Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Maatalostukiin kans perustulomalli  (Luettu 19509 kertaa)

JösseJänis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2681
Vs: Maatalostukiin kans perustulomalli
USA:ssa seitsemän eniten maitoa tuottavan osavaltion lypsykarjatilojen keskilehmäluku on 740, tuottavat 60000 miljoonaa litraa.

Suomessa vastaava luku lienee 2300 miljoonaa litraa, keskilehmäluvulla 40 tai sinne suuntaan. Suomen uusimmat ns. "tehoyksiköt", 250-700 lypsylehmää,  jäävät vieläkin kooltaan pienemmäksi kuin kuin maidon massatuotannossa.

Kelpaa siinä suomalaisen tehotuottajan nostella jalkojansa ja uhitella ampuvansa kaikki pientuottajat kuopan reunalle.

-SS-

Tätähän olen yrittänyt tuoda esille. Meillä tuotantokustannus luokkaa 35 senttiä litra. USASSA 29 senttiä. Virossa 21 senttiä. Tilakokoa on pakko kasvattaa tai maatalous loppuu Suomesta tällä tahdilla.
avaatko vähän mikä tilakoon kasvaessa aiheuttaisi noin suuren tuotantokustannusten aleneman?

Viljapuolella asia menee kutakuinkin niin, että 200 ha tilan puimuri maksaa 100 k€, 100 ha tilalla 50 k€ ja 50 ha tilalla enää 10 k€.... pääomakustannus pienenee, mutta hikiläikät isännän paidassa on pienemmällä tilalla isommat. Pienillä koneilla ajetaan pellolla, isommilla joskus tielläkin. Tilakohtainen tulo pienellä on pienempi, mutta tuotantokustannus kilolta ei juuri muutu....pienen tilan isäntä joutuu ajamaan enempi taksia :)

jos peltoala on 200kpl hehtaarin läntissä, niin pitää olla 300k€ puimuri. Mutta jos ne on yhdessä 200 hehtaarin läntissä riittää 50k€.
sun esimerkki meni taas viljapuolelle.... kun alkuperäinen kysymys on siitä, että jos valitaan ympyrän keskipisteeksi vaikka Riihimäki, niin kehältä löytyy etelästä virolainen maitotila (21 senttiä/litra) ja pohjoisen virkaveljen tuotantokustannus (35 senttiä/litra) on 14 senttiä enemmän, mistä tämä johtuu?

Jos muutaman lehmän koittaisi siirtää etelästä pohjoiseen, niin lypsäisikö se siellä pohjoisessa halvempaa maitoa? :)

Aivan varmasti, jos siirtää myös sen virolaisen kustannustason.

ruisleipä

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 135
Vs: Maatalostukiin kans perustulomalli
Minä en taas ymmärrä yhtään mitään. Miksi minä en saa viljellä omaa 50 ha peltoalaa niin kuin haluan. Kaikille sama tuki. Suomessa on  vääristynyt laskentatapa maidontuotannossa kun lasketaan paljonko tulee maitoa/lehmä. Uudessa- Seelannissa lasketaan paljonko tulee maitoakuiva-aineena kg/ha, Tanskassa lasketaan paljonko tulee sianlihaa/ha. Tästä huomataan että jalostetaan pellolta tulevaa tuotetta lihaksi/maidoksi jne. Nyt tukipolitiikalla ohjataan Suomessa koko ajan vääristymään tuota tuottoa. Jos kaikilla olisi sama tuki pellolle niin silloinhan markkinatalous ohjaa parhaimmat kaverit hakemaan pellolle parhaimman tuoton. Joku voi saada sen maidon kautta,  sianlihan, ohran tai sitten höppäheinän kautta.  Ja muistakaa, tämä on provosointia mutta näinkin voi ajatella.

alpo10

  • Vieras
Vs: Maatalostukiin kans perustulomalli
USA:ssa seitsemän eniten maitoa tuottavan osavaltion lypsykarjatilojen keskilehmäluku on 740, tuottavat 60000 miljoonaa litraa.

