Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Ajankohtaista investoinneissa?  (Luettu 12139 kertaa)

Terminator II

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16939
  • YTK:FI
Vs: Ajankohtaista investoinneissa?
Tuntuu vielä Pöhinää olevan kun MTssä oli juttu että konekauppa vetää lamasta huolimatta. En käsitä millä rahalla tyypit koneita kun tuottajahinnat mataa.

Navettainvestointejakin on tehty, lähinnä pohjoisessa. Nyt on pari meijerin ja Atrian konsepti navettaa tullut. Viime vuonna Pohjolan Maidon Mallipihatto ja viimesin on Atrian ja Itämaidon yhteistyönä kvr-pihatto jonka siis rakentaa Mestarifarmi. Jälkimmäinen sai parsipaikan hinnaksi vähemmän kuin Mallipihaton takana oleva Tiimipihatto. Edelleen yhden robotin pihatossa parsipaikan hinnaksi tulee keskimäärin 10 000 €, vaikka kilpailutuksen tekee ulkopuolinen. Tämä on hyvä alku että lähdetty purkaa hinnanmuodostusta että mikä siinä navetassa voi niin paljon maksaa.  Kun navetta pitäisi olla vaan navetta eikä mikään pytinki. Taannoinen tyyppinavettahanke oli hyvä avaus ja kaikki jotka suunnittelee rakentamista niin kannattaisi lukea matskut läpi. Yhtenä isona muutoksena tuli myös tilavaatimusten lievennys tuettavassa rakentamisessa. Nyt ei tarvi rakentaa hukkaneliöitä. 1 robotin navetan saat jopa 750 neliön tilaan kun valitsee visiiriruokinnan ja nuorkarja laitetaan vanhoihin rakennuksiin. Siinä säästää esim edullisemmassa runkoratkaisussa ja katossa mitkä ovat kallein osuus. Verhoseinäpihatto voisi olla hieman matalampi mitä on uusissa totuttu näkemään. Ilmanvaihto toimii silti. Luulen että säästöt löytyisi juuri rungossa ja katossa kun tehtäisiin hieman vaatimattomampi ja navetta olisi myös kapeampi. Kalustus täytyy olla riittävää, mutta ei tarvi olla kalleinta.

Ei tarvita kuin yksi sairas/pokimakarsina nykyään. Ennenhän piti olla erilliset sairas ja poikimakarsinat. Sitten oli vielä tiettyä lehmä määrää kohti vaatimus montako pitää olla. Parhaimassa missä joskus kävin tutustumassa oli melko kalliin oloinen romuvarasto navetassa(no ei itselänikään nyt mikään siisti ole). Saman asian olisi ajanut vaikka merikontti vieressä.

Niin ja käytännössä ei ole yhtään vasikkatiloja ainakaan tuossa yhden robon navetassa. Tosin perustelu oli hyvä. Yksi kehäväli maksaa 100k€. Sillä jo tekee vasikoille ynm. Lämpimän tuhti hallin viereen. Tuhti hallin osatoimitus on 26k€. Pitäs miettiä saisko silläkin kustannus säästöjä jos sairas ja poikimatilatkin siirtäisi siihen tuhti halliin. Väliin vain joku kevyesti katettu käytävä, pressu katos.

Toinen mikä olisi tutkmisen arvoinen asia, niin voisiko käyttää takstuoli ratkaisua mitenkä ilman laipiota. Jenkeissä oli suht yleinen rakenne ratkaisu. Kattotuolilla päästään 32 metriin ilman kannatin tolppia. Ilmanvaihto jos on harjalta, niin rakennehan pysyy kuivana. Ainut että kerää kyllä lahjakaasti pölyä kattotuoliin.

Lomittajat varmasti suorastaan taistelee, että kuka "pääsee" tollaseen terminaattorin puuhamaahan juoksentelemaan koko työajan merikontista tuhtihallin kautta ropotin luokse



Ööööööööö.............. Ootko käynyt milloinkaan muussa kuin omassa läävässä? Kyllä jenkkiläsä ihan hyvin toimi tuo systeemi ja mikä estää tekemästä siihen TUHTI halliin asianmukaiset tilat? Voi olla jopa patremmat kun ei tarvitse siihen 2 miljoonan pihattoon johonkin nurkkaan mahdolisimman edulisesti tehdä. Tietysti jos haluaa, niin ei muuta kuin sanoo RAKENNUS FIRMALLE ettei oo budjetilla ylärajaa. Varmasti järjestyy.
Vasen silmä jos on musta, niin vasurit veti kuonoon! Oikea slmä jos on musta, niin kapitalistilta tuli kuonoon! mutta jos kumpikin silmä on musta, niin kannatat demokratiaa!

Pulu

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 270
Vs: Ajankohtaista investoinneissa?
Tuntuu vielä Pöhinää olevan kun MTssä oli juttu että konekauppa vetää lamasta huolimatta. En käsitä millä rahalla tyypit koneita kun tuottajahinnat mataa.

Navettainvestointejakin on tehty, lähinnä pohjoisessa. Nyt on pari meijerin ja Atrian konsepti navettaa tullut. Viime vuonna Pohjolan Maidon Mallipihatto ja viimesin on Atrian ja Itämaidon yhteistyönä kvr-pihatto jonka siis rakentaa Mestarifarmi. Jälkimmäinen sai parsipaikan hinnaksi vähemmän kuin Mallipihaton takana oleva Tiimipihatto. Edelleen yhden robotin pihatossa parsipaikan hinnaksi tulee keskimäärin 10 000 €, vaikka kilpailutuksen tekee ulkopuolinen. Tämä on hyvä alku että lähdetty purkaa hinnanmuodostusta että mikä siinä navetassa voi niin paljon maksaa.  Kun navetta pitäisi olla vaan navetta eikä mikään pytinki. Taannoinen tyyppinavettahanke oli hyvä avaus ja kaikki jotka suunnittelee rakentamista niin kannattaisi lukea matskut läpi. Yhtenä isona muutoksena tuli myös tilavaatimusten lievennys tuettavassa rakentamisessa. Nyt ei tarvi rakentaa hukkaneliöitä. 1 robotin navetan saat jopa 750 neliön tilaan kun valitsee visiiriruokinnan ja nuorkarja laitetaan vanhoihin rakennuksiin. Siinä säästää esim edullisemmassa runkoratkaisussa ja katossa mitkä ovat kallein osuus. Verhoseinäpihatto voisi olla hieman matalampi mitä on uusissa totuttu näkemään. Ilmanvaihto toimii silti. Luulen että säästöt löytyisi juuri rungossa ja katossa kun tehtäisiin hieman vaatimattomampi ja navetta olisi myös kapeampi. Kalustus täytyy olla riittävää, mutta ei tarvi olla kalleinta.

Ei tarvita kuin yksi sairas/pokimakarsina nykyään. Ennenhän piti olla erilliset sairas ja poikimakarsinat. Sitten oli vielä tiettyä lehmä määrää kohti vaatimus montako pitää olla. Parhaimassa missä joskus kävin tutustumassa oli melko kalliin oloinen romuvarasto navetassa(no ei itselänikään nyt mikään siisti ole). Saman asian olisi ajanut vaikka merikontti vieressä.

Niin ja käytännössä ei ole yhtään vasikkatiloja ainakaan tuossa yhden robon navetassa. Tosin perustelu oli hyvä. Yksi kehäväli maksaa 100k€. Sillä jo tekee vasikoille ynm. Lämpimän tuhti hallin viereen. Tuhti hallin osatoimitus on 26k€. Pitäs miettiä saisko silläkin kustannus säästöjä jos sairas ja poikimatilatkin siirtäisi siihen tuhti halliin. Väliin vain joku kevyesti katettu käytävä, pressu katos.

Toinen mikä olisi tutkmisen arvoinen asia, niin voisiko käyttää takstuoli ratkaisua mitenkä ilman laipiota. Jenkeissä oli suht yleinen rakenne ratkaisu. Kattotuolilla päästään 32 metriin ilman kannatin tolppia. Ilmanvaihto jos on harjalta, niin rakennehan pysyy kuivana. Ainut että kerää kyllä lahjakaasti pölyä kattotuoliin.

