Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Metallia  (Luettu 16136 kertaa)

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9599
Vs: Metallia
tölkit ei onklema mutta muuta rautaa sit löytyy aina jostain... kun on jo parisataa vuotta oleskeltu paikalla... ja siiihen kyllä auttannu magneetti... meijersitä viime ostin ja autto... ainakin oireet hävis.. mutta ootteko pellolta löytäny magneetteja?    ite löysin pari vuotta sit kun kiviä keräsin.. äkeenpiikin puolikkaassa oli kiinni...löysi!

niin mä olisin ruuvannut sen mutterin siihen mistä mä sen pudotin. Mutta en siitä moskan seasta sitä löytänyt ja ajattelin noukkia sen pois magneetilla. Tosin nyt kun muistelee kyse ei ollut mutterista vaan poikima taljan lukko "prikasta" ja jousesta. Se jousen löytyminen teetti työtä, mutta kun ei turhia lakaise niin se löytyi ihan sattumalta päiviä myöhemmin. Siitä moskan seasta se silmiin osui :)

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9599
Vs: Metallia
tölkit ei onklema mutta muuta rautaa sit löytyy aina jostain... kun on jo parisataa vuotta oleskeltu paikalla... ja siiihen kyllä auttannu magneetti... meijersitä viime ostin ja autto... ainakin oireet hävis.. mutta ootteko pellolta löytäny magneetteja?    ite löysin pari vuotta sit kun kiviä keräsin.. äkeenpiikin puolikkaassa oli kiinni...löysi!

Ei kait sellaista esinettä ole keksittykään mitä ei äkeen piikistä löydy. No itse en magneettia ole löytänyt. Tämä kait silti todistaa sen että ne voi poistua paikalta. Tosin on mullakin sellainen pureskeltu malli navetan lasilla. Jostain syystä se tuli siihen nostettua, kun lehmä sen pian laiton jälkeen märehti. Sen verta kärsinyt yksilö, että turha sitä on enää lehmälle antaa. Taisin mä sillä joskus jotain mutteria siitä lattialta  yrittää ettiä - siinäkään onnistumatta.

Ei ainakaan perseen kautta poistu. Suun kautta voisi tulla jos lehmänraatoa pyörittelisi oikein 😂😂

No el.  meinas ainakin että kyllä lehmä voi märehtiä sen pois pitkänkin ajan kuluttua. Minä en tiedä mikä on mutua ja mikä totta tässäkään asiassa. Laittoi magneetin vaikka edellinen oli annettu muutamaa kuukautta ennen. Siihen toiseenkaan se ei kuollut :)

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: Metallia
tölkit ei onklema mutta muuta rautaa sit löytyy aina jostain... kun on jo parisataa vuotta oleskeltu paikalla... ja siiihen kyllä auttannu magneetti... meijersitä viime ostin ja autto... ainakin oireet hävis.. mutta ootteko pellolta löytäny magneetteja?    ite löysin pari vuotta sit kun kiviä keräsin.. äkeenpiikin puolikkaassa oli kiinni...löysi!

Ei kait sellaista esinettä ole keksittykään mitä ei äkeen piikistä löydy. No itse en magneettia ole löytänyt. Tämä kait silti todistaa sen että ne voi poistua paikalta. Tosin on mullakin sellainen pureskeltu malli navetan lasilla. Jostain syystä se tuli siihen nostettua, kun lehmä sen pian laiton jälkeen märehti. Sen verta kärsinyt yksilö, että turha sitä on enää lehmälle antaa. Taisin mä sillä joskus jotain mutteria siitä lattialta  yrittää ettiä - siinäkään onnistumatta.

Ei ainakaan perseen kautta poistu. Suun kautta voisi tulla jos lehmänraatoa pyörittelisi oikein 😂😂

No el.  meinas ainakin että kyllä lehmä voi märehtiä sen pois pitkänkin ajan kuluttua. Minä en tiedä mikä on mutua ja mikä totta tässäkään asiassa. Laittoi magneetin vaikka edellinen oli annettu muutamaa kuukautta ennen. Siihen toiseenkaan se ei kuollut :)

Ei lehmä voi märehtiä magneettia ulos. Ehkä jos se makaa selällään ojassa niin sitten se voinee jotenkin valua ulos.
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

arzyboy

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4314
  • Autetaan miestä mäessä...
Vs: Metallia
Mun on vaikea uskoa että lehmä söisi metallia ainakaan appeen seasta. Kivet ym. jää pöydälle. Paaliverkkoa lehmä voisi vahingossa vaikka syödäkin ja se tukkeuttaisi suolet tehokkaasti.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9599
Vs: Metallia
Mun on vaikea uskoa että lehmä söisi metallia ainakaan appeen seasta. Kivet ym. jää pöydälle. Paaliverkkoa lehmä voisi vahingossa vaikka syödäkin ja se tukkeuttaisi suolet tehokkaasti.