Suomessa vastaava luku lienee 2300 miljoonaa litraa, keskilehmäluvulla 40 tai sinne suuntaan. Suomen uusimmat ns. "tehoyksiköt", 250-700 lypsylehmää,  jäävät vieläkin kooltaan pienemmäksi kuin kuin maidon massatuotannossa.

Kelpaa siinä suomalaisen tehotuottajan nostella jalkojansa ja uhitella ampuvansa kaikki pientuottajat kuopan reunalle.

-SS-

Tätähän olen yrittänyt tuoda esille. Meillä tuotantokustannus luokkaa 35 senttiä litra. USASSA 29 senttiä. Virossa 21 senttiä. Tilakokoa on pakko kasvattaa tai maatalous loppuu Suomesta tällä tahdilla.
eiköhän tämä ole taputeltu jo muutenkin... maidon kulutus laskee maailmassa ja täälläkin kun maahanmuuttajien seuraavat aallot alkaa vaikuttaa perimään :)

lähde wikipedia https://fi.wikipedia.org/wiki/Laktoosi-intoleranssi:
Arvioiden mukaan 75 % maailman väestöstä on laktoosi-intolerantteja lapsuusiän jälkeen. Laktoosi-intoleranssi vaihtelee maantieteellisesti: Pohjois-Euroopassa laktoosi-intolerantteja on noin 5 % väestöstä, kun taas joissain Aasian ja Afrikan maissa jopa yli 90 %. Suomalaisista aikuisista noin 83 % pystyy käyttämään maitoa ravinnokseen ainakin jossain määrin

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5142
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: Maatalostukiin kans perustulomalli
Minä en taas ymmärrä yhtään mitään. Miksi minä en saa viljellä omaa 50 ha peltoalaa niin kuin haluan. Kaikille sama tuki. Suomessa on  vääristynyt laskentatapa maidontuotannossa kun lasketaan paljonko tulee maitoa/lehmä. Uudessa- Seelannissa lasketaan paljonko tulee maitoakuiva-aineena kg/ha, Tanskassa lasketaan paljonko tulee sianlihaa/ha. Tästä huomataan että jalostetaan pellolta tulevaa tuotetta lihaksi/maidoksi jne. Nyt tukipolitiikalla ohjataan Suomessa koko ajan vääristymään tuota tuottoa. Jos kaikilla olisi sama tuki pellolle niin silloinhan markkinatalous ohjaa parhaimmat kaverit hakemaan pellolle parhaimman tuoton. Joku voi saada sen maidon kautta,  sianlihan, ohran tai sitten höppäheinän kautta.  Ja muistakaa, tämä on provosointia mutta näinkin voi ajatella.

Eikö tuo nyt ole vähän väärin ajatella paljon tulee per hehtaari mitäkin muuta kuin siellä pellolla kasvatettavaa tavaraa? Eli eiköhän niitä maitolitroja ole järkevä laskea eläinten mukaan ja lihoja eläinpaikkojen mukaan.

Kyllä se mulle käy, että pistetään kaikille sama tuki pelloille. Eläinkorotus pois, luomutuki pois, hömppätuet pois jne. Samalla tasataan pohjoisen ja etelän erot. Eipähän kannata viedä sitä viljelyä enää tundralle.
Kyliltä kuultua.... "maatalous vaatii välillä kovempaa ryyppäämistä"...

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65402
Vs: Maatalostukiin kans perustulomalli
mutta tulooko tuosta kato suomen kansalle?   loppuu leipä ja muu alta aika yksikön..

JD6630

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5502
Vs: Maatalostukiin kans perustulomalli
Kyllä se mulle käy, että pistetään kaikille sama tuki pelloille. Eläinkorotus pois, luomutuki pois, hömppätuet pois jne. Samalla tasataan pohjoisen ja etelän erot. Eipähän kannata viedä sitä viljelyä enää tundralle.
itse taas kannatan koko euroopan alueelle samaa tukea, esim 150€/ha välittämättä siitä mitä siellä pellolla kasvaa ja missä se sijaitsee. Katotaan sit missä se viljely kannattaa.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65402
Vs: Maatalostukiin kans perustulomalli
mutta kannattaako se sit kuiteskaan?   alkaa joku veeti taas itkiä että tulot tippuu...

