Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Moottoritekniikan kehitystä  (Luettu 13838 kertaa)

kantola

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 27223
  • Ut sementem feeceris, ita metes.
Vs: Moottoritekniikan kehitystä
On nää nykyvehkeet hyviä. Ja paremmiksi vain kehittyvät. Huru-Ukko vain ajaa minkä ehtii.
Yllä oleva materiaali on laadittu vain informatiivisessa tarkoituksessa, eikä siinä mainittuja seikkoja ole tarkoitettu ohjeeksi tai neuvoksi.

John Ferguson

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1200
Vs: Moottoritekniikan kehitystä
'moottori on suunniteltu ja valmistettu niin, että jos runkolaakeripukit löysätään, koko sylinteriryhmä kampiakseleleineen pitää uusia.'

Tuossa lukee varmaankin kertakäyttömoottori.
Tuossa mainitussa Audissa ei muita olekaan kuin kertakäyttöosia. :D S-tronic (=wanha kunnon Dsg) laukeaa parhaimmillaan alle 10tkm ajettuna, 2.0Tdi (ent. Päästöhuijaus kone) posahtaa sitten 100-150tkm kohdalla. Ja sisustan muovit sulatetaan Tokmannin ilmaisämpäreiksi kun auto viedään 3v ikäisenä paalattavaksi.

pig24

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12101
Vs: Moottoritekniikan kehitystä
Nyt autolla kuin autolla ajaa puoli miljoonaa ilman ensimmäistäkään venttiilinsäätöä tai mäntien rengastusta, tai pallonivelen vaihtoa. Pikkudieseleillä jopa 600-700000, jossain taksikäytössä. Ei ole enää Mersun yksinoikeus olla 250 tuhannen ajokilometrin jälkeen vielä kestotestitähtenä.

-SS-
Ja maapallo on itse asiassa pannukakku.

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19959
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Moottoritekniikan kehitystä
Nyt autolla kuin autolla ajaa puoli miljoonaa ilman ensimmäistäkään venttiilinsäätöä tai mäntien rengastusta, tai pallonivelen vaihtoa. Pikkudieseleillä jopa 600-700000, jossain taksikäytössä. Ei ole enää Mersun yksinoikeus olla 250 tuhannen ajokilometrin jälkeen vielä kestotestitähtenä.

-SS-
Ja maapallo on itse asiassa pannukakku.

Juu täälläkö sitten ollaan onnellisia ja YLPEITÄ linttaanajetun 1986 mallisen Mercedez Benz 220 D hienosta kestävyydestä, kun on peräti päästy 550000 km, kun taas ihan tavan 2000-luvun perheautoja ei KUULEMMA voi  ajaa 100000 km enempää ilman että joutuu laittamaan paaliin. Näin se maapallo harhaluuloista todellakin litistyy.

Ota uusi katsantokanta omaan ajatteluusi, nin saatat jopa huomata, missä olet väärässä.

-SS-

Terminator II

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16939
  • YTK:FI
Vs: Moottoritekniikan kehitystä
Autoteollisuuden elinkaarimalli ei käsitä enää isältä pojalle -autoja. Hyvä jos kestää isällä sen muutaman vuoden.

Juu ja 100000 km kohdalla katkesi kampi, paloi venttiili tai kone muuten oli loppuun kulunut, että piti tehdä täysremonttia. Nivelet rasvattiin 500 km välein, 2500 km öljynvaihtohuollon yhteydessä laakerit ja puslat avattiin ja pestiin ja rasvattiin, kone telakalla jokusen kuukauden välein nin kuin huolellisen autonkäyttäjän pitikin.

Alustamassaus tehtiin lähes vuosittain, porailtiin reikiä koteloihin, sumuteltiin tervoja, laitettiin lokareita, silti paikattiin 10 v jälkeen reikiä. Mersut ja Volvot kehuttiin maailman kestävimmiksi autoiksi, jotka kestävät JOPA 17 vuotta. No, nyt ranskalaisetkin perheautot kestävät 20 vuotta tuosta vaan, jopa pikkuvolkkarit.

Nyt autolla kuin autolla ajaa puoli miljoonaa ilman ensimmäistäkään venttiilinsäätöä tai mäntien rengastusta, tai pallonivelen vaihtoa. Pikkudieseleillä jopa 600-700000, jossain taksikäytössä. Ei ole enää Mersun yksinoikeus olla 250 tuhannen ajokilometrin jälkeen vielä kestotestitähtenä.

-SS-

Ennen ei sentään tarvinut pusrkilla kaataa öljyä. Nyt öljynkulutus on uusissa autoissa normaalia jos yhden 4 litraa kippaat mobilia moottoriin huolto välissä.

