Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Teurasauton osastointi/karsinat?  (Luettu 15414 kertaa)

annie

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12
Teurasauton osastointi/karsinat?
Kertokaahan te jotka olette joskus teurasauton sisuksiin nähneet/siellä käyneet; miten osasointi on hoidettu? Tuleeko samaan karsinaan useampi lehmä vai ovatko yksilökarsinoissa? Ovatko nupot ja sarvelliset erikseen?

Meillä miesväki on saanut hoitaa elukoiden lastauksen yhdessä kuskien kanssa, itse painelen kamariin parkumaan kun teurasauton ajovalot vilahtaa. Siksi nuo asiat ovat hämärän peitossa. Pitäisi joskus uskaltautua seuraamaan sitä lastaustilannetta sivusta niin näkisi itsekkin että millaista touhua se on, en vaan tähän mennessä oo kehdannut sinne mennä rääkymään. Pian taas A-tuottajien auto kurvaa pihaan ja hakee meiltä lehmän ja vaivaa kovasti millaiset olotilat siellä on. Pelkään että joutuu ahtaaseen karsinaan vieraan lehmän kanssa ja on kyseessä on muutenkin arka yksilö. Sarvipää kaiken lisäksi, hirvittää jos rupeaa nujakoimaan muiden kanssa.

navettapiika

  • Vieras
Vs: Teurasauton osastointi/karsinat?
Ensinnäkin, onkohan sulla tuo ammatinvalinta mennyt ihan nappiin? Olen hiukan huolissani sinun mielenterveydestä.
Jos tuo asia kovin sinua vaivaa, niin pyydä yksilökarsina. HK:lla se järjestyy jos elukan ilmoittaa ontuvana kyytiin. Suosittelen. Tai sitten laitatte lehmän kaveriksi jotain muuta niin, että karsina tulee täyteen. Pari kolme elukkaa kerralla niin ongelma on ratkaistu.

annie

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12
Vs: Teurasauton osastointi/karsinat?
"Ensinnäkin, onkohan sulla tuo ammatinvalinta mennyt ihan nappiin? Olen hiukan huolissani sinun mielenterveydestä."

Ensinnäkin, anteeksi kun en ole pelkkä tunteeton kivipaasi.

Toiseksi, etkö itse sure rakkaasta eläimestä luopumista? Kun syntymästä asti lehmän kasvattaa itse ja ruokkii ja hoitaa sen joka päivä, siihen pakostakin kiintyy. Tämä yksilö ollut meillä lähemmäs kymmenen vuotta, niin täysi m*lkkuhan tässä täytyy olla jos ei lainkaan teuraaksi laitosta piittaisi. Lehmät ovat minulle työkavereita ja antavat elannon - enkö siis saisi arvostaa niitä yhtään?

Kolmanneksi, arvelen että meistä kahdesta se olet sinä jolta ei ole ammatinvalinta mennyt ihan nappiin. Meillä kasvatetaan lehmät sillä periaatteella että ne kestävät useamman vuoden eivätkä ole heti teurasautossa jos joku neljännes vähän soluttaa. Taloudellisista ja ihan myös eettisistä syistä meillä ei lehmiä kohdella niin kuin kertakäyttökamaa.

Terveisin empatiakykyinen ihminen (laji joka on ilmeisesti kuollut sukupuuttoon)

navettapiika

  • Vieras
Vs: Teurasauton osastointi/karsinat?
Jos minulla on niin rakas lehmä, että luokittelen sen "täysin palvelleeksi" niin pulttaan sen parteen ja soitan Lauhaluoman hakemaan. Vanhaa lehmää en sinne teurastamolle laita ollenkaan, eikä sillä suurta tiliä tehdä kuitenkaan. On näitä ollut ja tulee olemaan. Näin minä toimin.
Tunteet ovat ihan kiva juttu, eikä tätä työtä tehdä ilman niitä, mutta valitettavasti tunteilun paikka ei tahdo tuo navetta enää olla, vaan se on bisnestä siinä, missä muutkin.
Minä saatan lehmäni teurasauton ovelle ja tarvittaessa karsinaankin, niitä ei sähköpiiskalla vieras ihminen ojenna. Tätä minä kutsun kaverin saatoksi ja sen teen aina, kun vain suinkin olen paikalla, kun teurasauto tulee, en hylkää lehmääni vieraille. Kertakäyttölehmiä ei pahemmin tuolla meidän navetassa ole, koska niiden paikka on jossakin muualla kuin meillä. Joskus tosi harvoin joutuu jonkun hiehon poistamaan, mutta niidenkin kohdalla syy on muu kuin "käytöshäiriö".
Eläimelle kuuluu eläimen arvo, siihen viimeiseenkin hengenvetoon. Ja sen suon vanhalle lehmälle kyllä omassa navetassa ja oman lauman ympäröimänä. Kehtaan minä sen lopettaa siihenkin, eikä minun  tunteeni ole siinä loppuun kuluneet.

