Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Sisu/Mersu 1000 HP  (Luettu 33703 kertaa)

icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26009
  • vastustan
Vs: Sisu/Mersu 1000 HP
Loppuu se pito pienemmiläkin momenteilla.

Loppuuko? Iso momentti kielii lyhyestä välityksestä, tässä tapauksessa Fullerin ryömintä on 14,4:1.
Kummalla sitten on kivempi esim. lähteä liikkeelle; pienellä vaihteella - isommalla momentilla vai suuremmalla vaihteella - pienemmällä momentilla? 
Sopiva alusta niin pidon saa loppumaan ihan millä vaan mutta noin niinkuin yleisesti...

Kaikkihan ne hajoo, jos hajottaa.

Ei se akseliperä telivetona huono ole. Sen verran joustaa se akseli, että voimalinja tykkää.

Perus ärräläinenkin on sellainen kierroskone, että vetaritkin pääsee helpommalla.

Puuautoissakin on aika paljon telivetoja akseliperällä.

Vanhan polven pöllikuski sanoi että napavaihteeton alkaa sopivalla lumi- tms kelillä kovan väännön alla jypyttää - eli sutaisee ihan vähän, pitää, sutaisee, pari-kolme kertaa sekunnissa.
Vetoakseli toimii kuin vääntöjousi. Kunnes katkeaa.
Oli muuten vannoutunut Sisu-mies.

Tällainen voimansiirto on jousta jousen perään eli jokainen pitempi akseli toimii juurikin kuin vääntöjousi. Eihän ne rusetille mene mutta pitkässä akselissa, kardaanissa ym. on väkisinki pientä joustoa.
Napavälitys muttaa akselin käytöstä verrattuna suoraan akseliin nopeuden, momentin ja iskujen osalta. Näin maalaisjärjellä voisi kuvitella että asia on juuri noin tuon nypytyksen osalta.

Toki saa vetävän/vetävät nypyttämään jos esim. pintapaine on pielessä. Vilkaiskaa videolta miten käy kun tyhjällä telivetoisella vetää rekeä kovalla hiekka-alustalla.
https://www.youtube.com/watch?v=IGJkHZXww4s
Nypytys loppuu jos voi nostaa toisen vetävän.
Aika epäterveellisen näköistä...
normielämää ku viisakselista puukärryä kiskotaan tielle :-\ :-\ :-\ :-\ :-\
Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...

klapikasa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3118
Vs: Sisu/Mersu 1000 HP
Mä kun nyt näen enemän sivusta kun olen kaivurimies, niin, vehe kun vehe, ratin ja selkänojan välistä on myös paljon eroa pääseekö vai ei. Jotkut ei pääse nupilla telivedolla, jotkut tulee samaa jälkiä puolikaalla tai yhdellä vetävällä akselilla. Maansiirto ja pöllikuskit kuitenkin eri jonoon.

SamiT

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1788
Vs: Sisu/Mersu 1000 HP
Mä kun nyt näen enemän sivusta kun olen kaivurimies, niin, vehe kun vehe, ratin ja selkänojan välistä on myös paljon eroa pääseekö vai ei. Jotkut ei pääse nupilla telivedolla, jotkut tulee samaa jälkiä puolikaalla tai yhdellä vetävällä akselilla. Maansiirto ja pöllikuskit kuitenkin eri jonoon.

Samaa olen kaivurin ajossa ihmetellyt. Toiset pääsevät yhdellä vetävällä akselilla melkein minne tahansa ilman yhtään ongelmaa siinä missä jollakulla voi olla telivedot ja kaikki herkut eikä mene minnekään.
On vain kahdenlaisia traktoreita: Uusia Valtroja ja vanhoja Valmetteja.

jamako

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1301
  • Our reliable partner!
Vs: Sisu/Mersu 1000 HP
Mielenkiintoinen "heijausautomatiikka" synkronoimattomassa:

https://www.youtube.com/watch?v=3p57izrsTJI

Kohdasta 1:10
Grow the feed, not the weeds!

Cynic

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1281
Vs: Sisu/Mersu 1000 HP
Lainaus
Aika näpäkästi löytyy pykäliä tosikuskeilla vedon aikana ainoasta oikeasta kuorma-auton vaihteistosta. Ei raaskisi kyllä itse edes yrittääkään tuolla tahdilla pykältää. 

