Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Kasvinsuojelu 2018  (Luettu 83506 kertaa)

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5107
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: Kasvinsuojelu 2018
Moniko ruiskutteli viljoihin kirvamyrkkyä?

Parisen viikkoo on biologinen oranssi-mustatäpläinen permetriinipirkko puhdistanu viljapeltoja. Toukista ja tyhjistä koteloista päätellen taitaa loppua ruoka kohta, neliöllä saattaa olla 5-10 aikuista permetriinipirkkoa ja useita koteloituneita.

Lähinnä kiinnostaa että onko kirva-aineet nitistäny myös Pirkot?

Mä ajoin decis megan 0,1l/ha rikka-aineiden kanssa juhannuksen jälkeen kaikille lohkoille. Sen verran edullinen aine ja samalla ajolla kun meni niin ei isoa kustannusta tullut. Ei nitistänyt kaikkia kirvoja niitä kun oli siellä juuressa aika paljon. Olisiko jokin 10% jäänyt henkiin. Kyllähän siinä leppäkertuille kävi myös huonosti ei niitä seuraavana päivänä siellä näkynyt. No viikon päästä taas olivat herkuttelemassa lopuilla kirvoilla. En osaa sanoa oliko tarpeellista tai ei, mutta ikinä ei noin paljon kirvoja ole ollut. Ja niinkuin kirjoitin niin hehtaarikustannus ei kuitenkaan kova ja samalla ajolla kun meni.
Kyliltä kuultua.... "maatalous vaatii välillä kovempaa ryyppäämistä"...

AP120

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1283
Vs: Kasvinsuojelu 2018
Ajoin kaikki pellot paitsi papumaat, siellä ei näkynyt ketään.
Joutuu vielä omana ajona vetämään karaten.(rikat oli jo ajettu). Yleensä en niitä kirppoja ruiskuta, mutta tänä vuonna niitä oli satakertainen määrä normaali vuoteen verrattuna. No ei siinä montaa kymmentä tuntia menny.

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5107
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: Kasvinsuojelu 2018
Ajoin kaikki pellot paitsi papumaat, siellä ei näkynyt ketään.
Joutuu vielä omana ajona vetämään karaten.(rikat oli jo ajettu). Yleensä en niitä kirppoja ruiskuta, mutta tänä vuonna niitä oli satakertainen määrä normaali vuoteen verrattuna. No ei siinä montaa kymmentä tuntia menny.

Itse en varmaan olisi lähtenyt ajamaan ei vain aika riitä jos meinaa jossain vaiheessa nukkuakkin.. Jos jatkaisin tavanomaisella puolella niin kovasti olisi kiinnostanut se yhden ruiskutuksen taktiikka, eli myöhästetty rikkatorjunta korrenkasvuvaiheessa ja samalla kasvunsääteet ja tautiaineet. Lisäksi mahdolliset hukkakaurat ja kirvat. On aika tiukka koktaili, mutta oli ainakin mennyt yhdellä kertaa. Ei olisi tarvinut monena aamuna tai iltana olla ajamassa. Itse ei ole koskaan tullut yöllä ajettua vaan nukuttua.
Kyliltä kuultua.... "maatalous vaatii välillä kovempaa ryyppäämistä"...

AP120

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1283
Vs: Kasvinsuojelu 2018
Tänä vuonna joutu neljä kierrosta käymään ohrapellolla. Kolme oli suunniteltuna, mutta kirvat sotki yhden ylimääräisen. Kirvat tuli neljä päivää rikkaruiskutuksen jälkeen😠.

Mielestäni jos kaiken yrittää yhdellä kertaa ajaa niin normi vuonna rikat on jo niin isoja että tarvii aine määrää kasvattaa ja kumminkin liian aikaista pää Rautiainen.

Mut jos olis 600ha viljelyksessä varmaan joutuisi kompromisseja tekemään.

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5107
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: Kasvinsuojelu 2018
Tänä vuonna joutu neljä kierrosta käymään ohrapellolla. Kolme oli suunniteltuna, mutta kirvat sotki yhden ylimääräisen. Kirvat tuli neljä päivää rikkaruiskutuksen jälkeen😠.

Mielestäni jos kaiken yrittää yhdellä kertaa ajaa niin normi vuonna rikat on jo niin isoja että tarvii aine määrää kasvattaa ja kumminkin liian aikaista pää Rautiainen.

Mut jos olis 600ha viljelyksessä varmaan joutuisi kompromisseja tekemään.

No ei ole noin paljon viljelyksessä, mutta kyllä se vaan tuntuu ettei sopivaa väliä tahdo löytyä riittävään ajeluun. Tietysti jos ottaisi ja valvoisi muutaman yön niin yössä ajaisi kuitenkin useamman hehtaarin.

