Kirjoittaja Aihe: Ajankohtaista investoinneissa?  (Luettu 5020 kertaa)

Rusina

  • Aktiivi
  • ***
  • Viestejä: 320
    • Profiili
Ajankohtaista investoinneissa?
« : 12.01.18 - klo:19:10 »
Tuntuu vielä Pöhinää olevan kun MTssä oli juttu että konekauppa vetää lamasta huolimatta. En käsitä millä rahalla tyypit koneita kun tuottajahinnat mataa.

Navettainvestointejakin on tehty, lähinnä pohjoisessa. Nyt on pari meijerin ja Atrian konsepti navettaa tullut. Viime vuonna Pohjolan Maidon Mallipihatto ja viimesin on Atrian ja Itämaidon yhteistyönä kvr-pihatto jonka siis rakentaa Mestarifarmi. Jälkimmäinen sai parsipaikan hinnaksi vähemmän kuin Mallipihaton takana oleva Tiimipihatto. Edelleen yhden robotin pihatossa parsipaikan hinnaksi tulee keskimäärin 10 000 €, vaikka kilpailutuksen tekee ulkopuolinen. Tämä on hyvä alku että lähdetty purkaa hinnanmuodostusta että mikä siinä navetassa voi niin paljon maksaa.  Kun navetta pitäisi olla vaan navetta eikä mikään pytinki. Taannoinen tyyppinavettahanke oli hyvä avaus ja kaikki jotka suunnittelee rakentamista niin kannattaisi lukea matskut läpi. Yhtenä isona muutoksena tuli myös tilavaatimusten lievennys tuettavassa rakentamisessa. Nyt ei tarvi rakentaa hukkaneliöitä. 1 robotin navetan saat jopa 750 neliön tilaan kun valitsee visiiriruokinnan ja nuorkarja laitetaan vanhoihin rakennuksiin. Siinä säästää esim edullisemmassa runkoratkaisussa ja katossa mitkä ovat kallein osuus. Verhoseinäpihatto voisi olla hieman matalampi mitä on uusissa totuttu näkemään. Ilmanvaihto toimii silti. Luulen että säästöt löytyisi juuri rungossa ja katossa kun tehtäisiin hieman vaatimattomampi ja navetta olisi myös kapeampi. Kalustus täytyy olla riittävää, mutta ei tarvi olla kalleinta.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • *
  • Viestejä: 44756
    • Profiili
Vs: Ajankohtaista investoinneissa?
« Vastaus #1 : 12.01.18 - klo:19:18 »
mut miksi investoida ku pärjää ilman.

lypsyukko

  • Mestari
  • *****
  • Viestejä: 5009
    • Profiili
Vs: Ajankohtaista investoinneissa?
« Vastaus #2 : 12.01.18 - klo:21:54 »
mut miksi investoida ku pärjää ilman.

Jos on virtaa ja mittarissa uusia numeroita tulossa, niin miksi ei?

wolfheartscry

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • *
  • Viestejä: 1844
    • Profiili
Vs: Ajankohtaista investoinneissa?
« Vastaus #3 : 12.01.18 - klo:22:36 »
Taisi tuo konekaupan pöhinä olla hiukan hämäystä. Konevalmistajat ovat ajelleet hiukan puolivaloilla, joten nyt hiukan kysynnän kasvaessa ei sitten saadakaan tuotantoa käyntiin toivotulla tavalla. Lisäksi jutussa puhuttiin tuottajahintojen noususta Euroopassa syynä konekaupan piristymiseen, mutta sielläkin on nyt hinnat alamäessä, joten voi olla, että ei tuo pöhinä ihan hirveäksi kasva. No ensi vuonna tähän aikaan ollaan viisaampia. Toki kun koneet on isompia ja kalliimpia, niin kappalemääräinen myynti voi jopa pienentyä, mutta euromääräinen kasvaa.