Lomittajat varmasti suorastaan taistelee, että kuka "pääsee" tollaseen terminaattorin puuhamaahan juoksentelemaan koko työajan merikontista tuhtihallin kautta ropotin luokse



Ööööööööö.............. Ootko käynyt milloinkaan muussa kuin omassa läävässä? Kyllä jenkkiläsä ihan hyvin toimi tuo systeemi ja mikä estää tekemästä siihen TUHTI halliin asianmukaiset tilat? Voi olla jopa patremmat kun ei tarvitse siihen 2 miljoonan pihattoon johonkin nurkkaan mahdolisimman edulisesti tehdä. Tietysti jos haluaa, niin ei muuta kuin sanoo RAKENNUS FIRMALLE ettei oo budjetilla ylärajaa. Varmasti järjestyy.
Onko terminaattori työskennelly koskaan muualla, kuin omassa parsiläävässä? On vähän eriasia hakea hoidettavaa tai poikinutta lehmää siitä 10 metrin päästä lypsylle, kun lähteä taluttamaan sieltä erillisestä hallista. Aina ei kannata tuijottaa sitä loppuhintaa vaan miettiä ratkaisut sillä silmällä, että nyt tehdään omaa työpaikkaa eikä mitään ukrainalaisten karjakkojen työleiriä

maidontuottaja

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5521
  • 250k
Vs: Ajankohtaista investoinneissa?
Navettoja jää kylmilleen ja tuotantokapasiteettia jouten. Osa voi olla yhä käyttökelpoista. Täytyisi olla joku tietokanta, mistä selviäisi missä on mitäkin vapaana.
Huonostakin asiasta voi löytyä joskus jotain hyvää.

Terminator II

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16939
  • YTK:FI
Vs: Ajankohtaista investoinneissa?
Tuntuu vielä Pöhinää olevan kun MTssä oli juttu että konekauppa vetää lamasta huolimatta. En käsitä millä rahalla tyypit koneita kun tuottajahinnat mataa.

Navettainvestointejakin on tehty, lähinnä pohjoisessa. Nyt on pari meijerin ja Atrian konsepti navettaa tullut. Viime vuonna Pohjolan Maidon Mallipihatto ja viimesin on Atrian ja Itämaidon yhteistyönä kvr-pihatto jonka siis rakentaa Mestarifarmi. Jälkimmäinen sai parsipaikan hinnaksi vähemmän kuin Mallipihaton takana oleva Tiimipihatto. Edelleen yhden robotin pihatossa parsipaikan hinnaksi tulee keskimäärin 10 000 €, vaikka kilpailutuksen tekee ulkopuolinen. Tämä on hyvä alku että lähdetty purkaa hinnanmuodostusta että mikä siinä navetassa voi niin paljon maksaa.  Kun navetta pitäisi olla vaan navetta eikä mikään pytinki. Taannoinen tyyppinavettahanke oli hyvä avaus ja kaikki jotka suunnittelee rakentamista niin kannattaisi lukea matskut läpi. Yhtenä isona muutoksena tuli myös tilavaatimusten lievennys tuettavassa rakentamisessa. Nyt ei tarvi rakentaa hukkaneliöitä. 1 robotin navetan saat jopa 750 neliön tilaan kun valitsee visiiriruokinnan ja nuorkarja laitetaan vanhoihin rakennuksiin. Siinä säästää esim edullisemmassa runkoratkaisussa ja katossa mitkä ovat kallein osuus. Verhoseinäpihatto voisi olla hieman matalampi mitä on uusissa totuttu näkemään. Ilmanvaihto toimii silti. Luulen että säästöt löytyisi juuri rungossa ja katossa kun tehtäisiin hieman vaatimattomampi ja navetta olisi myös kapeampi. Kalustus täytyy olla riittävää, mutta ei tarvi olla kalleinta.

Ei tarvita kuin yksi sairas/pokimakarsina nykyään. Ennenhän piti olla erilliset sairas ja poikimakarsinat. Sitten oli vielä tiettyä lehmä määrää kohti vaatimus montako pitää olla. Parhaimassa missä joskus kävin tutustumassa oli melko kalliin oloinen romuvarasto navetassa(no ei itselänikään nyt mikään siisti ole). Saman asian olisi ajanut vaikka merikontti vieressä.

Niin ja käytännössä ei ole yhtään vasikkatiloja ainakaan tuossa yhden robon navetassa. Tosin perustelu oli hyvä. Yksi kehäväli maksaa 100k€. Sillä jo tekee vasikoille ynm. Lämpimän tuhti hallin viereen. Tuhti hallin osatoimitus on 26k€. Pitäs miettiä saisko silläkin kustannus säästöjä jos sairas ja poikimatilatkin siirtäisi siihen tuhti halliin. Väliin vain joku kevyesti katettu käytävä, pressu katos.

