Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Sisu/Mersu 1000 HP  (Luettu 33783 kertaa)

ht

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2524
  • Etelä-Karjala
Vs: Sisu/Mersu 1000 HP
Eiköhän se puu ja sora noilla Ruotsalaisilla pääasiassa liiku.Mahtaakohan Sisulta saada edes ilmajousilla autoa.

Ilmajouset puuautoon?? Jopas nyt vitsin murjaisit ;- )

Nimenomaan ilmajouset. 7 vuotta ollu, ei paluuta ratakiskonpätkiin (toiset kutsuu niitä rautajousiksi)

Nii ja tietysti I-Shift...
-ei kun nappi huuleen ja rinta rottingilla kohti uusia pettymyksiä...

mike

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1809
Vs: Sisu/Mersu 1000 HP
Eiköhän se puu ja sora noilla Ruotsalaisilla pääasiassa liiku.Mahtaakohan Sisulta saada edes ilmajousilla autoa.

Ilmajouset puuautoon?? Jopas nyt vitsin murjaisit ;- )

Niin se vain nyt on,ilmajouset on tulleet puunajoon.Maailma muuttuu ja historiaa on myös Eaton Fuller ja kytkin joka kesti parhaimmillaan 250 tkm.SM Sisun ohjaamo josta puuttui vain lapsivesi sekin on taakse jäänyttä jo syntyessään,E mallin ohjaamo siinä oli jotakin kunnes tuli Renault,siihen se loppuikin.Mersu nyt on sitten,toistaiseksi.

Toivottavasti jatkuu,kyllä sieltä on tullut paljon hyvääkin,uskoisin että Ruotsalaisetkin oppivat ja vakoilivat tekemään alustansa paremmin.
"ei mikkään mee saatana kohtuuella,se oli sen edellisen Teen kanssa sama homma.Viinaa pittää juua!"

mekano

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 262
Vs: Sisu/Mersu 1000 HP
Lainaus
jos halutaan esim. 5-akselinen kasettiveturi tai vaikka puuauto manuaaliaskilla

Sisun hyvä ajatus, teliveto nostolla, ei oikein sovi 5-akseliseen jos ei 3 ensimmäistä ole ohjaavia, joten sen takiakaan ei ole poissulkeva. 5-akselisista täälläpäin valta-osa ovat Volvoja ja MAN, pää-asiassa rehuliikenteessä samoilla konteilla edessä ja takana. Manuaaliaski on kyllä jo niin vanhentunutta ajattelua kun olla ja voi. Ei länsiautoissa ole enää vuosiin ollut kytkinpolintakaan.

Huomaan myös että lähialueella valta-osa 76 tonnisista sora- ja puuajossa ovat 4-akselisia telivetoja ohjaavalla ekalla ja viimeisellä + 5 akselinen kärry. Raskashan se kasetti on vetää yli mutta meinaavat että kestää. Aika harva hankkii 5-akselisen auton. Ei kannata: kallis ostaa ja käyttää ja jälleenmyyntiarvo on huono.

Toimiihan tuo nostoteli vaikka olisi puimuriakseli, se jää ohjaamaan perää. Tosin on kyllä aika härskin näköinen...
Sitten tyhjänä sellaisenkin auton saa kulkemaan kaksiakselisena, kaikki muut nousee. Ei kai suositella jatkuvaan käytöön kun peräylityksestä tulee niin pirun pitkä. Mitä hyötyä? Jaa-a, kyllä tuota jotkut käyttää: http://sisuauto.com/media-arkisto/lehtiartikkelit/FIN%20Raskas%20Kalusto%205-2017%20Luonnonmaan%20rockari.pdf
(Kuva oikeassa alakulmassa kun rullaa alaspäin)

Joo, täälläkin päin suosituin kasettiyhdistelmä on 4-aks. auto ja 4 tai 5 aks. kärri. Silti sekaan mahtuu muutama 5-akselinen auto, tosin jotkut niistä ajaa lyhyttä matkaa vain autolla ilman kärriä.
Se mikä vähän rajaa hankitaa on varmaan tuo hinta mutta myös painot: jos 5-akselisen haluaa 42 tonnin kokonaispainolle siitä tulee siltasäännön takia aika pitkä.   

Menestyvimmillä puunkuljetusliikkeillä, jotka myös tuottavat tulosta ja näkyvät messuilla, eivät käytä Sisuja. Kun kalustoon kuuluu 5-10 autoa polttoaineenkulutus on jo niin tärkeä tekijä että voittaa nostotelivedon, ja ne haastavimmat paikat joihin vain ja ainoastaan mahti'sisut pääsevät, voi jättää hakematta, ja ulkoistaa ne noudot sitten tosi-rahtareille. Lisäksi on helpompaa saada kuskeja länsimerkkeihin jo pelkästään ajomukavuuden ja ergonomian takia.