Kieltämättä aika onnistuneet vaihdot. Itse jäisi varmaan noin parin metrin päähän kohdasta mistä päästi kaasua. Fullerissa, mitä vähän sitä nyt on kokeillut, tuntuu vaihdot onnistuvan paremmin tehokkaammalla koneella, kun voi paremmin luottaa että jaksaa niillä kierroksilla mihin tähtää. 

Askin oikeisuudesta voi olla monta mieltä. Tai lähinnä se on ehkä ergonomia kysymys, metrin keppi lattiassa puolen metrin liikeradalla on kyllä menneisyyttä mutta nopea suora laatikko ei sinänsä ole väärä. Sitähän robotit yrittävät kopioida.

Hybridi tulee varmaankin ajan myötä, mutta ehkä ei 1000hv versiona, enemmän sillä olisi mäkiavustinkäyttöä n 300-400 hv dieselkoneelle, tasamaalla 200 hv, mäessä 500 hv. Tjsp.

Mopomies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8304
Vs: Sisu/Mersu 1000 HP
Kyllähän tuo sähkömoottori antaa paljon kivoja juttuja, niinkuin tuo "heijaus". Varsinkin noilla työmailla on paikkoja, missä ei tarvitsisi jäädä jumiin.

Vielä kun tuon systeemin saisi kaaniaan siten, että veekasin jälkeen tuo Iittoni-sähkömoottori ja Sisun akselit.


On vain yksi oikea F-1 moottori.

Rocketdyne F-1 ilman katalysaattoria, urearuiskutusta ja hiukkassuodatinta. Vetää äkeen kuin äkeen.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4367
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Sisu/Mersu 1000 HP
Samalla periaatteella kun voisi koota traktorinkin. Moottori sieltä, laatikko+perä tuolta, ohjaamo täältä, etuakseli muualta ja hinta vaikka Belaruksesta.

Peltola

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1407
Vs: Sisu/Mersu 1000 HP
Tuo telivetoisen pieni pintapaine tulee vastaan usein tyhjänä ellei edes kevennystä. Tuossa vetokisassa häviää tyhjä teliveto auttamatta pitkälavaiselle yksvetoiselle pidossa.

Sama koskee kaivuriani, leveistä teloista on haittaa kovassa vedossa, kuten myös traktorin 650 paripyörillä ei saa otetta maahan, ellei tosiaan pehmoista.

Sopivassa sohjossa telivetoisella ei tyhjänä myöskään pääse mihinkään, kun takapää kelluu ja luistelee.

mekano

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 262
Vs: Sisu/Mersu 1000 HP
Mä kun nyt näen enemän sivusta kun olen kaivurimies, niin, vehe kun vehe, ratin ja selkänojan välistä on myös paljon eroa pääseekö vai ei. Jotkut ei pääse nupilla telivedolla, jotkut tulee samaa jälkiä puolikaalla tai yhdellä vetävällä akselilla. Maansiirto ja pöllikuskit kuitenkin eri jonoon.

Samaa olen kaivurin ajossa ihmetellyt. Toiset pääsevät yhdellä vetävällä akselilla melkein minne tahansa ilman yhtään ongelmaa siinä missä jollakulla voi olla telivedot ja kaikki herkut eikä mene minnekään.

No näin se taitaa olla, pitäisi osata ajaa eikä vaan ajaa.

Itse kanssa arvelen että kyllä hybridit lyö läpi ka-puolellakin, se että miten ja kuka niin jää nähtäväksi. Nyt Sisu vaikuttaa olevan aikaisin hereilla ja jos saavat toimivan paketin niin varmasti kiinnostuvat isotkin valmistajat. Sisulla on mukana ihan asiansa osaava firma, Visedo taitaa olla maailman huippua sähköisessa voimansiirrossa. Se, että paljonko he saavat myydä näitä Sisun kanssa kehitettyjä ratkaisuja muille jää nähtäväksi...

Nythän tuo hybridi on Fullerin kaverina mutta käsittääkseni työ on käynnissä istuttaa se Mersun automaatin kaveriksi. Sitten se voikin kiinnostaa ihan eri tavalla. Jotenkin koomista että jos nyt haluaa uusinta uutta edustavaa hybriditekniikkaa se tulee sitten sen puolimetrisen vaihdekepin kanssa :)

Sopivassa sohjossa telivetoisella ei tyhjänä myöskään pääse mihinkään, kun takapää kelluu ja luistelee.

Tätä olen välillä ihastellut Ice road truckersissa, siis amerikkalaisten rekkamiehet jäällä, miten ne vetää mäkisissä maastoissa ja jäisellä tai lumisella tiellä niitten telivetoisilla autoilla missä vaan ristilukko eikä mitään kevennyksiä - luulisi olevan aika rasittava vehje ajaa.