Metallia on monen kokoista. Kottikärryjä pienemmät taitaa lehmälle kelvata. Onhan niitä magneetteja pistetty urakalla koko karjalle kerralla, kun apevaunun ruuvi tai ruuvit ovat hinkanneet toisiinsa tai mihin kärryn rakenteisiin sitten lie. Kouluaikana ainakin oli kirjassa kuva, jossa teurastetun lehmän pötsistä poistettu magneetti oli ihan täynnä rautaa. Todistihan navettapiikakin tämän omasta kokemuksestaan. Miksi se ape olisi turvallisempaa evästä kuin joku muu? Kivet joita lehmät jättää syömättä ovat niin suuria, että pelkällä "imulla" eivät niitä kait turpaansa saa. Kyllä minä ainakin pidän vierasesinettä hyvinkin todennäköisenä mahdollisissa ongelma tapauksissa. Kuten viime kesänäkin. Mutta onko metalli sitten peräisin tölkeistä onkin sitten ihan mutu juttu. Mun mutu kertoo, että ei ole tölkeistä kyse, mutta ...voin olla väärässä ainakin toisten karjoista puhuttaessa.

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: Metallia
Lehmän sisällä on helposti kilo sellaista mustaa rautajauhetta. Siis jopa jollakin emolehmällä joka laiduntaa ja syö talvet pelkkää säilistä.

Keväällä törmäsin tähän asiaan. En nyt muista mistä se sinne lehmään tulee, mut ilmeisesti pääosa tulee siitä maasta jota lehmä syö rehun mukana. Pötsitoiminta muuntaa rautayhdisteet näkyvämmäksi raudaksi, vähän samaan tapaan kuin miten järvimalmi syntyy. Tästä löytyy jokin ulkomainen tutkimuskin.

Rehuissa on tietty rautaa joskus paljonkin. Säiliksissä pahimmillaan 600-1000 milligrammaa kilossa 😂 Määrä on jo niin suuri, että tuo rauta heikentää mm. kuparin imeytymistä 😎😎 Ehkä osa tuosta sitten saostuu lehmään, jopa sellaisiksi millin siruiksi.. En sit tiedä miten se rautamuru hioo suolia ja muita mahoja??
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9599
Vs: Metallia
Lehmän sisällä on helposti kilo sellaista mustaa rautajauhetta. Siis jopa jollakin emolehmällä joka laiduntaa ja syö talvet pelkkää säilistä.

Keväällä törmäsin tähän asiaan. En nyt muista mistä se sinne lehmään tulee, mut ilmeisesti pääosa tulee siitä maasta jota lehmä syö rehun mukana. Pötsitoiminta muuntaa rautayhdisteet näkyvämmäksi raudaksi, vähän samaan tapaan kuin miten järvimalmi syntyy. Tästä löytyy jokin ulkomainen tutkimuskin.

Rehuissa on tietty rautaa joskus paljonkin. Säiliksissä pahimmillaan 600-1000 milligrammaa kilossa 😂 Määrä on jo niin suuri, että tuo rauta heikentää mm. kuparin imeytymistä 😎😎 Ehkä osa tuosta sitten saostuu lehmään, jopa sellaisiksi millin siruiksi.. En sit tiedä miten se rautamuru hioo suolia ja muita mahoja??

