Kyllähän auto kestää, kun käy junalla/fillarilla töissä. Siskollakin on ollut kokonaista 2 autoa. Madza kesti 18 v, nyt V70 menossa. Masaan tuli kilometrejä muistaakseni 180 t. Taisi jarrut ruostua kiinni ja akku tyhjentyä käytön puutteessa.
Jos huomaamattani osallistuin mersukinaukseen, ei ollut tarkoitus.
Harhaluulosi johtuvat siitä, että et ole edes käsittänyt sitä, mistä puhun. Väitän, että jos millä tahansa autolla ajetaan kuin taksilla, se kestää kuin taksi. Ne ensimmäiset 300 tuhatta olivat monessa klassikko-muovipenkki-taksimersussa tiukennetun huolto-ohjelman avittamia. Kyllä sen parin - kolmen vuoden ajon jälkeen oli mukahienoa lähteä premium-autolla lesoilemaan, että joopa. Huoltoihin oli mennyt melkein eskortin hinta puolivuosittain.
Nykyautot, jos niillä rullataan samanmoisesti, menevät ilman isompia vikoja samalla tavalla ajaen. Kolme hihnanvaihtoa ja kuusi öljynvaihtohuoltoa, ja kulutusosia vaihtelevasti. Ja renkaita.
Väitän siis, että 2010 - luvun kansanautot ovat kestävämpiä kuin 70-luvun premium-autot silloin aikanaan olivat. Vähähuoltoisempia ja etenkin huomattavasti edullisempia yleiseen ansiotasoon nähden. Huoltokorjaamoiden hinnat taas ovat karanneet, merkkihuoltotuntiveloitus on teollisuuden palkkatuntiin nähden ehkä viisinkertainen.
No, Virossa käyvät esimerkiksi Volvojansa aika paljon huoltamassa. Takuut säilyvät ja lista hinnat alemmat. Ja kontti täyteen olutta tullessa.
-SS-