Traktoreissa suositellaan 15W alkuistaöljyä – ennen taisi olla 10w, H-autoihin 0 tai 5w alkuista.
Kun katsoo valmistajien suosituksia niin 10w- 30 on näemmä liian ohutta kesäkäyttöön ? Onko pitkällä (600h) jotain tekemistä asian kanssa.
Ensimmäinen lukema moniasteöljyssä kertoo juoksevuuden kylmänä ja jälkimmäinen kuumana. Mitä pienempi ensimmäinen lukema sitä kylmemmästä voi käynnistää ja mitä isompi jälkimmäinen lukema sitä kuumemmassa ilmassa voi ajaa.
Mineraalipohjaiset dieselöljyt ovat yleensä 10w30 tai 15w40. Synteettisillä päästään isompaan viskositeetti-indeksiin.
Nuo molemmat Maken mainitsemat toimii Suomen oloissa hyvin. Normi öljynvaihtajan ei tarvitse
vaivata päätään viskositeeti-indeksillä. Pitkän vaihtovälin öljyn käyttö vanhassa dieselissä ei tuo
mitään etua, paitsi myyjälle. Jos ajoa on vähän, tulee vuosihuolto öljynvaihtoineen ensin vastaan.
Suodattimen laatu on tärkeämpi. Noottaa, tefloonia