Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Puimatta jääneet ruispellot  (Luettu 11356 kertaa)

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12221
  • Virolaista kiitos!
Vs: Puimatta jääneet ruispellot
Eiköhän nuo lajittelijat yleisty aika vauhdikkaasti jos kerran torajyvästä on muodostumassa ongelma.

Kyllähän nyt näillä isoilla teollisuusmyllyillä, kuten esim. Fazerilla, on tietenkin värilajittelijat, että saadaan kaikki paskat viljoista pois, joten taas turhaa isäntien pelottelua tuo torajyvistä kohkaaminen, ei ne anna rukiin viljelyn, joka on saatu taas elvytettyä, kaatua johonkin pikku yksityiskohtaan, kuten torajyvät. Itse aion ainakin panostaa kympillä rukiin viljelyyn tulevaisuudessakin, jos vain säät antavat myöten, tänä syksynä eivät antaneet.

Ps. Mitä olen kysellyt rekkamiehiltä, niin koskaan ei ole ruiskuorma tullut bumerangina torajyvien takia, enkä ole kuullut keneltäkään, että hintaa olisi alennettu liiallisen torajyvämäärän takia.

Vissiin me ollaan sitten poikkeus kun rukkiit ei ollu ku tunnin verran pois omasta kuivurista ja nimenomaan torajyvien takia. No värilajittelija koittaa lajitella torat pois ja tarjotaan uudestaan. Mihnä muuten nuo torajyvät menee kun kysyivät oikein että otanko lajittelujätteen itselleni vai saavatko pitää?
Koititko kaupata niitä suoraan Fazerille tai Raisiolle?

SKI

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 375
Vs: Puimatta jääneet ruispellot
Eiköhän nuo lajittelijat yleisty aika vauhdikkaasti jos kerran torajyvästä on muodostumassa ongelma.

Kyllähän nyt näillä isoilla teollisuusmyllyillä, kuten esim. Fazerilla, on tietenkin värilajittelijat, että saadaan kaikki paskat viljoista pois, joten taas turhaa isäntien pelottelua tuo torajyvistä kohkaaminen, ei ne anna rukiin viljelyn, joka on saatu taas elvytettyä, kaatua johonkin pikku yksityiskohtaan, kuten torajyvät. Itse aion ainakin panostaa kympillä rukiin viljelyyn tulevaisuudessakin, jos vain säät antavat myöten, tänä syksynä eivät antaneet.

Ps. Mitä olen kysellyt rekkamiehiltä, niin koskaan ei ole ruiskuorma tullut bumerangina torajyvien takia, enkä ole kuullut keneltäkään, että hintaa olisi alennettu liiallisen torajyvämäärän takia.

Vissiin me ollaan sitten poikkeus kun rukkiit ei ollu ku tunnin verran pois omasta kuivurista ja nimenomaan torajyvien takia. No värilajittelija koittaa lajitella torat pois ja tarjotaan uudestaan. Mihnä muuten nuo torajyvät menee kun kysyivät oikein että otanko lajittelujätteen itselleni vai saavatko pitää?
Koititko kaupata niitä suoraan Fazerille tai Raisiolle?

Sikälimikäli olen mitään oikein ymmärtänyt niin paikallinen välivarasto siirtää pienempiä eriä fazerille rekkakuormittain. Nyt jännätään jääkö ne tällä kertaa sinne kun ovat lajittelussa käyneet.

Raision kanssa en ole kauppaa käynyt sen jälkeen kun rupesivat rikkomaan itse omia sopimuksiaan keskihintasopimuksessa.

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12221
  • Virolaista kiitos!
Vs: Puimatta jääneet ruispellot
Eiköhän nuo lajittelijat yleisty aika vauhdikkaasti jos kerran torajyvästä on muodostumassa ongelma.

Kyllähän nyt näillä isoilla teollisuusmyllyillä, kuten esim. Fazerilla, on tietenkin värilajittelijat, että saadaan kaikki paskat viljoista pois, joten taas turhaa isäntien pelottelua tuo torajyvistä kohkaaminen, ei ne anna rukiin viljelyn, joka on saatu taas elvytettyä, kaatua johonkin pikku yksityiskohtaan, kuten torajyvät. Itse aion ainakin panostaa kympillä rukiin viljelyyn tulevaisuudessakin, jos vain säät antavat myöten, tänä syksynä eivät antaneet.

