Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Maauskoa 1950-luvulla  (Luettu 2678 kertaa)

jooseppi

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 704
Maauskoa 1950-luvulla
Onko TAKRA-traktorimerkki tuttu? Ellei niin katso Elävän arkiston "Maaseutuelämä kautta aikojen/Ihoden kylä, Pyhäranta (1952)"-video, kohdassa 6:42 min (ja samantien kaikki muutkin):

http://ilmari.vapaavuoro.uusisuomi.fi/kulttuuri/236067-maauskoa-1950-luvulla

jooseppi

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 704
Vs: Maauskoa 1950-luvulla
Kuinka moni tunsi Takra-merkin? Minulle se oli uutta (wikipedia antaa taustatietoa).

Petri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5273
Vs: Maauskoa 1950-luvulla
Juuri saimme Lapin Maakuntaliiton raportin 50-luvulta, jossa pyrittiin parantamaan maakunnan omavaraisuutta, ettei varoja tarpeettomasti valu ulos maakunnasta tarpeisiin, joihin voitaisiin tuottaa myös itse. Aika huikeita visioita...

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: Maauskoa 1950-luvulla
Mun kaverin vajassa on yks toimiva Takra
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65388
Vs: Maauskoa 1950-luvulla
petri, eikö ole muuten aika hienoa että jo tuolloin alkoi maauskoa olla sen verta että jopa järkeviä asioita alkoi muodostua?      tuostahan se veeti aina noituu kun lappikin alkoi huolehtia omista ja ei jäänyt voivottelemaan nälkää mikä ei niin kaukainen ajatus...                  ja miusta tuon ajan ihmiset oli tosi käteviä kun monta keksintöä ja hyödykettä on tuolloin laitettu kokoon..                  ja millä välineillä ja materiaaleilla!!

jamako

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1301
  • Our reliable partner!
Vs: Maauskoa 1950-luvulla
Kuinka moni tunsi Takra-merkin? Minulle se oli uutta (wikipedia antaa taustatietoa).

Konedata:

"Takra
 
Vuonna 1935 perustettu tamperelainen Takra Oy harjoitti linja-autoliikennettä ja valmisti sodan jälkeen mm. hihnakuljettimia ja lastaus- ja kuormauslaitteita. Vuonna 1950 se aloitti keskikokoluokkaan sijoittuneen traktorin valmistuksen. Takrassa oli 27-hevosvoimainen Waukesha-petrolimoottori. Takran hinta oli kilpailijoihin verrattuna kallis ja alle 800 kappaletta valmistui ennen tuotannon päättymistä vuonna 1954."
Grow the feed, not the weeds!

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65388
Vs: Maauskoa 1950-luvulla
eikös valtukin ollu kilipailijoihin nähen kallis?   mutta silti joku osti...                   mutta on se tuo vaan semmosta että miksi ei enää ole noita...?

iskra

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 11786
Vs: Maauskoa 1950-luvulla
  Kylällä oli yks Takra, länsikoneethan oli siihen aikaan kiven alla, verkkuja sai odotella vuosia ja maksut etukäteen, taisi joitain mennä rahat ilman trktoria kun Farming meni konkkaan
  Mörkömajuria sai vähän paremmin, ukko osti sellaisen joskus 51-52, sai vielä rahaa takaisinkin kun odotteluaikana punnan kurssi oli muuttunut markkaan nähden niin että etumaksusta jäi ylimäärästäkin.

Viimeksi muokattu: 24.04.17 - klo:21:12 kirjoittanut iskra

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65388
Vs: Maauskoa 1950-luvulla
aatteleppa jos nykyään olis sama mano traktorikaupassa... olsiko noita miljuunavarastoja koneliikeitten pihoilla?

selassi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 353
Vs: Maauskoa 1950-luvulla
Kuinka moni tunsi Takra-merkin? Minulle se oli uutta (wikipedia antaa taustatietoa).

Tottakai tunnetaan , se oli hyvä traktori Suomen olosuhteisiin .

Puuha-Pete

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7393
Vs: Maauskoa 1950-luvulla
Mun kaverin vajassa on yks toimiva Takra

Kumman?
Masu pipi...?...klikkaamalla 5000 euroa ; )) ja mistä Faariin rengas kaikkein halvimmalla? Sarka-museostako? YMPYRÄPUINTIA!!!

Ihan niin kuin minä ja Köntys Sarka-museossa ennustettiinkin!

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: Maauskoa 1950-luvulla
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

+200

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4637
  • Paalauksen iloa
Vs: Maauskoa 1950-luvulla
Mun kaverin vajassa on yks toimiva Takra

Kumman?

Ei kun sen normaalin.
Täytyy olla kompa :-\ Sulla kumminkaan mitää normaaleja voi olla kavereina :-\

iskra

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 11786
Vs: Maauskoa 1950-luvulla
Kuinka moni tunsi Takra-merkin? Minulle se oli uutta (wikipedia antaa taustatietoa).

Tottakai tunnetaan , se oli hyvä traktori Suomen olosuhteisiin .

  Olis ollu juu, vissiin se amerikkalainen moottori teki siitä kalliin, ja olihan se isokin verrattuna pikkuvalmettiin ja allikseen.

jooseppi

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 704
Vs: Maauskoa 1950-luvulla
Kuvahausta löytyi tämä kohtuukuntoinen Takra, hieman heikommassa ulkohoidossa: