Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Tukin ja kuidun hinta  (Luettu 12920 kertaa)

KallePP

  • Vieras
Vs: Tukin ja kuidun hinta
Täytyy sanoa että ompa lekulla melkoinen ongelma tuo laho. Liekö nuo alueet niin pahoin maannousemasienen saastuttamia ? Ei täällä ole tullut vastaan noin huonoa tukkiprosenttia kuin myrskymetsissä korkeintaan.

Johan tuo kartellioikeudenkäynti näytti suunnan missä mennään. Todellisilla seikoilla ei ala olla enää merkitystä lopputulokseen, se voittaa kuka osaa laittaa pystyyn vakuuttavamman shown.

Metsänomistajien edunvalvonnan piti vahvistua,kun mhyt tuli osaksi MTK:ta. Ei se ole kuitenkaan kuitupuun hinnassa näkynyt, ja tuskin tulee näkymäänkään, vaikka sellufirmat takoo huipputulosta, kasvu kuuluu kaikille, paitsi ei metsänomistajille, turhaanko maksan mhy: n jäsenmaksua?

kantola

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 27223
  • Ut sementem feeceris, ita metes.
Vs: Tukin ja kuidun hinta
Sitä tehdään mitä milloinkin miilu tarvitsee, näin sanoi xx:n hankintahenkilö. Että ei siihen vaikuta minkä uskontokunnan jäsen on.

Parille kellokkaalle leikotaan vimpan päälle edukkaasti ja tehdään tietäkin niin että uteliaat pääsevät hlöautoillaan ihmettelemään nuoltua jälkeä... niillä kehuilla ja lippalakeilla saadaankin sitten muutama tusinaa kauppaa tehtyä ja "sattumalta" eri matriiseilla kuin kellokkaan palstassa. On tullut kuultua kerran asia joka ei ollut ulkopuolisten korville tarkoitettu. Siinä suomut silmiltä tippuivat kerralla.

Kun määrät ovat suuria, kaikki konstit ovat kotiin päin. Bisneksessä ei omastatunnosta ja rehellisyydestä ole kuin haittaa. Eläkkeelle päässyt puunostaja sanoi että "vihdoinki mä saa nukkua yöni rauhassa ja toivottavasti saan joskus syntinikin anteeksi".
Yllä oleva materiaali on laadittu vain informatiivisessa tarkoituksessa, eikä siinä mainittuja seikkoja ole tarkoitettu ohjeeksi tai neuvoksi.

Hervast

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9944
  • Backpack rap crap, yap-yap yackety-yack
Vs: Tukin ja kuidun hinta

Metsänomistajien edunvalvonnan piti vahvistua,kun mhyt tuli osaksi MTK:ta. Ei se ole kuitenkaan kuitupuun hinnassa näkynyt, ja tuskin tulee näkymäänkään, vaikka sellufirmat takoo huipputulosta, kasvu kuuluu kaikille, paitsi ei metsänomistajille, turhaanko maksan mhy: n jäsenmaksua?

Minä erosin MHY:stä heti kun se oli mahdollista, tämä siitä huolimatta että olin jopa joskus valtuuston jäsenenä. En usko pätkääkään MTK:n mahdollisuuksiin vaikuttaa vaikkapa kuidun hintaan, samaa ruikuttamista se on kuin maatalouspuolella. Ihan turha kulunki se jäsenmaksu, kun samat palvelut saa järjestettyä itsekin vähän vaivaa näkemällä.

Minä tykkään puhua suoraan noiden toimijoiden kanssa, mhy neuvojien ja sellufirman puunostajienkin kanssa toimitaan ihan hyvässä yhteisymmärryksessä. Jotenkin tuntuu että se on heillekin helpompaa kun ei tarvi vetää "roolia" vaan voi puhua asiat suoraan. Eri asia sitten kun nousevat hierarkiassa, siitten on pidettävä niistä  firman eduista kiinni kynsin hampain.

Pitäiskin lukea se taannoin tullut metsägruupin asiakaslehti, sais vähän huumoria elämään  :D
A hot blonde and a hot brunette, that was all the diversity we needed back in the 90's

kantola

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 27223
  • Ut sementem feeceris, ita metes.
Vs: pikkutukkiproblematiikka
Valinta on helppo, kun punnitaan, kasvatetaanko pöllien järeyttä vai seisotetaanko tehtaita.” https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/mets%C3%A4/artikkeli-1.226916
Yllä oleva materiaali on laadittu vain informatiivisessa tarkoituksessa, eikä siinä mainittuja seikkoja ole tarkoitettu ohjeeksi tai neuvoksi.

Pasi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2373
Vs: pikkutukkiproblematiikka
Valinta on helppo, kun punnitaan, kasvatetaanko pöllien järeyttä vai seisotetaanko tehtaita.” https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/mets%C3%A4/artikkeli-1.226916

Ainahan niitä pienimpiä tukkeja on selluksi tehty jo siitäkin syystä, että huonoimmista "tukeista" ei järkevää sahatarvaa saa. Tuo juttu oli Ruotsista niin oliko siellä monimutkaisempi ja samalla fiksumpi tapa mitata ja hinnoitella tukit laadun mukaan useampaan luokkaan? Silloin hyvän kuitupuun ja huonoimman tukin hintaerokaan ei ole niin suuri kuin meidän systeemissä, jossa useimmiten on vain kuitupuu ja tukki. Joskus myös pikkutukki tai sorvitukki. Erikoistyvet yms. jääkööt huomiotta.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 64950
Vs: Tukin ja kuidun hinta
mutta hölmöintä miusta on että suomessa ei kukaan jalosta saati hanki erikoista puuta.   esim. saksassa keräävät oikeat harvinaiset tyvet ja muut rungon osat puuseppien käyttöön ja niistä sen mukainen hinta.   mutta meillä selluks menee kunnon tyvet ja sit lautarimaa joka hiton läskistä oksaisesta tohusta.