Olen itse suorittanut tätä myöhäisempää rikkatorjuntaa jo useamman kerran. Tänä vuonna ihan siitä syystä, että kun ei vettä tullut niin ei ollut rikkojakaan. Lisäksi kun noita sänkiä on tullut keväällä glyfotettua niin sekin on puhdistanut aika pitkälle kaikki. Ihan normaaleita ainemääriä on tullut käyttettyä ja kyllä sillä kaikki on kaatunut. Eikä ole edes mitää "kovia" aineita olleet.

Jäi edellisestä kirjoituksesta se, että ajatus oli, että jos käyttäisi näitä uusia sdhi tautiainen niillä kun kuulemma saisi pidemmän suojan. Että mahtaako se sitten riittää jos rikkoja torjuu niinkin myöhään kun lippulehtivaiheessa. Laonaesto tuossa vaiheessa on tietysti enää teoreettistä se pitäisi pystyä tekemään aiemmin. Kokeen voisi sitten joskus suorittaa jos luomusta siirtyy takaisin tavanomaiseen, josko silloin on enää mitää tuollaisia aineita olemassa.
Kyliltä kuultua.... "maatalous vaatii välillä kovempaa ryyppäämistä"...

AP120

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1283
Vs: Kasvinsuojelu 2018
Tulee noita hiven aineita ruutattua kasvustoille niin tulee pakosti noita ajokertoja. Siinä voi sitten samalla heittää muita aineita tarvittaessa mukaan. Sdhi aineita toista vuotta käytössä.

Illalla 20.00 kun aloittelee jos keli antaa myöten ja ajaa seuraavaan aamu 8.00 niin kerkee aika monta hehtaaria koluamaan.

Mut ei se niin hauskaa ole että huvikseen tekisi, oon pitänyt verrokki lohkoa (5ha) josta jättänyt ajon yhden kerran ruiskutuksen. Ei vaan pääse samoihin tuloksiin.

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5107
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: Kasvinsuojelu 2018
Tulee noita hiven aineita ruutattua kasvustoille niin tulee pakosti noita ajokertoja. Siinä voi sitten samalla heittää muita aineita tarvittaessa mukaan. Sdhi aineita toista vuotta käytössä.

Illalla 20.00 kun aloittelee jos keli antaa myöten ja ajaa seuraavaan aamu 8.00 niin kerkee aika monta hehtaaria koluamaan.

Mut ei se niin hauskaa ole että huvikseen tekisi, oon pitänyt verrokki lohkoa (5ha) josta jättänyt ajon yhden kerran ruiskutuksen. Ei vaan pääse samoihin tuloksiin.

Oisko tuloksista enemmän kerrottavaa? Niinkuin sanoin niin itse ei vain tahdo jaksaa koko yötä ajaa. Päiviä kun ei voi nukkua. Mutta oikeastaan jos nykyisestä ajokertoja lisäisi niin olisi melkein pakko. Ei meinaa sopivat illat ja aamut enää riittää. Lisäksi ruutan päivitys olisi ajankohtaista jos hommaa meinaisi jatkaa.
Kyliltä kuultua.... "maatalous vaatii välillä kovempaa ryyppäämistä"...

AP120

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1283
Vs: Kasvinsuojelu 2018
Sadot noin 1-3t/ha pienemmän, hlp paljon pienempi ja laatu ei kelpaa maltaaksi tai leipä tavaraksi. Siis välillä kelpaa ja välillä ei.

montöör

  • Vieras
Vs: Kasvinsuojelu 2018
Sadot noin 1-3t/ha pienemmän, hlp paljon pienempi ja laatu ei kelpaa maltaaksi tai leipä tavaraksi. Siis välillä kelpaa ja välillä ei.


Jos itse ei ehdi johtamistyöltä, voi palkata yhden kesähessun lisää. Tai teettää urakoitsijalla.
Etenkin jos se normi kuudentonnin sato nousee yhdeksään tonniin/ha. Nootta, kyllää kannattaa

AP120

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1283
Vs: Kasvinsuojelu 2018
Jep

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5107
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: Kasvinsuojelu 2018
Sadot noin 1-3t/ha pienemmän, hlp paljon pienempi ja laatu ei kelpaa maltaaksi tai leipä tavaraksi. Siis välillä kelpaa ja välillä ei.


Jos itse ei ehdi johtamistyöltä, voi palkata yhden kesähessun lisää. Tai teettää urakoitsijalla.
Etenkin jos se normi kuudentonnin sato nousee yhdeksään tonniin/ha. Nootta, kyllää kannattaa

Joo varsin paljonhan sitä johtamistyötä on. Kyllä nuo eläimet sitä aika haukkaa ja kaikki niihin liittyvä. Urakoitsijaakin mietin, mutta laskin sitten, että pelkällä urakoitsijan taksalla lyhentelee jo omaakin kalustoa ihan mukavasti. Tämä sama niinkuin kaikessa urakoinnissa. Uudella kalustolla kun urakoidaan niin hinta oltava korkea, jotta kalustoa voi uusia jatkuvasti, lisäksi on sitten vielä kuskin palkka ja varmuuskerroin päälle. Äkkiä se oma tulee halvemmaksi ja aika täytyy vain löytää jostakin niin saa omalle työlle hyvän palkan. Jotain pikkuhommaa voi tietysti teettää urakoitsijalla, muuta ei.
Kyliltä kuultua.... "maatalous vaatii välillä kovempaa ryyppäämistä"...