Viime vuonna samoihin aikoihin traktorikauppiaat koittivat saada hypeä aikaan samanlaisella maas.tullin jutulla, mutta kuten viime vuoden tilastoista nähtiin, niin aika karu vuosi sitten lopulta tuli. Lisäksi rekisteröintitilastoon tuli ne 91 kpl "pakolla" rekisteröidyt vanhentuvat mallit (myymättömiä), joita ei tänä vuonna olisi enää saanut rekisteröityä. Eli hiukan turhan positiivinen lukema viime vuodelle tuli. Alkuvuosi saattaakin olla sitten jo lähes kuollut rekisteröintien osalta.

iskra

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • *
  • Viestejä: 10889
    • Profiili
Vs: Ajankohtaista investoinneissa?
« Vastaus #4 : 13.01.18 - klo:05:29 »
  Olen ihmetellyt miksi jokaisesta navetasta pitää suunnittelijakin korjata jonkinlaisen potin, ennen asutustilallisille ja muillekin olivat ns. tyyppipiirustukset joista voi ottaa mallia , joko sellaisenaan tai pienillä muutoksilla. Nykytekniikalla voisi olla kymmeniä vapaasti kopioitavia pohjia mistä saattaisi löytää valmiin tai pienillä muutoksilla itselleen sopivan synsteemin.
 Tämäkin suunnitelukustannusten korvaussysteemi on samaa luokkaa kuin moni muukin tuki, yksi kanava siirtää maajussin kautta yhteiskunnan varoja ulkopuolisille rahastajille..

Terminator II

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • *
  • Viestejä: 16988
  • YTK:FI
    • Profiili
Vs: Ajankohtaista investoinneissa?
« Vastaus #5 : 13.01.18 - klo:07:48 »
  Olen ihmetellyt miksi jokaisesta navetasta pitää suunnittelijakin korjata jonkinlaisen potin, ennen asutustilallisille ja muillekin olivat ns. tyyppipiirustukset joista voi ottaa mallia , joko sellaisenaan tai pienillä muutoksilla. Nykytekniikalla voisi olla kymmeniä vapaasti kopioitavia pohjia mistä saattaisi löytää valmiin tai pienillä muutoksilla itselleen sopivan synsteemin.
 Tämäkin suunnitelukustannusten korvaussysteemi on samaa luokkaa kuin moni muukin tuki, yksi kanava siirtää maajussin kautta yhteiskunnan varoja ulkopuolisille rahastajille..

Siksi kun Suomessa pitää olla suomalaisen suunittelian nimi piirustuksissa vaikka ne olisi vinku intiassa piiretty Suomalaisin normein.
Vasen silmä jos on musta, niin vasurit veti kuonoon! Oikea slmä jos on musta, niin kapitalistilta tuli kuonoon! mutta jos kumpikin silmä on musta, niin kannatat demokratiaa!

mah

  • Vieras
Vs: Ajankohtaista investoinneissa?
« Vastaus #6 : 13.01.18 - klo:07:49 »
Itselle on syntynyt semmoinen mielipide, jotta rakennesuunnittelija pystyy haaskaamaan rahoja kaikkein eniten. Vaikkei hänen suunnitelmasta lopputuloksessa näy kuin kustannus. Navetan perustat kelpaisivat ydinmiiluihinkin usein.  :'(

Terminator II

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • *
  • Viestejä: 16988
  • YTK:FI
    • Profiili
Vs: Ajankohtaista investoinneissa?
« Vastaus #7 : 13.01.18 - klo:07:49 »
Taisi tuo konekaupan pöhinä olla hiukan hämäystä. Konevalmistajat ovat ajelleet hiukan puolivaloilla, joten nyt hiukan kysynnän kasvaessa ei sitten saadakaan tuotantoa käyntiin toivotulla tavalla. Lisäksi jutussa puhuttiin tuottajahintojen noususta Euroopassa syynä konekaupan piristymiseen, mutta sielläkin on nyt hinnat alamäessä, joten voi olla, että ei tuo pöhinä ihan hirveäksi kasva. No ensi vuonna tähän aikaan ollaan viisaampia. Toki kun koneet on isompia ja kalliimpia, niin kappalemääräinen myynti voi jopa pienentyä, mutta euromääräinen kasvaa.

