Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Teurasauton osastointi/karsinat?  (Luettu 15407 kertaa)

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9728
Vs: Teurasauton osastointi/karsinat?

 En nyt provosoidu tämän enempää, alkaa nimittäin huvittamaan keskustelun sävy.

No nyt puhut asiaa. Mua on suorastaan naurattanut jo aloituksesta lähtien  :D

navettapiika

  • Vieras
Vs: Teurasauton osastointi/karsinat?
Ongelman voi ratkaista näinkin. http://yle.fi/uutiset/3-9614622

Heh, en näemmä ole ainoa joka rääkyy. Onhan tuo paljon mielekkäämpää monellakin tasolla ja oon joskus ajatuksella leikitellytkin että olispa helppoa kun olis tilateurastamo. Ajatuksen tasolle kyllä varmasti jää kun ei taida olla rahaa eikä rahkeita perustaa. Mutta olis sekin jo suurta jos teurastamoita olisi Suomessa tiheämpään niin ei nuo kuljetuksetkaan kestäisi niin kauan. Joskus on tässä kotonakin käynyt joku lopettamassa lehmän (loukkasikohaan jalkaansa niin ei voinut autoon laittaa) ja vienyt lihat mennessään ja tuonut sitten muutaman päivän päästä leikattuna ja pakattuna ja olikohan peräti jopa jauhettu (?). En muista missä virassa kyseinen heppu oli joka hoiti homman, olin sen verran pentu vielä etten pannut merkille. Sisälmykset sun muut taisi mennä Honkajoelle vai muistelenkohan omiani että niitä ei saa haudata?

Muistan myös joskus kauan sitten että oli mahdollisuus tilata se ns sairasauto. On jäänyt mietityttämään että miksi tuo toiminta loppui? Johtuiko EU:sta vai muuttuiko joku lainsäädäntö?

Kaikkihan riippuu aina rahasta. Sairasautopalvelu, nimenomaan palvelu, lopetettiin kannattamattomana. Teurastamoitten toimesta, kun tuli liian kalliiksi. Ja todellakin teurastamoita oli tiheämmässäkin, mutta nekin on lakkautettu kannattamattomina, teurastamoitten toimesta. Tosiasiassa jos Atrian teurastamo laitetáan toimimaan täydellä teholla siellä sopii teurastamaan kaikki Suomen teuraat, että silleen..rakennettiin hiukan kasvunvaraa.
Näitä teurastusyrittäjiä toki on, mutta maksavat jonkin verrran myös. Ja ne suolet on nyt viimeisten viiden (noin) vuoden ajan pitänyt laittaa Lauhaluoman kyytiin, muuten olet kusessa tarkastuksessa.

Ja kyllä piparit maistuu päiväkahvilla, aina.


vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Teurasauton osastointi/karsinat?
En tiedä millä tavalla saisi asian suomen byrokratiassa liikeelle mutta epäilen että kaikki tykkäisi eli sekä kuluttajat että tuottajat jos eläin lopetettaisi tilalla ja sitten käsiteltäisi niin että se kestäisi kylmäkuljetuksen teurastamoon.

Itse kokisin että systeemin pitäisi toimia niin että eläin tainnutettaisi mahdollisesti jopa eläintilassa tai tutussa ympäristössä ja sitten hinattaisi vinssillä nuppiin missä olisi varusteet tarpeellisille toimenpiteille lihan säilymiseen. Aikansa kun olisi keräilty tiloja vietäisi ruhot odottavaan kärryyn ja sitten muutamien päivän päästä kun kalusto olisi oikeasti täynnä niin käytäisi tiputtamassa kuorma teurastamoon. Mukana olisi kaikki vedestä riittävään henkilökuntaan. Ajattelisin että 3-4 hengen porukka pitäisi olla matkassa jotta homman byrokratia täyttyisi.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

kantola

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 27223
  • Ut sementem feeceris, ita metes.
Vs: Teurasauton osastointi/karsinat?
En nyt provosoidu tämän enempää, alkaa nimittäin huvittamaan keskustelun sävy.
No nyt puhut asiaa. Mua on suorastaan naurattanut jo aloituksesta lähtien  :D
Hymyilyttää. - Koska Annie tuo aina hyvät muistot mieleen: https://www.youtube.com/watch?v=f9Wf46tLonM
Yllä oleva materiaali on laadittu vain informatiivisessa tarkoituksessa, eikä siinä mainittuja seikkoja ole tarkoitettu ohjeeksi tai neuvoksi.

Köntys

  • Vieras
Vs: Teurasauton osastointi/karsinat?
En tiedä millä tavalla saisi asian suomen byrokratiassa liikeelle mutta epäilen että kaikki tykkäisi eli sekä kuluttajat että tuottajat jos eläin lopetettaisi tilalla ja sitten käsiteltäisi niin että se kestäisi kylmäkuljetuksen teurastamoon.