Toinen mikä olisi tutkmisen arvoinen asia, niin voisiko käyttää takstuoli ratkaisua mitenkä ilman laipiota. Jenkeissä oli suht yleinen rakenne ratkaisu. Kattotuolilla päästään 32 metriin ilman kannatin tolppia. Ilmanvaihto jos on harjalta, niin rakennehan pysyy kuivana. Ainut että kerää kyllä lahjakaasti pölyä kattotuoliin.

Lomittajat varmasti suorastaan taistelee, että kuka "pääsee" tollaseen terminaattorin puuhamaahan juoksentelemaan koko työajan merikontista tuhtihallin kautta ropotin luokse



Ööööööööö.............. Ootko käynyt milloinkaan muussa kuin omassa läävässä? Kyllä jenkkiläsä ihan hyvin toimi tuo systeemi ja mikä estää tekemästä siihen TUHTI halliin asianmukaiset tilat? Voi olla jopa patremmat kun ei tarvitse siihen 2 miljoonan pihattoon johonkin nurkkaan mahdolisimman edulisesti tehdä. Tietysti jos haluaa, niin ei muuta kuin sanoo RAKENNUS FIRMALLE ettei oo budjetilla ylärajaa. Varmasti järjestyy.
Onko terminaattori työskennelly koskaan muualla, kuin omassa parsiläävässä? On vähän eriasia hakea hoidettavaa tai poikinutta lehmää siitä 10 metrin päästä lypsylle, kun lähteä taluttamaan sieltä erillisestä hallista. Aina ei kannata tuijottaa sitä loppuhintaa vaan miettiä ratkaisut sillä silmällä, että nyt tehdään omaa työpaikkaa eikä mitään ukrainalaisten karjakkojen työleiriä

Vaikka kannukoneella tai siirtää osan siitä putki koneesta sinne lehmän luo.

Virossa oli eräällä tilalla 17 lelyä lypsämässä 3 hallissa. Kahdessa oli 8 ja yhdessä 1kpl. Sillä lypaettiin poikineet ja hoidettavat.
Vasen silmä jos on musta, niin vasurit veti kuonoon! Oikea slmä jos on musta, niin kapitalistilta tuli kuonoon! mutta jos kumpikin silmä on musta, niin kannatat demokratiaa!

wolfheartscry

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2216
Vs: Ajankohtaista investoinneissa?
Tuntuu vielä Pöhinää olevan kun MTssä oli juttu että konekauppa vetää lamasta huolimatta. En käsitä millä rahalla tyypit koneita kun tuottajahinnat mataa.

Navettainvestointejakin on tehty, lähinnä pohjoisessa. Nyt on pari meijerin ja Atrian konsepti navettaa tullut. Viime vuonna Pohjolan Maidon Mallipihatto ja viimesin on Atrian ja Itämaidon yhteistyönä kvr-pihatto jonka siis rakentaa Mestarifarmi. Jälkimmäinen sai parsipaikan hinnaksi vähemmän kuin Mallipihaton takana oleva Tiimipihatto. Edelleen yhden robotin pihatossa parsipaikan hinnaksi tulee keskimäärin 10 000 €, vaikka kilpailutuksen tekee ulkopuolinen. Tämä on hyvä alku että lähdetty purkaa hinnanmuodostusta että mikä siinä navetassa voi niin paljon maksaa.  Kun navetta pitäisi olla vaan navetta eikä mikään pytinki. Taannoinen tyyppinavettahanke oli hyvä avaus ja kaikki jotka suunnittelee rakentamista niin kannattaisi lukea matskut läpi. Yhtenä isona muutoksena tuli myös tilavaatimusten lievennys tuettavassa rakentamisessa. Nyt ei tarvi rakentaa hukkaneliöitä. 1 robotin navetan saat jopa 750 neliön tilaan kun valitsee visiiriruokinnan ja nuorkarja laitetaan vanhoihin rakennuksiin. Siinä säästää esim edullisemmassa runkoratkaisussa ja katossa mitkä ovat kallein osuus. Verhoseinäpihatto voisi olla hieman matalampi mitä on uusissa totuttu näkemään. Ilmanvaihto toimii silti. Luulen että säästöt löytyisi juuri rungossa ja katossa kun tehtäisiin hieman vaatimattomampi ja navetta olisi myös kapeampi. Kalustus täytyy olla riittävää, mutta ei tarvi olla kalleinta.

