Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Maaseudun artikkeli jarruttomien koneiden painosta.  (Luettu 9210 kertaa)

-Joomies-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1131
Jollain aikavälillä ollaan samassa tilanteessa kuin autopuoli. Eli kaikki saa hinata kokonaispainoltaan 750 kg muulikärryä, mutta sen jälkeen pitää olla jarrua ja jos hommaa hoidetaan elinkeinotarkoituksessa, niin sitten erikoiskorttia ja katsastusta ja erikoiskurssia ja direktiivipäivää ja uutta painorajoitusta.

No sitten tosiaan äkeeseen jarrut. Riittääkö 2-, 4- vai peräti 8-pyöräjarrut vaikka puolet pyöristä ovatkin ilmassa maantiellä.

Äkeissä on jo hydraulitoimiset jarrut.

Tiputtaa sen hädän tullen tiehen.

Mielenkiintoinen ratkaisu. Ja tämä on kytkettynä traktorin jarrupolkimeen? Pitäisi äestää jarrua polkemalla.
Se mikä ei tapa, se vituttaa

-Joomies-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1131
Jollain aikavälillä ollaan samassa tilanteessa kuin autopuoli. Eli kaikki saa hinata kokonaispainoltaan 750 kg muulikärryä, mutta sen jälkeen pitää olla jarrua ja jos hommaa hoidetaan elinkeinotarkoituksessa, niin sitten erikoiskorttia ja katsastusta ja erikoiskurssia ja direktiivipäivää ja uutta painorajoitusta.

No sitten tosiaan äkeeseen jarrut. Riittääkö 2-, 4- vai peräti 8-pyöräjarrut vaikka puolet pyöristä ovatkin ilmassa maantiellä.

No eikös se 80 km/h kulkeva nopea traktori tarvitse jo BECE kortin?

Masennuksen jutussa ei ollut nopeuksista puhetta. Mutta odottakaas vaan, tähän jarruasiaan tulee joku siirtymäaika ja joku etujärjestö pitää sitä saavutuksenaan.
Se mikä ei tapa, se vituttaa

Pasi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2373
Masennuksen jutussa ei ollut nopeuksista puhetta. Mutta odottakaas vaan, tähän jarruasiaan tulee joku siirtymäaika ja joku etujärjestö pitää sitä saavutuksenaan.

En mitenkään tarkasti juttua lukenut. Mutta jos jarrujen tarve riippuu traktorin iästä niin se olisi samalla aikä älytön ja järkevä ajatus. Yhtä hankala raskas kone on pysäyttää oli vetänäjä uusi tai vanha traktori, mutta vanhat poistuvat hyvää vauhtia ainakin kaikkein raskaimpien työkoneiden edestä. Lähes kaikissa uusissa traktoreissa taitaa olla jarruventtii melkeinpä vakiovarusteena ellei oikein hakemalla hae mahdollisimman yksinkertaista traktoria. Vedettävien laitteiden koko on kasvanut paljon viimeisten 15 vuoden aikana ja keskimääräinen työkoneen koko tulee vielä kasvamaan. Esim. viime vuosituhannella kylvökoneen paino täytenä saattoi olla pienempi kuin nykyään samanlevyisen tyhjänä puhumattakaan esim. kuusimetrisistä koneista. Ja jos tai kun nykykoneilla ajellaan muutama tonni siemeniä ja lannoitteita säiliössä niin ei niistä työkoneen jarruista ainakaan haittaa ole sitten jos tulee tilanne, että on äkkiä pysähdyttävä. Se on sitten eri asia, jos työkoneen jarrut ovat enmmänkin vain muodon vuoksi.

Jos niihin vanhoihin koneisiin saisivat kaikki tai lähes kaikki edes sen toisen ja mielellään vasemman puoleisen takavalon sekä vilkun toimimaan niin sekin olisi edistystä. Mutta kaipa maastulli siitäkin mussuttaisi jos traktoreiden ja peräkärryjen valottomuuteen alettaisiin oikeasti puuttumaan maantiellä.