Itse kokisin että systeemin pitäisi toimia niin että eläin tainnutettaisi mahdollisesti jopa eläintilassa tai tutussa ympäristössä ja sitten hinattaisi vinssillä nuppiin missä olisi varusteet tarpeellisille toimenpiteille lihan säilymiseen. Aikansa kun olisi keräilty tiloja vietäisi ruhot odottavaan kärryyn ja sitten muutamien päivän päästä kun kalusto olisi oikeasti täynnä niin käytäisi tiputtamassa kuorma teurastamoon. Mukana olisi kaikki vedestä riittävään henkilökuntaan. Ajattelisin että 3-4 hengen porukka pitäisi olla matkassa jotta homman byrokratia täyttyisi.

Juottaa mieluummin sen lehmän känniin, matka teurastamolle on hauskempi.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9728
Vs: Teurasauton osastointi/karsinat?
En tiedä millä tavalla saisi asian suomen byrokratiassa liikeelle mutta epäilen että kaikki tykkäisi eli sekä kuluttajat että tuottajat jos eläin lopetettaisi tilalla ja sitten käsiteltäisi niin että se kestäisi kylmäkuljetuksen teurastamoon.

Itse kokisin että systeemin pitäisi toimia niin että eläin tainnutettaisi mahdollisesti jopa eläintilassa tai tutussa ympäristössä ja sitten hinattaisi vinssillä nuppiin missä olisi varusteet tarpeellisille toimenpiteille lihan säilymiseen. Aikansa kun olisi keräilty tiloja vietäisi ruhot odottavaan kärryyn ja sitten muutamien päivän päästä kun kalusto olisi oikeasti täynnä niin käytäisi tiputtamassa kuorma teurastamoon. Mukana olisi kaikki vedestä riittävään henkilökuntaan. Ajattelisin että 3-4 hengen porukka pitäisi olla matkassa jotta homman byrokratia täyttyisi.

Juottaa mieluummin sen lehmän känniin, matka teurastamolle on hauskempi.

Käyhän se noinkin. Mulle vaan tuli mieleen , että mitä tuo VMS on oikein vetänyt ? Onko vesijohtovesi varmasti turvallista? Jos tuo menee läpi, että raadot teurastellaan sitten joskus, kun raato kuorma on täysi mäkin rupian kasvissyöjäksi !

JD6630

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5502
Vs: Teurasauton osastointi/karsinat?
Jos vemssi tykkää mädätetystä lihasta?

de Citonni

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8682
  • Don't dream your life, live your dreams.
On niin ihanaa olla tekemättä mitään ja levätä sen jälkeen.

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Teurasauton osastointi/karsinat?
Ei se eläin sitä tiedä että roikkuuko se autossa vai teurastamossa. Olosuhteet ja tilat pitää tietenkin olla hyvät sekä tilalla tapahtuva toiminta riittävä jotta liha säilyy sen matkan ajan. Ammatti-ihminen ottaa kuitenkin sisäelimet todella nopeasti pois. En sitten tiedä että vaaditaanko nylkemistä.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

annie

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12
Vs: Teurasauton osastointi/karsinat?
En tiedä millä tavalla saisi asian suomen byrokratiassa liikeelle mutta epäilen että kaikki tykkäisi eli sekä kuluttajat että tuottajat jos eläin lopetettaisi tilalla ja sitten käsiteltäisi niin että se kestäisi kylmäkuljetuksen teurastamoon.

Itse kokisin että systeemin pitäisi toimia niin että eläin tainnutettaisi mahdollisesti jopa eläintilassa tai tutussa ympäristössä ja sitten hinattaisi vinssillä nuppiin missä olisi varusteet tarpeellisille toimenpiteille lihan säilymiseen. Aikansa kun olisi keräilty tiloja vietäisi ruhot odottavaan kärryyn ja sitten muutamien päivän päästä kun kalusto olisi oikeasti täynnä niin käytäisi tiputtamassa kuorma teurastamoon. Mukana olisi kaikki vedestä riittävään henkilökuntaan. Ajattelisin että 3-4 hengen porukka pitäisi olla matkassa jotta homman byrokratia täyttyisi.

Juottaa mieluummin sen lehmän känniin, matka teurastamolle on hauskempi.

Käyhän se noinkin. Mulle vaan tuli mieleen , että mitä tuo VMS on oikein vetänyt ? Onko vesijohtovesi varmasti turvallista? Jos tuo menee läpi, että raadot teurastellaan sitten joskus, kun raato kuorma on täysi mäkin rupian kasvissyöjäksi !


Jos vemssi tykkää mädätetystä lihasta?

No mikäs vika tuossa ehdotuksessa muka oli. Ihan toimiva systeemi ainakin pienessä mittakaavassa jos vaan homman saisi pelaamaan (ja jos maailma olisi täydellinen). Voi olla vaan ettei sääntösuomessa tule toteutumaan.

