Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Pienintä haettavaa maitomäärää nostettava  (Luettu 17759 kertaa)

kolapoika

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 610
Vs: Pienintä haettavaa maitomäärää nostettava
nouto 40000l kerta niin loppus toi kitinä.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9747
Vs: Pienintä haettavaa maitomäärää nostettava

Tuo lehmien haku teuraaksi vaihtelee varmasti firmoittain ja ajoreittienkin takia. Meillä on sunnuntaina ilmoitettu haettavaksi ja huomenna haetaan, normiaika meillä.


Aamulla lypsin Ut-näytteen ja hetken mietinnän jälkeen ajattelin ilmoittaa varuuksi teurasjonoonkin. Aamulla hikoillessani alko niin tulehdus jurppia. No huomenna sitten lähtee, vähän jo iltalypsyllä harmittikin, sillä kolmen neljänneksen maitomäärä oli palautunut hyvin. Sairas olis kait mennyt umpeen kerralla. Keltainen kura mutta pehmeä neljännes.

JD6630

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5502
Vs: Pienintä haettavaa maitomäärää nostettava
Jos itse odottelin nyt teurasautoa kaksi viikkoa, niin onko se normaali hakuaika tätä nykyä? Vai lomatko siellä hidastaa hakemista, vai joko ruuhkaa pukkaa? Kun viimeksi olen laittanut lehmiä teuraaksi kolme vuotta sitten, niin en ole ihan kartalla hakuajoista.
Se yksi vasikka siellä hiekkatien päässä ei juurikaan kiinnosta teurastamoita.

Jos nyt nostetaan, niin 2000l minimi ja matkaa meijeriin oltava alle 100km. Eiks ois hyvä? Pienenis ainaki keruukustannukset.

maidontuottaja

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5521
  • 250k
Vs: Pienintä haettavaa maitomäärää nostettava
Ei mitään rajoituksia. Pienille tuottajille päinvastoin voisi maksaa pientuotantolisää vaikka 1snt/litra. Raja voisi olla esim. 200 000 litraa. Pieni on kaunista ja sopii imagoon.
Huonostakin asiasta voi löytyä joskus jotain hyvää.

maraani

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3117
  • Jos pyörä ei vedä, se jarruttaa
Vs: Pienintä haettavaa maitomäärää nostettava
Jos itse odottelin nyt teurasautoa kaksi viikkoa, niin onko se normaali hakuaika tätä nykyä? Vai lomatko siellä hidastaa hakemista, vai joko ruuhkaa pukkaa? Kun viimeksi olen laittanut lehmiä teuraaksi kolme vuotta sitten, niin en ole ihan kartalla hakuajoista.
Se yksi vasikka siellä hiekkatien päässä ei juurikaan kiinnosta teurastamoita.

Jos nyt nostetaan, niin 2000l minimi ja matkaa meijeriin oltava alle 100km. Eiks ois hyvä? Pienenis ainaki keruukustannukset.
Siihen nähden, että on pieniä ja isoja tuottajia, raakamaidon keräily on varsin tehokasta. Maitoauto on kierroksella keskimäärin 21 tuntia vuorokaudesta ja keräilyn kustannus on alle kolme senttiä litra. Toki se on nykyhinnalla melkein kahdeksan prosenttia tuottajahinnasta.
Melkoista rämpimistä välillä, mutta parhaansa tehden ja kovasti yrittäen. Onnistuminen palkitsee. 1966 - 2016 and counting...

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65375
Vs: Pienintä haettavaa maitomäärää nostettava
mutta vaikka joka pikkutila poistettais ni tuskin halpenee keräily, kun välimatkat on mitä on.   se pyörän kulku ei vähene.  ja kulu.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9747
Vs: Pienintä haettavaa maitomäärää nostettava
Taitaa ne 4-5 lehmän karjat olla jo historiaa, mutta muistan lapsuudesta kerrottavan tilasta joka oli 2-3 km päässä päätiestä. Kelirikko aikana maitoauto jäi joskus kiinnikkin ja kuski manaili että auton mukana vietävä voimäärä tilalle on arvokkaampi kuin maito siellä tilalla. Tilan emäntä oli varsin innokas leipomaan, lähetteli leipomuksiaan sukulaisille sitten postin välityksellä :)

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65375
Vs: Pienintä haettavaa maitomäärää nostettava
ei taija pikkutilalliset kitistä vaan jättiyrittäjät meinaa potkia toisia pois.     pienetki määrät kuulema kuskille hyästä ku hyän tien varrelta saabi,  vaihtelua.

Rusina

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 616
Vs: Pienintä haettavaa maitomäärää nostettava
Oikeesti kun lähdetään suhteuttamaan tätä asiaa. Jos minimihakua nostettaisiin esim. 500 litraan, niin se mahdollistaisi edelleen pikkutilojen mukana olon. 250 litraa päivässä tuottaa noin 10- päinen karja. Kuinka paljon tätä pienempiä karjoja tarvitaan? Nykysysteemillä kun minimihaku on vain 200 litraa (?) niin se mahdollistaa noin 4 lehmän pitämisen. Näiden tilojen lopettaminen ei ole varmaan katastrofi, edes imagolle.

