Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Hukkakaura laki  (Luettu 17528 kertaa)

nisu

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 380
Hukkakaura laki
  Onko kyseisellä lailla mitään virkaa?

 Omat kokemukset on ettei yhtikäs mitään ,nimittäin yhden isännän hukkakaura esiintymän ilmoitin maatalous sihteerille
noin kymmenen vuotta sitten pelto oli ohralla ja hukkakauraa oli paljon ,että sokia reetakin sen auton ikkunasta näki ,no
mitä tapahtui, ei mitään sinä vuonna.
 
 Seuraavana vuonna edelleen ohraa ja yllätys kyllä, siihen ajettiin hukkis torjunta-aine ja pelto oli kaukaa katsottuna puhdas.
Tämä vuosi oli ainut kun siinä hukkista torjuttiin, seuraavat vuodet noin viisi vuotta edelleen ohraa ja hukkis lisääntyi joka vuosi
ja viimme vuonna jo katsoin että hu hu.

 No mitä tänävuonna isäntä teki? no kylvi kauraa pellolle ,ilmoitin toiselle maatalous-sihteerille ,kun paikallinen oli kesälomalla
oli käynyt toteamassa tilanteen ja tehnyt raportin ,sanoi että paikallinen hoitaa elokuun alussa asian isännän suuntaan.

 Eilen ajoin paikan ohi ja mitään ei ollut tapahtunut, totesin nyt kun hukkis täydessä mitassa ,että noin miljoona yksilöä
ainakin hukkista oli noin 10 kpl neliöllä jollakin kahden hehtaarin alalla ja lopulla noin neljän hehtaarin alalla vähempi ,eli
yksittäisiä sielä täällä.
 Paljonko muuten miljoona yksilöä tuottaa siementä? itse arvelisin jotta noin 100 miljoonaa kappaletta.

Tähkylä

  • Vieras
Vs: Hukkakaura laki
ely keskukseen kun soitat alkaa toimen piteisiin tulemaan vauhtia

bdr-529

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7460
Vs: Hukkakaura laki
 Eikös se oo evira joka hoitaa näitä asioita.
Mielipiteeni on voinut muuttua, mutta ei se tosiasia, että olen oikeassa.

Jopomies

  • Vieras
Vs: Hukkakaura laki
Pitäkää vaan jokainen  huolta omista asioistanne, älkääkä tunkeko nokkaanne muiden asioihin.

nisu

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 380
Vs: Hukkakaura laki
Pitäkää vaan jokainen  huolta omista asioistanne, älkääkä tunkeko nokkaanne muiden asioihin.

Joo hyvä periaate, se ei vaan hukkiksen kohdalla toimi ,eikä varsinkaan silloin kun aikoo siemenviljelyä tehä.
 Eli lasku vahingon aiheuttajalle ,voi olla aika isokin siemenviljely tilalta ,kun hylätään hukkakauran takia erä.

Viimeksi muokattu: 06.08.17 - klo:08:58 kirjoittanut nisu

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52007
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Hukkakaura laki
  Onko kyseisellä lailla mitään virkaa?

 Omat kokemukset on ettei yhtikäs mitään ,nimittäin yhden isännän hukkakaura esiintymän ilmoitin maatalous sihteerille
noin kymmenen vuotta sitten pelto oli ohralla ja hukkakauraa oli paljon ,että sokia reetakin sen auton ikkunasta näki ,no
mitä tapahtui, ei mitään sinä vuonna.
 
 Seuraavana vuonna edelleen ohraa ja yllätys kyllä, siihen ajettiin hukkis torjunta-aine ja pelto oli kaukaa katsottuna puhdas.
Tämä vuosi oli ainut kun siinä hukkista torjuttiin, seuraavat vuodet noin viisi vuotta edelleen ohraa ja hukkis lisääntyi joka vuosi
ja viimme vuonna jo katsoin että hu hu.

 No mitä tänävuonna isäntä teki? no kylvi kauraa pellolle ,ilmoitin toiselle maatalous-sihteerille ,kun paikallinen oli kesälomalla
oli käynyt toteamassa tilanteen ja tehnyt raportin ,sanoi että paikallinen hoitaa elokuun alussa asian isännän suuntaan.

 Eilen ajoin paikan ohi ja mitään ei ollut tapahtunut, totesin nyt kun hukkis täydessä mitassa ,että noin miljoona yksilöä
ainakin hukkista oli noin 10 kpl neliöllä jollakin kahden hehtaarin alalla ja lopulla noin neljän hehtaarin alalla vähempi ,eli
yksittäisiä sielä täällä.
 Paljonko muuten miljoona yksilöä tuottaa siementä? itse arvelisin jotta noin 100 miljoonaa kappaletta.