Viime vuonna samoihin aikoihin traktorikauppiaat koittivat saada hypeä aikaan samanlaisella maas.tullin jutulla, mutta kuten viime vuoden tilastoista nähtiin, niin aika karu vuosi sitten lopulta tuli. Lisäksi rekisteröintitilastoon tuli ne 91 kpl "pakolla" rekisteröidyt vanhentuvat mallit (myymättömiä), joita ei tänä vuonna olisi enää saanut rekisteröityä. Eli hiukan turhan positiivinen lukema viime vuodelle tuli. Alkuvuosi saattaakin olla sitten jo lähes kuollut rekisteröintien osalta.

Konekaupassa on varmaan vaikuttanut Lantmännenin koroton lyhennysvapaa vuosi koneille.
Vasen silmä jos on musta, niin vasurit veti kuonoon! Oikea slmä jos on musta, niin kapitalistilta tuli kuonoon! mutta jos kumpikin silmä on musta, niin kannatat demokratiaa!

Terminator II

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • *
  • Viestejä: 16988
  • YTK:FI
    • Profiili
Vs: Ajankohtaista investoinneissa?
« Vastaus #8 : 13.01.18 - klo:07:53 »
Itselle on syntynyt semmoinen mielipide, jotta rakennesuunnittelija pystyy haaskaamaan rahoja kaikkein eniten. Vaikkei hänen suunnitelmasta lopputuloksessa näy kuin kustannus. Navetan perustat kelpaisivat ydinmiiluihinkin usein.  :'(

Itekkin ihmetellyt tuota. Navetta jos pysyy plussalla, niin ei routimista tapahdu. Salaojitus jos on kunnossa ja anturassa hiekkaa n.1,5 metriä että pysyy kuivana, niin minne se lähtee. Nykyään melko herkästi vaaditaan 3 metrin monttua kalliomurskeella täytettäväksi. Toinen mitä olen kuutioinut että miksi ei korkoa voi nostaa, niin ei tarvitse tehdä niin syvää kaivantoa ja vähemmän maansiirtotöitä kun tehdään se 3 metriä korkea kumpu navetan alle.
Vasen silmä jos on musta, niin vasurit veti kuonoon! Oikea slmä jos on musta, niin kapitalistilta tuli kuonoon! mutta jos kumpikin silmä on musta, niin kannatat demokratiaa!

Terminator II

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • *
  • Viestejä: 16988
  • YTK:FI
    • Profiili
Vs: Ajankohtaista investoinneissa?
« Vastaus #9 : 13.01.18 - klo:07:58 »
Tuntuu vielä Pöhinää olevan kun MTssä oli juttu että konekauppa vetää lamasta huolimatta. En käsitä millä rahalla tyypit koneita kun tuottajahinnat mataa.

Navettainvestointejakin on tehty, lähinnä pohjoisessa. Nyt on pari meijerin ja Atrian konsepti navettaa tullut. Viime vuonna Pohjolan Maidon Mallipihatto ja viimesin on Atrian ja Itämaidon yhteistyönä kvr-pihatto jonka siis rakentaa Mestarifarmi. Jälkimmäinen sai parsipaikan hinnaksi vähemmän kuin Mallipihaton takana oleva Tiimipihatto. Edelleen yhden robotin pihatossa parsipaikan hinnaksi tulee keskimäärin 10 000 €, vaikka kilpailutuksen tekee ulkopuolinen. Tämä on hyvä alku että lähdetty purkaa hinnanmuodostusta että mikä siinä navetassa voi niin paljon maksaa.  Kun navetta pitäisi olla vaan navetta eikä mikään pytinki. Taannoinen tyyppinavettahanke oli hyvä avaus ja kaikki jotka suunnittelee rakentamista niin kannattaisi lukea matskut läpi. Yhtenä isona muutoksena tuli myös tilavaatimusten lievennys tuettavassa rakentamisessa. Nyt ei tarvi rakentaa hukkaneliöitä. 1 robotin navetan saat jopa 750 neliön tilaan kun valitsee visiiriruokinnan ja nuorkarja laitetaan vanhoihin rakennuksiin. Siinä säästää esim edullisemmassa runkoratkaisussa ja katossa mitkä ovat kallein osuus. Verhoseinäpihatto voisi olla hieman matalampi mitä on uusissa totuttu näkemään. Ilmanvaihto toimii silti. Luulen että säästöt löytyisi juuri rungossa ja katossa kun tehtäisiin hieman vaatimattomampi ja navetta olisi myös kapeampi. Kalustus täytyy olla riittävää, mutta ei tarvi olla kalleinta.

