Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Tumen tehdaskierroksella  (Luettu 19642 kertaa)

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12224
  • Virolaista kiitos!
Tumen tehdaskierroksella
Kävin Tumen tehtaalla, kun siellä oli avoimet ovet. En ole aikaisemmin käynyt kyseisessä laitoksessa ja siltä pohjalta ei ollut mitään ennakko-odotuksia. Porukkaa olikin paikalla alusta pitäen melko mukavasti. Olivat odottaneet 40 vierasta ja ennakkoilmoittautuneita olikin heti 140 henkilöä. Lisäksi kaikki ne (kuten allekirjoittanut), jotka eivät viitsineet mitään ilmoitusta laittaa liikkeelle. Suoraan asiaan ja tehdaskierrokselle, jonka aikana selvisi mm. jo nyt 50% Suomen varaosatoimituksista menee tehdasmyyntinä. Mielestäni hieman yllättävä tieto, kuvittelin, että Keskon jälkimarkkinointiosuus olisi suurempi. Tehtaaseen on investoitu useampi miljoona viime vuosien aikana. Kaiken tavaran laatu huononee koko ajan. Esim. vanhat automaattilevyntyöstökoneet päätettiin pitää tuotannossa automaation päivityksen avulla. Koneet ovat paljon painavampia kuin uudet. Rautaa on käytetty enemmän, mikä näkyy siinä, että koneet eivät väsähdä niin nopeasti. Tuollaiseen levykoneeseen alkaa tulla toleranssiheittoja raudan väsyessä, mikää näkyy työstettyjen osien laadun huonontumisena. Aina kun mahdollista, koitetaan käyttää kotimaisia alihankkijoita. Toimitusvarmuus osille merkittävin yksittäinen syy. Selkeästi ulkomailta tulevia osia ovat vantaiden kiekot, made in Brasilia ja hydrauliikkasylinterit made in Bulgaria. Ensinmainittuja ei tahdo löytyä Euroopasta lainkaan. Jälkimmäisten osalta suomalaiset komponentit ovat niin kalliita, ettei niitä voi käyttää. Merkittävin investointi on uusi maalaamo. Jonkun verran on teknisiä ongelmia tälläkin hetkellä ollut, johtuen laitteiston uutuudesta. Laadunvalvonta tuolta osin pidetään kuitenkin kohotetussa valmiudessa, eikä pitäisi näkyä asiakkaalle päin. Koneita ohjelmoidaan koko ajan uudelleen parempaan suoritukseen. Pulverimaalaus itsessään on aika haastava prosessi, koska se edellyttää täysin puhtaita osia ennen maalauksen ajamista kiinni. Lopputulos on kuitenkin erittäin kestävä maalipinta. Suuri haaste on saada tuotanto toimimaan siten ettei ole tyhjäkäyntiä, päivässä pitäisi valmistua noin 3½ jyräcombia tuosta mallisarjasta. Juuri nyt oli työn alla 52 koneen sarja, mikä on aika kunnioitusta herättävä määrä. Se menee vielä sujuvasti läpi, kun uusin Draco meni toisella kierroksella puolet nopeammin läpi nollasarjaan verrattuna. Konetta ei yksinkertaisesti osattu koota heti oikealla tavalla. Pohdinnan ja muutosten jälkeen päästiin heti sujuvampaan lopputulokseen. Norja on tärkein vientimaa, jostain syystä Tumen tuotteista tykätään siellä ja maine on hyvä. Eksoottinen vientimaa on Japani. Sen maatalous muistuttaa pinta-alojen puolesta hyvin paljon Suomea. Tilat noin 100-150ha peltoalaltaan. Suosituin tuote on perusjyräkombi. Uusi maa, uudet olosuhteet tuottavat yllätyksiä aivan kaikilta osin. Maalajit, siemenet, apulannat jne. Kaikki on aina erilaista ja kone käyttäytyy eritavalla. On haaste paneutua kohdemaan ongelmiin ja löytää niihin sopivia ratkaisuja. Myös Venäjä on tärkeä vientimaa. Siellä vastassa voi olla 1500-2000ha kokoisia peltokuvioita. Töitä tehdään sesonkina kolmessa vuorossa. Yllättäen venäläiset osaavat pitää koneista huolta. Erityisesti on mainittava rasvaushalukkuus, sitä löytyy. Balttian maissa on kulttuuri sellainen, että koneilla etupäässä vain ajetaan. Esim. Kesko koitti/koittaa aina myydä puimurin mukana huollon koneelle. Jos ei tässä onnistuta, niin vaihtokoneeksi tarjotaan loppuun ajettua konetta. Näiden jälleenmyynti on vaikeaa ja vaatii vähintään jonkinlaisen koneen peruskunnostuksen. Helpompi tie olisi huoltaa konetta käytön aikana. Tehtaan pihalla oli mukava määrä valmiita tuotteita. Sen verran niitä silmäilin, että kylvinkoneiden varustelutaso vaihteli laidasta laitaan. Tuon pajan jäljiltä asiakas saa ainakin haluamansa varustelun. Muista tuotteista näytillä oli mm. SKN:ää kiihottava Hankmo ja sitten pari kappaletta peräkärryjä. Niille oli mätkäisty teknisiä tietoja ja hinnat kylkeen. Tästä päättelisin, että niitäkin aletaan myydä Suomessa. Äkeistä ei ollut juttua. Takavuosina niitä meni vielä vientimarkkinoille vaikka myyntiä Suomeen ei enää ollut. Sellainen käsitys on, että äkeiden valmistus olisi jo lopetettu.

