Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Sisu/Mersu 1000 HP  (Luettu 33755 kertaa)

jamako

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1301
  • Our reliable partner!
Sisu/Mersu 1000 HP
Karjaan/Raaseporin tienoilla liikkuu tukki-ja sora-auto, joissa kummassakin mainos Sisu 1000 hevosvoimaa.

Mihin toi moottori peustuu?

Onko Sisusta tulossa M-B:n koealusta?

Mainonnan konstin on monet jo ennen mallin virallista esittelya. Toisaalta Suomen suuret painot otolliset ko. moottorille?
Grow the feed, not the weeds!

Antidesantti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19299
  • Tämän foorumin lukeminen ei tee hyvää älykkyydelle
Vs: Sisu/Mersu 1000 HP
Liekkö tuo se Sisun hypriiti...?     ???
"Lähes kaikki Kuntaliiton vuonna 2007 toteuttamaan kyselytutkimukseen osallistuvat kunnat olivat tukeneet jollain tavalla vesiosuuskuntien toimintaa."

jamako

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1301
  • Our reliable partner!
Grow the feed, not the weeds!

jamako

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1301
  • Our reliable partner!
Vs: Sisu/Mersu 1000 HP
Liekkö tuo se Sisun hypriiti...?     ???

https://www.ammattilehti.fi/uutiset.html?a100=96385

"Myös voimalinjan tuottama vääntömomentti ja teho kasvavat nykyisistä lukemista selvästi, sillä näin saavutetaan tarvittaessa yli 5000Nm:n vääntömomentti ja noin 850kW (1140hv) maksimiteho. Järjestelmiä tuodaan markkinoille useissa eri teholuokissa. Ensimmäisten asiakasautojen kerrotaan olevan valmiina vielä tämän vuoden kuluessa!
 
Sähkömoottoriteknologia tulee siis nyt myös raskaiden ajoneuvojen voimalinjoihin ja Sisu on tämän projektin myötä ottanut suuren teknologisen harppauksen tälläkin saralla toimittaakseen asiakkailleen markkinoiden parhaita kotimaisia tuotteita."

Hyvin arvattu.
Grow the feed, not the weeds!

mekano

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 262
Vs: Sisu/Mersu 1000 HP
Tosin onkohan tuo 1000 heppaa hiukan kaunisteltua mainontaa kun tuon moottoriyhdistelmän tehoa on pakko rajata tuonne 800 hepan hujakoille vaihteiston takia. Fullerin momentinkestoksi kun on kerrottu olevan jossain 3000Nm paikkeilla. Jo kesympi 13l kone ja siihen sähkömoottori antaa yhteensä 630 heppaa ja 3700Nm joten saisihan tuossa olla lujempi laatikko. Tosin mistä sellaisen repäisevät...? Samaten muu voimansiirto on aika lujilla, etenkin jos meinaavat heidän tehoversiota valmistaa, 1140 heppaa ja 5140 Nm on sellaiset lukemat että joutuu ehkä joitan osia vaihtaa jo hiukka lujempiin....

TomppaH

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 82
Vs: Sisu/Mersu 1000 HP
Tosin onkohan tuo 1000 heppaa hiukan kaunisteltua mainontaa kun tuon moottoriyhdistelmän tehoa on pakko rajata tuonne 800 hepan hujakoille vaihteiston takia. Fullerin momentinkestoksi kun on kerrottu olevan jossain 3000Nm paikkeilla. Jo kesympi 13l kone ja siihen sähkömoottori antaa yhteensä 630 heppaa ja 3700Nm joten saisihan tuossa olla lujempi laatikko. Tosin mistä sellaisen repäisevät...? Samaten muu voimansiirto on aika lujilla, etenkin jos meinaavat heidän tehoversiota valmistaa, 1140 heppaa ja 5140 Nm on sellaiset lukemat että joutuu ehkä joitan osia vaihtaa jo hiukka lujempiin....