Terminator II

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16939
  • YTK:FI
Jollain aikavälillä ollaan samassa tilanteessa kuin autopuoli. Eli kaikki saa hinata kokonaispainoltaan 750 kg muulikärryä, mutta sen jälkeen pitää olla jarrua ja jos hommaa hoidetaan elinkeinotarkoituksessa, niin sitten erikoiskorttia ja katsastusta ja erikoiskurssia ja direktiivipäivää ja uutta painorajoitusta.

No sitten tosiaan äkeeseen jarrut. Riittääkö 2-, 4- vai peräti 8-pyöräjarrut vaikka puolet pyöristä ovatkin ilmassa maantiellä.

No eikös se 80 km/h kulkeva nopea traktori tarvitse jo BECE kortin?

Mihin se pelkkä raktori kärrikorttia tarvitsee?

No ei sillä traktorilla paljon mitään yksinään tee. No Xerioni jos kulkis 80km/h, niin ruiskua, lietevaunua ja muuta härpäkettä kiini siihen.
Vasen silmä jos on musta, niin vasurit veti kuonoon! Oikea slmä jos on musta, niin kapitalistilta tuli kuonoon! mutta jos kumpikin silmä on musta, niin kannatat demokratiaa!

Mopomies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8339
On vain yksi oikea F-1 moottori.

Rocketdyne F-1 ilman katalysaattoria, urearuiskutusta ja hiukkassuodatinta. Vetää äkeen kuin äkeen.

Rockmaple

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 413
Jollain aikavälillä ollaan samassa tilanteessa kuin autopuoli. Eli kaikki saa hinata kokonaispainoltaan 750 kg muulikärryä, mutta sen jälkeen pitää olla jarrua...

Keski-Euroopassa ei käsittääkseni tunneta ollenkaan sellaista laitetta kuin jarruton auton peräkärry. Kyllä ne Muulin jarrut kohta täälläkin tulee pakollisiksi.

wolfheartscry

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2216
Traktorit on tyyppihyväksytty tietylle kokonaispainolle. Se riippuu maksinopeudesta ja jarrujen tehosta sekä mahdollisista muista valmistajan asettamista rajoitteista. Normaali työpaino on tätä pienempi eli siihen väliin jää se jarruton massa, jonka voi lisätä. Jarruton massa ei ole riippuvainen siitä, kohdistuuko se traktorin akseleille vai omille akseleilleen. Toki akselien tai renkaiden kantavuuttakaan ei saa ylittää.

Em. tarkoittaa esim. tilannetta, jossa traktorin suurin sallittu kokonaismassa vaikkapa 10000 kg ja työpaino on 6000 kg eli jarrutonta massaa saa lisätä 4000 kg, että ollaan laillisuuden rajalla. Eli edella kuvatuilla painoilla traktorin perään voisi laillisesti kytkeä esim. kokonaismassaltaan 4000 kg:n jarruttoman perävaunun riippumatta aisapainosta. Tästä kirjoitettiin lehtijutussa ja mainittiin, ettei siihen ole kiinnitetty huomiota.

Samaiseen traktoriin voitaisiin laittaa nostolaitteeseen 4000 kg:n työkone, mutta silloin pitäisi tarkistaa, ettei taka-akselin ja/tai renkaiden kantavuus ylity.

Jokainen voi omista ajopeleistään käydä lukemassa tyyppikilvestä nuo painot. En tiedä onko näitä tutkittu vakavissa onnettomuuksissa ja onko mahdollisilla ylityksillä ollut vaikutusta tuomioihin.

AJL

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 132
Vuodenvaihteessa tuli ilmeisesti sellanen muutos, että tämän vuoden puolella rekisteröidyissä traktoreissa pitää olla jarruventtiilit ja laajakulmapeilit ainakin. Myyjä kertoili ainakin kun  kiireellä rekisteröi esittelykoneita.

JösseJänis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2681
Masennuksen jutussa ei ollut nopeuksista puhetta. Mutta odottakaas vaan, tähän jarruasiaan tulee joku siirtymäaika ja joku etujärjestö pitää sitä saavutuksenaan.