Olkoot merkki mikä tahansa niin aika monet puuautot jotka pinolle joutuu ajaa on telivetoisia. Mitenköhän uusi polar-sisu erottuu näistä muista polttoaineen kulutuksen osalta? Mikäs siitä niin juopon tekee, Mersun euro 6 kone, Mersun robottilaatikko vai mikä? Ainiin, ne on ne Sisun s*****n raskaat ylijäreät akselit ja napaperät...

Ei kai se Mersun hytti niin huono voi olla ergonomialtaan että se karkoittaa kuskit muihin merkkeihin?
Ja ajomukavuus, no se nyt on ihan jokaisen omasta perstuntumasta kiinni, monet ajaa ilmajousilla ja jotkut haluaa rautajouset. Ihan kiva että on valinnanvaraa ja kilpailua, se vie tekniikkaa eteenpäin.

Nii ja tietysti I-Shift...
Samaten tuo kaksoiskytkin I-Shift DC voi olla kova sana: https://www.youtube.com/watch?v=KnBytAdp3yk

Viimeksi muokattu: 20.07.17 - klo:19:08 kirjoittanut mekano

klapikasa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3133
Vs: Sisu/Mersu 1000 HP
Pari vk sitten tuurasin fh 16 10x4*2 eil viisakselinen teliveto ja puimuripyörät. Sen sai toinen ja takaakseli ylös ja kevennetty teli. Totta kai tyhjänä. Ja i shift on toimiva vaihteisto. Ei isomylly ota,eikä tarvii ottaa kierroksii. Eikä se tutumpi fm 420? ota sen enempää kierroksii. Ainoastaan ylämäissä se voi sekoilla. Onko mikään traktori laatikko noin helppo? Jos on, oliko se saatavilla silloin kymmenen v sitten kun ishift tuli?

mekano

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 262
Vs: Sisu/Mersu 1000 HP
Pari vk sitten tuurasin fh 16 10x4*2 eil viisakselinen teliveto ja puimuripyörät. Sen sai toinen ja takaakseli ylös ja kevennetty teli. Totta kai tyhjänä. Ja i shift on toimiva vaihteisto. Ei isomylly ota,eikä tarvii ottaa kierroksii. Eikä se tutumpi fm 420? ota sen enempää kierroksii. Ainoastaan ylämäissä se voi sekoilla. Onko mikään traktori laatikko noin helppo? Jos on, oliko se saatavilla silloin kymmenen v sitten kun ishift tuli?

Vario? Käytössä jo vuonna 1995.

Mutta jos ihan porrastettuja laatikkoja meinaa niin jaa-a... 

klapikasa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3133
Vs: Sisu/Mersu 1000 HP
Pari vk sitten tuurasin fh 16 10x4*2 eil viisakselinen teliveto ja puimuripyörät. Sen sai toinen ja takaakseli ylös ja kevennetty teli. Totta kai tyhjänä. Ja i shift on toimiva vaihteisto. Ei isomylly ota,eikä tarvii ottaa kierroksii. Eikä se tutumpi fm 420? ota sen enempää kierroksii. Ainoastaan ylämäissä se voi sekoilla. Onko mikään traktori laatikko noin helppo? Jos on, oliko se saatavilla silloin kymmenen v sitten kun ishift tuli?

Vario? Käytössä jo vuonna 1995.

Mutta jos ihan porrastettuja laatikkoja meinaa niin jaa-a...

Niinpä. En ole ajanu ihan uusilla, mutta väitän että dyna 6, nyyskyn, tai jd on lähelläkään.

Cynic

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1281
Vs: Sisu/Mersu 1000 HP
Lainaus
Kuva oikeassa alakulmassa kun rullaa alaspäin

Kieltämättä aika miehekäs akseliratkaisu. En tiedä kiinnostaisiko ajaa tuota maadoitusratkaisua maantienopeudessa kärry perässä.

Lainaus
saatavilla silloin kymmenen v sitten kun ishift tuli

Mielestäni Mersuissa on ollut parhaat robottilaatikot jo kauan ennen ruotsalaisia. Seuraa kierroksia ja ajatuksia/ennakointia paremmin ja vaihtaa jouheasti. Mutta kulutukset olleet +2L Scaniaan verrattuna, samankaltaisissa ajoissa.

Kuorma-autojen vaihteistoihin pitäisi kyllä tulla seuraavan sukupolven ratkaisut. Nämä robotisoidut 12 tai 16 vaihteiset alkavat olla hieman vanhanaikaiset. Ehkä pitäisi olla luokkaa 30 vaihdetta ja katkeamaton veto. Tyyliin 0 - 80 km/h kierroksilla 1200 - 1300 rpm ja jatkuva automaattinen pykältäminen.