Totta Turiset, mut toisaalta, paljonkohan noissa jenkkiläisissä puuautoissa ja laveteissa ois pahimmoilleen vetoja? Meinaan aika julman näköisiä pullinkipätkiä on ku käy eturatas ilmassa ja täydellä puukuormalla lähetään... että josko siellä eattonilla olis salaa asiaan paneuduttu?

jamako

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1301
  • Our reliable partner!
Vs: Sisu/Mersu 1000 HP
Tosin onkohan tuo 1000 heppaa hiukan kaunisteltua mainontaa kun tuon moottoriyhdistelmän tehoa on pakko rajata tuonne 800 hepan hujakoille vaihteiston takia. Fullerin momentinkestoksi kun on kerrottu olevan jossain 3000Nm paikkeilla. Jo kesympi 13l kone ja siihen sähkömoottori antaa yhteensä 630 heppaa ja 3700Nm joten saisihan tuossa olla lujempi laatikko. Tosin mistä sellaisen repäisevät...? Samaten muu voimansiirto on aika lujilla, etenkin jos meinaavat heidän tehoversiota valmistaa, 1140 heppaa ja 5140 Nm on sellaiset lukemat että joutuu ehkä joitan osia vaihtaa jo hiukka lujempiin....

Totta Turiset, mut toisaalta, paljonkohan noissa jenkkiläisissä puuautoissa ja laveteissa ois pahimmoilleen vetoja? Meinaan aika julman näköisiä pullinkipätkiä on ku käy eturatas ilmassa ja täydellä puukuormalla lähetään... että josko siellä eattonilla olis salaa asiaan paneuduttu?

"Voimalinjassa sähkömoottoriyksikön perään on liitetty Fuller -vaihteisto. - se kestää 800 kW tehot, sanoo Korhonen" 800 kW=1088HP ???
Grow the feed, not the weeds!

mekano

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 262
Vs: Sisu/Mersu 1000 HP
"Voimalinjassa sähkömoottoriyksikön perään on liitetty Fuller -vaihteisto. - se kestää 800 kW tehot, sanoo Korhonen" 800 kW=1088HP ???

No nyt tulee vähän eri tietoa netin eri nurkista...?
Korhonen kun itse sanoi julkistustilaisuudessa että Fuller kestää minkä kestää, käytännössä noin 800 hevosvoimaa.
Tiedä nyt sitten, voihan se olla että askia on jo vahvistettu?


Totta Turiset, mut toisaalta, paljonkohan noissa jenkkiläisissä puuautoissa ja laveteissa ois pahimmoilleen vetoja? Meinaan aika julman näköisiä pullinkipätkiä on ku käy eturatas ilmassa ja täydellä puukuormalla lähetään... että josko siellä eattonilla olis salaa asiaan paneuduttu?

Kyllä sellaisia laatikoita on jotka tuon kestää, se on sitten eri että keneltä, koska ja mihin hintaan... Paras kait olisi jos Eaton tai joku muu tekisi sarjatyönä järkevän hintaisen laatikon ettei ihan spesiaali-tilaustöiksi menisi. Sitten on myös hyvä muistaa se että sen laatikon pitäisi kestää nuo tehot 24/7 varmaan muutaman vuoden ajan, ei auta jos se kestää 100 tai 110 metrin vedot silloin tällöin. Hyvin mahdollista että Eaton tekisi HD-Fullerin, voi sille olla muillakin tarpeita kuin vain Sisulla.

Lopuksi vielä sellainen sivuhuomautus että eihän tuo ole ensimmäinen 1000-heppainen minkä Sisu tekee. Jokke Kallion ja Harri Luostarisen ajama SR 340 kilpakuorma-auto oli 1100 heppainen ja vääntöä siitä sai 5200Nm. Askina Allisonin automaatti joka Tampereella muokattu kisakäyttöön. Auton suunnittelutyöstä vastasi nykyisen Sisu Auton omistaja ja tj Timo Korhonen. Eli ison tehon ja väännön ongelmat ei taida olla ihan uusia tälle pajalle...

