Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe palojarru  (Luettu 2682 kertaa)

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65293
palojarru
luin tuossa illalla uusimmasta käytännön maamiehestä ko. oivalluksesta.  tuli mieleen että; jos jossain alkaa palaa niin sinne onkin parasta mennä painepesurin letkun kanssa eikä ottaa sitä vesiletkua pesurista ja sillä syytää vettä palokohteeseen.           tuollainen kunnon pesuri ja sille turvattu sähkön ja veden saanti olisi siis aivan pätevä alkusammutustoimi.              monta kertaa huomaa että työnnetään valtava vesimäärä pieneenkin paloon ja sitten net vesivahingot onkin isompia kuin itse tuli.

maraani

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3117
  • Jos pyörä ei vedä, se jarruttaa
Vs: palojarru
luin tuossa illalla uusimmasta käytännön maamiehestä ko. oivalluksesta.  tuli mieleen että; jos jossain alkaa palaa niin sinne onkin parasta mennä painepesurin letkun kanssa eikä ottaa sitä vesiletkua pesurista ja sillä syytää vettä palokohteeseen.           tuollainen kunnon pesuri ja sille turvattu sähkön ja veden saanti olisi siis aivan pätevä alkusammutustoimi.              monta kertaa huomaa että työnnetään valtava vesimäärä pieneenkin paloon ja sitten net vesivahingot onkin isompia kuin itse tuli.
En vielä lukenut mainittua artikkelia, mutta pitääpä tsekata. Monihuoneistorakennuksissa (lähinnä kerrostalot, joissa palo yleensä rajoittuu huoneistoon joe ei leviä ikkunan kautta) mikrosumu tai mikä sen nimitys onkaan, lienee ollut sammutustekniikkana varmaan jo parikymmentä vuotta.

Sammutinaineiden kehitys on huimaa ja myös vesisumutekniikkaa kehitetään. Ongelmana on synteettisten ainaiden haitalliset vaikutukset ihmisille ja kohteelle.

Ruåtsalaiset ovat varsinaisen myllyn keksineet: "CCS COBRA (www.ccs-cobra.com) on laite, jolla pystytään leikkaamaan useimpia materiaaleja nopeasti ja tarkasti. Koska leikkuri toimii vedellä, myös sen sammuttavat ja jäähdyttävät ominaisuudet ovat merkittävät. CSS-COBRAlla voi tehdä reiän kattoon, seinään tai oveen savunpoiston tai muun toiminnan vuoksi. Leikkaamalla jäähdytetään samanaikaisesti kohdetta sekä kulutetaan palosta syntyvää energiaa."
Melkoista rämpimistä välillä, mutta parhaansa tehden ja kovasti yrittäen. Onnistuminen palkitsee. 1966 - 2016 and counting...

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65293
Vs: palojarru
sama periaate tuossa palojarrussa mutta ilman leikkausta.   tuo mikropisara sumu on tosi tehokas.    johan tuon huomaa kun pesee kunnon pesurilla värkkejä.   ei kovin lämmintä siinä lähellä ja kastelee tehokkaasti.                 tänä syksynä huomannu tuon monta kertaa;  sumusae kastelee todella tehokkaasti vaikka millejä vähän kertyy.  ainakin metsurinhommat hankaloituu enemmän kuin aidolla sateella.

bdr-529

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7460
Vs: palojarru
 Taannoin metriset liekit löivät stokerin kantta avatessa mutta olin haistanut jotain ja varautunut painepesurilla. Todentotta liekit antautuivat saadessaan pienen suhauksen vesisumua. Kytevän hakehiilloksen sammuttaminen oli työntakana mutta onnistui viimein sekin painepesurilla ilman yletöntä veden käyttöä. Monestihan se sammutusvesivahinko on suurempi kuin itse palo, mutta vaihtoehdot on yleensä vähissä.

Viimeksi muokattu: 22.11.17 - klo:09:03 kirjoittanut bdr-529

Mielipiteeni on voinut muuttua, mutta ei se tosiasia, että olen oikeassa.

Terminator II

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16939
  • YTK:FI
Vs: palojarru
Siinä kait on se että  vesi leviää isommalle alalle painepesurin suuttimen läpi ammuttuna jollain 200 baarin paineella kuin normi vesiletkun 4 baarin paineella vaikka millainen pää olisi. Tavoitehan on saada myös ilmaa jäähtymään ja palon ympäristöä kastumaan jolloin palo ei pääse leviämään herkästi. Plussana kait myös EHKÄ se että painepesurilla ammuttuna vesi ei johda sähköä niin hyvin. Mulle palomiehet kerran sanoivat että he voivat ampua vettä sähköpaloon kun heidän laiteella se lähtee niin ohuena sumuna.
Vasen silmä jos on musta, niin vasurit veti kuonoon! Oikea slmä jos on musta, niin kapitalistilta tuli kuonoon! mutta jos kumpikin silmä on musta, niin kannatat demokratiaa!

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65293
Vs: palojarru
elikkä;  kun oikea pesuri niin jopa punakukko talttuu ennen kuin palokunta saabuu paikalle.   jokaiseen tuotantorakennukseen kannattava hankinta.