Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Aitta-Jaakon syöttölaite  (Luettu 4462 kertaa)

Peukalo

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 854
Aitta-Jaakon syöttölaite
Joo, tuossa jaakon syöttölaitteessa luistaa tuo alkuperäinen räikkä. Siinä on sen päälle hitsattu hylsy, ja tavallinen räikkä-avain käyttää syöttölaitetta. Hupaisan näköinen korjaus, kiireessä tuli eräänä pyhä-aamuna tehtyä.. mutta ajattelin että olishan hyvä olla tuo alkuperäinen kunnossa. Lyö tyhjää eli kitkapinnat ei pidä. Räikkä-avaimen vaihdoin uuteen varmuudeksi. 

Vanha bilteman avain kesti 2 päivää..

Onko jollain tuollaista systeemiä? tää on jotain 80-luvun lopulta. Naapurilla-84 mallinen, siinä iso hammaspyörä syötön käyttäjänä

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7106
  • karkki vai keppana?
Vs: Aitta-Jaakon syöttölaite
Vuoden -69 Aitta Jaskassa oli. Äänetön systeemi, ainakin kerran uusittiin.
pessimisti ei pety!

Don Essex

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1542
Vs: Aitta-Jaakon syöttölaite
Meillä on ... vm olikohan -68 Jaakko. Uudempi on vm -92. Molemmissa on sama periaate. Elevaattorin takaisinpyörityksen kitkalukko "nytkyttimenä". Molemmat ovat toisinaan temppuilleet. Oletuksena minulla on ollut, että pölyä pääsee sisään. Olen huuhdellut jarrujen puhdistusspraylla kyljellään, ja ovat lähteneet toimimaan. Tosin nykyisin ei elevaattoreissa ole takaisinpyörityksen estoa, kun on otettu varakäyttöön. Jos vielä alkavat temppuilemaan, laitan sopivan vaihteellisen sähkömoottorin ja tamuohjauksen tuohon.  Olisi helpompi hallita syöttönopeuttakin.
Don Essex

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9756
Vs: Aitta-Jaakon syöttölaite
MMs :n Jaakossa vm -87 on tuollainen. Kerran on kaverin kans vaihdettu. Paikallinen laakerikauppias tilasi, tais tulla Vuorenmaalta. Ihan normi osa, mutta tuskin monessa paikassa hyllytavarana.

Morris65

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 153
Vs: Aitta-Jaakon syöttölaite
Kysys Koposelta, se hoitelee noita jaakon varaosia, 044-7744 742.

Peukalo

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 854
Vs: Aitta-Jaakon syöttölaite
Kiitoksia paljon kaikille

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4393
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Aitta-Jaakon syöttölaite
Ne yhteen suuntaan pyörittävät 'laakerinytkyttimet' eivät ole kovin pitkäikäisiä tuossa käytössä. Yli sadan ha:n kuivauksissa noita on mennyt yksi kaudessa :-(
Se ei ole edes kovin halpa palikka.

Olen yrittänyt arvailla syytä tuohon lyhyeen kestoon. Arvauksia on kaksi:

- kun sitä käyttää alkuperäinen räikkäpyörän taivutettu kampi niin voiman suunta ei välttämättä ole aivan oikea vaan hitusen sivulle vääntävä

- jos telojen ketjut ovat kovin löysällä niin jokainen liike alkaa ensin 'löysät pois' ja sitten seuraa terävä isku kun löysät loppuvat. Liike ei ala sinimuotoisesti, pehmeästi ja tasaisesti kiihtyen vaan iskumaisesti.

Pääasialliseksi syyksi luulen jälkimmäistä eli jatkuvaa iskumaista kuormitusta.
Olen tuollaisen 'laakeriräikän' joskus purkanutkin ja pessyt ja voidellut uudelleen, mutta ei siitä oikein hyvää ole tullut. Se ei enää luotettavasti ota 'kiinni' vaan tulee huteja. Ilmeisesti ne pienet palat (tai vastinpinnat) kuluvat niin että pito ei enää ole virheetön.

Olen myös suositellut että systeemi vaihdettaiisiin jatkuvasti pyörivään vaihdemoottori + sopiva välitys + taajuusmuuttaja yhdistelmään. Se alkuperäinenkin  moottori käynee kunhan siihen laittaa riittävästi hidastavaa ketjuvälitystä moottorilta telollle.