Kyllä toi on taivahan tosi joka sana, noin se todellakin menee.

Ja jollakin siemenlingolla kasvaa avena fatuaa muutamia yksilöitä vuodesta toiseen mut ei se haittaa....

Saatana, valokuvia pitäs ottaa ja lähettää Eviralle siementouhuista...... Mutta tyydytään sähköiseen ilmoitteluun NIMELLÄ noissa muissa puitteissa, olkoot tää siemenkellokas vielä koskemattomana koska on eka vuosi niiin antaa olla.

Mut jos ensi vuonna on ojan toisella puolella vielä yksikin hukkis niin sitten ilmotan, asianomainen kyllä tietää ja taitaa lukeakin....
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

Tähkylä

  • Vieras
Vs: Hukkakaura laki
Eikös se oo evira joka hoitaa näitä asioita.
evira ei piittaa vitt ujakaan rikkaruohoista
ely keskus hoitaa nää valvonta hommat
u know

Mopomies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8355
Vs: Hukkakaura laki
Jos joku muu ilmoittaa hukkakaurasta, ei sitä varmaan lähde kukaan torjumaan. En minä ainakaan, jos naapuri ilmiantaa.

Järkevällä viljelykierrolla pärjää minkä vaan rikkakasvin kanssa.
On vain yksi oikea F-1 moottori.

Rocketdyne F-1 ilman katalysaattoria, urearuiskutusta ja hiukkassuodatinta. Vetää äkeen kuin äkeen.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9762
Vs: Hukkakaura laki
Jos joku muu ilmoittaa hukkakaurasta, ei sitä varmaan lähde kukaan torjumaan. En minä ainakaan, jos naapuri ilmiantaa.

Järkevällä viljelykierrolla pärjää minkä vaan rikkakasvin kanssa.

Niin varmaan pärjää, mutta kun vähät välittää. Itte olen yhdelle viljelijälle kertonut, että oletko huomannut , että sulla on muutama yksilö pesäkkeessä tietyllä lohkolla. Ei kuulemma ollut ja eikä aikonut mitään tehdäkkään. Lupas ottaa siemenenkin siltä lohkolta. No muista lohkoista en tiedä, mutta ko.lohkolla taas muutama yksilö samassa paikassa, joten en ihan väärin nähnyt :(

montöör

  • Vieras
Vs: Hukkakaura laki
Jos joku muu ilmoittaa hukkakaurasta, ei sitä varmaan lähde kukaan torjumaan. En minä ainakaan, jos naapuri ilmiantaa.

Järkevällä viljelykierrolla pärjää minkä vaan rikkakasvin kanssa.


Voiko oikeesti joku ajatella noin. Valitettavasti hukkis ei tottele Mopomiehen mahtikäskyjä.

4viljanpuuro

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 526
Vs: Hukkakaura laki
Ajatelkaa asiaa myös virkamiesten kannalta...

Tulet maanantaina töihin k****otsassa notkuvien paperipinojen taakse. Sitten avaan sähköpostin ja huomaat jonkun valittavan naapurin hukkakauroista. Ensimmäinen reaktio on selvittää että kukas näistä onkaan vastuussa, tunnin selvitysten ja soittokierrosten jälkeen selviää että onkin itse vastuussa koko seudun hukkakauroista ja samalla tuntee kouraisun vatsassaan. Sitten virkamies hartiat lysähtäneenä alistuu kohtaloonsa ja ottaa tämän homman työnsä alle. Ensin katsotaan minkä peräkylän kärrypolun päässä kyseinen lohko sijaitsee ja samalla iskeytyvät kauhukuvat siitä kuinka 56 000€ 2016 Audin pohja kolahtelee isoihin kiviin eikä reissun 0.41€/km korvaus kata edes kokonaiskustannuksia.

Eikä siinä vielä kaikki, eihän tässä mitään viljelyasiantuntijoita olla joten millä sitä virkamies hukkakauran tunnistaa? Siitäpä vasta joutuisi taas naurunalaiseksi jos alkaisi tavallista kauraa hukkakauraksi väittämään.

Parasta siis on kun ottaa työn tekeille ja tulostaa paperin siitä työpöydälleen odottavien korkeaan pinoon. Jos joku sattuu asiasta vielä soittelemaan niin voi sanoa että asia on tekeillä ja jos enemmän tulee painetta niin menee sitten paikanpäälle.