Sodan jälkeen öljyt vaihdettiin 2500 km välein, 60 - luvulla 5000 välein, vielä 70-luvulla oli 5000 - 7500 km välein öljynvaihdot ! Ja öljytilavuudet helposti alkaen 6-8 litraa.

Niihän siinä lisäyksiäsi länkytät, mutta esimerkiksi tuo -98 Longlife Volkkari ei ole koskaan tarvinnnut lisäysöljyä, vaihtovälit ovat olleet 15000 - 20000 km. Ja öljynvaihtoja tehty tähän mennessä 32 kappaletta. Ja muuten taas katsastuksessa vuodeksi leima, Jarruvoimat täydet, jarrujen ero 1-5%, iskarien ero 0%, nokipitoisuudet vähäiset (no tietty matka-ajoa)

Eipä tuo Mondeossakaan oleva transiitin moottori 20 tuhannen öljynvaihtovälein ole tarvinnut lisäystä, vaikka on se Fordin oma 0W-20 öljy.

Pösön Hdi:ssäkään ei laske täytöksi asti, siinä on mittaristossa näyttö, niin jälkikasvu osaa siitä päätellä, jos tarvii. Kolmea palloa alemmaksi ei ole vuoden aikana mennyt. Olisiko viisi palloa piripintaan täynnä.

-SS-

Lukaaeppa jostain mikä on valmistajan mielestä "normaali" ölhynkulutus. Vw muistaakseni taisi olla vaihteluvälin korkein arvo 1l/1000km. Eli 5 purkkia saisi Mobilia mennä. Minusta se on jo öljypoltin eikä auto. Eikä mersukaan parempaa arvoa antanut. Vai onko tuo määrä laitettu siksi etä ei takuuseen vinguta moottoria?
Vasen silmä jos on musta, niin vasurit veti kuonoon! Oikea slmä jos on musta, niin kapitalistilta tuli kuonoon! mutta jos kumpikin silmä on musta, niin kannatat demokratiaa!

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19959
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Moottoritekniikan kehitystä
Kylllä vanhanajan traktoritkin sitä öljyä söivät. Täyden työpäivän äestyksessä saattoi mennä litran verran hyvinkin. Öljynvaihdot kun tehtiin 150 - 200 h kohdalla, nin urakkatöissä tuli kuukaudessa öljynvahto eteen.

Nyt taitaa olla 500 h välein öljynvaihdot, tai pitemmätkin ?

-SS-

Terminator II

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16939
  • YTK:FI
Vs: Moottoritekniikan kehitystä
Kylllä vanhanajan traktoritkin sitä öljyä söivät. Täyden työpäivän äestyksessä saattoi mennä litran verran hyvinkin. Öljynvaihdot kun tehtiin 150 - 200 h kohdalla, nin urakkatöissä tuli kuukaudessa öljynvahto eteen.

Nyt taitaa olla 500 h välein öljynvaihdot, tai pitemmätkin ?

-SS-

Syö syö en minä sitä kielläkkään. Minusta vaan moottori on väljä jos alkaa purkkitolkulla lisäys öljyä vaatia.

Dsg:kin ongelma on todenäköisesti öljyn vaihdoissa. Ei olla totuttu että auton lootaan vaihdetaan öljyt. Edes merkkiliikeessä ei kuulu vaihteisto öljynvaihto huolto ohjelmaan kuin takseissa.
Vasen silmä jos on musta, niin vasurit veti kuonoon! Oikea slmä jos on musta, niin kapitalistilta tuli kuonoon! mutta jos kumpikin silmä on musta, niin kannatat demokratiaa!

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19959
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Moottoritekniikan kehitystä
Kylllä vanhanajan traktoritkin sitä öljyä söivät. Täyden työpäivän äestyksessä saattoi mennä litran verran hyvinkin. Öljynvaihdot kun tehtiin 150 - 200 h kohdalla, nin urakkatöissä tuli kuukaudessa öljynvahto eteen.

Nyt taitaa olla 500 h välein öljynvaihdot, tai pitemmätkin ?

-SS-

Syö syö en minä sitä kielläkkään. Minusta vaan moottori on väljä jos alkaa purkkitolkulla lisäys öljyä vaatia.

Dsg:kin ongelma on todenäköisesti öljyn vaihdoissa. Ei olla totuttu että auton lootaan vaihdetaan öljyt. Edes merkkiliikeessä ei kuulu vaihteisto öljynvaihto huolto ohjelmaan kuin takseissa.