Pasi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2373
Vs: Tukin ja kuidun hinta
mutta hölmöintä miusta on että suomessa ei kukaan jalosta saati hanki erikoista puuta.   esim. saksassa keräävät oikeat harvinaiset tyvet ja muut rungon osat puuseppien käyttöön ja niistä sen mukainen hinta.   mutta meillä selluks menee kunnon tyvet ja sit lautarimaa joka hiton läskistä oksaisesta tohusta.

Tuo on kyllä iso ongelma. Täällä kun ei visiin oikeasti arvosteta hyvää puusepän työtä tai laadukasta puuta oikeissa paikoissa.

Paalari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 686
Vs: Tukin ja kuidun hinta
Tuo taitaa osteskella laatutyviä. Harmi vaan kun tuokin on sijainniltaan niin syrjässä..
http://www.fiskarslaatupuu.fi/

kantola

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 27223
  • Ut sementem feeceris, ita metes.
Vs: Tukin ja kuidun hinta
Yllä oleva materiaali on laadittu vain informatiivisessa tarkoituksessa, eikä siinä mainittuja seikkoja ole tarkoitettu ohjeeksi tai neuvoksi.

KallePP

  • Vieras
Vs: Tukin ja kuidun hinta
Nyt kun oon harvennusta tehny, ja tukkiakin tullut, niin kaikki paskatkin männyn latvatukit, eli oksaiset ja kuivaoksaiset, oon laittanu samaan kasaan hyvien kanssa, ostajana UPM. Onkohan niillä sahlla joku laatuluokittelu?

Pasi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2373
Vs: Tukin ja kuidun hinta
Tuo taitaa osteskella laatutyviä. Harmi vaan kun tuokin on sijainniltaan niin syrjässä..
http://www.fiskarslaatupuu.fi/

Ainakin maksimittainen on jo kunnon perinnetukki eikä hammastikku: "Tukin maksimihalkaisija on 80 cm ja pituus 6,5 m"  Tuolta voisi ihan uteliaisuudesta udella laatuvaatimuksia vaikka matkaa onkin.

Tavallaan vähän syrjässä juuu.... Mutta lankkujen ja puusepäntuotteiden potetiaalisten ostajien kannalta ihan hyvässä paikassa. Ja jos haluaa edes yrittää saada sahauskelpoisia kotimaisia jalompia lehtipuita niin kyllä tuo on sopivan syrjässä ja lämpimän leppoisassa paikassa. Vestankvarnin peltopäivillä käydessä huomaa hyvin milloin meri-ilmasto alkaa vaikuttamaan kunnolla kun puina alkaa olla huomattavan paljon muitakin kuin mäntyjä, kuusia ja koivuja.

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12202
  • Virolaista kiitos!
Vs: Tukin ja kuidun hinta
Nyt kun oon harvennusta tehny, ja tukkiakin tullut, niin kaikki paskatkin männyn latvatukit, eli oksaiset ja kuivaoksaiset, oon laittanu samaan kasaan hyvien kanssa, ostajana UPM. Onkohan niillä sahlla joku laatuluokittelu?
Erittäin mielenkiintoinen tapaus!

Olisin kiitollinen jos kerrot lopputuloksen jahka Umpilta tulee tilitys.

ht

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2514
  • Etelä-Karjala
Vs: Tukin ja kuidun hinta
Nyt kun oon harvennusta tehny, ja tukkiakin tullut, niin kaikki paskatkin männyn latvatukit, eli oksaiset ja kuivaoksaiset, oon laittanu samaan kasaan hyvien kanssa, ostajana UPM. Onkohan niillä sahlla joku laatuluokittelu?

Yhdellä tämän kulmakunnan sahalla lajitellaan mäntytukki kolmeen tai neljään laatuun. Kriteereinä latvaläpimitta, oksaisuus ja suoruus. Myyjälle tällä ei ole merkitystä.
-ei kun nappi huuleen ja rinta rottingilla kohti uusia pettymyksiä...

Pasi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2373
Vs: Tukin ja kuidun hinta
Nyt kun oon harvennusta tehny, ja tukkiakin tullut, niin kaikki paskatkin männyn latvatukit, eli oksaiset ja kuivaoksaiset, oon laittanu samaan kasaan hyvien kanssa, ostajana UPM. Onkohan niillä sahlla joku laatuluokittelu?

Yhdellä tämän kulmakunnan sahalla lajitellaan mäntytukki kolmeen tai neljään laatuun. Kriteereinä latvaläpimitta, oksaisuus ja suoruus. Myyjälle tällä ei ole merkitystä.

Eiköhän kaikilla sahoilla ole jonkin sortin laatuluokittelu. Pystykaupoissa sahalla tehdyllä luokituksella ei ole merkitystä. Eikä hankintakaupoissa silloin jos puut on mitattu tien vieressä. Sitten on merkitystä jos tukit mitataan vasta sahalla lajittelun yhteydessä. Raakeista saa vain kuidun hinnan.