Ps. Mitä olen kysellyt rekkamiehiltä, niin koskaan ei ole ruiskuorma tullut bumerangina torajyvien takia, enkä ole kuullut keneltäkään, että hintaa olisi alennettu liiallisen torajyvämäärän takia.

Vissiin me ollaan sitten poikkeus kun rukkiit ei ollu ku tunnin verran pois omasta kuivurista ja nimenomaan torajyvien takia. No värilajittelija koittaa lajitella torat pois ja tarjotaan uudestaan. Mihnä muuten nuo torajyvät menee kun kysyivät oikein että otanko lajittelujätteen itselleni vai saavatko pitää?
Koititko kaupata niitä suoraan Fazerille tai Raisiolle?

Sikälimikäli olen mitään oikein ymmärtänyt niin paikallinen välivarasto siirtää pienempiä eriä fazerille rekkakuormittain. Nyt jännätään jääkö ne tällä kertaa sinne kun ovat lajittelussa käyneet.

Raision kanssa en ole kauppaa käynyt sen jälkeen kun rupesivat rikkomaan itse omia sopimuksiaan keskihintasopimuksessa.
Meinaan sitä, että kannattaisi keskustella suoraan lopullisen ostajan kanssa tämmösistä ongelmaeristä. Ne on paljon joustavampia ja pystyy lupaamaan sinulle lopullisen ratkaisun. Jos viet niitä jollekin kaupalle tai Avenalle, niin ne ei välitä eteenpäin kuin huipputavaraa-> tulee juuri tällaisia torajyväongelmia jne.

Ja sitten tämmöiset periaatteet, etten myy sinne ja sinne täytyy unohtaa heti kättelyssä. Vain rahalla on merkitystä. Se joka maksaa eniten ja jolta tietää saavansa rahat pois, sen kanssa tehdään bisnestä vaikka se kusisi kengillesi.

SKI

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 375
Vs: Puimatta jääneet ruispellot
Eiköhän nuo lajittelijat yleisty aika vauhdikkaasti jos kerran torajyvästä on muodostumassa ongelma.

Kyllähän nyt näillä isoilla teollisuusmyllyillä, kuten esim. Fazerilla, on tietenkin värilajittelijat, että saadaan kaikki paskat viljoista pois, joten taas turhaa isäntien pelottelua tuo torajyvistä kohkaaminen, ei ne anna rukiin viljelyn, joka on saatu taas elvytettyä, kaatua johonkin pikku yksityiskohtaan, kuten torajyvät. Itse aion ainakin panostaa kympillä rukiin viljelyyn tulevaisuudessakin, jos vain säät antavat myöten, tänä syksynä eivät antaneet.

Ps. Mitä olen kysellyt rekkamiehiltä, niin koskaan ei ole ruiskuorma tullut bumerangina torajyvien takia, enkä ole kuullut keneltäkään, että hintaa olisi alennettu liiallisen torajyvämäärän takia.

Vissiin me ollaan sitten poikkeus kun rukkiit ei ollu ku tunnin verran pois omasta kuivurista ja nimenomaan torajyvien takia. No värilajittelija koittaa lajitella torat pois ja tarjotaan uudestaan. Mihnä muuten nuo torajyvät menee kun kysyivät oikein että otanko lajittelujätteen itselleni vai saavatko pitää?
Koititko kaupata niitä suoraan Fazerille tai Raisiolle?

Sikälimikäli olen mitään oikein ymmärtänyt niin paikallinen välivarasto siirtää pienempiä eriä fazerille rekkakuormittain. Nyt jännätään jääkö ne tällä kertaa sinne kun ovat lajittelussa käyneet.

Raision kanssa en ole kauppaa käynyt sen jälkeen kun rupesivat rikkomaan itse omia sopimuksiaan keskihintasopimuksessa.
Meinaan sitä, että kannattaisi keskustella suoraan lopullisen ostajan kanssa tämmösistä ongelmaeristä. Ne on paljon joustavampia ja pystyy lupaamaan sinulle lopullisen ratkaisun. Jos viet niitä jollekin kaupalle tai Avenalle, niin ne ei välitä eteenpäin kuin huipputavaraa-> tulee juuri tällaisia torajyväongelmia jne.