kantola

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 27223
  • Ut sementem feeceris, ita metes.
Vs: Teurasauton osastointi/karsinat?
Voi kait sitä vankilassa olla kuolemaan tuomittujen kanssa töissä jos ei itse teloitusryhmässä pystykään työskentelemään. Lääkärinkin tiedän josta ei leikkuuhommiin, korkeintaan parsimaan.

Viimeksi muokattu: 15.05.17 - klo:18:10 kirjoittanut kantola

Yllä oleva materiaali on laadittu vain informatiivisessa tarkoituksessa, eikä siinä mainittuja seikkoja ole tarkoitettu ohjeeksi tai neuvoksi.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65360
Vs: Teurasauton osastointi/karsinat?
iteltä lähti 13 vuotta vanha paimioon ja siinä kyytiin taluttaessa mietin hetken mitä ollaan kahestaan koettu... mutta eipä siinä mitään, lehmä on sosiaalinen elikko ja tuloo toimeen muiden kanssa.. net ei pääse toisiaan puskemaan kun ovat kylki kyljessä..      ainakin mulla on hyviä kokemuksia teurastamonautokyydeistä.. aina on menny ehjänä ja hengissä perille ja siellä sitten saanu lopetuksen asiallisesti..
                   jos et ite tykkää laittaa kyytiin niin hanki joku lopettamaan ja laittamaan lihat paketteihin..    sekin mahollista...         

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: Teurasauton osastointi/karsinat?
Kyselen teuraskyydeistä...

Nimim. "En ole kettutyttö" 😅😅😅
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

annie

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12
Vs: Teurasauton osastointi/karsinat?
Jos minulla on niin rakas lehmä, että luokittelen sen "täysin palvelleeksi" niin pulttaan sen parteen ja soitan Lauhaluoman hakemaan. Vanhaa lehmää en sinne teurastamolle laita ollenkaan, eikä sillä suurta tiliä tehdä kuitenkaan. On näitä ollut ja tulee olemaan. Näin minä toimin.
Tunteet ovat ihan kiva juttu, eikä tätä työtä tehdä ilman niitä, mutta valitettavasti tunteilun paikka ei tahdo tuo navetta enää olla, vaan se on bisnestä siinä, missä muutkin.
Minä saatan lehmäni teurasauton ovelle ja tarvittaessa karsinaankin, niitä ei sähköpiiskalla vieras ihminen ojenna. Tätä minä kutsun kaverin saatoksi ja sen teen aina, kun vain suinkin olen paikalla, kun teurasauto tulee, en hylkää lehmääni vieraille. Kertakäyttölehmiä ei pahemmin tuolla meidän navetassa ole, koska niiden paikka on jossakin muualla kuin meillä. Joskus tosi harvoin joutuu jonkun hiehon poistamaan, mutta niidenkin kohdalla syy on muu kuin "käytöshäiriö".
Eläimelle kuuluu eläimen arvo, siihen viimeiseenkin hengenvetoon. Ja sen suon vanhalle lehmälle kyllä omassa navetassa ja oman lauman ympäröimänä. Kehtaan minä sen lopettaa siihenkin, eikä minun  tunteeni ole siinä loppuun kuluneet.



Ymmärrän kyllä että lehmistä pitää rahaa tulla että on varaa elää ja paikkaa pyörittää, mutta itse en ole pelkästään bisnesmielessä ikinä osannut tätä hommaa tehdä. Mielestäni ennen kaikkea tätä työtä tehdään tunteella eikä pelkästään rahankiilto silmissä. Tämä yksilö joka puoli kolmelta iltapäivällä lähti oli 7-vuotias, muutoin terve lehmä mutta poistettiin hedelmällisyysongelmien vuoksi. Hiehosta asti vaikea saada kantavaksi ja loi kahden kuukauden tienoilla vähintään kerran melkein joka lypsykaudella. Hommasi viime viikolla kipeän tulehduksen joka teki lypsystä aikamoista rodeota. Päätös oli pakko tehdä vaikka kuinka harmitti. Itse teurastustilanne ja lehmän kuolema ei tunnu minusta niin pahalta, vaan se kyyditys.

