Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Siementen itävyys  (Luettu 9664 kertaa)

dtk

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 38
Vs: Siementen itävyys
Siemenet iti paremmin toisella kierroksella. Nyt näyte oli ollut huoneen lämmössä toista kuukautta ja tällä kertaa pidin kokeen (siemenet kosteassa mullassa) viikon ~ 10-15C:ssä ennen kuin siirsin huoneenlämpöön ja valoon.

Wolmari 54 -> 80
Streif 8 -> 80
Akseli 92 -> 97

Streiffillä on kuulemma ihan normaalia että se pysyy itämislevossa jollei sitä murra lämpötilavaihteluilla.
Olisi noilla ohrilla voinut kylvää, mutta sertit on tilattu.  Noh, jos sitä oppisi tekemään tämänkin asian kunnolla, niin ei ensi vuonna tee samaa virhettä.

iskra

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 11786
Vs: Siementen itävyys
Planet 88. Quarna 86
onko Planetin itävyys maltaan esinäytteestä vai itse määritetty? Meillä maltaan itävyys oli 97-98% syksyllä ja se idättäminen tehdään ilmeisesti eri tavalla kuin siemenen itävyys?
Mallasitämiseen lasketaan kaikki itäneet, siemenmäärityksessä hylätään ne missä itu on heikko.

  Joo, ei ne mallastamossa tee orastumiskokeita.

liete

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 190
Vs: Siementen itävyys
Toria-ohra iti ensimmäisellä yrityksellä n. puolet siemenistä ja toisella vähemmän.

Nyt kun siemenet on ollu muutaman viikon huoneenlämmössä, näyttäs pintaan olevan tulossa jo reilusti yli 70 orasta.. Annoin iätysastian olla myös ensin muutaman päivän viileemmässä.

iskra

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 11786
Vs: Siementen itävyys
  Vanhat isännät luottivat siihen että"Kyllä ne pellossa itää", ja eiks joku kylvänny itämätöntä siementä sillä periaatteella että tuleehan edes pehkuja..

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12218
  • Virolaista kiitos!
Vs: Siementen itävyys
Vanhojen isäntien luottamus, no joo. Pikkuisen hätä tuntuu olevan, kun ei oikein viime syksyn jyvät idä. Asiaan herätty jo nyt. Saisi Tos-siementä helposti kaupaksi, mutta ei oikein ole kiinnostusta. Vaikkei ole hukkakauraa, niin silti olen epäluuloinen, että jotain sanomista tulee kuitenkin. Lisäksi ärsyttää, kun itse olen yleensä tosi varovainen ja valveutunut sen suhteen, että itävää tavaraa on varastossa ainakin sen seuraavan kevään kylvöihin. Nytkin on kaura ja vehnät ylivuotisia. Ohrakin on periaatteessa ylivuotista, mutta viime syksyltä tuli paremman jyväkoon tavaraa ja itää. Taidan mennä sillä eteenpäin ja lykätä vanhemman erän altian kuormaan.

liete

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 190
Vs: Siementen itävyys
Toria-ohra iti ensimmäisellä yrityksellä n. puolet siemenistä ja toisella vähemmän.

Nyt kun siemenet on ollu muutaman viikon huoneenlämmössä, näyttäs pintaan olevan tulossa jo reilusti yli 70 orasta.. Annoin iätysastian olla myös ensin muutaman päivän viileemmässä.

Tarkka itävyys 98%.

liero

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6
Vs: Siementen itävyys
TOS Mistral analysoitu Hankkijan toimesta, itävyys 91 %, tsp 43,8 g. Sillä mennään  :D