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7071
  • karkki vai keppana?
Vs: Sisu/Mersu 1000 HP
1.11.2017 - Tanskalainen Danfoss on ostanut lappeenrantalaisen sähköisiä voimansiirtoratkaisuja toimittavan Visedon. Ostollaan tanskalaisyritys vahvistaa varsinkin merenkulun sähköisten voimalinjojen osaamista. Vuonna 2009 perustettu Visedo yhdistetään Danfoss Power Solutions -liiketoimintayksikköön.
Sinne meni Vaconin kanssa samaan taloon.
pessimisti ei pety!

mekano

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 262
Vs: Sisu/Mersu 1000 HP
Lainaus
Aika näpäkästi löytyy pykäliä tosikuskeilla vedon aikana ainoasta oikeasta kuorma-auton vaihteistosta. Ei raaskisi kyllä itse edes yrittääkään tuolla tahdilla pykältää. 

Kieltämättä aika onnistuneet vaihdot. Itse jäisi varmaan noin parin metrin päähän kohdasta mistä päästi kaasua. Fullerissa, mitä vähän sitä nyt on kokeillut, tuntuu vaihdot onnistuvan paremmin tehokkaammalla koneella, kun voi paremmin luottaa että jaksaa niillä kierroksilla mihin tähtää. 

Askin oikeisuudesta voi olla monta mieltä. Tai lähinnä se on ehkä ergonomia kysymys, metrin keppi lattiassa puolen metrin liikeradalla on kyllä menneisyyttä mutta nopea suora laatikko ei sinänsä ole väärä. Sitähän robotit yrittävät kopioida.

Hybridi tulee varmaankin ajan myötä, mutta ehkä ei 1000hv versiona, enemmän sillä olisi mäkiavustinkäyttöä n 300-400 hv dieselkoneelle, tasamaalla 200 hv, mäessä 500 hv. Tjsp.

Voimatrendi on ollut viimeiset vuodet aika nousujohteista, aina pitää saada lisää voimaa, nyt voimakoneet on tasaantuneet tuonne +700 hepan hujakoille, eihän tästä ole kauaa kun 16-litraiset antoi 500 heppaa...

Nythän tuosta Mersun 13-litraisesta saa 530 heppaa/2600 Nm ja siihen kun lykkää tuon isoimman sähkömoottorin joka antaa "noin 300 heppaa ja 1000 Nm" (<-lainaus Sisulta) niin voidaan olla pikkulohkolla hetkellisesti lukemissa +800 hp ja 3600Nm.
Siinä nyt luulisi olevan ihan kiva kompromissi?
Jos nyt siis noista konkista saa järkevän aikaa virtaa ulos, voi joku pitkä mäki yllättää jos tehot pääsee tippuumaan yht'äkkiä 300 kaakilla.

Mutta oikeassa paikassa tuossa on sellaisia ominaisuuksia mitä muilla ei ole tarjota, ja joo, pärjää varmaan ilmankin mutta kivempi olla kun olla ilman...?
Siitä mallia akseleiden nostoon: https://www.youtube.com/watch?v=bBEVJilv1pM

1.11.2017 - Tanskalainen Danfoss on ostanut lappeenrantalaisen sähköisiä voimansiirtoratkaisuja toimittavan Visedon. Ostollaan tanskalaisyritys vahvistaa varsinkin merenkulun sähköisten voimalinjojen osaamista. Vuonna 2009 perustettu Visedo yhdistetään Danfoss Power Solutions -liiketoimintayksikköön.
Sinne meni Vaconin kanssa samaan taloon.

Ja aika näyttää miten hyvä liike se oli. Iso firma ainakin...

Cynic

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1281
Vs: Sisu/Mersu 1000 HP
Lainaus
Siitä mallia akseleiden nostoon

Näppärää. Tuli mieleen, onkohan irtikytkettävä teliveto laillinen 76 tonniseen, jonka edellytys se on. 