Loukkaannuin aiemmasta vastauksestasi koska kyseenalaistit mielenterveyteni vain siksi koska suren menetettyä lehmää. Meillä on pieni karja joten lehmiin tutustuu aika tiiviisti vuosien saatossa ja yhdenkin lehmän poistuminen väkisinkin tuntuu - sekä tilipussissa että muutoin. Sain viestistäsi käsityksen että olet itse täysin tunteeton tuttujen työkaverien teuraaksilaiton suhteen ja pidät minua hulluna vain sen vuoksi että minua surettaa lehmän mahdollinen ahdinko kuljetuksen aikana. Kiitos kun kuitenkin korjasit käsitykseni seuraavassa viestissäsi.

Hatunnosto sinulle kun lehmän autoon asti saatat ja vanhemmille tyypeille annat lopun tutussa ympäristössä. Siihen en itse kykene - tiedostan tämän ja siksi pysyn lastaustilanteesta poissa. Turha sinne on mennä vetistelemään kun se ei tilannetta miksikään muuta ja kun siellä kuitenkin on tarpeeksi väkeä.

Ja kuten tuossa yllä sanoin niin ymmärrän kyllä että joskus siitä rakkaasta lehmästäkin on luovuttava taloudellisista syistä ja tämä on pakko hyväksyä. Mieli kuitenkin väkisinkin askartelee siinä, että jokohan kuorma on jo teurastamolla on purettu, kauankohan pitää odotella lopetusta, montakohan tuntia kyyti kestää jne. Totuus kuitenkin on se että jonkinlaista stressiä ja pelkoa kuljetus lehmälle aina aiheuttaa, sitä on turha kiistää. Kotiteurastus on tietysti yksi vaihtoehto kuten tuossa ylhäällä joku ehdotti, mutta voi olla että tätä ei voi jokaisen poistolistalla olevan kohdalla toteuttaa.

Kyselen teuraskyydeistä...

Nimim. "En ole kettutyttö" 😅😅😅

Tyttö ehkä vielä voin jossain mielessä olla (ikää 25) mutta en kyllä kettu-sellainen. Ja eiköhän ne useimmat kettutytöt muutenkin ole sen verran fanaattisia että jättävät tiedustelut sun muut vaivannäöt väliin ja vetävät automaattisesti omat ehdottoman oikeat ja virheettömät johtopäätöksensä oikeutta eläimille ym. yhdistysten paskapropagandasta.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9744
Vs: Teurasauton osastointi/karsinat?
Jos ei kerran kettutyttö niin sitten trolli. "Hommasi viime viikolla kipeän tulehduksen". Harrastaa eläinrääkkäystä ja itkee lehmän perään. Missä on vika ? Tulehduksilla on nimi ja eläinlääkärit on eläintä varten ja valkotakkiset sitten ihmisille, jos tarvetta on.

annie

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12
Vs: Teurasauton osastointi/karsinat?
Jos ei kerran kettutyttö niin sitten trolli. "Hommasi viime viikolla kipeän tulehduksen". Harrastaa eläinrääkkäystä ja itkee lehmän perään. Missä on vika ? Tulehduksilla on nimi ja eläinlääkärit on eläintä varten ja valkotakkiset sitten ihmisille, jos tarvetta on.

Kukas väitti että eläinlääkäriin ei ole minkäänlaista keskusteluyhteyttä avattu? Ja kyllä, lehmille tulee utaretulehduksia ja joskus ei kannata antibioottihoitoihin lähteä. Kipua on hoidettu joten eläinrääkkäyksestä syyttäminen on aika paksua (eikös se ole muuten kettutyttöjen bravuuri tuo eläinrääkkäyksestä syyttäminen ilman mitään pätevää syytä?). Vaakakupissa painoi muutkin asiat kuten aiemmin mainitut hedelmällisyysongelmat. Poikimäväli olisi venynyt yli 500 päivään ja päivämaito oli jo nyt 10 kg pinnassa.

