Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Maaseudun artikkeli jarruttomien koneiden painosta.  (Luettu 9212 kertaa)

Hevi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1042
Jäi ainakin mulle hiukan epäselväksi, että milloin jarrut pitäisi olla. Siinä puhuttiin sekä kokonaispainosta että akselipainosta. eikö ne ole kaksi eri asiaa, kun mielestäni juttu sotki niitä keskenään.
Siinä mainittiin ettei akselipaino saisi ylittää 3,5 tonnin rajaa, mutta toisessa kohtaa taas mainittiin ettei työkone saisi painaa yli 3,5 tonnia?

-Joomies-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1131
No semmonen Maaseudun Tulevaisuuden perinteinen juttu. Voivotellaan, surkutellaan ja sotketaan asiaa, jotta alkuperäinen aihe katoaa johonkin.

No saksaisessa siementenpiilotuskoneessa jarrut tulee kun se tilataan Eu-alueelle. Saman pajan painavampi korjuukone on kyllä ilman jarruja.

Ja ilmeisesti tässä oli joku traktorivalmistajien salajuoni taustalla mutta siitä samassa julkaisussa ensi viikolla.
Se mikä ei tapa, se vituttaa

bdr-529

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7460
Ei ainakaan lisää uusien traktorien myyntiä jos juttu pitää paikkansa.
Mielipiteeni on voinut muuttua, mutta ei se tosiasia, että olen oikeassa.

Hevi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1042
Katselin vanhojen traktorien rekisteriotteita, ja yksi asia jäi kiinnostamaan, elikä suurin sallittu aisapaino. Onko aisapaino mukana traktorin suurimmassa kokonaismassassa.
Rekisteriotteessa voi olla esim. Traktorin omapaino 4800kg ja suurin etuakseliin kohdistuva paino 2900kg ja taka-akseliin kohdistuva 5800kg, mutta traktorin suurin kokonaismassa 7000kg. Jos traktorin koukkuun pistää yli 2200kg ylittyy kokonaispaino, vaikka taka-akselia voisi kuormittaa esim 3000kg (jos traktorin omasta painosta olis 2800kg taka-akselilla). Samoin nokkapainot tällai laskien pienentäisivät aisapainoa, vaikka tosiasiassa pikemmin lisäävät taka-akselin kantavuutta. Nää on vissiin hiukan epäselviä mulle, mutta uskoisin, että tuommoiset kolme tonnia ei tahdo aisapainoksi riittää, jos kärryssä on kymppitonni viljaa

Viimeksi muokattu: 14.02.18 - klo:22:35 kirjoittanut Hevi

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12221
  • Virolaista kiitos!
No semmonen Maaseudun Tulevaisuuden perinteinen juttu. Voivotellaan, surkutellaan ja sotketaan asiaa, jotta alkuperäinen aihe katoaa johonkin.

No saksaisessa siementenpiilotuskoneessa jarrut tulee kun se tilataan Eu-alueelle. Saman pajan painavampi korjuukone on kyllä ilman jarruja.

Ja ilmeisesti tässä oli joku traktorivalmistajien salajuoni taustalla mutta siitä samassa julkaisussa ensi viikolla.
Tuo on kyllä totta.

Varmaan olisi lisännyt syksyn työkonekauppaa kivasti, kun tästä olisi puhuttu jo lokakuussa. Luulisi, että äkeeseen jarrut maksaa helposti pari tonnia ja koko lailla turha juttu, mutta merkittävä osuus kuitenkin äkeen hinnasta. Luonnollisesti jarruina käytetään halvimpia mahdollisia, ilman suurempia kokemuksia ominaisuuksista. Lopputuloksena kevään huoltosesongit keskittyvät entistä enemmän jarrujen ympärille.

Sinänsä jännää, että aina voivotellaan kuinka Suomi on Eu:n mallioppilas noudattamaan kaikki direktiivejä. Silti meillä löytyy tällaisia porsaanreikiä, joista narahdamme ennemmin tai myöhemmin.

Mopomies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8339
Eihän kukaa osta uusia traktoreita. Ne ovat niin kalliita.

Ja onko jossain sanottu, että jarrujen pitää toimia. Katsastetaanko ne vuosittain?



Maanrakennuspuolella on monissa kohteissa "pakollinen" 3D-mittausjärjestelmä koneissa. Tai tarjouskilpailuissa velvoitetaan, että koneissa on ufot tikkujen nokassa.

Heh, kaikki niistä gepsiufoista eivät kuitenkaan toimi.
On vain yksi oikea F-1 moottori.

Rocketdyne F-1 ilman katalysaattoria, urearuiskutusta ja hiukkassuodatinta. Vetää äkeen kuin äkeen.

Terminator II

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16939
  • YTK:FI
Eihän kukaa osta uusia traktoreita. Ne ovat niin kalliita.

Ja onko jossain sanottu, että jarrujen pitää toimia. Katsastetaanko ne vuosittain?



Maanrakennuspuolella on monissa kohteissa "pakollinen" 3D-mittausjärjestelmä koneissa. Tai tarjouskilpailuissa velvoitetaan, että koneissa on ufot tikkujen nokassa.