Viimeksi muokattu: 18.07.18 - klo:10:06 kirjoittanut Rusina

navettapiika

  • Vieras
Vs: Pienintä haettavaa maitomäärää nostettava
Oikeesti kun lähdetään suhteuttamaan tätä asiaa. Jos minimihakua nostettaisiin esim. 500 litraan, niin se mahdollistaisi edelleen pikkutilojen mukana olon. 250 litraa päivässä tuottaa noin 10- päinen karja. Kuinka paljon tätä pienempiä karjoja tarvitaan? Nykysysteemillä kun minimihaku on vain 200 litraa (?) niin se mahdollistaa noin 4 lehmän pitämisen. Näiden tilojen lopettaminen ei ole varmaan katastrofi, edes imagolle.
Herää vain kysymys, montako tilaa tuolla lehmämäärällä on? Itse en tiedä ainuttakaan..

Juba

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 985
  • LOS KANTTURAS
Vs: Pienintä haettavaa maitomäärää nostettava
Sitäkö vaan pieniä tuottajia täällä syyllistetään niinkö? Jospa se luonto korjaa ne ajastaan pois,tuskin uusia 10 lehmän karjoja tulee
AkkuPENSASLEIKKURI😬

antti-x

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2858
Vs: Pienintä haettavaa maitomäärää nostettava
Oikeesti kun lähdetään suhteuttamaan tätä asiaa. Jos minimihakua nostettaisiin esim. 500 litraan, niin se mahdollistaisi edelleen pikkutilojen mukana olon. 250 litraa päivässä tuottaa noin 10- päinen karja. Kuinka paljon tätä pienempiä karjoja tarvitaan? Nykysysteemillä kun minimihaku on vain 200 litraa (?) niin se mahdollistaa noin 4 lehmän pitämisen. Näiden tilojen lopettaminen ei ole varmaan katastrofi, edes imagolle.
Herää vain kysymys, montako tilaa tuolla lehmämäärällä on? Itse en tiedä ainuttakaan..
Viime vuoden pro agria tilakunto kertoo että alle 12,5 lehmän karjoja oli 216, joista puolet oli alle 10 lehmän karjoja. Eli reilu 100 alle 10 lehmä karjaa tuotosseurannassa. Tuotosseurannan ulkopuolella oli ehkä toiset 100? Ei noilla 200, kohta 100 tilalla kurvailu kauheasti ekstraa päädy maksamaan, luulen...

Hoitoemo

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 43
  • Mitä sitä suotta turhia hötkyilee
Vs: Pienintä haettavaa maitomäärää nostettava
Mikä siis on pientilan eläinraja, se virallinen?
Kun minä pidän itseäni pientilana, tällä hetkellä 17 lehmää, 3 kantavaa hiehoa ja 5 ensi vuoden alussa siemennettävää hiehoa.
Maitoa lähtee tällä hetkellä karvan verran yli 1100 litraa meijeriin. Eli ei nyt mikään iso määrä, mutta mulle riittää, lypsävät sen minkä haluavat, en tykkää revittää lehmistä joka tippaa irti.

Välillä maitomäärät ovat aika pienet, kun sattuu paljon siemennyksiä menemään päällekkäin, kun aina ei tärppää. Sitten on puoli karjaa ummessa ja saa terveisiä lypsää.

Että minun määritelmä pientilalle on se 20 lehmää + nuorkarja. En kyllä muista kenelläkään olleen alle 15 lypsävän karjaa viimeisen 20 vuoden aikana.

Siis näillä seuduilla.

Tuossa iltanavetalla kattelin yhtä pari viikkoa ummessa ollutta lehmää. Sinällään näytti olevan kunnossa, makasi ja märehti, mutta jokin eläimen olemuksessa pisti silmään. Ja ei kun tohtoria leikkimään. Ei ollu kuumetta, pötsissä hyvät äänet ja utarekin näytti olevan ihan jees. No, tarkemmin kun tissejä siltä hämmensi. niin toinen takanen oli aivan aavistuksen kova, kun sitä hämmensi kunnolla. Muutama veto ja himskatti, kuraahan sieltä tuli, ei paljoa, mutta liikaa. Että aamulla sitten ell paikan päälle, en nyt illasta jaksanu tilata, kun ei tuolla hätää näyttänyt olevan. Ja tuolla laitumella ihan normaalisti syö. Mutta aivan takuulla aureus, sillä on joskus ennenkin ollu. Silloinkin oli kuumeeton ja sinällään oireeton. Mutta oli silloin lypsyssä ja huikeat solut siinä samassa takasessa. Helppohan tuo nyt on hoitaa.

Hartaana oottelen viikonloppua, pitäisi vihdoin viiletä ja sateita saada. Se edellinen sade alkaa olla haihtunu ilmaan.