Joo semmoiset automiehet täällä kaupungilla, joilla koneet muutenkin kestävät, ovat käyttänet DSG:tä kovastikin, ja ovat tyytyväisiä. Öljynvaihtohuoltoja ja jotakin säätöjä ovat järkänneet vaikkapa pärnäsen korjaamolla.

-SS-

pig24

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12101
Vs: Moottoritekniikan kehitystä
Kyllähän auto kestää, kun käy junalla/fillarilla töissä. Siskollakin on ollut kokonaista 2 autoa. Madza kesti 18 v, nyt V70 menossa. Masaan tuli kilometrejä muistaakseni 180 t. Taisi jarrut ruostua kiinni ja akku tyhjentyä käytön puutteessa.
Jos huomaamattani osallistuin mersukinaukseen, ei ollut tarkoitus.

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19959
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Moottoritekniikan kehitystä
Kyllähän auto kestää, kun käy junalla/fillarilla töissä. Siskollakin on ollut kokonaista 2 autoa. Madza kesti 18 v, nyt V70 menossa. Masaan tuli kilometrejä muistaakseni 180 t. Taisi jarrut ruostua kiinni ja akku tyhjentyä käytön puutteessa.
Jos huomaamattani osallistuin mersukinaukseen, ei ollut tarkoitus.

Harhaluulosi johtuvat siitä, että et ole edes käsittänyt sitä, mistä puhun. Väitän, että jos millä tahansa autolla ajetaan kuin taksilla, se kestää kuin taksi. Ne ensimmäiset 300 tuhatta olivat monessa klassikko-muovipenkki-taksimersussa tiukennetun huolto-ohjelman avittamia. Kyllä sen parin - kolmen vuoden ajon jälkeen oli mukahienoa lähteä premium-autolla lesoilemaan, että joopa. Huoltoihin oli mennyt melkein eskortin hinta puolivuosittain.

Nykyautot, jos niillä rullataan samanmoisesti, menevät ilman isompia vikoja samalla tavalla ajaen. Kolme hihnanvaihtoa ja kuusi öljynvaihtohuoltoa, ja kulutusosia vaihtelevasti. Ja renkaita.

Väitän siis, että 2010 - luvun kansanautot ovat kestävämpiä kuin 70-luvun premium-autot silloin aikanaan olivat. Vähähuoltoisempia ja etenkin huomattavasti edullisempia yleiseen ansiotasoon nähden. Huoltokorjaamoiden hinnat taas ovat karanneet, merkkihuoltotuntiveloitus on teollisuuden palkkatuntiin nähden ehkä viisinkertainen.

No, Virossa käyvät esimerkiksi Volvojansa aika paljon huoltamassa. Takuut säilyvät ja lista hinnat alemmat. Ja kontti täyteen olutta tullessa.

-SS-

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: Moottoritekniikan kehitystä
Ei vaihtomoottori maksa oikein mitään, joten miksi sitä vanhaa sitten pitäisi pystyä kyläpajalla kolistelemaan että siihen matolaatikkoon saisi väkisin sen puoli miljoonaa kilometriä mittariin  ;D

Yhteen aikaan kehittivät niitä keraamisia moottoreita? En tiedö onko asia edennyt. Niihin ei ollut tarkoitus tulla edes öljynpoistoproppua ja kestävyys olis siellä jossain 200 tuhannen paikkeilla. Moottori laskettiin ylhäältä siihen protoon ja pantiin parilla siipimutterilla kiinni. Sit joku konttasi laittamaan kytkinakselin paikoilleen. 

Suomessa autovero tekee tästä kaikesta niin vaikeaa. Auton maksavat niin paljon, että niiden kesto-odote on tuplaten korkeampi kun mihin ne on suunniteltu.
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19959
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Moottoritekniikan kehitystä
Ei vaihtomoottori maksa oikein mitään, joten miksi sitä vanhaa sitten pitäisi pystyä kyläpajalla kolistelemaan että siihen matolaatikkoon saisi väkisin sen puoli miljoonaa kilometriä mittariin  ;D

Yhteen aikaan kehittivät niitä keraamisia moottoreita? En tiedö onko asia edennyt. Niihin ei ollut tarkoitus tulla edes öljynpoistoproppua ja kestävyys olis siellä jossain 200 tuhannen paikkeilla. Moottori laskettiin ylhäältä siihen protoon ja pantiin parilla siipimutterilla kiinni. Sit joku konttasi laittamaan kytkinakselin paikoilleen. 

Suomessa autovero tekee tästä kaikesta niin vaikeaa. Auton maksavat niin paljon, että niiden kesto-odote on tuplaten korkeampi kun mihin ne on suunniteltu.