Heh, kaikki niistä gepsiufoista eivät kuitenkaan toimi.

No jos se olisi tehty että uusiin työkoneisiin pitää jarrut laittaa, niin put puti mieskään ei olisi ostanut uusia työkoneita vaan sen puolen miljoonan rentin pihaan. Nyt kun se tehtiin nuin päin, niin työkoneet uusiutuu nopeammin jarrulisiksi ja siihen vanhaan raatoon laitetaan ehkä jarru ventiili. Tai sitten sitä jarrua käytetään hydraulilohkon kautta niin kauan kuin se traktori vaihtuu uuteen. Minulla on periaate päätös että uusiin koneisiin tulee jarrut. Paljon nopeammin pysähtyy se 20 tonnin painoinen lasti kun telistä löytyy jarrut.
Vasen silmä jos on musta, niin vasurit veti kuonoon! Oikea slmä jos on musta, niin kapitalistilta tuli kuonoon! mutta jos kumpikin silmä on musta, niin kannatat demokratiaa!

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65293
niin, eikös juuri aikasemmin ole ollut juttua kuin ei valtu meinaa pysähtyä kuormassa risteyksiin?       nuo painot nyt on vain sellasta hifistelyä.   kyllä oikeissa kärryissä pitää olla jarrut ja kun koneetkin kasvannu niin niissä kanssa.   ei joka paikassa ole sitä rattimattia joka osaa ajaa liikenteen mukaan.

Dr.Who

  • Vieras
Toki toki,Oksankin Wärtsilän Esa 4 tonnin paskanlevitysyleisperävaunussa on jarrut.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65293
yök.   miulla ei moista kärryntekelettä ole.   miä luotan jf:ään!    ja siinä ei jarrui kun ei tiellä ajella.

-Joomies-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1131
Jollain aikavälillä ollaan samassa tilanteessa kuin autopuoli. Eli kaikki saa hinata kokonaispainoltaan 750 kg muulikärryä, mutta sen jälkeen pitää olla jarrua ja jos hommaa hoidetaan elinkeinotarkoituksessa, niin sitten erikoiskorttia ja katsastusta ja erikoiskurssia ja direktiivipäivää ja uutta painorajoitusta.

No sitten tosiaan äkeeseen jarrut. Riittääkö 2-, 4- vai peräti 8-pyöräjarrut vaikka puolet pyöristä ovatkin ilmassa maantiellä.
Se mikä ei tapa, se vituttaa

bdr-529

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7460
 Ja varapyöriin kanssa jarrut.
Mielipiteeni on voinut muuttua, mutta ei se tosiasia, että olen oikeassa.

Mopomies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8339
Jarruja kukaan tarvitse.

Sitäpaitsi, jarrujen käyttö on turhaa energian tuhlausta ja ilmaston lämmittämistä.


Jarruja tarvitaan silloin myös kärryssä, kun kolmetonnisen veturin perässä on se kakskytätonnia. Meinaan, ettei se alamäessä työnnä sitä raktoria mettään.
On vain yksi oikea F-1 moottori.

Rocketdyne F-1 ilman katalysaattoria, urearuiskutusta ja hiukkassuodatinta. Vetää äkeen kuin äkeen.

Terminator II

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16939
  • YTK:FI
Jollain aikavälillä ollaan samassa tilanteessa kuin autopuoli. Eli kaikki saa hinata kokonaispainoltaan 750 kg muulikärryä, mutta sen jälkeen pitää olla jarrua ja jos hommaa hoidetaan elinkeinotarkoituksessa, niin sitten erikoiskorttia ja katsastusta ja erikoiskurssia ja direktiivipäivää ja uutta painorajoitusta.

No sitten tosiaan äkeeseen jarrut. Riittääkö 2-, 4- vai peräti 8-pyöräjarrut vaikka puolet pyöristä ovatkin ilmassa maantiellä.

No eikös se 80 km/h kulkeva nopea traktori tarvitse jo BECE kortin?
Vasen silmä jos on musta, niin vasurit veti kuonoon! Oikea slmä jos on musta, niin kapitalistilta tuli kuonoon! mutta jos kumpikin silmä on musta, niin kannatat demokratiaa!

maataistelija

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 279
Jollain aikavälillä ollaan samassa tilanteessa kuin autopuoli. Eli kaikki saa hinata kokonaispainoltaan 750 kg muulikärryä, mutta sen jälkeen pitää olla jarrua ja jos hommaa hoidetaan elinkeinotarkoituksessa, niin sitten erikoiskorttia ja katsastusta ja erikoiskurssia ja direktiivipäivää ja uutta painorajoitusta.

No sitten tosiaan äkeeseen jarrut. Riittääkö 2-, 4- vai peräti 8-pyöräjarrut vaikka puolet pyöristä ovatkin ilmassa maantiellä.

No eikös se 80 km/h kulkeva nopea traktori tarvitse jo BECE kortin?

Mihin se pelkkä raktori kärrikorttia tarvitsee?