Minä jätän tämän keskustelun omalta osaltani tähän. Kiitokset niille parille ainutlaatuisen järkevälle henkilölle, jotka osasivat vastata asiallisesti ja vieläpä ihan alkuperäiseen kysymykseen.

Viimeksi muokattu: 15.05.17 - klo:21:27 kirjoittanut annie

navettapiika

  • Vieras
Vs: Teurasauton osastointi/karsinat?
Pojat, pojat, ei saa kiusata..vai miten se meni.

Olen sinun eliniän tehnyt ja ylikin töitä lehmien kanssa. Ihan näin vanhan akan neuvona, kannattaa sitä luonnetta kasvattaa. Koskaan ei tiedä, milloin joutuu tekemään kovempia päätöksiä ja pulttaamaan sen lehmän ilman, että voi siirtää sitä tehtävää seuraavalle navettaan tulijalle.  Se on sitä eettistä eläintenpitoa parhaimmillaan. Pitää lopettaa turha kärsimys ja siitä pitää itsekin vielä hengissä säilyä.
Toivottavasti karjanpito kuitenkin jatkuu ja kasvat ammattiisi. Sitähän se on joka päivä. Äläkä pienistä vedä hernettä nenään, alkavat pian itää siellä.

Köyhä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 515
Vs: Teurasauton osastointi/karsinat?
Kertokaahan te jotka olette joskus teurasauton sisuksiin nähneet/siellä käyneet; miten osasointi on hoidettu? Tuleeko samaan karsinaan useampi lehmä vai ovatko yksilökarsinoissa? Ovatko nupot ja sarvelliset erikseen?
.
[/quote
Yleensä maatalousnäyttelyissä on ollut myös näytillä teuras-autoja. Silloin voi käydä katsomassa.
Helppo se on eilinen sää ennustaa, mutta ennustappa huominen

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9744
Vs: Teurasauton osastointi/karsinat?
Kertokaahan te jotka olette joskus teurasauton sisuksiin nähneet/siellä käyneet; miten osasointi on hoidettu? Tuleeko samaan karsinaan useampi lehmä vai ovatko yksilökarsinoissa? Ovatko nupot ja sarvelliset erikseen?
.
Yleensä maatalousnäyttelyissä on ollut myös näytillä teuras-autoja. Silloin voi käydä katsomassa.

Miksihän tätä ei voinut kysyä siltä perheen "miesväeltä" , joka auttaa yleensä teuraiden lastauksessa. Vieläkin taitaa bäkkäri olla oikeassa.

annie

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12
Vs: Teurasauton osastointi/karsinat?
Kertokaahan te jotka olette joskus teurasauton sisuksiin nähneet/siellä käyneet; miten osasointi on hoidettu? Tuleeko samaan karsinaan useampi lehmä vai ovatko yksilökarsinoissa? Ovatko nupot ja sarvelliset erikseen?
.
Yleensä maatalousnäyttelyissä on ollut myös näytillä teuras-autoja. Silloin voi käydä katsomassa.

Miksihän tätä ei voinut kysyä siltä perheen "miesväeltä" , joka auttaa yleensä teuraiden lastauksessa. Vieläkin taitaa bäkkäri olla oikeassa.

Kylläpäs olet hyväksi salapoliisiksi ruvennut kun kaikki kivet käännät ympäri. Kysytty on ja vastauksena "Kyllä siellä jonkinlainen osastointi varmaan on." Eli melkein yhtä "hyödyllinen" ja tarkka vastaus kuin mitä täältä on saatu.


Yleensä maatalousnäyttelyissä on ollut myös näytillä teuras-autoja. Silloin voi käydä katsomassa.


No niin. Tulihan se sieltä. Näin se homma normaalien ihmisten keskuudessa pelaa - kun kysytään kysymys, siihen vastataan. Asiallisesti. Ja jos ei ole tietoa, ei tarvitse vastata yhtään mitään. Onneksi se ei sentään ole kaikille niin vaikeaa.

Viimeksi muokattu: 16.05.17 - klo:13:12 kirjoittanut annie

JD6630

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5502
Vs: Teurasauton osastointi/karsinat?
On niissä osastointi mut ei kyl yleesä yksilökarsinoita. Eli useamman tilan eläimiä on kyllä samassa karsinassa.

Tuskinpa tuo nyt mitenkään eläinaktivisteja auttaa. Tietenkin jos meinaavat päästää nautoja takaisin luontoon auton ollessa parkissa.