Last Man Standing

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2768
Vs: Aitta-Jaakon syöttölaite
Itsellä tuo kitka räikkä loppui jo ajat sitten ja tilalle laitettiin tuo hammaspyörä malli,joita käsittääkseni oli jo -77 kun muistelen naapurin jaakkoo,kun sellainen rupatus kuului koneiston käydessä jo uutena.

Mitään muuta vikaa itsellä ei ole ollut paitsi putkisokka joskus antautui.

Köntys

  • Vieras
Vs: Aitta-Jaakon syöttölaite
Ne yhteen suuntaan pyörittävät 'laakerinytkyttimet' eivät ole kovin pitkäikäisiä tuossa käytössä. Yli sadan ha:n kuivauksissa noita on mennyt yksi kaudessa :-(
Se ei ole edes kovin halpa palikka.

Olen yrittänyt arvailla syytä tuohon lyhyeen kestoon. Arvauksia on kaksi:

- kun sitä käyttää alkuperäinen räikkäpyörän taivutettu kampi niin voiman suunta ei välttämättä ole aivan oikea vaan hitusen sivulle vääntävä

- jos telojen ketjut ovat kovin löysällä niin jokainen liike alkaa ensin 'löysät pois' ja sitten seuraa terävä isku kun löysät loppuvat. Liike ei ala sinimuotoisesti, pehmeästi ja tasaisesti kiihtyen vaan iskumaisesti.

Pääasialliseksi syyksi luulen jälkimmäistä eli jatkuvaa iskumaista kuormitusta.
Olen tuollaisen 'laakeriräikän' joskus purkanutkin ja pessyt ja voidellut uudelleen, mutta ei siitä oikein hyvää ole tullut. Se ei enää luotettavasti ota 'kiinni' vaan tulee huteja. Ilmeisesti ne pienet palat (tai vastinpinnat) kuluvat niin että pito ei enää ole virheetön.

Olen myös suositellut että systeemi vaihdettaiisiin jatkuvasti pyörivään vaihdemoottori + sopiva välitys + taajuusmuuttaja yhdistelmään. Se alkuperäinenkin  moottori käynee kunhan siihen laittaa riittävästi hidastavaa ketjuvälitystä moottorilta telollle.

Puolituoretta märkää paskaa viljaa kun pistää kaapin kerrasta täyteen, on syöttölaite lujilla kun kuivauksen laittaa päälle.
Tuollaista tavaraa kun kaappiin tunkee, pitäisi syöttölaitetta pyöräytellä välillä täytön aikana, alussa tiuhempaan.

Last Man Standing

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2768
Vs: Aitta-Jaakon syöttölaite
>Puolituoretta märkää paskaa viljaa

Ei kannata ajatella niin,että laitanpa ehtoolla valmiiksi satsin ja laitan vasta aamulla päälle:Päivän parin suunnitellut hommat menee yllättäen uusiksi :D

alpo10

  • Vieras
Vs: Aitta-Jaakon syöttölaite
Ne yhteen suuntaan pyörittävät 'laakerinytkyttimet' eivät ole kovin pitkäikäisiä tuossa käytössä. Yli sadan ha:n kuivauksissa noita on mennyt yksi kaudessa :-(
Se ei ole edes kovin halpa palikka.

Olen yrittänyt arvailla syytä tuohon lyhyeen kestoon. Arvauksia on kaksi:

- kun sitä käyttää alkuperäinen räikkäpyörän taivutettu kampi niin voiman suunta ei välttämättä ole aivan oikea vaan hitusen sivulle vääntävä

- jos telojen ketjut ovat kovin löysällä niin jokainen liike alkaa ensin 'löysät pois' ja sitten seuraa terävä isku kun löysät loppuvat. Liike ei ala sinimuotoisesti, pehmeästi ja tasaisesti kiihtyen vaan iskumaisesti.

Pääasialliseksi syyksi luulen jälkimmäistä eli jatkuvaa iskumaista kuormitusta.
Olen tuollaisen 'laakeriräikän' joskus purkanutkin ja pessyt ja voidellut uudelleen, mutta ei siitä oikein hyvää ole tullut. Se ei enää luotettavasti ota 'kiinni' vaan tulee huteja. Ilmeisesti ne pienet palat (tai vastinpinnat) kuluvat niin että pito ei enää ole virheetön.

Olen myös suositellut että systeemi vaihdettaiisiin jatkuvasti pyörivään vaihdemoottori + sopiva välitys + taajuusmuuttaja yhdistelmään. Se alkuperäinenkin  moottori käynee kunhan siihen laittaa riittävästi hidastavaa ketjuvälitystä moottorilta telollle.
http://www.kentso.fi/fi/product/hf-2016-jarrulaakeri/HF2016
jos kyse on tämän tapaisesta laakeroinnista, niin tässä sen sisäpinnan akselin tai holkin pitää olla just oikean kokoinen. Kerran näitä laakereita vaihdettiin, kunnes todettiin sisäholkissa olevat urat syyksi siihen ettei pitänyt. Tiukassa vedossa kuluu nopeammin.

