Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe säätöavain moottorinsahan kaasarille  (Luettu 15762 kertaa)

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4370
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: säätöavain moottorinsahan kaasarille
Itsellä ollut muutaman vuoden sähkösäätöinen Husku, eikä ole kaipuuta ruuvattaviin versioihin. Nakuttaa tyhjäkäyntiä varmasti eri keleillä ja moottorissa on potkua.

Ei nekään kaikki tunnu toimivan. Mulla 545 ja se tahtoo välillä sanoa *moo* kun kiihdyttää. Ja tahtoo sammuilla jos jättää pidemmäksi aikaa tyhjäkäynille. Vai lieneekö tuo joku himputin eko-ominaisuus, kuin autojen start-stop-typeryys.
Lämpimänä lähtee parhaiten puolikaasulla. Tuntuu että nyt pakkasilla toimii paremmin kuin kesähelteellä? Laulaa kyllä tosi nätisti siellä rekisterin yläpäässä ja potkua tuntuu olevan :-)

Kaverilla numeroa suurempi ja se ei toisinaan lähde käymään kuin väsyttämällä, ja röpeltää tehokierroksilla. Oli huollossa ja alkoi lähteä käymään mutta röpellys jatkuu vieläkin. Omani vaikuttaa eri koneelta tuohon verrattuna.

Miksiköhän tuohon 545:een on jotenkin hankala vaihtaa ketjua... enkö mä vaan osaa vai missä vika? Tahtoo mennä rattaan viereen eikä rattaalle.
Vanhassa Echossa kun ketjun heittää vähän sinne päin kytkinrummun taakse ja hiukan pyöräyttää kädellä niin 98% todennäköisyydellä se on rattaalla just paikallaan. Huskussa pitää joka kerta erikseen tarkastaa ja usein on väärässä välissä. Johtuuko tuosta 1,3 mm ohuemmasta ketjusta vai mistä? Välillä vanhasta rutiinista jää tarkistus tekemättä ja sylettää purkaa koko asennelma kun juuri on saanut laipan ruuvit kiinni.

FMJ

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 314
Vs: säätöavain moottorinsahan kaasarille
Itsellä ollut muutaman vuoden sähkösäätöinen Husku, eikä ole kaipuuta ruuvattaviin versioihin. Nakuttaa tyhjäkäyntiä varmasti eri keleillä ja moottorissa on potkua.

Ei nekään kaikki tunnu toimivan. Mulla 545 ja se tahtoo välillä sanoa *moo* kun kiihdyttää. Ja tahtoo sammuilla jos jättää pidemmäksi aikaa tyhjäkäynille. Vai lieneekö tuo joku himputin eko-ominaisuus, kuin autojen start-stop-typeryys.
Lämpimänä lähtee parhaiten puolikaasulla. Tuntuu että nyt pakkasilla toimii paremmin kuin kesähelteellä? Laulaa kyllä tosi nätisti siellä rekisterin yläpäässä ja potkua tuntuu olevan :-)

Kaverilla numeroa suurempi ja se ei toisinaan lähde käymään kuin väsyttämällä, ja röpeltää tehokierroksilla. Oli huollossa ja alkoi lähteä käymään mutta röpellys jatkuu vieläkin. Omani vaikuttaa eri koneelta tuohon verrattuna.

Miksiköhän tuohon 545:een on jotenkin hankala vaihtaa ketjua... enkö mä vaan osaa vai missä vika? Tahtoo mennä rattaan viereen eikä rattaalle.
Vanhassa Echossa kun ketjun heittää vähän sinne päin kytkinrummun taakse ja hiukan pyöräyttää kädellä niin 98% todennäköisyydellä se on rattaalla just paikallaan. Huskussa pitää joka kerta erikseen tarkastaa ja usein on väärässä välissä. Johtuuko tuosta 1,3 mm ohuemmasta ketjusta vai mistä? Välillä vanhasta rutiinista jää tarkistus tekemättä ja sylettää purkaa koko asennelma kun juuri on saanut laipan ruuvit kiinni.