En mitenkään tarkasti juttua lukenut. Mutta jos jarrujen tarve riippuu traktorin iästä niin se olisi samalla aikä älytön ja järkevä ajatus. Yhtä hankala raskas kone on pysäyttää oli vetänäjä uusi tai vanha traktori, mutta vanhat poistuvat hyvää vauhtia ainakin kaikkein raskaimpien työkoneiden edestä. Lähes kaikissa uusissa traktoreissa taitaa olla jarruventtii melkeinpä vakiovarusteena ellei oikein hakemalla hae mahdollisimman yksinkertaista traktoria. Vedettävien laitteiden koko on kasvanut paljon viimeisten 15 vuoden aikana ja keskimääräinen työkoneen koko tulee vielä kasvamaan. Esim. viime vuosituhannella kylvökoneen paino täytenä saattoi olla pienempi kuin nykyään samanlevyisen tyhjänä puhumattakaan esim. kuusimetrisistä koneista. Ja jos tai kun nykykoneilla ajellaan muutama tonni siemeniä ja lannoitteita säiliössä niin ei niistä työkoneen jarruista ainakaan haittaa ole sitten jos tulee tilanne, että on äkkiä pysähdyttävä. Se on sitten eri asia, jos työkoneen jarrut ovat enmmänkin vain muodon vuoksi.

Jos niihin vanhoihin koneisiin saisivat kaikki tai lähes kaikki edes sen toisen ja mielellään vasemman puoleisen takavalon sekä vilkun toimimaan niin sekin olisi edistystä. Mutta kaipa maastulli siitäkin mussuttaisi jos traktoreiden ja peräkärryjen valottomuuteen alettaisiin oikeasti puuttumaan maantiellä.

Yleisesti ottaen ne vanhat traktorit ovat ajo-ominaisuuksiltaan ja jarruiltaan huonompia ja kevyempiä, joten niissähän se kärryn / työkoneen jarru puoltaisi paikkaansa paremminkin kuin uusissa. Mutta vaikea se on takautuvasti vanhoihin autoihinkaan vaatia airbageja ja ABS-jarruja, joten on vain odotettava luonnollista poistumaa.

Poistuma on vain traktoreissa hidasta, kun käyttökaluston keski-ikä on yli 20 vuotta ja kasvaa vuodella joka kolmas vuosi. Nykytahdilla tilat ostavat uusia traktoreita kerran 33 vuoteen.

Vaikka en nyt malta olla kehumatta, että itselläni on jarrut 80-luvun Velsassa ja jarruventtiili saman vuosikymmenen JD:ssä. Molemmat tehtaan toimesta. Velsan jarrut olivat tosin alunperin hydrauliikkavivulla. Lisäksi käyttö edellytti, että ainoan hydrauliikkaletkun jakaja piti kääntää kippiasennosta jarruasentoon. Ideana oli vissiin se, että ennen traktoreissa oli tyypillisesti niin vähän ulostuloja, että niitä haluttiin säästää. Modifiointi jarruventtiilistä toimivaksi ei maksanut kuin reilun satasen.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65264
ja eikös tuo velsan jarujuttu ollut vielä ihan käyttökelpoinenkin?   ite muistelen joskus nuorempana ihmetelleeni miksi kärri ei liiku..  jarrut jumissa siinä.     ja eiks juutuupissa ole paljon videoita joissa on palasiks menneitä traktoreita ja koneita kun johonkin sattunut... jarrut tahi ei.

Dr.Who

  • Vieras
Ihan kivat nuo jarrut, itell tuossa yksi vanhempi telivaunu, ja takatelin renkaat sileet.Noo onhan sillä jo miljoona kiloa viljaa ajettu ja ihan tarpeen ne jarrut on olleet 20 tonnin kuormilla.Joskus aina sattuu niitä törppöjä keskiviivan koheltajia tulemaan vastaan.Liikennetraktorilla kun ei viitsi ihan sitä mopoautovauhtia pitää jos aikoo saada tavaraa tehtaalle kuljetettua.

jusu

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1858
  • tukka ja järki ei pysy samas pääs..
kyyllä jarrut sais kärryys olla mutta josko vain uusihin vaatimus pakolliseksi olis ok.. työkoneis äkeet kylvimet plus muut sais mennä ihan valinnaasena, ei ne tuu toimihin aiva sillai turvallisesti kun kuljetuskalustoos, voi jopa lisätä onnettomuuksia joku äkeen napa täynnä multaa ja jarru heittää jumiin 50-60 vauhrista niin moro.. vaikka eihän kukaa sitä vauhtia äestä vie muuta pellolla esson paarin puheis..