Jos yhtään lukea osaan niin ehdotus taisi sisältää seuraavia sanoja: 'käsittely', 'kylmäkuljetus' sekä 'toimenpiteet lihan säilymiseen'. Ja harva sitä varmaan muutenkaan täysin tuoretta edellispäivänä teurastettua lihaa syö, eikö lihoja yleensä riiputeta ja raakakypsytetä päivätolkulla mureuden saavuttamiseksi.

https://www.halsingestintan.se/eng/halsingestintan/mobile-abattoir/

http://yle.fi/uutiset/3-7307900

http://www.maaseuduntulevaisuus.fi/maatalous/auto-tuo-teurastamon-el%C3%A4imen-luo-1.135460

Kyllä tuosta näemmä tietoa löytyy kun rupesi vähän enemmän kaivelemaan. Harmi vaan kun Suomessa valmistetaan mutta lähtevät Ruotsin puolelle käyttöön :D

Viimeksi muokattu: 18.05.17 - klo:12:45 kirjoittanut annie

JD6630

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5502
Vs: Teurasauton osastointi/karsinat?
No mitä *****a se ruho siellä teurastamolla sitten enään tekee jos se on nyljetty ja sisäelimet otettu pois = on ruho? Eikö se silloin voida viedä leikkaamoon.

Mut tuossa on tuollaista tilateurastusta tarjoava yrittäjä http://www.lihamaisteri.net/

Ei elintarvikelainsäädäntö ikinä salli tuollaista vemssin systeemiä.

annie

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12
Vs: Teurasauton osastointi/karsinat?
Suomalaisen Kometoksen valmistamassa liikkuvassa teurastamossa tehdään tilalla kaikki muu, paitsi lihan leikkuu. Sitä varten Hälsingestintanilla on erilliset tilat.

Laitos on koottu neljästä rekan perävaunusta ja hyväksytty virallisesti teurastamoksi.

Teurastuksia tehdään yleensä kolmena päivänä viikossa, jolloin viikon saldo on 80–90 nautaa.

"Teurastamaan pystyisi enemmänkin, mutta jäähdytystila riittää 30 nautaan päivässä", Sundin kertoo.


Lainaus MT:n linkistä. Perusidea sama kuin mitä vms ehdotti paitsi ettei ehkä ruhoja kovin montaa päivää autossa kiikutettaisi (vaikka onhan tuo toisaalta kylmätila siinä missä muutkin). Ruhot suoraan leikkaamoon kuten sanoit.

JD6630

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5502
Vs: Teurasauton osastointi/karsinat?
Kyllähän kometos myy suomeenkin noita vehkeitään, käytössäkin muutama kontti, ei tosin renkaiden päällä. Mut ongelma suomessa on käsittääkseni  se lehmän tainnutus ja veren lasku.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9728
Vs: Teurasauton osastointi/karsinat?
No mitä *****a se ruho siellä teurastamolla sitten enään tekee jos se on nyljetty ja sisäelimet otettu pois = on ruho? Eikö se silloin voida viedä leikkaamoon.

Mut tuossa on tuollaista tilateurastusta tarjoava yrittäjä http://www.lihamaisteri.net/

Ei elintarvikelainsäädäntö ikinä salli tuollaista vemssin systeemiä.

No voi *ittu. Täs nyt on olemattomasta ongelmasta kehitetty ongelma. Tähän tietysti aloittaja trolli pyrkikin ! Tähän olemattomaan ongelmaan aletaan vielä kehitellä mitä järjettömämpiä ratkaisuja. Aletaan valmistaa rengasta piparin muotoisena. Pyöriihän sekin , tosin huonommin kuin pyöreä pyörä, mutta pitäähän pipari mallille jotain käyttöä saada. Ja mikä olikaan se alkuperäinen muka ongelma ? Viirausta hiusten alla? Tulehtuneet kyynelkanavat? Taloudellinen menetys tyhjän 10kg päivässä lypsävän lehmän teuraaksi laitosta? Vai eläimen "kärsimys" kun sitä liikutellaan elävänä - autolla? Veikkaisin ensimmäistä.

Mikä lisä arvo sillä kotona tappamisella nyt muka saadaan? Eläin joka kävelee itse autoon vrt. siihen että se lopetetaan tutussa ympäristössä. Vinssataan ruhona, pistetään, suolistetaan jne.  Verta , hikeä ja suolenpätkiä lähtötilalle :( Ennemmin kun tälläisestä järjettömyydestä tulee pakollista minä en tuohon hullutukseen lähde. Kiertävä tilateurastus on asia erikseen, jos lihat käyttää itse. Ja varsinkin jos palvelu on vanhan "sairasauto" palvelun korvaamista. Tietysti sen makaavan mutta lihaksi kelpaavan elukan laitto honkajoelle on turhaa, mutta olen kyllä tehnyt itsekkin niin.

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52004
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Teurasauton osastointi/karsinat?
Päistetie, vaihtolavat, muovinpolttolaitos ja mitä niitä nyt on vemssillä ollu, aivopieruja ja isoja sellasia. Tää on taas yksi niistä ja toi torttutiina säestää minkä ehtii. Kaks kahelia joilla käytäntö ja teoria on yhtä kaukana toisitaan kun hiukset ja varpaankynnet.

Ei se mitään vedä, sen on vaan kello jääny joskus vetämättä......
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159