Ei tarvita kuin yksi sairas/pokimakarsina nykyään. Ennenhän piti olla erilliset sairas ja poikimakarsinat. Sitten oli vielä tiettyä lehmä määrää kohti vaatimus montako pitää olla. Parhaimassa missä joskus kävin tutustumassa oli melko kalliin oloinen romuvarasto navetassa(no ei itselänikään nyt mikään siisti ole). Saman asian olisi ajanut vaikka merikontti vieressä.

Niin ja käytännössä ei ole yhtään vasikkatiloja ainakaan tuossa yhden robon navetassa. Tosin perustelu oli hyvä. Yksi kehäväli maksaa 100k€. Sillä jo tekee vasikoille ynm. Lämpimän tuhti hallin viereen. Tuhti hallin osatoimitus on 26k€. Pitäs miettiä saisko silläkin kustannus säästöjä jos sairas ja poikimatilatkin siirtäisi siihen tuhti halliin. Väliin vain joku kevyesti katettu käytävä, pressu katos.

Toinen mikä olisi tutkmisen arvoinen asia, niin voisiko käyttää takstuoli ratkaisua mitenkä ilman laipiota. Jenkeissä oli suht yleinen rakenne ratkaisu. Kattotuolilla päästään 32 metriin ilman kannatin tolppia. Ilmanvaihto jos on harjalta, niin rakennehan pysyy kuivana. Ainut että kerää kyllä lahjakaasti pölyä kattotuoliin.

Lomittajat varmasti suorastaan taistelee, että kuka "pääsee" tollaseen terminaattorin puuhamaahan juoksentelemaan koko työajan merikontista tuhtihallin kautta ropotin luokse
Ei kai sitä navettaa lomittajaa varten tehdä, joka ilman sijaisapukeikkoja työskentelee tilalla max 26 pv vuodessa. Hyvä on tietysti olla jokin lämmin tila, jossa voi vaatteet vaihtaa ja wc:kin tietty.

Kyllä ne lehmät siirtyy ihan omin jaloin, jos ne on oppineet siihen ja siirtymistä ei koeta pelottavaksi/muuten vastenmieliseksi.

Terminator II

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16939
  • YTK:FI
Vs: Ajankohtaista investoinneissa?
Tuntuu vielä Pöhinää olevan kun MTssä oli juttu että konekauppa vetää lamasta huolimatta. En käsitä millä rahalla tyypit koneita kun tuottajahinnat mataa.

Navettainvestointejakin on tehty, lähinnä pohjoisessa. Nyt on pari meijerin ja Atrian konsepti navettaa tullut. Viime vuonna Pohjolan Maidon Mallipihatto ja viimesin on Atrian ja Itämaidon yhteistyönä kvr-pihatto jonka siis rakentaa Mestarifarmi. Jälkimmäinen sai parsipaikan hinnaksi vähemmän kuin Mallipihaton takana oleva Tiimipihatto. Edelleen yhden robotin pihatossa parsipaikan hinnaksi tulee keskimäärin 10 000 €, vaikka kilpailutuksen tekee ulkopuolinen. Tämä on hyvä alku että lähdetty purkaa hinnanmuodostusta että mikä siinä navetassa voi niin paljon maksaa.  Kun navetta pitäisi olla vaan navetta eikä mikään pytinki. Taannoinen tyyppinavettahanke oli hyvä avaus ja kaikki jotka suunnittelee rakentamista niin kannattaisi lukea matskut läpi. Yhtenä isona muutoksena tuli myös tilavaatimusten lievennys tuettavassa rakentamisessa. Nyt ei tarvi rakentaa hukkaneliöitä. 1 robotin navetan saat jopa 750 neliön tilaan kun valitsee visiiriruokinnan ja nuorkarja laitetaan vanhoihin rakennuksiin. Siinä säästää esim edullisemmassa runkoratkaisussa ja katossa mitkä ovat kallein osuus. Verhoseinäpihatto voisi olla hieman matalampi mitä on uusissa totuttu näkemään. Ilmanvaihto toimii silti. Luulen että säästöt löytyisi juuri rungossa ja katossa kun tehtäisiin hieman vaatimattomampi ja navetta olisi myös kapeampi. Kalustus täytyy olla riittävää, mutta ei tarvi olla kalleinta.