Ei tarvita kuin yksi sairas/pokimakarsina nykyään. Ennenhän piti olla erilliset sairas ja poikimakarsinat. Sitten oli vielä tiettyä lehmä määrää kohti vaatimus montako pitää olla. Parhaimassa missä joskus kävin tutustumassa oli melko kalliin oloinen romuvarasto navetassa(no ei itselänikään nyt mikään siisti ole). Saman asian olisi ajanut vaikka merikontti vieressä.

Niin ja käytännössä ei ole yhtään vasikkatiloja ainakaan tuossa yhden robon navetassa. Tosin perustelu oli hyvä. Yksi kehäväli maksaa 100k€. Sillä jo tekee vasikoille ynm. Lämpimän tuhti hallin viereen. Tuhti hallin osatoimitus on 26k€. Pitäs miettiä saisko silläkin kustannus säästöjä jos sairas ja poikimatilatkin siirtäisi siihen tuhti halliin. Väliin vain joku kevyesti katettu käytävä, pressu katos.

Toinen mikä olisi tutkmisen arvoinen asia, niin voisiko käyttää takstuoli ratkaisua mitenkä ilman laipiota. Jenkeissä oli suht yleinen rakenne ratkaisu. Kattotuolilla päästään 32 metriin ilman kannatin tolppia. Ilmanvaihto jos on harjalta, niin rakennehan pysyy kuivana. Ainut että kerää kyllä lahjakaasti pölyä kattotuoliin.
« Viimeksi muokattu: 13.01.18 - klo:08:09 kirjoittanut Terminator II »
Vasen silmä jos on musta, niin vasurit veti kuonoon! Oikea slmä jos on musta, niin kapitalistilta tuli kuonoon! mutta jos kumpikin silmä on musta, niin kannatat demokratiaa!

Terminator II

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • *
  • Viestejä: 16988
  • YTK:FI
    • Profiili
Vs: Ajankohtaista investoinneissa?
« Vastaus #10 : 13.01.18 - klo:08:20 »
Jenkkilän opintomatkan suurimpia rakenteellisia ajatuksia herättävä asia oli että kaikki oli verhoseinä navetoita(no lokakuussa +28 astetta lämmintä, meillä ei ollut edes heinäkuussa)paria poikeusta lukuun ottamatta. 100*100 runko ja kattotuolit. lannan kolaus bobcatilla(niitä oli joka nurkalla) Eräässäkin oli ihan oikea toimisto ja robon tilat rakennettu samaan "konttiin". Ihan ne siistit oli vaikka ei 5 huonetta+keittiötä+saunaa ja suihkua löytynyt. Eli melko pelkistetty. Verhoseinät. Lanta raapoilla kokooja kuiluun ja siinä oli hiekan takia jouduttu tekemään lisä virityksiä kuten paineilmalla kanaalin tyhjäksi ampuminen ja sen takia vesilukkoja matkalle että hiekka saadaan kanaalista liikeelle. Yksi robotti ilman hoitokarsinaa ja vasikkatiloja pelkille lypsäville. Kaikilla lukkoaita. N.500k$. Umparit ja vasikat oli muissa vanhoissa rakennuksissa.
Vasen silmä jos on musta, niin vasurit veti kuonoon! Oikea slmä jos on musta, niin kapitalistilta tuli kuonoon! mutta jos kumpikin silmä on musta, niin kannatat demokratiaa!