yhtää ei haittaasi vaikka valot ja heijastimet sakotettaaski tarkemmin.. tottakai on niitä rikkinääsiä aina joskus mullaki mutta kyllä niiton yritetty eres pitää kunnos..

yks tuttu ajoo rekalla valottoman rattorin kärryn takia mettähä enkä kyllä haluaasi kellekkää samaa aiheuttaa..
mä mitää mistää tiä mutta... mummielestä.. tai äläs ny..

Hevi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1042
Traktorit on tyyppihyväksytty tietylle kokonaispainolle. Se riippuu maksinopeudesta ja jarrujen tehosta sekä mahdollisista muista valmistajan asettamista rajoitteista. Normaali työpaino on tätä pienempi eli siihen väliin jää se jarruton massa, jonka voi lisätä. Jarruton massa ei ole riippuvainen siitä, kohdistuuko se traktorin akseleille vai omille akseleilleen. Toki akselien tai renkaiden kantavuuttakaan ei saa ylittää.

Em. tarkoittaa esim. tilannetta, jossa traktorin suurin sallittu kokonaismassa vaikkapa 10000 kg ja työpaino on 6000 kg eli jarrutonta massaa saa lisätä 4000 kg, että ollaan laillisuuden rajalla. Eli edella kuvatuilla painoilla traktorin perään voisi laillisesti kytkeä esim. kokonaismassaltaan 4000 kg:n jarruttoman perävaunun riippumatta aisapainosta. Tästä kirjoitettiin lehtijutussa ja mainittiin, ettei siihen ole kiinnitetty huomiota.

Samaiseen traktoriin voitaisiin laittaa nostolaitteeseen 4000 kg:n työkone, mutta silloin pitäisi tarkistaa, ettei taka-akselin ja/tai renkaiden kantavuus ylity.

Jokainen voi omista ajopeleistään käydä lukemassa tyyppikilvestä nuo painot. En tiedä onko näitä tutkittu vakavissa onnettomuuksissa ja onko mahdollisilla ylityksillä ollut vaikutusta tuomioihin.

Monissa 100heppaisissa traktoreissa suurin massa on luokkaa 6000kg ja omapaino n 4000kg.Nokkapainoilla, tai kuormaajalla työpaino esim. 4500 Että väliin jää 1500kg. Eipä jarruttomaan kärryyn voisi laittaa kuormaa juuri mitään kärryn painon lisäksi. Trafin sääntökin menee tuossa aivan toisin päin, kun kärry saa painaa 2,6 kertaa traktorin painon, ja traktorin painoa saa vielä nostaa lisäpainoilla ennen kertolaskua. Toisaalta rekisteriotteessa lukee traktorin suurin sallittu kokonaismassa ja suurin kokonaismassa tieliikenteessä . jarruista siinä otteessa ei noiden massojen yhteydessä puhuta mitään, eli silloinhan massa voisi tuo vaikka kärryissä olisi jarrutkin. Toisaalta tuon kokonaismassan voisi kyllä aivan hyvin tulkita niinkin, että se tarkoittaa traktorin akseleille kohdistuvien massojen summan suurinta arvoa, ainakin silloin jos valmistaja on kokonaismassan rajannut muista syistä kuin jarruista johtuen. No mahdollisimman epäselvähän tuo on.

Viimeksi muokattu: 16.02.18 - klo:00:01 kirjoittanut Hevi

alpo10

  • Vieras
Masennuksen jutussa ei ollut nopeuksista puhetta. Mutta odottakaas vaan, tähän jarruasiaan tulee joku siirtymäaika ja joku etujärjestö pitää sitä saavutuksenaan.