SamiT

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1788
Vs: Sisu/Mersu 1000 HP
On niitä Fullerin askeja isommillekin väännöille valmiina, netistä löytyy taulukot eri mallien kestävyydestä.
On vain kahdenlaisia traktoreita: Uusia Valtroja ja vanhoja Valmetteja.

icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26070
  • vastustan
Vs: Sisu/Mersu 1000 HP
On niitä Fullerin askeja isommillekin väännöille valmiina, netistä löytyy taulukot eri mallien kestävyydestä.
onko semmoosia lootia että joka vaihteella kestää vai vain suurimmilla ja onko robottilaatikoita vai vieläkö kuski saa sorvata ite :-\

kuinkas se tuo sähkömoottorin säätäminen onnistuu, eikös vääntömomentti ole aika tasainen läpi kierrosalueen niin mikä estää laittamasta tuon sähkömoottorin vasta laatikon jälkeen, ei tarttis murehtia ku kartaanin ristikoita ja napoja :-\
Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4391
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Sisu/Mersu 1000 HP
kuinkas se tuo sähkömoottorin säätäminen onnistuu, eikös vääntömomentti ole aika tasainen läpi kierrosalueen niin mikä estää laittamasta tuon sähkömoottorin vasta laatikon jälkeen, ei tarttis murehtia ku kartaanin ristikoita ja napoja :-\

Säätö ja ominaisuudet riippuvat sähkömoottorista. Sellaisiakin tyyppejä löytyy joista vääntöä irtoaa tarvittava määrä ja vähän enemmänkin, ihan paikaltaan lähtien. Noita tyyppejä voi tiedustella vaikkapa sähkövetureita valmistavilta tahoilta :-)

mekano

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 262
Vs: Sisu/Mersu 1000 HP
On niitä Fullerin askeja isommillekin väännöille valmiina, netistä löytyy taulukot eri mallien kestävyydestä.
onko semmoosia lootia että joka vaihteella kestää vai vain suurimmilla ja onko robottilaatikoita vai vieläkö kuski saa sorvata ite :-\

kuinkas se tuo sähkömoottorin säätäminen onnistuu, eikös vääntömomentti ole aika tasainen läpi kierrosalueen niin mikä estää laittamasta tuon sähkömoottorin vasta laatikon jälkeen, ei tarttis murehtia ku kartaanin ristikoita ja napoja :-\

Saahan esim. Eatonilta sekä manuaalia että automaattia mutta Sisuun on tarjottu vain sitä perinteistä 18-vaihteista manuaalia. Sisun automaatti taas on Mersun oma Powershift 3. Kesto taas on mulle ihan kysymysmerkki, muilla merkeillä on kuulemma koneen vääntöä rajattu pienillä vaihteilla.

Sähkömoottorin säätö onnistuu nykyisin todella hyvin, ei ne mitään on-off vehkeitä ole. Voishan se olla laatikon jälkeenkin mutta sitten se joutuisi vääntämään hirveät lukemat heti nollasta ja samalla kestää kovat kierrokset. Moottorin ja vaihdelaatikon välissä se toimii aika suppealla alueella ja sen voi suunnitella paljon kivemman kokoiseksi.
kuinkas se tuo sähkömoottorin säätäminen onnistuu, eikös vääntömomentti ole aika tasainen läpi kierrosalueen niin mikä estää laittamasta tuon sähkömoottorin vasta laatikon jälkeen, ei tarttis murehtia ku kartaanin ristikoita ja napoja :-\

Säätö ja ominaisuudet riippuvat sähkömoottorista. Sellaisiakin tyyppejä löytyy joista vääntöä irtoaa tarvittava määrä ja vähän enemmänkin, ihan paikaltaan lähtien. Noita tyyppejä voi tiedustella vaikkapa sähkövetureita valmistavilta tahoilta :-)

Tämä on hyvä esimerkki, veturin ajomoottorit joutuu toimimaan koko alueen läpi samalla välityksellä. Mutta ne onkin aika möhköjä moottoreita, sellainen spesiaalituote.
Tuohon Sisuun halutaan varmaan sellainen kompromissi hinnan, koon ja tehon välillä ja silloin moottori on varmaan hyvä laittaan ennen vaihteistoa.

