Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe mihin se 2 T/valmisbensa juttu hävis  (Luettu 14621 kertaa)

Dr.Who

  • Vieras
Vs: mihin se 2 T/valmisbensa juttu hävis
kyllä tuonne luontoon häviää.Yhtiön metsuri kyllä sanoi että eivät saa käyttää muuta kuin biopohjaist, on imagon nostamista.Ite kyllä käyttänyt traktorin vaihtestoöljyä/käytettyä IH HY Tran on riittävän hyvää.

kkk

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 825
  • romuja, mutta omia
Vs: mihin se 2 T/valmisbensa juttu hävis
Käyttääkö kukaan moottorisahassa teräketjuöljynä noita biohajoavia öljyjä, en oo nähnyt edes myynnissä missään, toimiiko ne edes?
Kyllä niitä myynnissä on, mutta ovat aika paljon kalliinpia kuin tavalliset öljyt. Itse oon käyttänyt ruhtinaalliset 5 litraa tuollaista öljyä ja senkin klapikoneessa. Kun tein yhdelle asiakkaalle savusaunapuita lepästä, niin keräsin purut talteen ja pussitin ne savustus-uuniin laitettavaksi :D

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 64927
Vs: mihin se 2 T/valmisbensa juttu hävis
oliko mitään ongelmaa pumpun tahi laipan kanssa?   nuo piohajoavat oli ainakin alkuaikoinaan sellaisia että harmia riitti.   nahka käsistä ja letkuista ei saanut kuin rälläkällä irti kun vaan kuivahti.

kkk

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 825
  • romuja, mutta omia
Vs: mihin se 2 T/valmisbensa juttu hävis
oliko mitään ongelmaa pumpun tahi laipan kanssa?   nuo piohajoavat oli ainakin alkuaikoinaan sellaisia että harmia riitti.   nahka käsistä ja letkuista ei saanut kuin rälläkällä irti kun vaan kuivahti.
Ei siinä mitään kummempaa ollut. Vähän enemmän sitä kyllä meni mitä tavallista laadukasta teräketjuöljyä. Minä kylläkin käytän kaikki purkinpohjat mitä sattuu jäämään klapikoneessa.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 64927
Vs: mihin se 2 T/valmisbensa juttu hävis
okei. tuli vaan mieleen kuin nuita kokeilivat motoissa muutamia vuosia sitten ja kuskit oli oikein tyytyväisiä niihin kun ei koskaan tarvinnu metässä remppoja tehä;  lavetilla pajalle ja hommiin!       itellä kun ei teräketjukonetta niin en nuita öölejä tartte klapin teossa.      miten palkjon muuten sotkee vuosien käyttö?       esim. näkyykö käyttöpaikka vuosien päästäki?

KallePP

  • Vieras
Vs: mihin se 2 T/valmisbensa juttu hävis
Tuota noin, nyt kun olen tämän talven sahaillut hankintahakkuita valmisbensalla, niin olen huomannut erikoisen jutun. Tuota noin, ei minulla mitään mitattua faktaa ole, mutta perstuntuma on, että kuluis enemmän tuota valmisbensaa, verrattuna itse sekoitettuun. Tosin vertailua hankaloittaa se, että myös saha on uudehko, viime kesänä ostettu Stihlin 261, ilman lämpökahvoja oleva, joten ne ei selitä runsasta kulutusta, mutta tosiaan, tuntuu että yhtenään saa olla tankkia täyttämässä. Onhan tuo tilhi kyllä tehokas saha, potkua löytyy verrattuna entiseen 260:een.
Mutta silti, jotenkin ihmeellisen paljon menee bensaa, oletteko muut huomanneet tätä? Vai voisko olla että kun tilhissä on se automaattisäätöinen kaasari, m-tronic, niin se jotenkin kulutusta lisäisi?