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5142
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: Maatalostukiin kans perustulomalli
Kyllä se mulle käy, että pistetään kaikille sama tuki pelloille. Eläinkorotus pois, luomutuki pois, hömppätuet pois jne. Samalla tasataan pohjoisen ja etelän erot. Eipähän kannata viedä sitä viljelyä enää tundralle.
itse taas kannatan koko euroopan alueelle samaa tukea, esim 150€/ha välittämättä siitä mitä siellä pellolla kasvaa ja missä se sijaitsee. Katotaan sit missä se viljely kannattaa.
Ajatus tuokin. Itse en osaa kantaa ottaa, mutta sen olen huomannut niinkuin varmaan moni muukin, että vaikka sitä ollaan yhteistä EU:ta niin ei täällä päde samat markkinat. Viljasta maksetaan edelleen vähemmän ja niin oli esim. sianlihastakin tässä kesällä.
Kyliltä kuultua.... "maatalous vaatii välillä kovempaa ryyppäämistä"...

Terminator II

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16939
  • YTK:FI
Vs: Maatalostukiin kans perustulomalli
Kyllä se mulle käy, että pistetään kaikille sama tuki pelloille. Eläinkorotus pois, luomutuki pois, hömppätuet pois jne. Samalla tasataan pohjoisen ja etelän erot. Eipähän kannata viedä sitä viljelyä enää tundralle.
itse taas kannatan koko euroopan alueelle samaa tukea, esim 150€/ha välittämättä siitä mitä siellä pellolla kasvaa ja missä se sijaitsee. Katotaan sit missä se viljely kannattaa.
Ajatus tuokin. Itse en osaa kantaa ottaa, mutta sen olen huomannut niinkuin varmaan moni muukin, että vaikka sitä ollaan yhteistä EU:ta niin ei täällä päde samat markkinat. Viljasta maksetaan edelleen vähemmän ja niin oli esim. sianlihastakin tässä kesällä.

Ois kiva tietää mitä tukia muualla euroopassa maksetaan ja millä momentilla viennille. Saksakin tuottaa sianlihaa 120 tarpeestaan. Eli tuo 20 pinnaa päätyy markkinoille. Viedäänkö vain tuo 20% ale hinnoilla vai mitenkä?
Vasen silmä jos on musta, niin vasurit veti kuonoon! Oikea slmä jos on musta, niin kapitalistilta tuli kuonoon! mutta jos kumpikin silmä on musta, niin kannatat demokratiaa!

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19959
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Maatalostukiin kans perustulomalli
Kyllä se mulle käy, että pistetään kaikille sama tuki pelloille. Eläinkorotus pois, luomutuki pois, hömppätuet pois jne. Samalla tasataan pohjoisen ja etelän erot. Eipähän kannata viedä sitä viljelyä enää tundralle.
itse taas kannatan koko euroopan alueelle samaa tukea, esim 150€/ha välittämättä siitä mitä siellä pellolla kasvaa ja missä se sijaitsee. Katotaan sit missä se viljely kannattaa.
Ajatus tuokin. Itse en osaa kantaa ottaa, mutta sen olen huomannut niinkuin varmaan moni muukin, että vaikka sitä ollaan yhteistä EU:ta niin ei täällä päde samat markkinat. Viljasta maksetaan edelleen vähemmän ja niin oli esim. sianlihastakin tässä kesällä.

Ois kiva tietää mitä tukia muualla euroopassa maksetaan ja millä momentilla viennille. Saksakin tuottaa sianlihaa 120 tarpeestaan. Eli tuo 20 pinnaa päätyy markkinoille. Viedäänkö vain tuo 20% ale hinnoilla vai mitenkä?

Todennäköisesti oletat jotakin ihmeellistä.

-SS-