Tämmösiä pikku juttuja ja mielenkiintoisia täppitietoja tuli eteen. Kyllä tämmöisissä tehdaskierroksissa kannattaa käydä ihan yleissivistyksen vuoksi pitkän linjan Rapidi-miehenkin. Aina oppii jotain uutta.

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52007
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Tumen tehdaskierroksella
Kuulostaa aika normaalilta konepajalta.
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12224
  • Virolaista kiitos!
Vs: Tumen tehdaskierroksella
Kuulostaa aika normaalilta konepajalta.
Kyllä, samanlaista tarinaa saisi vaikka pesukoneiden valmistuksesta, mutta tämä nyt liittyy meidän aihepiiriin ja saadaan hiukan sisältöä tälle palstalle.

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52007
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Tumen tehdaskierroksella
Kuulostaa aika normaalilta konepajalta.
Kyllä, samanlaista tarinaa saisi vaikka pesukoneiden valmistuksesta, mutta tämä nyt liittyy meidän aihepiiriin ja saadaan hiukan sisältöä tälle palstalle.

Juu, ihan mielenkiintoinen tarina, ei siinä mitään, sellainen pieni matka omassa päässä visioiden Tumelle. Itse en ole käynyt tehtaan varaosatiskiä syvemmällä.

Jos haluaa sivuston tämänhetkistä teemaa jatkaa niin oliko työväkenä pelkkiä supisuomalaisia vai bongasitko värillisiä tai kyrillisiä?

Lämpesitkö muuten yhtään kyseiselle merkille vai jatkatko ruotsalaista linjaa?
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

JösseJänis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2681
Vs: Tumen tehdaskierroksella
Kuulostaa aika normaalilta konepajalta.
Kyllä, samanlaista tarinaa saisi vaikka pesukoneiden valmistuksesta, mutta tämä nyt liittyy meidän aihepiiriin ja saadaan hiukan sisältöä tälle palstalle.

Juu, ihan mielenkiintoinen tarina, ei siinä mitään, sellainen pieni matka omassa päässä visioiden Tumelle. Itse en ole käynyt tehtaan varaosatiskiä syvemmällä.

Jos haluaa sivuston tämänhetkistä teemaa jatkaa niin oliko työväkenä pelkkiä supisuomalaisia vai bongasitko värillisiä tai kyrillisiä?