No eipä taida tuolla murulla olla merkitystä. Lähinnä kait ongelmia tuottaa naulat, neulat, rautalangan pätkät, metalli soirot , metallin palat jne. Mistä ne sitten sinne lehmään menee . luulisin että yleisimmin  taskusta, seipäistä irronneista aita nupeista ruohoon lentäneitä nauloja, talikon piikin päitä, vaikka kuivaaja montusta se elevaattorin pohjakaaren lukitus "naula" joka naapurilla katos. Elevaattorin putken kulunut reuna ja varmaan paljon muutakin. Ainakin kaikki noi ja paljon muuta on meidän kurmuilla mahdollisia saanti paikkoja.

navettapiika

  • Vieras
Vs: Metallia
Jos epäilee tuota rautaromua lehmien sisällä niin kannattaa soitella teurastamolle. Siellä on ystävällinen teurastamoneläinlääkäri, joka varmasti kertoo mielellään, mitä kaikkea on lehmien sisältä löydetty.
Paras tällainen löytö, minkä olen teurastamolla nähnyt, oli paalausnarusta muodostunut "pallo". Se lehmä oli tykästynyt syömään paalinarua, sitä karva-mallista. Meillä  on löytynyt myös kiviä, lehmä verkkomahasta, että kaikki tosiaankin kelpaa lehmälle..

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: Metallia
Jos epäilee tuota rautaromua lehmien sisällä niin kannattaa soitella teurastamolle. Siellä on ystävällinen teurastamoneläinlääkäri, joka varmasti kertoo mielellään, mitä kaikkea on lehmien sisältä löydetty.
Paras tällainen löytö, minkä olen teurastamolla nähnyt, oli paalausnarusta muodostunut "pallo". Se lehmä oli tykästynyt syömään paalinarua, sitä karva-mallista. Meillä  on löytynyt myös kiviä, lehmä verkkomahasta, että kaikki tosiaankin kelpaa lehmälle..

Joo, sormenpään kokoisia kiviä oon minäkin kaivanut lehmästä joskus huvikseni.

Teurastamolla joskus näyttivät mitä lehmistä on löytynyt. Kauhein oli noin 50 senttiä pitkä heinähangon varsi, silleen terävästi katkennut 😂😂
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8340
Vs: Metallia
Kokkarekoulussa opetettiin, ettei romua rehun sekaan.
Mystinen kesälaatumies

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9599
Vs: Metallia
Jos epäilee tuota rautaromua lehmien sisällä niin kannattaa soitella teurastamolle. Siellä on ystävällinen teurastamoneläinlääkäri, joka varmasti kertoo mielellään, mitä kaikkea on lehmien sisältä löydetty.
Paras tällainen löytö, minkä olen teurastamolla nähnyt, oli paalausnarusta muodostunut "pallo". Se lehmä oli tykästynyt syömään paalinarua, sitä karva-mallista. Meillä  on löytynyt myös kiviä, lehmä verkkomahasta, että kaikki tosiaankin kelpaa lehmälle..

Joo, sormenpään kokoisia kiviä oon minäkin kaivanut lehmästä joskus huvikseni.

Teurastamolla joskus näyttivät mitä lehmistä on löytynyt. Kauhein oli noin 50 senttiä pitkä heinähangon varsi, silleen terävästi katkennut 😂😂

ethän vaan katsonut mitään germaanien tekemää extreme elokuvaa ja tiukassa paikassa "hangonvarsi" katkes. Silläkään ei väliä kummasta päästä ja monellako jalalla se "lehmä" oli siihen kuvaukseen kävellyt, vai oliko se sonni ? Tuota minä en ainakaan usko, että sen joku neljällä jalalla kävelevä syö, mutta voin toki olla väärässäkin.

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: Metallia
Jos epäilee tuota rautaromua lehmien sisällä niin kannattaa soitella teurastamolle. Siellä on ystävällinen teurastamoneläinlääkäri, joka varmasti kertoo mielellään, mitä kaikkea on lehmien sisältä löydetty.
Paras tällainen löytö, minkä olen teurastamolla nähnyt, oli paalausnarusta muodostunut "pallo". Se lehmä oli tykästynyt syömään paalinarua, sitä karva-mallista. Meillä  on löytynyt myös kiviä, lehmä verkkomahasta, että kaikki tosiaankin kelpaa lehmälle..

Joo, sormenpään kokoisia kiviä oon minäkin kaivanut lehmästä joskus huvikseni.

Teurastamolla joskus näyttivät mitä lehmistä on löytynyt. Kauhein oli noin 50 senttiä pitkä heinähangon varsi, silleen terävästi katkennut 😂😂

ethän vaan katsonut mitään germaanien tekemää extreme elokuvaa ja tiukassa paikassa "hangonvarsi" katkes. Silläkään ei väliä kummasta päästä ja monellako jalalla se "lehmä" oli siihen kuvaukseen kävellyt, vai oliko se sonni ? Tuota minä en ainakaan usko, että sen joku neljällä jalalla kävelevä syö, mutta voin toki olla väärässäkin.