Ei tarvita kuin yksi sairas/pokimakarsina nykyään. Ennenhän piti olla erilliset sairas ja poikimakarsinat. Sitten oli vielä tiettyä lehmä määrää kohti vaatimus montako pitää olla. Parhaimassa missä joskus kävin tutustumassa oli melko kalliin oloinen romuvarasto navetassa(no ei itselänikään nyt mikään siisti ole). Saman asian olisi ajanut vaikka merikontti vieressä.

Niin ja käytännössä ei ole yhtään vasikkatiloja ainakaan tuossa yhden robon navetassa. Tosin perustelu oli hyvä. Yksi kehäväli maksaa 100k€. Sillä jo tekee vasikoille ynm. Lämpimän tuhti hallin viereen. Tuhti hallin osatoimitus on 26k€. Pitäs miettiä saisko silläkin kustannus säästöjä jos sairas ja poikimatilatkin siirtäisi siihen tuhti halliin. Väliin vain joku kevyesti katettu käytävä, pressu katos.

Toinen mikä olisi tutkmisen arvoinen asia, niin voisiko käyttää takstuoli ratkaisua mitenkä ilman laipiota. Jenkeissä oli suht yleinen rakenne ratkaisu. Kattotuolilla päästään 32 metriin ilman kannatin tolppia. Ilmanvaihto jos on harjalta, niin rakennehan pysyy kuivana. Ainut että kerää kyllä lahjakaasti pölyä kattotuoliin.

Lomittajat varmasti suorastaan taistelee, että kuka "pääsee" tollaseen terminaattorin puuhamaahan juoksentelemaan koko työajan merikontista tuhtihallin kautta ropotin luokse
Ei kai sitä navettaa lomittajaa varten tehdä, joka ilman sijaisapukeikkoja työskentelee tilalla max 26 pv vuodessa. Hyvä on tietysti olla jokin lämmin tila, jossa voi vaatteet vaihtaa ja wc:kin tietty.

Kyllä ne lehmät siirtyy ihan omin jaloin, jos ne on oppineet siihen ja siirtymistä ei koeta pelottavaksi/muuten vastenmieliseksi.

Alkaa olla hyvä tuntipalkka siiryelyllä kun kerran menee antibiootit torniin. Eräällä tilalla oli mäihä käynyt kun lomittaja oli kysynyt "että kaikki menee tankkiin?" Isäntä "ei h.......ssä! Onneksi yksikään hoidettu lehmä ei ollut käynyt lypsyllä ja lomittaja oli kysynyt.
Vasen silmä jos on musta, niin vasurit veti kuonoon! Oikea slmä jos on musta, niin kapitalistilta tuli kuonoon! mutta jos kumpikin silmä on musta, niin kannatat demokratiaa!

Herra Heinamaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4632
Vs: Ajankohtaista investoinneissa?
Tuosta perustuksista...

Jos pohjamaa on höttöä, ei siinä päällä sorapatja auta, vaan pehmeä on kuorittava pois ja täytettävä kovalla.

K.Kusti

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 193
Vs: Ajankohtaista investoinneissa?
Onko kukaan vaan laittanut niitä tuhtihalleja peräkkäin ja vinkkeliin niin minkä hintainen navetta tulisi? Sii ihan lypsäville. kai noihin leveinpiin mahtuu ainaskin se kaksi riviä parsia.

Terminator II

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16939
  • YTK:FI
Vs: Ajankohtaista investoinneissa?
Onko kukaan vaan laittanut niitä tuhtihalleja peräkkäin ja vinkkeliin niin minkä hintainen navetta tulisi? Sii ihan lypsäville. kai noihin leveinpiin mahtuu ainaskin se kaksi riviä parsia.

No tuolla oli joku 22*40 metrisen hinta pystytettynä 97k€. En tosin tiedä mikä firma se AgriHallit on ja onko enää olemassakaan tai onko joku huijari.