Tees näin: Käytä saha käyttölämpötilaan, karsi vaikka kaksi kuusirunkoa korkeilla kierroksilla. Sen jälkeen menet tyvelle, sahaat kaksi-kolme kiekkoa siten, että kaasuliipaisin on täysin pohjassa ja saha rasittuu reilusti vähintään 2 sekunnin ajan, jopa hyytyy. Sen jälkeen annat käydä hetken tyhjäkäyntiä ja sammutat. Kun seuraavan kerran käynnistät sahan, on järjestelmä haistellut parametrit kohdilleen. Ja talvella talvisarja aina paikallaan, jotta saha käy riittävän lämpimänä.

Tuo "kiekotus" on siksi tehtävä ajoittain, että järjestelmä vaatii 2 sekunnin täystehon käytön, jotta se säätää arvot. Yleensä jos sahalla sahataan rennosti puolikaasulla tai ei rasiteta koskaan, ei tapahdu säätöä.
Eilen juuri opetin oman 550 tuolla kikalla kuivalle pakkaskelille.

Pasi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2373
Vs: säätöavain moottorinsahan kaasarille
.... Ja talvella talvisarja aina paikallaan, jotta saha käy riittävän lämpimänä.

Kuis kylmä lasketaan talveksi vai kerrotaanko se käyttöohjeissa?

FMJ

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 314
Vs: säätöavain moottorinsahan kaasarille
.... Ja talvella talvisarja aina paikallaan, jotta saha käy riittävän lämpimänä.

Kuis kylmä lasketaan talveksi vai kerrotaanko se käyttöohjeissa?

Käyttöohjeissa mainitaan, mutta esim huskuissa lukee siinä sinisessä suojassakin.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4370
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: säätöavain moottorinsahan kaasarille
Tees näin: Käytä saha käyttölämpötilaan, karsi vaikka kaksi kuusirunkoa korkeilla kierroksilla. Sen jälkeen menet tyvelle, sahaat kaksi-kolme kiekkoa siten, että kaasuliipaisin on täysin pohjassa ja saha rasittuu reilusti vähintään 2 sekunnin ajan, jopa hyytyy. Sen jälkeen annat käydä hetken tyhjäkäyntiä ja sammutat. Kun seuraavan kerran käynnistät sahan, on järjestelmä haistellut parametrit kohdilleen. Ja talvella talvisarja aina paikallaan, jotta saha käy riittävän lämpimänä.

Tuo "kiekotus" on siksi tehtävä ajoittain, että järjestelmä vaatii 2 sekunnin täystehon käytön, jotta se säätää arvot. Yleensä jos sahalla sahataan rennosti puolikaasulla tai ei rasiteta koskaan, ei tapahdu säätöä.
Eilen juuri opetin oman 550 tuolla kikalla kuivalle pakkaskelille.

Periaatteessa tuon tiesinkin mutta eipä sitä ole välttämättä tullut ajateltua. Ehkä se viime aikojen paraneminen johtuu siitä että se on saanut tuolla 'oikean käsittelyn' ilman erityistä ajattelua.
Nyt on vedetty isoista tyvistä pätkiä tosissaan, sen kokoisia tyviä että kahta puolta sahaten juuri ja juuri saa kannosta irti 13" laipalla :-/ Varmasti on luukku levällään riittävän pitkään ja kaikki käytössä mitä löytyy.
Jossain keppimetsällä voi varmaan käydäkin niin että tehoja ei tule käytettyä pitkään aikaan.

Kaverille oli maahantuoja ehdottanut koko kaasuttimen vaihtoa - ehkä siinä yksilössä on oikeasti jotakin vikaa.

FMJ

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 314
Vs: säätöavain moottorinsahan kaasarille
Kaasarihan itsessään on aika perinteinen, siellä vaan on kaksi suutinta korvattu magneettiventtiillä. Sen kunnon saa testattua huolto-ohjelmalla, joka toimii perusläppärillä ja sovitinpalikalla.