Kyl tää tarina oli tosi ☺☺☺

Mää kerran näin kun yks lehmä huvikseen nytkytteli vanhaa naulaa irti seinästä.. 4 tuumaisella oli jotain ripustettu joskus kiinni ja lehmä nytkytti sitä irti kun ei ollut muita tekemistä. Tää siis tapahtui ulkona, kun tarha on vanhan hirsinavetan vieressä... revin sit kaikki turhan aulat irti mitä löytyi.

Taisi siellä teurastamolla olla yhdet ketjukytkyimetkin?? Tuli mieleen 😂😂
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

navettapiika

  • Vieras
Vs: Metallia
Jos epäilee tuota rautaromua lehmien sisällä niin kannattaa soitella teurastamolle. Siellä on ystävällinen teurastamoneläinlääkäri, joka varmasti kertoo mielellään, mitä kaikkea on lehmien sisältä löydetty.
Paras tällainen löytö, minkä olen teurastamolla nähnyt, oli paalausnarusta muodostunut "pallo". Se lehmä oli tykästynyt syömään paalinarua, sitä karva-mallista. Meillä  on löytynyt myös kiviä, lehmä verkkomahasta, että kaikki tosiaankin kelpaa lehmälle..

Joo, sormenpään kokoisia kiviä oon minäkin kaivanut lehmästä joskus huvikseni.

Teurastamolla joskus näyttivät mitä lehmistä on löytynyt. Kauhein oli noin 50 senttiä pitkä heinähangon varsi, silleen terävästi katkennut 😂😂

ethän vaan katsonut mitään germaanien tekemää extreme elokuvaa ja tiukassa paikassa "hangonvarsi" katkes. Silläkään ei väliä kummasta päästä ja monellako jalalla se "lehmä" oli siihen kuvaukseen kävellyt, vai oliko se sonni ? Tuota minä en ainakaan usko, että sen joku neljällä jalalla kävelevä syö, mutta voin toki olla väärässäkin.

Kyl tää tarina oli tosi ☺☺☺

Mää kerran näin kun yks lehmä huvikseen nytkytteli vanhaa naulaa irti seinästä.. 4 tuumaisella oli jotain ripustettu joskus kiinni ja lehmä nytkytti sitä irti kun ei ollut muita tekemistä. Tää siis tapahtui ulkona, kun tarha on vanhan hirsinavetan vieressä... revin sit kaikki turhan aulat irti mitä löytyi.

Taisi siellä teurastamolla olla yhdet ketjukytkyimetkin?? Tuli mieleen 😂😂
Olen yhdet syödyt nähnyt, mutta paras oli se sonni, jolta oli löydetty seitsemät kettingit kaulalihoista, kun teurastuksen jälkeen oli yritetty päätä saada irti..siinä oli varmasti rautapitoisuus kohdillaan.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 64947
Vs: Metallia
mahtanna värkki kirota ku on paloittelun aika ...        siksi nyt on nuo nailonit kivoja .. kun saa laskea leikkurilla eikä tylsytä teriä...

wolfheartscry

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2216
Vs: Metallia
Keväällä meni yksi poikinut emo (yli kuukausi poikimisesta) syömättömäksi. Hiukan koitettiin kikkailla ja saada sitä syömään ja mgneettikin tuli laitettua. No eihän se muutamassa päivässä muuttunut miksikään, joten lopetus. Eläinlääkärin kanssa oli keskusteltu avaamisesta. Ell harmitteli, kun niin huonosti saa avauslupia. Ihmettelin, että pitääkö siihenkin joku lupa nykyään anoa. Tarkoitti, että tilalliset eivät anna lupaa availla lehmiään. Syy tälle ei selvinnyt. No meillä "lupa" heltisi helposti ja mahat tutkittiin. Muutaman päivän olleeseen magneettiin oli tarttunut rautamurua ja yksi n. 10 mm pituinen putkisokan pätkä. Lopullista selvyyttä lehmän huonovointisuuteen ei löytynyt.

Tölkkejä joskus ja muuta roskaa enempi löytyy kyllä pelloilta. Paaliverkkojen kanssa pyritään olemaan tarkkana, ettei jäisi kuivikkeeseen ja rehuihin.