_us/article/why-american-farmers-are-hacking-their-tractors-with-ukrainian-firmware
eikös korjaamodata pitäis olla  eu-sääntöjen mukaan vapaasti käytettävissä mutta tokko tuo koske sitte moottorin ohjausta yms ohjelmaa :-\ :-\ :-\ :-\ :-\

Tuttu tuossa avas diesel-Volvon ecun ja laittoi siihen virtalähteen ja läppärin. Kartta on todella monimutkainen ja kolmiulotteinen. Muuttujia on valtavasti. Kartta on erilainen joka vaihteelle. Kaasunvaste on eri tilanteissa erilainen ja vääntöä voi muuttaa mielinmäärin. Tuli todettua, että viripajojen lastutus oikoo ohjelmaa aivan liikaa ja keskittyy usein vaan osaan parametreistä. Volvosta sai mitä halusi, mutta karttojen synkronointi toisiinsa on pikkunerolle autosuunnittelijallekin liian hankalaa. Volvo on vielä koodannut karttansa, etten itse olisi löytänyt sieltä mitään. Ominaisuuksia on kuitenkin kokeiltu ja vaihdeltu pari kuukautta, kunnes on palattu tehdasasetuksiin tallennetusta muistista. Volvosta on muuten ohjelmoitavissa hiukkasloukun poltto-ohjelman syöttö kokonaan pois, jos loukun päättää tyhjentää.
ei se ihan nyt noin mee, tottakai joku itseoppinu läppärillä tekasee paljon paremman ohjelman kun sadat insinöörit satojen miljoonien tutkimustiedolla :) ;) :D ;D

eikös noihin hiukkaslouukkoihin löydy jo ohjeet ja mitat miten rakennetaan kammio tyhjennettyyn loukkuun  joka pitää paineen semmosena jottei poltto ala :-\ :-\ :-\ :-\ :-\

Tehdas insinöörejä ahdistavat saastemääräykset joita on todella paljon, kun moottorille haetaan myyntilupaa. Kyse on ihan eri asiasta kuin katsastus mittaukset. Useimmat pajat ei tee hyvää työtä vaan muuttavat vain paria karttaa. Todella hyvä paja tekee paremman kuin tehdasinsinöörit, kun ei ole miljoonaa saasterajoitusta rajoittamassa 😁 mistä sellaisen pajan löytää ja mistä sen sitten tietää että on tehnyt kartat niin kuin kuuluu on hyvä kysymys.
"Maanviljelijä on köyhä eläessään mutta rikas kuollessaan"

Peltola

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1408
Vs: Jontikan softa ?
Naapurin uudehkoon V70:een tuli ahdistusta motarin kiihdytyskaistoilla. Merkkiliikekään ei löytänyt vikaa, joten volvo meni vaihtoon. Tilalle D3-merkinnällä oleva V70.

Kai ne putsas kuitenkin tukkeutuneen imusarjan. Suosittelen vaikka omana työnä aika ajoin. Päästöjenkierrätys takaisin imuun teetättää kaikenlaista hyville koneille.

pig24

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12086
Vs: Jontikan softa ?
Naapurin uudehkoon V70:een tuli ahdistusta motarin kiihdytyskaistoilla. Merkkiliikekään ei löytänyt vikaa, joten volvo meni vaihtoon. Tilalle D3-merkinnällä oleva V70.

Kai ne putsas kuitenkin tukkeutuneen imusarjan. Suosittelen vaikka omana työnä aika ajoin. Päästöjenkierrätys takaisin imuun teetättää kaikenlaista hyville koneille.
Halpa ennaltaehkäisy lisätiivisteellä oikeaan väliin http://media.digitalcameraworld.com/files/2013/01/DIY_photography_hacks_digital_pinhole_CAN48.masterclass.step02.jpg

Peltola

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1408
Vs: Jontikan softa ?
Jutun mukaan JD yrittää estää jontikan omatoimisen korjaamisen softalla. Ukrainalaisella softalla pääsee eteenpäin.
(Henkilöautopuolella Volvo on tiettävästi onnistunut torppaamaan villien korjaamoiden korjausyritykset).
https://motherboard.vice.com/en_us/article/why-american-farmers-are-hacking-their-tractors-with-ukrainian-firmware
eikös korjaamodata pitäis olla  eu-sääntöjen mukaan vapaasti käytettävissä mutta tokko tuo koske sitte moottorin ohjausta yms ohjelmaa :-\ :-\ :-\ :-\ :-\

Tuttu tuossa avas diesel-Volvon ecun ja laittoi siihen virtalähteen ja läppärin. Kartta on todella monimutkainen ja kolmiulotteinen. Muuttujia on valtavasti. Kartta on erilainen joka vaihteelle. Kaasunvaste on eri tilanteissa erilainen ja vääntöä voi muuttaa mielinmäärin. Tuli todettua, että viripajojen lastutus oikoo ohjelmaa aivan liikaa ja keskittyy usein vaan osaan parametreistä. Volvosta sai mitä halusi, mutta karttojen synkronointi toisiinsa on pikkunerolle autosuunnittelijallekin liian hankalaa. Volvo on vielä koodannut karttansa, etten itse olisi löytänyt sieltä mitään. Ominaisuuksia on kuitenkin kokeiltu ja vaihdeltu pari kuukautta, kunnes on palattu tehdasasetuksiin tallennetusta muistista. Volvosta on muuten ohjelmoitavissa hiukkasloukun poltto-ohjelman syöttö kokonaan pois, jos loukun päättää tyhjentää.
ei se ihan nyt noin mee, tottakai joku itseoppinu läppärillä tekasee paljon paremman ohjelman kun sadat insinöörit satojen miljoonien tutkimustiedolla :) ;) :D ;D

eikös noihin hiukkaslouukkoihin löydy jo ohjeet ja mitat miten rakennetaan kammio tyhjennettyyn loukkuun  joka pitää paineen semmosena jottei poltto ala :-\ :-\ :-\ :-\ :-\

Niin mutta siinä voi ohjelmoida, ettei polttolöpöä ruiskuteta missään tilanteessa, niin ei ainakaan pääse paksusuoli vahingossa poksahtamaan. eikä ohjelmointi näy mihinkään jatkossa.

MKR

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 235
Vs: Jontikan softa ?
Naapurin uudehkoon V70:een tuli ahdistusta motarin kiihdytyskaistoilla. Merkkiliikekään ei löytänyt vikaa, joten volvo meni vaihtoon. Tilalle D3-merkinnällä oleva V70.

Kai ne putsas kuitenkin tukkeutuneen imusarjan. Suosittelen vaikka omana työnä aika ajoin. Päästöjenkierrätys takaisin imuun teetättää kaikenlaista hyville koneille.
Halpa ennaltaehkäisy lisätiivisteellä oikeaan väliin http://media.digitalcameraworld.com/files/2013/01/DIY_photography_hacks_digital_pinhole_CAN48.masterclass.step02.jpg
Liian ohut tuo tiivistemateriaali, ei kestänyt ainakaan muinoin Audin 1.9TDI koneessa, teetin sitten plasmalla leikattuna 3mm ja 12mm levyjä. Noilla paksummilla "tiivisteillä" ei vain se EGR putki enää mahtunut olemaan paikallaan, joutui sen heittämään tallin nurkkaan... Mutta imusarjaan ei tullut noilla enää pikeä.