Just näin. Suuria tunteita ja testosteronia, kymmenien tuhansien autoverokuitin takia.

-SS-

pig24

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12101
Vs: Moottoritekniikan kehitystä
No, nyt ranskalaisetkin perheautot kestävät 20 vuotta tuosta vaan, jopa pikkuvolkkarit.
Nyt autolla kuin autolla ajaa puoli miljoonaa ilman ensimmäistäkään venttiilinsäätöä tai mäntien rengastusta, tai pallonivelen vaihtoa. Pikkudieseleillä jopa 600-700000, jossain taksikäytössä.
-SS-
Pakokaasujen osittainen uudelleenkierrätys karstoittaa imukanavan. Anturiviat tekevät autoilijan elämästä helvettiä. Mikä ford kestää yli 300 t ? Kestäviä ranskiksia alettiin valmistaa 2005-6 paikkeilla - ennakoit siis tuon 20 v. ?

Terminator II

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16939
  • YTK:FI
Vs: Moottoritekniikan kehitystä
Kyllähän auto kestää, kun käy junalla/fillarilla töissä. Siskollakin on ollut kokonaista 2 autoa. Madza kesti 18 v, nyt V70 menossa. Masaan tuli kilometrejä muistaakseni 180 t. Taisi jarrut ruostua kiinni ja akku tyhjentyä käytön puutteessa.
Jos huomaamattani osallistuin mersukinaukseen, ei ollut tarkoitus.

Harhaluulosi johtuvat siitä, että et ole edes käsittänyt sitä, mistä puhun. Väitän, että jos millä tahansa autolla ajetaan kuin taksilla, se kestää kuin taksi. Ne ensimmäiset 300 tuhatta olivat monessa klassikko-muovipenkki-taksimersussa tiukennetun huolto-ohjelman avittamia. Kyllä sen parin - kolmen vuoden ajon jälkeen oli mukahienoa lähteä premium-autolla lesoilemaan, että joopa. Huoltoihin oli mennyt melkein eskortin hinta puolivuosittain.

Nykyautot, jos niillä rullataan samanmoisesti, menevät ilman isompia vikoja samalla tavalla ajaen. Kolme hihnanvaihtoa ja kuusi öljynvaihtohuoltoa, ja kulutusosia vaihtelevasti. Ja renkaita.

Väitän siis, että 2010 - luvun kansanautot ovat kestävämpiä kuin 70-luvun premium-autot silloin aikanaan olivat. Vähähuoltoisempia ja etenkin huomattavasti edullisempia yleiseen ansiotasoon nähden. Huoltokorjaamoiden hinnat taas ovat karanneet, merkkihuoltotuntiveloitus on teollisuuden palkkatuntiin nähden ehkä viisinkertainen.

No, Virossa käyvät esimerkiksi Volvojansa aika paljon huoltamassa. Takuut säilyvät ja lista hinnat alemmat. Ja kontti täyteen olutta tullessa.

-SS-

Näissä takseisss ja muissa millä paljon ajetaan on ihan eri huoltoohjelma kuin tavan puliaisen koslassa. Siinä jun kerran kuussa pyyhkästään 500€ huolto ohjelma läpi, niin merkki vaihtuu. Käytännössä niihin vaihdetaan öljyt pelkästään moottoriin useammin ja kerran vuoteen täysi ohjelma. Auto vaihtuukin sitten kun alkaa enempi ööliä menemään muualle.
Vasen silmä jos on musta, niin vasurit veti kuonoon! Oikea slmä jos on musta, niin kapitalistilta tuli kuonoon! mutta jos kumpikin silmä on musta, niin kannatat demokratiaa!

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: Moottoritekniikan kehitystä
No, nyt ranskalaisetkin perheautot kestävät 20 vuotta tuosta vaan, jopa pikkuvolkkarit.
Nyt autolla kuin autolla ajaa puoli miljoonaa ilman ensimmäistäkään venttiilinsäätöä tai mäntien rengastusta, tai pallonivelen vaihtoa. Pikkudieseleillä jopa 600-700000, jossain taksikäytössä.
-SS-
Pakokaasujen osittainen uudelleenkierrätys karstoittaa imukanavan.

Joo. Tää on kipeän totta. Kaasuläpät ja tyhjäkäyntiventtiilit täytyy puhdistaa n. tunnissa 2 vuoden välien. Tai vaikka joka päivä.

Kanavat ovat vaikeita. Vanhojen romujen ilmapuolen kanavissa on helpolla desistä kahteen desiin sellaista tiivistynyttä jäteöljyä  ;D Näin on ainakin Opeleissa sit kun on ajettu se 400 tuhatta ja motti vuotaa öljyä.
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.