Ne yhteen suuntaan pyörittävät 'laakerinytkyttimet' eivät ole kovin pitkäikäisiä tuossa käytössä. Yli sadan ha:n kuivauksissa noita on mennyt yksi kaudessa :-(
Se ei ole edes kovin halpa palikka.
Olen yrittänyt arvailla syytä tuohon lyhyeen kestoon. Arvauksia on kaksi:
- kun sitä käyttää alkuperäinen räikkäpyörän taivutettu kampi niin voiman suunta ei välttämättä ole aivan oikea vaan hitusen sivulle vääntävä
- jos telojen ketjut ovat kovin löysällä niin jokainen liike alkaa ensin 'löysät pois' ja sitten seuraa terävä isku kun löysät loppuvat. Liike ei ala sinimuotoisesti, pehmeästi ja tasaisesti kiihtyen vaan iskumaisesti.
Pääasialliseksi syyksi luulen jälkimmäistä eli jatkuvaa iskumaista kuormitusta.
Olen tuollaisen 'laakeriräikän' joskus purkanutkin ja pessyt ja voidellut uudelleen, mutta ei siitä oikein hyvää ole tullut. Se ei enää luotettavasti ota 'kiinni' vaan tulee huteja. Ilmeisesti ne pienet palat (tai vastinpinnat) kuluvat niin että pito ei enää ole virheetön.
Olen myös suositellut että systeemi vaihdettaiisiin jatkuvasti pyörivään vaihdemoottori + sopiva välitys + taajuusmuuttaja yhdistelmään. Se alkuperäinenkin moottori käynee kunhan siihen laittaa riittävästi hidastavaa ketjuvälitystä moottorilta telollle.
http://www.kentso.fi/fi/product/hf-2016-jarrulaakeri/HF2016jos kyse on tämän tapaisesta laakeroinnista, niin tässä sen sisäpinnan akselin tai holkin pitää olla just oikean kokoinen. Kerran näitä laakereita vaihdettiin, kunnes todettiin sisäholkissa olevat urat syyksi siihen ettei pitänyt. Tiukassa vedossa kuluu nopeammin.
Jos tämän tapainen keksintö on, niin voihan näitä laittaa useampia peräkkäin tai suurentaa kokoa, jos tilaa ympärillä vaan piisaa