... Mutta se onkin jo puoli yhdentoista, täytyykin tästä lähteä kollegoiden kanssa testaamaan uutta lounaspaikkaa. Mutta hyvillä mielin tästä voi mennäkkin, sillä tuli tuo hukkakaura asia hoidettua eteenpäin!
Faija aina hoki et "tuosta meidän pojasta ei tuu kyllä ikinä yhtään mitään...." Nyt jälkeenpäin ajateltuna, hän saattoi olla aivan oikeassa.

Mopomies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8355
Vs: Hukkakaura laki
Jos joku muu ilmoittaa hukkakaurasta, ei sitä varmaan lähde kukaan torjumaan. En minä ainakaan, jos naapuri ilmiantaa.

Järkevällä viljelykierrolla pärjää minkä vaan rikkakasvin kanssa.


Voiko oikeesti joku ajatella noin. Valitettavasti hukkis ei tottele Mopomiehen mahtikäskyjä.

Toistaiseksi oon vielä niskan päällä.

Kaikki muutkin ongelmat, kuten kestorikat ja taudit, johtuvat monokulttuurista ja pellon kasvukunnon laiminlyönnistä.


On vain yksi oikea F-1 moottori.

Rocketdyne F-1 ilman katalysaattoria, urearuiskutusta ja hiukkassuodatinta. Vetää äkeen kuin äkeen.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9762
Vs: Hukkakaura laki
pitää teille vielä kerran selittää
maatalous sihteeri ei voi kun antaa ohjeistaa hukkiksen viljelijää
eu tarkastajat jotka toimii ely keskuksessa pistää rattaat pyörimään
tuet leikkautuu ja viljat niitetään ja valvontaa tulee moneksi vuodeksi
nimim kokemusta on *****maisesta naapurista

Nyt pitää olla utelias ja kysyä missä vaiheessa tuet leikkautuu? Voihan muutama yksilö löytyä, vaikka omistaja olisi kiertänyt muutamaa päivää aiemmin lohkolla. Aikoinaan kun omilta viljelyksiltä löysin ja ne kitkin. Otin yhteyttä pellon omistajiin. Yksi antoi luvan ilmoittaa löydöstä , toinen ei ja kolmas olin mä itse. Siis kaksi lohkoa on hukkis rekisterissä. Sen jälkeen on löytynyt yksittäisiä muualtakin , mutta niitä en ole ilmoittanut. Kukaan ei ole kertonut, että olis mun lohkoilta käynyt niitä etsimässä, tosin en ole hukkakaurattomuus tarkistusta edes pyytänyt. Ehkä tuon luvan antaneen viljelijän pellolle olis kannatanut jo pyytää. En ole tänä vuonna löytänyt, tosin en muualtakaan.

Tuumaaja

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 922
Vs: Hukkakaura laki
pitää teille vielä kerran selittää
maatalous sihteeri ei voi kun antaa ohjeistaa hukkiksen viljelijää
eu tarkastajat jotka toimii ely keskuksessa pistää rattaat pyörimään
tuet leikkautuu ja viljat niitetään ja valvontaa tulee moneksi vuodeksi
nimim kokemusta on *****maisesta naapurista

Nyt pitää olla utelias ja kysyä missä vaiheessa tuet leikkautuu? Voihan muutama yksilö löytyä, vaikka omistaja olisi kiertänyt muutamaa päivää aiemmin lohkolla. Aikoinaan kun omilta viljelyksiltä löysin ja ne kitkin. Otin yhteyttä pellon omistajiin. Yksi antoi luvan ilmoittaa löydöstä , toinen ei ja kolmas olin mä itse. Siis kaksi lohkoa on hukkis rekisterissä. Sen jälkeen on löytynyt yksittäisiä muualtakin , mutta niitä en ole ilmoittanut. Kukaan ei ole kertonut, että olis mun lohkoilta käynyt niitä etsimässä, tosin en ole hukkakaurattomuus tarkistusta edes pyytänyt. Ehkä tuon luvan antaneen viljelijän pellolle olis kannatanut jo pyytää. En ole tänä vuonna löytänyt, tosin en muualtakaan.
ilmeisesti jos annetaan määräys kerätä tai tuhota kasvusto eikä reagoi siihen mitenkään.

nisu

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 380
Vs: Hukkakaura laki
  Tuo peltovainio missä tuo esiintymä on ,niin ensimmäiset hukkakaurat tulivat -74 katovuoden jälkeen aivan eri isännän
lohkolle, tämä vetkutteli aikansa ennekuin usko kuinka hankala siittä muodostuu ,niin sepä olikin seuraavan isännän lohkolle
levinnyt ja taasen sama prosessi ennen kuin isäntä herää, näin on jatkunut 43 vuotta ja luultavasti vielä jatkuu pitkään ,tosin
nopeutetusti, kun isännät vähenee kiihtyvällä tahdilla.