Lämpesitkö muuten yhtään kyseiselle merkille vai jatkatko ruotsalaista linjaa?

Yksi Viron poika on. Sitäkin kutsuvat Möttöseksi. Tai ei se mikään poika ole, kuusissa kymmenissä. Loput ovat fenno-ugreja, pääasiasta Hämeestä. Jokunen talonpoikaistakin sukua.

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7092
Vs: Tumen tehdaskierroksella
Kuulostaa aika normaalilta konepajalta.
Kyllä, samanlaista tarinaa saisi vaikka pesukoneiden valmistuksesta, mutta tämä nyt liittyy meidän aihepiiriin ja saadaan hiukan sisältöä tälle palstalle.

Hyvä tarina! Tuo kyllä ihmetyttää, että venäjällä koneita huolletaan ja virossa ei. Virossa jäänyt vanha vaihde päälle, ettei mitään väliä? Työntekijät kuitenkin usein säntillisiä ja ahkeria, mitä Suomessa. Itsekin tunnen useita.

"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9762
Vs: Tumen tehdaskierroksella
Hyvä ja asiallinen kirjoitus. Tuosta Tume- Hankmosta tuli mieleen, että varmaan kerran vuoteen olen sen hintaa K-maataloudesta kysynyt , mutta vielä uusi lapiorulla on jäänyt vaan haaveeksi. Uusi käyttämätön majaili viime kesän tuossa paikallisen pihassakin, mutta sen hintaa en uskaltanut enää kysyä. Jotkut asiat on parempi pitää vain haaveina :) Lapiorulla nyt on meikeläiselle ihan must juttu, mutta pakko kait köyhän on pärjätä noilla vanhoilla :(

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4393
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Tumen tehdaskierroksella
Mä olen joskus käynyt tehtaalla käyttäjäkoulutuksessa. Samalla kierreltiin tuotantoakin katsomassa. Silloin käyttivät vielä Pematicin sylintereitä.

Silloinkin minusta jäi ihan positiivinen kuva toiminnasta. Yritys on vielä sen kokoinen (pieni) että siitä puuttui sellainen kansainvälinen kankeus joka tulee vastaan jossain suuressa konsernissa. Sieltä löytää vielä henkilön joka heti tietää missä mennään. Rakennus oli silloin vähän iäkkään oloinen ja sokkeloinen noin ensivaikutelmana.
Olen myös ollut muutamia kertoja tehtaaseen yhteydessä, niin ongelmien, varaosien kuin ehdotustenkin johdosta, ja olen tyytyväinen.

En ole nähnyt suurempaa syytä vaihtaa merkkiä. Taitaa olla viides Tumen kylvökone talossa sitten 70-luvun. Yksi Hankmokin taisi välissä olla mutta se ei oikein sopinut meikäläisen maalajeille.

SamiT

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1788
Vs: Tumen tehdaskierroksella
Kuulostaa aika normaalilta konepajalta.
Kyllä, samanlaista tarinaa saisi vaikka pesukoneiden valmistuksesta, mutta tämä nyt liittyy meidän aihepiiriin ja saadaan hiukan sisältöä tälle palstalle.

Hyvä tarina! Tuo kyllä ihmetyttää, että venäjällä koneita huolletaan ja virossa ei. Virossa jäänyt vanha vaihde päälle, ettei mitään väliä? Työntekijät kuitenkin usein säntillisiä ja ahkeria, mitä Suomessa. Itsekin tunnen useita.