Jos jotain hyvää tästä helteestä saa hakea, niin ompahan kerrankin paperihommat tehtynä ajallaan, huusholli siivottu ja pyykkikasa ojennuksessa. Kokkihommissa päässy helpolla, kun salaatti, grillattu makkara ja savustettu kala kera tolkuttoman jäätelönsyönnin on pitänyt porukan tyytyväisenä. Ei kenellekään ruoka oikein maistu kunnolla vasta kuin illalla.

Niin, ja lihakset ei ole jumissa kun lämpö pitää vetreänä. Saa sitä taas talvella jäykän selän kanssa olla naimisissa.
Mitenkö nämä äskeiset liirumlaarumit liittyi itse aiheeseen? No ei yhtään mitenkään ;D

navettapiika

  • Vieras
Vs: Pienintä haettavaa maitomäärää nostettava
Mikä siis on pientilan eläinraja, se virallinen?
Kun minä pidän itseäni pientilana, tällä hetkellä 17 lehmää, 3 kantavaa hiehoa ja 5 ensi vuoden alussa siemennettävää hiehoa.
Maitoa lähtee tällä hetkellä karvan verran yli 1100 litraa meijeriin. Eli ei nyt mikään iso määrä, mutta mulle riittää, lypsävät sen minkä haluavat, en tykkää revittää lehmistä joka tippaa irti.

Välillä maitomäärät ovat aika pienet, kun sattuu paljon siemennyksiä menemään päällekkäin, kun aina ei tärppää. Sitten on puoli karjaa ummessa ja saa terveisiä lypsää.

Että minun määritelmä pientilalle on se 20 lehmää + nuorkarja. En kyllä muista kenelläkään olleen alle 15 lypsävän karjaa viimeisen 20 vuoden aikana.

Siis näillä seuduilla.

Tuossa iltanavetalla kattelin yhtä pari viikkoa ummessa ollutta lehmää. Sinällään näytti olevan kunnossa, makasi ja märehti, mutta jokin eläimen olemuksessa pisti silmään. Ja ei kun tohtoria leikkimään. Ei ollu kuumetta, pötsissä hyvät äänet ja utarekin näytti olevan ihan jees. No, tarkemmin kun tissejä siltä hämmensi. niin toinen takanen oli aivan aavistuksen kova, kun sitä hämmensi kunnolla. Muutama veto ja himskatti, kuraahan sieltä tuli, ei paljoa, mutta liikaa. Että aamulla sitten ell paikan päälle, en nyt illasta jaksanu tilata, kun ei tuolla hätää näyttänyt olevan. Ja tuolla laitumella ihan normaalisti syö. Mutta aivan takuulla aureus, sillä on joskus ennenkin ollu. Silloinkin oli kuumeeton ja sinällään oireeton. Mutta oli silloin lypsyssä ja huikeat solut siinä samassa takasessa. Helppohan tuo nyt on hoitaa.

Hartaana oottelen viikonloppua, pitäisi vihdoin viiletä ja sateita saada. Se edellinen sade alkaa olla haihtunu ilmaan.

Jos jotain hyvää tästä helteestä saa hakea, niin ompahan kerrankin paperihommat tehtynä ajallaan, huusholli siivottu ja pyykkikasa ojennuksessa. Kokkihommissa päässy helpolla, kun salaatti, grillattu makkara ja savustettu kala kera tolkuttoman jäätelönsyönnin on pitänyt porukan tyytyväisenä. Ei kenellekään ruoka oikein maistu kunnolla vasta kuin illalla.

Niin, ja lihakset ei ole jumissa kun lämpö pitää vetreänä. Saa sitä taas talvella jäykän selän kanssa olla naimisissa.
Mitenkö nämä äskeiset liirumlaarumit liittyi itse aiheeseen? No ei yhtään mitenkään ;D
Vaikka ei liittyisikään, niin kertoo ainakin, että netin toisessa päässäkin on työtään tunnolla tekevä ihminen. Meillä ei kyllä aureus helpolla ojennu, kun on aina sitä väärää laatua, mitä ei voi hoitaa. Nyt olen senkin hoitanut kirveellä ja lopullisesti.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65375
Vs: Pienintä haettavaa maitomäärää nostettava
juuri tuo että karja on "lomalla" on aika kiva jos hakukerta olis esim. 400 litraa.   itellä on pari joita ei näköjään saa kantavaksi rautakangellakaan. ja noille ei kukaan oikein taho keksiä syytä.   ei raaskis millään pois laittaa kun pari jokka kyllä ilomielin sais lähteä.   ja sit on ykskii joka mene umpeen, teki mitä vain, noin 3 kuuta ennen poikimistaan.   se on sitten jo kiva lovi määrään, kun saa kantavaksi..      nyt on lehmät lypsäny aika tasaisesti jo kohta pari vuotta, mutta kuin kauan mahtaa nuin olla?    sit kun taas alkaa umppareita olemaan talvenselkä liki koko karja niin...