Seppo Alaruikka

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1
Vs: Sisu/Mersu 1000 HP
Toimiihan tuo nostoteli vaikka olisi puimuriakseli, se jää ohjaamaan perää. Tosin on kyllä aika härskin näköinen...
Sitten tyhjänä sellaisenkin auton saa kulkemaan kaksiakselisena, kaikki muut nousee. Ei kai suositella jatkuvaan käytöön kun peräylityksestä tulee niin pirun pitkä.

En tunne em. Sisun lehtiartikkelissa näkyvän 5-akselisen auton akselimassoja. Oulun Raskoneessa poikkesi samanlainen 10x4*6. Sitä ei lain mukaan voi ajaa kahdella akselilla, kaikkein etummaisella ja telin ekalla, koska tällöin akselimassa ylittyy. Sitä siis ajetaan tridemin yksittäispyörät alhaalla: https://goo.gl/maps/ntM7FpkKPwK2.

Poliisi ei ratsaa tyhjänä ajavien autojen massoja, joten sikäli kolme akselia ylhäällä voisi ajaa.

Olkoot merkki mikä tahansa niin aika monet puuautot jotka pinolle joutuu ajaa on telivetoisia.

Telivetoisia mahtavat olla kaikki yli 68-tonniset. Utuisasti muistelen, ettei hydraulivedolla ohjaavalla, etummaisella akselilla täytetä kahden vetävän akselin vaatimusta.

klapikasa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3133
Vs: Sisu/Mersu 1000 HP
Lainaus
Kuva oikeassa alakulmassa kun rullaa alaspäin

Kieltämättä aika miehekäs akseliratkaisu. En tiedä kiinnostaisiko ajaa tuota maadoitusratkaisua maantienopeudessa kärry perässä.

Lainaus
saatavilla silloin kymmenen v sitten kun ishift tuli

Mielestäni Mersuissa on ollut parhaat robottilaatikot jo kauan ennen ruotsalaisia. Seuraa kierroksia ja ajatuksia/ennakointia paremmin ja vaihtaa jouheasti. Mutta kulutukset olleet +2L Scaniaan verrattuna, samankaltaisissa ajoissa.

Kuorma-autojen vaihteistoihin pitäisi kyllä tulla seuraavan sukupolven ratkaisut. Nämä robotisoidut 12 tai 16 vaihteiset alkavat olla hieman vanhanaikaiset. Ehkä pitäisi olla luokkaa 30 vaihdetta ja katkeamaton veto. Tyyliin 0 - 80 km/h kierroksilla 1200 - 1300 rpm ja jatkuva automaattinen pykältäminen.

Kokemus vain sk kopilisesta v8 tupla turbo 380hv robottilaatikosta. Se oli ihan manuaalinen ja vaihtoi hitaasti. Pystyi hypiä vaihteiden yli ja ripeä v8 korvas sen puuteen.

Tuttu ajioi silloi jollain isomalla sk jossa laatikko temppuil, pikaremppa oli poistaa releitä joka ohjas just ne vaihteet jotka temppuilli, Ennen laatikon korjausta siinä oli tyyliin 4vaihdetta. Iso moottori korvasi vaihteiden puuteet.

mekano

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 262
Vs: Sisu/Mersu 1000 HP
Lainaus
Kuva oikeassa alakulmassa kun rullaa alaspäin

Kieltämättä aika miehekäs akseliratkaisu. En tiedä kiinnostaisiko ajaa tuota maadoitusratkaisua maantienopeudessa kärry perässä.

Lainaus
saatavilla silloin kymmenen v sitten kun ishift tuli

Mielestäni Mersuissa on ollut parhaat robottilaatikot jo kauan ennen ruotsalaisia. Seuraa kierroksia ja ajatuksia/ennakointia paremmin ja vaihtaa jouheasti. Mutta kulutukset olleet +2L Scaniaan verrattuna, samankaltaisissa ajoissa.

Kuorma-autojen vaihteistoihin pitäisi kyllä tulla seuraavan sukupolven ratkaisut. Nämä robotisoidut 12 tai 16 vaihteiset alkavat olla hieman vanhanaikaiset. Ehkä pitäisi olla luokkaa 30 vaihdetta ja katkeamaton veto. Tyyliin 0 - 80 km/h kierroksilla 1200 - 1300 rpm ja jatkuva automaattinen pykältäminen.

Taitaa siinä olla joku muukin akseli maassa maantienopeudessa ;).

Hmm, ei tuo uusi kaksoiskytkin-ishift ole kun 12-vaihteinen niin kait Volvo meinaa että se riittää? Etenkin jos vaihtaa vedon katkeamatta. 