Jos tämän tapainen keksintö on, niin voihan näitä laittaa useampia peräkkäin tai suurentaa kokoa, jos tilaa ympärillä vaan piisaa

Rockmaple

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 413
Vs: Aitta-Jaakon syöttölaite
Muistaakseni tämän näköinen:

Edit: Tarkennetaan, että sisäkalut ovat tämän näköiset. Alemmassa linkissä koko mokkula kuorineen.



Ahkerat kiinalaiset näitäkin tekee:

https://www.alibaba.com/product-detail/RSBW-40-sprag-clutch-backstop-cam_60285441674.html

Viimeksi muokattu: 23.09.17 - klo:21:37 kirjoittanut Rockmaple

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4393
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Aitta-Jaakon syöttölaite
Minun näkemäni ovat olleet valmiita, oheista kuvaa muistuttavia elementtejä. Tyyppiä kiilapala, ei kiilarulla. Niitä pieniä kiilapaloja on ollut siellä kehällä paljon, kymmeniä kappaleita.

Kuva on Stieberin luettelosta, heillä näkyisi löytyvän ihan valintaopas noille kun tietää käyttökohteesta riittävästi numeerisia suureita.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9756
Vs: Aitta-Jaakon syöttölaite
Ne yhteen suuntaan pyörittävät 'laakerinytkyttimet' eivät ole kovin pitkäikäisiä tuossa käytössä. Yli sadan ha:n kuivauksissa noita on mennyt yksi kaudessa :-(
Se ei ole edes kovin halpa palikka.

Olen yrittänyt arvailla syytä tuohon lyhyeen kestoon. Arvauksia on kaksi:

- kun sitä käyttää alkuperäinen räikkäpyörän taivutettu kampi niin voiman suunta ei välttämättä ole aivan oikea vaan hitusen sivulle vääntävä

- jos telojen ketjut ovat kovin löysällä niin jokainen liike alkaa ensin 'löysät pois' ja sitten seuraa terävä isku kun löysät loppuvat. Liike ei ala sinimuotoisesti, pehmeästi ja tasaisesti kiihtyen vaan iskumaisesti.

Pääasialliseksi syyksi luulen jälkimmäistä eli jatkuvaa iskumaista kuormitusta.
Olen tuollaisen 'laakeriräikän' joskus purkanutkin ja pessyt ja voidellut uudelleen, mutta ei siitä oikein hyvää ole tullut. Se ei enää luotettavasti ota 'kiinni' vaan tulee huteja. Ilmeisesti ne pienet palat (tai vastinpinnat) kuluvat niin että pito ei enää ole virheetön.

Olen myös suositellut että systeemi vaihdettaiisiin jatkuvasti pyörivään vaihdemoottori + sopiva välitys + taajuusmuuttaja yhdistelmään. Se alkuperäinenkin  moottori käynee kunhan siihen laittaa riittävästi hidastavaa ketjuvälitystä moottorilta telollle.

Puolituoretta märkää paskaa viljaa kun pistää kaapin kerrasta täyteen, on syöttölaite lujilla kun kuivauksen laittaa päälle.
Tuollaista tavaraa kun kaappiin tunkee, pitäisi syöttölaitetta pyöräytellä välillä täytön aikana, alussa tiuhempaan.

Tuo on kyllä totta. Ensimmäistä paska kaapillista täytin aamua varten. Kun kaappi oli täynnä kokeilin syöttölaitetta ... ei tapahtunut mitään. Muutaman yrityksen jälkeen alkoi liikkua... kuivaaja päälle ja yötuuriin :) Sen jälkeen täyttäessä  tosiaankin muutaman kerran elevaattorin lunkku kiinni ja syöttölaite päälle. Huh aina lähtenyt :)

Peukalo

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 854
Vs: Aitta-Jaakon syöttölaite
Joo jumitti tuo syöttölaite, hylsyräikkää pitelevät pultinpätkät irtosivat heppauksistaan kun käyntiin laitoin. Aika tiukassa tosiaan oli telat kun käsin räikkää väänsin. Lähti kuitenkin..
Taitaa halvemmaksi tulla kun ostan 3/8 räikkä-avaimen joka syksy..