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7085
Vs: Kasvinsuojelu 2018
Sadot noin 1-3t/ha pienemmän, hlp paljon pienempi ja laatu ei kelpaa maltaaksi tai leipä tavaraksi. Siis välillä kelpaa ja välillä ei.


Jos itse ei ehdi johtamistyöltä, voi palkata yhden kesähessun lisää. Tai teettää urakoitsijalla.
Etenkin jos se normi kuudentonnin sato nousee yhdeksään tonniin/ha. Nootta, kyllää kannattaa

Joo varsin paljonhan sitä johtamistyötä on. Kyllä nuo eläimet sitä aika haukkaa ja kaikki niihin liittyvä. Urakoitsijaakin mietin, mutta laskin sitten, että pelkällä urakoitsijan taksalla lyhentelee jo omaakin kalustoa ihan mukavasti. Tämä sama niinkuin kaikessa urakoinnissa. Uudella kalustolla kun urakoidaan niin hinta oltava korkea, jotta kalustoa voi uusia jatkuvasti, lisäksi on sitten vielä kuskin palkka ja varmuuskerroin päälle. Äkkiä se oma tulee halvemmaksi ja aika täytyy vain löytää jostakin niin saa omalle työlle hyvän palkan. Jotain pikkuhommaa voi tietysti teettää urakoitsijalla, muuta ei.

Näillä nurkin erilaiset patterit laskimessa, kun nimenomaan eläintilat teettää paljon urakointia. Kun ei jokapaikkaan ehdi, niin parempi tehdä sitä mitä tuottaa eikä kerätä kalustoa nurkkiin. Toki riippuu kokoluokasta, omalla kannattaa tehdä jos työvoimaa paljon töissä muutenkin ja pinta-alaa useita satoja hehtaareja. Itse teen urakkaa, ja jotain myös teetän. Itse voi tehdä karjatilalla töitä joilla ei kiirettä ja koneet edulliset, kyntö ja piennarten niitto peltotöistä hyviä esimerkkejä.

Usein unohtuu, että pienessäkin käytössä uusien/uudehkojen koneiden hinta putoaa enemmän kuin urakointina koko työn teettäminen maksaa vuodessa. Voi kysyä missä on bisnes, itse tekemällä kalliimpaa ja saa valittaa ku ei ehdi lomailemaan ym. :)
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5107
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: Kasvinsuojelu 2018

Näillä nurkin erilaiset patterit laskimessa, kun nimenomaan eläintilat teettää paljon urakointia. Kun ei jokapaikkaan ehdi, niin parempi tehdä sitä mitä tuottaa eikä kerätä kalustoa nurkkiin. Toki riippuu kokoluokasta, omalla kannattaa tehdä jos työvoimaa paljon töissä muutenkin ja pinta-alaa useita satoja hehtaareja. Itse teen urakkaa, ja jotain myös teetän. Itse voi tehdä karjatilalla töitä joilla ei kiirettä ja koneet edulliset, kyntö ja piennarten niitto peltotöistä hyviä esimerkkejä.

Usein unohtuu, että pienessäkin käytössä uusien/uudehkojen koneiden hinta putoaa enemmän kuin urakointina koko työn teettäminen maksaa vuodessa. Voi kysyä missä on bisnes, itse tekemällä kalliimpaa ja saa valittaa ku ei ehdi lomailemaan ym. :)

Joo no tilanne on tietysti eri jos nyt täytyisi lietevaunu esim. ostaa. Tuntuu, että alle sadalla tonnilla ei saa mitään. Oma kuitenkin vielä täysin työkunnossa vaikka kuutioita takana yli 50 tuhatta ja ikää kohta 20 vuotta. Kyllä tuota joskus tuli laskeskeltua, että teettäisi mutta en nähnyt sitä oikein järkeväksi. Sitten ongelma on vielä se, että saat sen urakoitsija juuri silloin kun tarvii.

Pieneen käyttöön ei tietysti voi uusia koneita ostaa. Ja jos ostaa niin sitä ei voi sitten kyllä vaihtaa moneen moneen vuoteen. Vaan alun kalliit tunnit täytyy saada kuitattua lopun edullisilla tunneilla. Se onkin sitten koneesta kiinni, pystyykö kone tuohon vai alkaako hajoamaan ennen aikojaan.
Kyliltä kuultua.... "maatalous vaatii välillä kovempaa ryyppäämistä"...