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • *
  • Viestejä: 14029
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
    • Profiili
Vs: Ajankohtaista investoinneissa?
« Vastaus #11 : 13.01.18 - klo:08:28 »
  Olen ihmetellyt miksi jokaisesta navetasta pitää suunnittelijakin korjata jonkinlaisen potin, ennen asutustilallisille ja muillekin olivat ns. tyyppipiirustukset joista voi ottaa mallia , joko sellaisenaan tai pienillä muutoksilla. Nykytekniikalla voisi olla kymmeniä vapaasti kopioitavia pohjia mistä saattaisi löytää valmiin tai pienillä muutoksilla itselleen sopivan synsteemin.
 Tämäkin suunnitelukustannusten korvaussysteemi on samaa luokkaa kuin moni muukin tuki, yksi kanava siirtää maajussin kautta yhteiskunnan varoja ulkopuolisille rahastajille..

Eiköhän näitä tyyppipiirustuksia aikanaan tehty maaseudun sivistysorganisaatioissa, jotka vielä sotien jälkeen olivat enemmältä osaltaan valtion rahoituksella ylläpidettäviä. Nykyään maaseutukeskukset ja siellä toimivat suunnittelijat ym. asiantuntijat joutuvat hankkimaan elantonsa voittopuolisesti itse. Että kun kynä viuhuu paperilla, pitää löytyä maksaja.

-SS-

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • *
  • Viestejä: 14029
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
    • Profiili
Vs: Ajankohtaista investoinneissa?
« Vastaus #12 : 13.01.18 - klo:08:40 »
Itselle on syntynyt semmoinen mielipide, jotta rakennesuunnittelija pystyy haaskaamaan rahoja kaikkein eniten. Vaikkei hänen suunnitelmasta lopputuloksessa näy kuin kustannus. Navetan perustat kelpaisivat ydinmiiluihinkin usein.  :'(

Onneksi suunnitelun kalleutta kritisoiva voi vapaasti opiskella esim. AMK-rakennusinsinööriksi sopivin opinnoin, ja kunnan rakennusvalvonnalla opinnot ja työkokemuksen hyväksyttämällä voi tehdä kaikki suunnitelmat itse edullisesti. Jos ei tähän ole harrastusta, kai sitä sitä on vaan kaivettava kuvetta ?

-SS-

Terminator II

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • *
  • Viestejä: 16988
  • YTK:FI
    • Profiili
Vs: Ajankohtaista investoinneissa?
« Vastaus #13 : 13.01.18 - klo:08:49 »
Itselle on syntynyt semmoinen mielipide, jotta rakennesuunnittelija pystyy haaskaamaan rahoja kaikkein eniten. Vaikkei hänen suunnitelmasta lopputuloksessa näy kuin kustannus. Navetan perustat kelpaisivat ydinmiiluihinkin usein.  :'(

Onneksi suunnitelun kalleutta kritisoiva voi vapaasti opiskella esim. AMK-rakennusinsinööriksi sopivin opinnoin, ja kunnan rakennusvalvonnalla opinnot ja työkokemuksen hyväksyttämällä voi tehdä kaikki suunnitelmat itse edullisesti. Jos ei tähän ole harrastusta, kai sitä sitä on vaan kaivettava kuvetta ?

-SS-

Tassa ei vain markkinatalous oikein toimi. Rakennsu insinööri voi virosta(tiedän näin tehdyn) tilata asemakaavat, rakennepiirustukset ja muut tarpeeliset viivan vedot, kun vetää vain itse nimen alle. Minä jos tilaan ne täsmälleen samat kuvat, niin en saa käyttää niitä ennen kuin joku rakennusinsinööri vetää nimen alle. Muuten ne tulee rakennustarkastusvirastosta bumerangina takaisin. Ruotsalaista maitoa kyllä voi kuka tahansa myydä.
Vasen silmä jos on musta, niin vasurit veti kuonoon! Oikea slmä jos on musta, niin kapitalistilta tuli kuonoon! mutta jos kumpikin silmä on musta, niin kannatat demokratiaa!