SamiT

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1788
Vs: Sisu/Mersu 1000 HP
Pitäisi laittaa ice road truckerseille kokeiluun Sisu Polar Fuller-hybridi nostettavalla telivedolla, onhan akselistotehdas jo jenkkien omistama niin saattaa olla saman puljun puikkoperät jo nykyisissä autoissa alla. Taitaisi löytyä täältä jopa vetävä etuakselikin mukaan pakettiin vaan sleeperiä ei taida tehdastilauslistalta löytyä ellei sitten Daimler-konsernin Amerikan serkku Freightliner pysty sitä kopin perään toimittamaan. Kovin maantieautomaisia ovat heillä rekkaveturit noihin oloihin että saattaisi pohjoismaiset maansiirtoalustat olla kovaa valuuttaa. Voi toki olla että siirtyy käytettyä vetoautoa edullisesti noihin hommiin muualta.
On vain kahdenlaisia traktoreita: Uusia Valtroja ja vanhoja Valmetteja.

mekano

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 262
Vs: Sisu/Mersu 1000 HP
Pitäisi laittaa ice road truckerseille kokeiluun Sisu Polar Fuller-hybridi nostettavalla telivedolla, onhan akselistotehdas jo jenkkien omistama niin saattaa olla saman puljun puikkoperät jo nykyisissä autoissa alla. Taitaisi löytyä täältä jopa vetävä etuakselikin mukaan pakettiin vaan sleeperiä ei taida tehdastilauslistalta löytyä ellei sitten Daimler-konsernin Amerikan serkku Freightliner pysty sitä kopin perään toimittamaan. Kovin maantieautomaisia ovat heillä rekkaveturit noihin oloihin että saattaisi pohjoismaiset maansiirtoalustat olla kovaa valuuttaa. Voi toki olla että siirtyy käytettyä vetoautoa edullisesti noihin hommiin muualta.

Vois hinta vähän karata...

Siinähän on jo melkein valmis "sisu": http://www.freightlinernorthwest.com/truck-inventory/truck-details?id=270007
Sama DD16 moottori ja Fullerilla(toki eri malli), 8x4 alusta ja hintaa 160 tuhatta taalaa eli ei ne ihan ilmaisia ole tuolla ameriikassakaan.
Ja sitten vielä"DUAL LOCKERS, TUF-TRAC SUSPENSION" eli toihan on jo "amerikan sisu"... kunnes katsoo vaikka runkoa joka näyttää
samalta kuin jossain jakeluautossa, heavy duty, joo-o.

Tuossa kun meinasin että kiinnostaa ne hybridikuorkit muitakin valmistajia niin en ole enää varma:
https://electrek.co/2018/02/21/mercedes-benz-all-electric-truck-eactros/
Esim. Mersu näyttää hyppäävän suoraan täys-sähköön. eActros, 2x125kw tehoa(huipputeho, 30 min teho=2x87kw) ja 240kWh akkukapasiteettiä. Noin 200km lupaavat yhdellä latauksella eli
ei noilla ihan heti mitään runkolinjaa ajeta. On vielä lisäksi 2,5 tonnia painavampi kuin vastaava normi-actros.
Eli vähän eri käyttöön nämä, täys-sähkö kaupunkipyöritykseen ja hybridi sopii sitten vähän pidempään ajoon.

Teslan sähköveturi voi olla mielenkiintoinen jos se ikinä toteutuu... tosin esim. pelkästään akut painavat arvioiden mukaan 5-6 tonnia ja luvattu nopea lataus vaatii
Tesla Megachargerin joka on noin megawatin tehoinen latausasema joten pieniä käytännön ongelmia siinäkin.
 

jamako

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1301
  • Our reliable partner!
Vs: Sisu/Mersu 1000 HP
Muutakin uutta tulossa:

https://www.msn.com/fi-fi/autot/uutiset/sisulta-uutta-teknologiaa-raskaisiin-ajoteht%c3%a4viin/ar-BBKflx3?ocid=spartandhp

"Kymmenen tonnin ohjaava nostettava akseli
Uusi akseli on levyjarrullinen ja mekaanisesti ohjattu. Akseli on varustettu täysin uudella nelipalkeisella ilmajousituksella ja ilmatoimisella nostojärjestelmällä.
Akselin kantavuutta voidaan säätää automaattisesti tai manuaalisesti kuljettajan toimesta.
Uudentyyppisellä jousituksen tuennalla ilmajousitetulle akselille on saavutettu jopa 60 mm normaalia pidempi joustomatka. 
Ilmajousitusjärjestelmän tuenta pitää jousitasot aina kohtisuorassa toisiinsa nähden, jolloin jousituksen maksimiliikkeitä ei tarvitse rajoittaa. Lisäksi akseli voidaan varustaa kallistuksenvakaajalla, todetaan Sisun tiedotteessa."

Ilmajousituskin nyt saatavissa optiona.
Grow the feed, not the weeds!