Kokemus vain sk kopilisesta v8 tupla turbo 380hv robottilaatikosta. Se oli ihan manuaalinen ja vaihtoi hitaasti. Pystyi hypiä vaihteiden yli ja ripeä v8 korvas sen puuteen.

Tuttu ajioi silloi jollain isomalla sk jossa laatikko temppuil, pikaremppa oli poistaa releitä joka ohjas just ne vaihteet jotka temppuilli, Ennen laatikon korjausta siinä oli tyyliin 4vaihdetta. Iso moottori korvasi vaihteiden puuteet.

Pitäis vaan olla tarpeeks iso kone niin pärjäis kahdella vaihteella, valitsisi vaan työ- tai maantievaihteen...

Toimiihan tuo nostoteli vaikka olisi puimuriakseli, se jää ohjaamaan perää. Tosin on kyllä aika härskin näköinen...
Sitten tyhjänä sellaisenkin auton saa kulkemaan kaksiakselisena, kaikki muut nousee. Ei kai suositella jatkuvaan käytöön kun peräylityksestä tulee niin pirun pitkä.

En tunne em. Sisun lehtiartikkelissa näkyvän 5-akselisen auton akselimassoja. Oulun Raskoneessa poikkesi samanlainen 10x4*6. Sitä ei lain mukaan voi ajaa kahdella akselilla, kaikkein etummaisella ja telin ekalla, koska tällöin akselimassa ylittyy. Sitä siis ajetaan tridemin yksittäispyörät alhaalla: https://goo.gl/maps/ntM7FpkKPwK2.

Poliisi ei ratsaa tyhjänä ajavien autojen massoja, joten sikäli kolme akselia ylhäällä voisi ajaa.

Olkoot merkki mikä tahansa niin aika monet puuautot jotka pinolle joutuu ajaa on telivetoisia.

Telivetoisia mahtavat olla kaikki yli 68-tonniset. Utuisasti muistelen, ettei hydraulivedolla ohjaavalla, etummaisella akselilla täytetä kahden vetävän akselin vaatimusta.

No katos, siinä näkyy se mitä tarkoitin että toinen vetävä nousee mutta puimuri jää ohjaamaan perää, tuota ei kaikki merkit osaakaan tehdä.
Raskashan tuollainen on kaksiakselisena, ei taida olla mitään iloa ajella pidempiä matkoja noin, tosin tyhjänä kääntyy vähän eri tavalla.

Eihän se mehuveto mikään "oikea" vetävä ole, esim. Mannin hydrodriven veto loppuu 30 km/h vauhdissa, samoin vissiin kaikilla muilla merkeillä koska samat
Poclainin murikat niillä kaikilla on. Noin niinkuin lain silmissä sitä ei vissiin voi verrata mekaaniseen vetävään.

+200

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4637
  • Paalauksen iloa
Vs: Sisu/Mersu 1000 HP
Onkohan noista kovinkaan hyvin kärryvärkeiksi?

jamako

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1301
  • Our reliable partner!
Vs: Sisu/Mersu 1000 HP
Grow the feed, not the weeds!

icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26107
  • vastustan
Vs: Sisu/Mersu 1000 HP
In Action:

https://www.youtube.com/watch?v=8pYKKZNJIfA
nykypäivän kuskit raapii kyllä päätään jotta mikä on tuo keppi mikä lattiasta kasvaa kohti kattoa ja siitähän se vasta järkytys alkaa kun selviää jotta vielä synkronoimaton taetaa olla :o :o :o :o
Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52004
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Sisu/Mersu 1000 HP
In Action:

https://www.youtube.com/watch?v=8pYKKZNJIfA
nykypäivän kuskit raapii kyllä päätään jotta mikä on tuo keppi mikä lattiasta kasvaa kohti kattoa ja siitähän se vasta järkytys alkaa kun selviää jotta vielä synkronoimaton taetaa olla :o :o :o :o

Ei tiiä mistä höpisette mut hauskaa on.

🤣🤣🤣
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

Varjo79

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4853
  • Suvakki vajakkeja vituttaa!!!!
Vs: Sisu/Mersu 1000 HP
Jaa a kanian automalaatti tai mikä perkeleen häkkyrä onkaan oli aika paska kokemus. Vulvan vastaava sitte taas savuttelee kaavelista heti ku vähä pitäs paikaltaan käskee. Eikä nouse telit ei. Se pelle akseli sielä peräs jää kantaan ja taas kaivurikuski lätkyttelee lykkään jo hiemankin kuraiselle asfaltille kiinni jäänyttä autoo😂😂😂😂😂
Eu on perseeeestä ja syvältä!!!!!!!!!!!!