Viimeksi muokattu: 06.04.18 - klo:22:31 kirjoittanut KallePP

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19858
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: mihin se 2 T/valmisbensa juttu hävis
Olen tässä vähän testaillut. Kun laittaa 98:n sekaan täyssynteettistä 2 -tahtiöljyä, niin ei enää savuta ja tuu pahaa hajua. Se taitaa olla nyt ratkaisu. Ei viitsi ostaa kallista pienkonebensaa.

Pasi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2373
Vs: mihin se 2 T/valmisbensa juttu hävis
Tosin vertailua hankaloittaa se, että myös saha on uudehko, viime kesänä ostettu Stihlin 261...  Onhan tuo tilhi kyllä tehokas saha, potkua löytyy verrattuna entiseen 260:een.
Mutta silti, jotenkin ihmeellisen paljon menee bensaa, oletteko muut huomanneet tätä? Vai voisko olla että kun tilhissä on se automaattisäätöinen kaasari, m-tronic, niin se jotenkin kulutusta lisäisi?

Tankki voi olla eri kokoinen. Jo pieni ero tilavuudessa on prosentteina aika suuri ero kun tankki on joka tapauksessa kokoluokkaa jokunen desi. Tehoa ei tule tyhjästä. Jos uusi saha on huomattavasti tehokkaampi kuin vanha ja paperilla niin polttoainettakin saattaa mennä enemmän. Jos vanha saha on käsin säädetty hieman laihialaistyyliin polttoaineen säästämiseksi ja uusi pöristelee optimi täysteholla niin sekin voi olla syynä.

KallePP

  • Vieras
Vs: mihin se 2 T/valmisbensa juttu hävis
Olen tässä vähän testaillut. Kun laittaa 98:n sekaan täyssynteettistä 2 -tahtiöljyä, niin ei enää savuta ja tuu pahaa hajua. Se taitaa olla nyt ratkaisu. Ei viitsi ostaa kallista pienkonebensaa.

Se oli silloin se, päätin sittemmin kokeilla tämän talven valmisbensaa. Ihmisellä on oikeus takinkääntöön.

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19858
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: mihin se 2 T/valmisbensa juttu hävis
Olen tässä vähän testaillut. Kun laittaa 98:n sekaan täyssynteettistä 2 -tahtiöljyä, niin ei enää savuta ja tuu pahaa hajua. Se taitaa olla nyt ratkaisu. Ei viitsi ostaa kallista pienkonebensaa.

Se oli silloin se, päätin sittemmin kokeilla tämän talven valmisbensaa. Ihmisellä on oikeus takinkääntöön.

Tämä on hyvä uutinen. Takinkääntökyky on ihan hyvä asia, monessakin suhteessa.

-SS-

eevertti

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1242
Vs: mihin se 2 T/valmisbensa juttu hävis
98+öljy seoksella on menty ja mennään. Teräketju öljynä traktorin peräöljyt sun muut hydeöljyt mitä nyt sattuu löytymään. Kaikki puut kaatunu joita on ollut meininki.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 64927
Vs: mihin se 2 T/valmisbensa juttu hävis
jokainen kait saabi tehä omien värkkien kanssa miten haluaa.   eipä onneks tuo käytettyjenkään kauppa ole kuin netissä.

Moerkoe

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 446
Vs: mihin se 2 T/valmisbensa juttu hävis
Luulisin, että  60kWh on kulunut talven aikana. Se tekee noin 6€.  Kotiin toimitettuna.

Mitään savutusta en ole huomannut eikä säätöjä ole tar*****. Käyntiin on aina lähtenyt nappia painamalla.

Kokeilu jatkuu.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 64927
Vs: mihin se 2 T/valmisbensa juttu hävis
anteeks kaupuntilaisuuteni;  mut mihin tuo liittyy?     savutus ei kait enää nykypäivää.

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12199
  • Virolaista kiitos!
Vs: mihin se 2 T/valmisbensa juttu hävis
Polttoaineista kyllä riittää juttua.