Mutta jos ajattelis että 2-3 robon 6 rivinen sivuruokintapöydillä PELKÄSTÄÄN niille jotka menee meijeriin ja tuommoinen halli umpareille, umpeen menijöille, poikiville, hoidettaville, vasikoille ja nuorkarjalle viereen. Väliin joku kevyt pressu katos mistä eläinten siirto hoidetaan.
Vasen silmä jos on musta, niin vasurit veti kuonoon! Oikea slmä jos on musta, niin kapitalistilta tuli kuonoon! mutta jos kumpikin silmä on musta, niin kannatat demokratiaa!

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5134
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: Ajankohtaista investoinneissa?
Tuosta perustuksista...

Jos pohjamaa on höttöä, ei siinä päällä sorapatja auta, vaan pehmeä on kuorittava pois ja täytettävä kovalla.

Joo lähinnä meinasin näitä tilanteita jossa räjäytellään sitä kalliota. Pelto tms. rakentamisessa menee tietysti sitä peltoa sen rakennuksen alle. Vaikka pintamaa joudutaan kuorimaan ja ajamaan tilalle mursketta tai soraa niin luulisi silti tulevan halvemmaksi.  Eihän tuollaista tietenkään mihinkään suolle voi rakentaa.

Sitten tuo jonkun mainitsema sosiaalitilojen rakentaminen on ihan asiaa. Monesti näkee sen navetan tai sikalan yhteyteen rakennetun "omakotitalon" josta löytyy kaikki mukavuudet. En kiellä sitä, ettei näitä tiloja tarvittaisi, mutta hieman vaatimattomammatkin luulisi ajavan asiansa.
Kyliltä kuultua.... "maatalous vaatii välillä kovempaa ryyppäämistä"...

Terminator II

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16939
  • YTK:FI
Vs: Ajankohtaista investoinneissa?
Tuosta perustuksista...

Jos pohjamaa on höttöä, ei siinä päällä sorapatja auta, vaan pehmeä on kuorittava pois ja täytettävä kovalla.

Joo lähinnä meinasin näitä tilanteita jossa räjäytellään sitä kalliota. Pelto tms. rakentamisessa menee tietysti sitä peltoa sen rakennuksen alle. Vaikka pintamaa joudutaan kuorimaan ja ajamaan tilalle mursketta tai soraa niin luulisi silti tulevan halvemmaksi.  Eihän tuollaista tietenkään mihinkään suolle voi rakentaa.

Sitten tuo jonkun mainitsema sosiaalitilojen rakentaminen on ihan asiaa. Monesti näkee sen navetan tai sikalan yhteyteen rakennetun "omakotitalon" josta löytyy kaikki mukavuudet. En kiellä sitä, ettei näitä tiloja tarvittaisi, mutta hieman vaatimattomammatkin luulisi ajavan asiansa.

 Yhdessäkään navetassa jenkilässä ei ollut 5 huonetta ja saunaa. Taukotupana oli vanha omakotitalo lähistöllä. Suomessa on joku ihmeen tauti että keittiöstä lähtien pitää olla työntekiöillä. Seuraavaksi tehdään varmaan uimahalli täysmitaisineen altaineen ja kuntosaleineen.
Vasen silmä jos on musta, niin vasurit veti kuonoon! Oikea slmä jos on musta, niin kapitalistilta tuli kuonoon! mutta jos kumpikin silmä on musta, niin kannatat demokratiaa!

Rusina

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 616
Vs: Ajankohtaista investoinneissa?
Tyyppinavettahankkeen mallipiirroksessa oli aputiloille varattu vain 30 neliötä. Sisältäen siis tankkihuoneen ym. En olekaan niin varma että niitä pienomakotitaloja on rakennettu navetan yhteyteen työntekijöitä varten vaan ihan tilan omaa väkeä varten.

Pitkäranta on esittänyt edullisemman runkovaihtoehdon mikä on matalampi kuin esim liimapuukaari ja teräsrunkohalli. Kattokulma siinä on tosi loiva.

Rakennuspaikan valinta on luonnollisesti myös kustannuksiin vaikuttava.

Edellisellä Ikaalisen navettakurssilla kerrottiin että vaikka viime aikoina navetoissa hintoja parsipaikkaa kohti on saatu alas niin edelleen hankkeita vaivaa kiusalliset 50 000 - 100 000 euron ylitykset. Se on hankala tilanne tilalliselle kun rahoittajan kanssa tulee ylimääräistä neuvoteltavaa.

iskra

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 11786
Vs: Ajankohtaista investoinneissa?
Navettoja jää kylmilleen ja tuotantokapasiteettia jouten. Osa voi olla yhä käyttökelpoista. Täytyisi olla joku tietokanta, mistä selviäisi missä on mitäkin vapaana.