Pulu

  • Harjaantunut
  • **
  • Viestejä: 129
    • Profiili
Vs: Ajankohtaista investoinneissa?
« Vastaus #14 : 13.01.18 - klo:09:18 »
Tuntuu vielä Pöhinää olevan kun MTssä oli juttu että konekauppa vetää lamasta huolimatta. En käsitä millä rahalla tyypit koneita kun tuottajahinnat mataa.

Navettainvestointejakin on tehty, lähinnä pohjoisessa. Nyt on pari meijerin ja Atrian konsepti navettaa tullut. Viime vuonna Pohjolan Maidon Mallipihatto ja viimesin on Atrian ja Itämaidon yhteistyönä kvr-pihatto jonka siis rakentaa Mestarifarmi. Jälkimmäinen sai parsipaikan hinnaksi vähemmän kuin Mallipihaton takana oleva Tiimipihatto. Edelleen yhden robotin pihatossa parsipaikan hinnaksi tulee keskimäärin 10 000 €, vaikka kilpailutuksen tekee ulkopuolinen. Tämä on hyvä alku että lähdetty purkaa hinnanmuodostusta että mikä siinä navetassa voi niin paljon maksaa.  Kun navetta pitäisi olla vaan navetta eikä mikään pytinki. Taannoinen tyyppinavettahanke oli hyvä avaus ja kaikki jotka suunnittelee rakentamista niin kannattaisi lukea matskut läpi. Yhtenä isona muutoksena tuli myös tilavaatimusten lievennys tuettavassa rakentamisessa. Nyt ei tarvi rakentaa hukkaneliöitä. 1 robotin navetan saat jopa 750 neliön tilaan kun valitsee visiiriruokinnan ja nuorkarja laitetaan vanhoihin rakennuksiin. Siinä säästää esim edullisemmassa runkoratkaisussa ja katossa mitkä ovat kallein osuus. Verhoseinäpihatto voisi olla hieman matalampi mitä on uusissa totuttu näkemään. Ilmanvaihto toimii silti. Luulen että säästöt löytyisi juuri rungossa ja katossa kun tehtäisiin hieman vaatimattomampi ja navetta olisi myös kapeampi. Kalustus täytyy olla riittävää, mutta ei tarvi olla kalleinta.

Ei tarvita kuin yksi sairas/pokimakarsina nykyään. Ennenhän piti olla erilliset sairas ja poikimakarsinat. Sitten oli vielä tiettyä lehmä määrää kohti vaatimus montako pitää olla. Parhaimassa missä joskus kävin tutustumassa oli melko kalliin oloinen romuvarasto navetassa(no ei itselänikään nyt mikään siisti ole). Saman asian olisi ajanut vaikka merikontti vieressä.

Niin ja käytännössä ei ole yhtään vasikkatiloja ainakaan tuossa yhden robon navetassa. Tosin perustelu oli hyvä. Yksi kehäväli maksaa 100k€. Sillä jo tekee vasikoille ynm. Lämpimän tuhti hallin viereen. Tuhti hallin osatoimitus on 26k€. Pitäs miettiä saisko silläkin kustannus säästöjä jos sairas ja poikimatilatkin siirtäisi siihen tuhti halliin. Väliin vain joku kevyesti katettu käytävä, pressu katos.

Toinen mikä olisi tutkmisen arvoinen asia, niin voisiko käyttää takstuoli ratkaisua mitenkä ilman laipiota. Jenkeissä oli suht yleinen rakenne ratkaisu. Kattotuolilla päästään 32 metriin ilman kannatin tolppia. Ilmanvaihto jos on harjalta, niin rakennehan pysyy kuivana. Ainut että kerää kyllä lahjakaasti pölyä kattotuoliin.

Lomittajat varmasti suorastaan taistelee, että kuka "pääsee" tollaseen terminaattorin puuhamaahan juoksentelemaan koko työajan merikontista tuhtihallin kautta ropotin luokse