Aamoisina aikoina koulukaveri alkoi jutella, että on viime aikoina ottanut moottoripyörään bensat Nesteeltä ja tuntuu siltä, että tankillisella ei pääse enää yhtä pitkälle kuin ennen. Oli kotona puhunut havainnostaan myös iskälle, joka innostui asiasta. Oli kuulemma jo pitempään funtsinut samaa asiaa, mutta ei ollut uskaltanut ottaa sitä puheeksi, jottei olisi pidetty aivan hulluna. Päätimme sitten kysyä koulussa fysiikan opettajalta, että onko mahdollista, että polttoaineissa on niin suuria eroja, että sen voi käyttäjä havaita. Opettaja vetäisi taululle pari riviä kaavoja, joita ei valitettavasti tullut otettua talteen. Niitten avulla hän kuitenkin esitteli, että tiettyjen suureiden muuttuessa, myös palamisprosessi muuttuu ja sitä myöten on mahdollista, että käy niinkuin on havaittu.

Itelläni on nyt 550xpg:ssä jotain 230 tankkia mittarissa, ja olen myös sitä mieltä, että tämä saha vie aika paljon bensaa. Alkupään sahoissa oli hieman pienempi tankki, mutta huski isonsi sitä jossain vaiheessa. Ison ja tehokkaan sahan kanssa tulee helposti sahattua hieman tylsällä kettingillä, koska tehoa on niin paljon, että homma etenee ja vaikka huomaa, että vienti ei ole paras mahdollinen, niin hommaa tulee jatkettua. Vasta kunnollisen viilauksen jälkeen huomaa, että jummi, jammi, kylläpä se vaan oli jo liian tylsä. Polttoaineenkulutus ei kuitenkaan anna armoa, vaan saha kuluttaa tylsällä kettingillä reilumman puoleisesti. Kunnossa olevan ketjun kanssa eron huomaa selvästi.

Pienkonebensiinit itsessään aiheuttavat myös murheita. Stihl ei korvaa konevaurioita, jotka ovat syntyneet Nesteen pienkonebensiinin ollessa käytössä. Huskin huolto antaa ohjeen, että Nesteen bensaan pitää lisätä 0,5-0,7 desiä öljyä kymmeneen litraan. Ne bioöljyt eivät tahdo toimia yhtä tehokkaasti kuin toiset tuotteet, vaikka purkin kyljessä luvataan sama öljyprosentti kuin kilpailijoilla.

Jotain perää siinä voitelussa lienee, kun isulta loppui aspeni ja kaivoin jostain varastosta nesteen kympin tonkan, en sitten jaksanut siihen sillä kertaa lisätä sitä öljyä. Isu tuli mettästä takaisin ja sanoi, että nyt savuttaa selvästi vähemmän kuin aiemmin. Jos tosiaan näin, niin mielenkiintoista.

Aspeni ei ole sekään autuaaksi tekevä asia. Ostin taannoin erän stihlin pienkonebensaa, se on aspenin valmistamaa, mutta pakataan oransseihin purkkeihin ja lyödään stihlin leima päälle. Huomasin miltei ensimmäisessä kannussa, että pohjalla on tummaa sakkaa, ikäänkuin kahvinporoja. Pohjalla myös ui epämääräisiä helmiä, jotka ovat todennäköisesti vettä. Olen joka kannussa havainnut saman ongelman ja jätän sen takia aina pohjalle tilkan jäljelle. Nämä sitten yhdistellään isompaan kannuun ja käytetään paras osuus pois.

Keskustelin asiasta kauppiaan kanssa ja hän lupasi reklamoida siitä eteenpäin. Laitoin kannujen pohjista valokuvia yms. tekstiä liitteeksi ja lähetin eteenpäin. Luonnollisesti tähän ei ole tullut mitään palautetta tai vastinetta.

Summa summa rum. Polttoainetta menee sahan ominaisuuksista, ketjun kunnosta ja polttoaineen rakenteesta johtuen erinäisiä määriä. Mitkä tekijät vaikuttavat omalla kohdalla, se täytyy itse kunkin funtsia, mutta on hyvä tiedostaa, että muuttujia on paljon.