En mitenkään tarkasti juttua lukenut. Mutta jos jarrujen tarve riippuu traktorin iästä niin se olisi samalla aikä älytön ja järkevä ajatus. Yhtä hankala raskas kone on pysäyttää oli vetänäjä uusi tai vanha traktori, mutta vanhat poistuvat hyvää vauhtia ainakin kaikkein raskaimpien työkoneiden edestä. Lähes kaikissa uusissa traktoreissa taitaa olla jarruventtii melkeinpä vakiovarusteena ellei oikein hakemalla hae mahdollisimman yksinkertaista traktoria. Vedettävien laitteiden koko on kasvanut paljon viimeisten 15 vuoden aikana ja keskimääräinen työkoneen koko tulee vielä kasvamaan. Esim. viime vuosituhannella kylvökoneen paino täytenä saattoi olla pienempi kuin nykyään samanlevyisen tyhjänä puhumattakaan esim. kuusimetrisistä koneista. Ja jos tai kun nykykoneilla ajellaan muutama tonni siemeniä ja lannoitteita säiliössä niin ei niistä työkoneen jarruista ainakaan haittaa ole sitten jos tulee tilanne, että on äkkiä pysähdyttävä. Se on sitten eri asia, jos työkoneen jarrut ovat enmmänkin vain muodon vuoksi.

Jos niihin vanhoihin koneisiin saisivat kaikki tai lähes kaikki edes sen toisen ja mielellään vasemman puoleisen takavalon sekä vilkun toimimaan niin sekin olisi edistystä. Mutta kaipa maastulli siitäkin mussuttaisi jos traktoreiden ja peräkärryjen valottomuuteen alettaisiin oikeasti puuttumaan maantiellä.

Yleisesti ottaen ne vanhat traktorit ovat ajo-ominaisuuksiltaan ja jarruiltaan huonompia ja kevyempiä, joten niissähän se kärryn / työkoneen jarru puoltaisi paikkaansa paremminkin kuin uusissa. Mutta vaikea se on takautuvasti vanhoihin autoihinkaan vaatia airbageja ja ABS-jarruja, joten on vain odotettava luonnollista poistumaa.

Poistuma on vain traktoreissa hidasta, kun käyttökaluston keski-ikä on yli 20 vuotta ja kasvaa vuodella joka kolmas vuosi. Nykytahdilla tilat ostavat uusia traktoreita kerran 33 vuoteen.

Vaikka en nyt malta olla kehumatta, että itselläni on jarrut 80-luvun Velsassa ja jarruventtiili saman vuosikymmenen JD:ssä. Molemmat tehtaan toimesta. Velsan jarrut olivat tosin alunperin hydrauliikkavivulla. Lisäksi käyttö edellytti, että ainoan hydrauliikkaletkun jakaja piti kääntää kippiasennosta jarruasentoon. Ideana oli vissiin se, että ennen traktoreissa oli tyypillisesti niin vähän ulostuloja, että niitä haluttiin säästää. Modifiointi jarruventtiilistä toimivaksi ei maksanut kuin reilun satasen.
mielenkiintoista nähdä, koska näitä maatalouskoneita aletaan vaatia katsatettaviksi, siitä urkenis monelle uusi työpaikka ja viranomaisia tarvittaisiin kanssa lisää. Konekauppiailla ei varmaan olisi mitään sitä vastaan? Montako kolaria estettäisiin, jos kaikki turvavarusteet asetettaisiin kalustoon? Onko jotain tilastoa asiasta? Koska traktoreihin saadaan se 80 km/h vauhti, niin että pääsee moottoritietä pitkin seuraavalle lohkolle?

Viimeksi muokattu: 16.02.18 - klo:00:30 kirjoittanut alpo10

Don Essex

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1542
Kaikissa uusissa traktoreissa, lukuunottamatta traktorimönkijöitä, tulee olla kaksipiirinen jarru 2018 alusta alkaen. Näimpä kaikkiin traktoreihin tulee paineilmajarrujärjestelmä, joka kytkee jarrut päälle  jos perävaunu irtoaa.

http://www.valtra.fi/Uusi-tyyppihyvaksynta-sallii-60-kmh-huippunopeuden_2775.aspx

80 km/h traktorit ovat käytössä myös nyt 2018 alusta alkaen.

https://www.liikenneturva.fi/fi/liikenteessa/traktorit-ja-tyokoneet

Don Essex