Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Metsäliiton/Metsägroupin maine  (Luettu 8504 kertaa)

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9597
Vs: Metsäliiton/Metsägroupin maine
Tässä on taustalla sellainen tilanne että yhtiöt myyvät ja vaihtavat puutavaraa keskenään riippuen siitä mitä itse tarvitaan omille laitoksille ja sahoille. Leimikoilta tuskin tulee juuri sitä oikeaa puutavaraa koko alalta , joten väkisinkin tulee eri kokoisia määriä ostajan kannalta väärää puulajia . Ja toinen pointti on kuljetusmatkat kustakin varastopaikasta laitokseen. 

Kyllä firmat tietävät nykyäänkin toistensa ostohinnat vaikka kartellit onkin kielletty .

Tottakai tietää, ja ostoalueet. Mitäs siinä nyt jos sattuu jossain tepoililla kahvipöydässä vähän tarinoimaan, että osta sinä tuolta niin minä täältä..

Sitten kun tuossa kaveripiirissä kyselee miten on tarjouksia saaneet, niin kummasti vaan vuosi vuodelta aina yksi saa sen parhaan sielt UMPilta, toinen Ensolta, kolmas Liitolta jne. Minä olin ennen kartellia selvästi Enson listoilla, aina joka ikinen kerta sieltä paras kun kysyi tarjoukset. Kun kartelli -joka siis ei ollut kartelli kun ei hyödytty yhtään mitään- tuli julki ja mainingit, sen jälkeen siirsivät Liiton listoille, 5 kauppaa putkeen aina Liitolta paras, Enso ei lähelläkään, eikä kuulema kyennyt millään nostamaan...

"ei meillä mitään kartelli oo, ei me ainakaan mitään siitä hyödytä!"

--

Kerran yks maatalouskappiasmyyjä muotoili sen näin -kun tuli puheeksi naaman mukaan asiakkaiden "jakaminen"- ..että kyllähän myyjät keskenäänkin joskus sattuu puhumaan..

Mulla ei ole kokemusta puun myynnistä. Mutta mettäliiton ostomiehen mukaan, jos on rahanpuutetta kannattaa myydä muille, mutta jos etsii varteenotettavaa sijoitusvaihtoehtoa myy mettäliitolle. Sen olen kuullut että jos mhy tekee tarjoupyynnön, niin ml ei jätä mitään ja UPM soittaa jälkikäteen, että jos haluat kunnon tarjouksen niin se tehdään suoraan ,ei mhyn pyyntöön. ML on tainnut jopa sanoa, että jos kysyt muualta me ei tehdä tarjousta (vaikka isäntä itse kilpailuttaa).

wolfheartscry

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2216
Vs: Metsäliiton/Metsägroupin maine
Kaverilla oli viime talvena kova kärhämä metsliiton kanssa tukkisaannosta. Sellunkeittoon meni liian paljon tavaraa. Taisi jonkinlaisen nimellisen korvauksen saada. Mutta aika montaa metsänmyyjää kustiin silmään. Kaikki puunmyyjät kun eivät ole metsäammattilaisia.