Voi olla Virossa kovan luokan tekijöillä ollut halua lähteä Suomeen töihin ja täällä hyviä virolaisia sitten hommissa, tuskin meiltäkään ne vähimmin työhaluin varustetut tyypit ulkomaille työnhakuun lähtee..
On vain kahdenlaisia traktoreita: Uusia Valtroja ja vanhoja Valmetteja.

supersammakko

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8652
  • You're a slave to money then you die
Vs: Tumen tehdaskierroksella
Voi olla Virossa kovan luokan tekijöillä ollut halua lähteä Suomeen töihin ja täällä hyviä virolaisia sitten hommissa, tuskin meiltäkään ne vähimmin työhaluin varustetut tyypit ulkomaille työnhakuun lähtee..
Hyvin sanottu.
Nothing is Something Worth Doing

maraani

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3117
  • Jos pyörä ei vedä, se jarruttaa
Vs: Tumen tehdaskierroksella
Tänäpänä olis ollu ja olikin varmaan Arska tehtaalla ja kuivuripäivä. Kaupassa käytiin emännän kanssa ja oli tienvarsimainos ohikulkutiellä. Eipä siten osunu vierailu aikatauluun tänäkään vuonna, en oo siellä koskaan käynyt.
Melkoista rämpimistä välillä, mutta parhaansa tehden ja kovasti yrittäen. Onnistuminen palkitsee. 1966 - 2016 and counting...

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7106
  • karkki vai keppana?
Vs: Tumen tehdaskierroksella
Kuulostaa aika normaalilta konepajalta.
Kyllä, samanlaista tarinaa saisi vaikka pesukoneiden valmistuksesta, mutta tämä nyt liittyy meidän aihepiiriin ja saadaan hiukan sisältöä tälle palstalle.

Hyvä tarina! Tuo kyllä ihmetyttää, että venäjällä koneita huolletaan ja virossa ei. Virossa jäänyt vanha vaihde päälle, ettei mitään väliä? Työntekijät kuitenkin usein säntillisiä ja ahkeria, mitä Suomessa. Itsekin tunnen useita.

Voi olla Virossa kovan luokan tekijöillä ollut halua lähteä Suomeen töihin ja täällä hyviä virolaisia sitten hommissa, tuskin meiltäkään ne vähimmin työhaluin varustetut tyypit ulkomaille työnhakuun lähtee..
Näin sen mulle kertoi Virossa asuva suomalainen, joka totesi kaikkien hyvien työmisten kadonneen maasta mm. Suomeen. Tästä on jo tosin lähes 10v aikaa.
pessimisti ei pety!

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52007
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Tumen tehdaskierroksella
Kuulostaa aika normaalilta konepajalta.
Kyllä, samanlaista tarinaa saisi vaikka pesukoneiden valmistuksesta, mutta tämä nyt liittyy meidän aihepiiriin ja saadaan hiukan sisältöä tälle palstalle.

Hyvä tarina! Tuo kyllä ihmetyttää, että venäjällä koneita huolletaan ja virossa ei. Virossa jäänyt vanha vaihde päälle, ettei mitään väliä? Työntekijät kuitenkin usein säntillisiä ja ahkeria, mitä Suomessa. Itsekin tunnen useita.

Jos Virossa ollaan jo samalla tasolla kun Tampereen yläpuolella?

Ajetaan koneella muutama vuosi jonka se seisoo puun alla. Sitten ostetaan uusi ja tämä jatkuu.

Traastuittilassa ei ole varaa moiseen? Tampereen yläpuolellakaan ei olisi mutta Suomessa on vielä yhteiskunta joka avustaa sähköttömiä tiloja.....

Tänään juuri oli paskabravdan netti-itkuvirsiaviisissa että tykkylumi vei ohrat.
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7092
Vs: Tumen tehdaskierroksella
Voi olla Virossa kovan luokan tekijöillä ollut halua lähteä Suomeen töihin ja täällä hyviä virolaisia sitten hommissa, tuskin meiltäkään ne vähimmin työhaluin varustetut tyypit ulkomaille työnhakuun lähtee..
Hyvin sanottu.

Juu näin on.
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

aurajokilaivuri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2449
Vs: Tumen tehdaskierroksella
Virossa on huoltointoon varmaan vaikuttanut myös massiiviset eu-tuet uusien koneiden hankintaan.