 Naapurikylässä eräs nuori isäntä alkoi rakentamaan navettaa, parinsadan metrin päässä olevalla naapurilla oli kymmenisen vuotta vanha navetta pihapiirissä tyhjänä isäntäväen ikääntymisen vuoksi, emäntä sanoi että tuo meidän navetta joutaisi kyllä,mutta kun se on meidän pihassa.. Navetta pitäisikin rakentaa niin että jos lypsämiseen kyllästyy niin sen saisi vuokrattua jollekin niin ettei olisi häiriötä sen käyttämisestä sille edelliselle omistajalle..

Maakalle

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 826
Vs: Ajankohtaista investoinneissa?
Tyyppinavettahankkeen mallipiirroksessa oli aputiloille varattu vain 30 neliötä. Sisältäen siis tankkihuoneen ym. En olekaan niin varma että niitä pienomakotitaloja on rakennettu navetan yhteyteen työntekijöitä varten vaan ihan tilan omaa väkeä varten.

Pitkäranta on esittänyt edullisemman runkovaihtoehdon mikä on matalampi kuin esim liimapuukaari ja teräsrunkohalli. Kattokulma siinä on tosi loiva.

Rakennuspaikan valinta on luonnollisesti myös kustannuksiin vaikuttava.

Edellisellä Ikaalisen navettakurssilla kerrottiin että vaikka viime aikoina navetoissa hintoja parsipaikkaa kohti on saatu alas niin edelleen hankkeita vaivaa kiusalliset 50 000 - 100 000 euron ylitykset. Se on hankala tilanne tilalliselle kun rahoittajan kanssa tulee ylimääräistä neuvoteltavaa.

Vähän riippuen tuotannon määrästä ennen investointia ja maksetun osuuspääoman osuudesta, mutta ainakin Länsi-Maidolta pystyy saamaan nopeastikin rakennusluottoa. Ei hirveän edullista, mutta kantaa maltilliset ylitykset esimerkiksi tukimaksuihin.

wolfheartscry

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2216
Vs: Ajankohtaista investoinneissa?
Tyyppinavettahankkeen mallipiirroksessa oli aputiloille varattu vain 30 neliötä. Sisältäen siis tankkihuoneen ym. En olekaan niin varma että niitä pienomakotitaloja on rakennettu navetan yhteyteen työntekijöitä varten vaan ihan tilan omaa väkeä varten.

Pitkäranta on esittänyt edullisemman runkovaihtoehdon mikä on matalampi kuin esim liimapuukaari ja teräsrunkohalli. Kattokulma siinä on tosi loiva.

Rakennuspaikan valinta on luonnollisesti myös kustannuksiin vaikuttava.

Edellisellä Ikaalisen navettakurssilla kerrottiin että vaikka viime aikoina navetoissa hintoja parsipaikkaa kohti on saatu alas niin edelleen hankkeita vaivaa kiusalliset 50 000 - 100 000 euron ylitykset. Se on hankala tilanne tilalliselle kun rahoittajan kanssa tulee ylimääräistä neuvoteltavaa.

Vähän riippuen tuotannon määrästä ennen investointia ja maksetun osuuspääoman osuudesta, mutta ainakin Länsi-Maidolta pystyy saamaan nopeastikin rakennusluottoa. Ei hirveän edullista, mutta kantaa maltilliset ylitykset esimerkiksi tukimaksuihin.
Siitähän se talous lähteekin vetämään väärälle raiteelle, kun tuet on jo syöty etukäteen ja tuotanto ei ole lähelläkään maksimia. Tarkka kustannusarvio ja tiukka taloudenpito rakentamisaikana. Satanen on satanen ja tonni on tonni, ei siitä mihinkään pääse. Helposti sumenee näissä "kerran elämässä" hankkeissa tuo pikkurahan merkitys. Muutama tonnin tunarointi/sähläys, niin kymmpitonni on jo pötkällään. Sitten lähdetäänkin jo takamatkalta sitä navettaa maksamaan alkuperäiseen laskelmaan nähden.