Silloin joskus aikanaan kun itse kokosin sähkömoottoreita niin tuli vastaan samassa kokoluokassa sekä suurnopeusmoottoreita että hitaasti pyöriviä rullaratamoottoreita.
Suppealla kierroslukualuella on aina helpompi toimia, suurnopeusmoottorissa ei ollut oikein vääntöä  kun taas rullaratamoottori väänsi niin prkleesti mutta ei siinä kummoista tehoa ollut,
2 tonnia painava moottori antoi jotain 60kW. Kierroksia huimat 345 r/min. Samassa pajassa tehtiin myös tosin erikoisempia moottoreita joissa oli vähän kaikkia ominaisuuksia, oli vääntöä, tehoa ja kierroksia. Kait niissä sitten se hinta rajaa...?

Viimeksi muokattu: 14.07.17 - klo:23:25 kirjoittanut mekano

Cynic

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1281
Vs: Sisu/Mersu 1000 HP
Ei auta vaikka Sisu/Mersu/Rellu/Eaton/Allison/Cummins/Mack tekisi 2000 hv:n koneen. Peli on hävitty jo aikoja sitten.

Ei noita kukaan täysjärkinen enää osta. Kulutus ja melu +20% muihin verrattuna, tehdas voi olla huomenna konkurssissa, mistä huollot vuoden päästä ja jälleenmyyntiarvo määräytyy teräksen painon mukaan.

Arkisin pärjätään n 700+hv:n koneilla ja jos tarvitsee 15 000 niin ostaa Wärtsilän. Mitä tekee 1000 hv erikoisSisulla?

icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26070
  • vastustan
Vs: Sisu/Mersu 1000 HP
Ei auta vaikka Sisu/Mersu/Rellu/Eaton/Allison/Cummins/Mack tekisi 2000 hv:n koneen. Peli on hävitty jo aikoja sitten.

Ei noita kukaan täysjärkinen enää osta. Kulutus ja melu +20% muihin verrattuna, tehdas voi olla huomenna konkurssissa, mistä huollot vuoden päästä ja jälleenmyyntiarvo määräytyy teräksen painon mukaan.

Arkisin pärjätään n 700+hv:n koneilla ja jos tarvitsee 15 000 niin ostaa Wärtsilän. Mitä tekee 1000 hv erikoisSisulla?
kyllähän tuo jatkuva poukkoilu on tullut ja tulee varmaan kalliiksi jatkossakin, johonkin uskottavaan merkkiin ois pitäny sitoutua jo ajat sitten mutta tuskin esim. ruottalaaset olis moottoriaan antanu vaikka sisu pikkutekijä onkin.

tätä sisun taaperrusta  kun katsoo niin ymmärtää miten hienoa työtä suolahdessa on tehty, ansaitsee tosi korkean hatunnoston kun on kurotettu sellaisten maailmanmerkkien rinnalle kuin sontareki ja fentti ja tänäpäivänä ollaan  jo edellä 8) 8) 8) 8)
Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...

jamako

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1301
  • Our reliable partner!
Vs: Sisu/Mersu 1000 HP
https://www.kauppalehti.fi/#/uutiset/sisu-auto-on-yhden-miehen-firma/aKxbjr3T

"1976: Kolmikantasopimus syntyy: Sisun suurimmiksi omistajiksi valtio (78 prosenttia) sekä British Leyland International Ltd ja Saab-Scania Ab (kummallakin 10 prosenttia)."

"1994: Toimitusjohtajaksi Christer Granskog. Oy Sisu-Auto Ab ostaa Valmetilta siirto- ja metsäkoneiden sekä traktoreiden ja moottoreiden tuotannon: syntyy uusi konserni, jonka hallintoyhtiöksi perustetaan Oy Sisu Ab. Kuorma-autotuotantoa varten "

Siis, omistiko Saab-Scania Ab (=Wallenbergit, sittemmin pilkottu Scaniaksi ja MANnin omistukseen=VAG) 10% Sisusta 1976-1994? Ei tullut V-kasia Sisuun silloinkaan?

Viimeksi muokattu: 14.07.17 - klo:21:07 kirjoittanut jamako

Grow the feed, not the weeds!