Ja sitten tämmöiset periaatteet, etten myy sinne ja sinne täytyy unohtaa heti kättelyssä. Vain rahalla on merkitystä. Se joka maksaa eniten ja jolta tietää saavansa rahat pois, sen kanssa tehdään bisnestä vaikka se kusisi kengillesi.

Kyllä rukkiin suhteen pitää ottaa lusikka kauniiseen tai vähemmän kauniiseen kätöseen ja alkaa tehdä raision kanssa kauppaa, lähin toimipaikka mihin ilmeisesti saa varmasti jäämään rukkiin. Nokialle oli ennen vaan kovin hankala saada kippiaikoja kun viimeksi kauppailin siihen suuntaan, kuivurissa kun tulee ahdistus pahemman kerran jos ei aikasemmin puitavia saada nopeella aikataululla alta pois.

Juuri rahan saamiseen se raision homma silloin liittyi, siinäkohtaa jos laskee että rahat tulee tuossakohtaa ja siellä ilman mitään ilmoitusta muutetaan tilitysajankohtaa niin siinä saattaa tulla muutama hikipisara ottalohkolle jos ei sitä rahaa saakkaan silloin kun luulee saavansa.

Moerkoe

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 446
Vs: Puimatta jääneet ruispellot
Vissiin me ollaan sitten poikkeus kun rukkiit ei ollu ku tunnin verran pois omasta kuivurista ja nimenomaan torajyvien takia. No värilajittelija koittaa lajitella torat pois ja tarjotaan uudestaan. Mihnä muuten nuo torajyvät menee kun kysyivät oikein että otanko lajittelujätteen itselleni vai saavatko pitää?

Nykyajan ostajista en tiedä, mutta 1913 vielä apteekit ostivat

Lainaus
Botanical name:
Claviceps purpurea

(Claviceps purpurea. Tul.)

Härkäjyvä. Torajyvä. Mjöldryga. Torajyviä kasvaa rukiin tähkiin, joskus muuhunkin viljaan, varsinkin sateisina kesinä. Se on levinnyt kautta koko maan ja viihtyy parhaiten huonosti viljellyillä mailla.

Itse torajyvä (secale cornutum) on claviceps purpurea-nimisen sienen talvehtimismuoto. Se on tumman sinervä sarvimaisesti kaartunut, kaksi jopa kolmekin sentimetriä pitkä kasvain rukiin tähkässä. Keväällä se itää, muodostaen lukemattoman joukon itiöitä jotka jouduttuaan rukiin kukkaan turmelevat sikiäimen ja jyvän asemesta kasvaa torajyvä.

Torajyvä on sangen myrkyllinen, onpa se toisinaan viljan sekaan jääneenä aiheuttanut kulkutaudin tapaisia myrkytyksiä, joihin ihmisiä on sadottain kuollut. Se on siis tarkoin eroitettava viljasta, mikä ei olekaan vaikeata nykyään kun puimakoneita melkein kaikkialla käytetään.

Lääkkeenä se on sangen arvokas, mutta myrkyllisyytensä takia ei sitä pidä koskaan käyttää muuten kuin lääkärin määräyksestä.

Apteekkeihin ostetaan torajyviä joka syksy ja maksetaan niistä verrattain korkeat hinnat. Ne ovat silloin koottavat joko suoraan pellolta tai puimakoneen alta, riihessä kuivatut eivät kelpaa, ja kuivattavat lämpimässä paikassa, ei kuitenkaan yli 60° C. Tällöin tulee tarkoin katsoa että ne ovat eheitä, väriltään ulkoa tumman sinisiä tai vähän violettiin vivahtavia, sisältä valkeita tai hieman violetin värisiä, ruskeat tai harmaat ovat heti poistettavat.

Säilytetään kuivassa, viileässä paikassa.

Tärkeimmät Kotimaiset Lääkekasvimme, 1913, toimittanut Fr. Virokannas.
  https://www.henriettes-herb.com/eclectic/virokannas/claviceps.html