Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe helteellä..  (Luettu 3570 kertaa)

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 64950
helteellä..
kun ei nuo ulkohommat meinaa sujua niin aattelin raivata noita varastoja ja tiloja.     sitten sattui aitan hyllyltä käsiin vuoten 1954 käytännönmaamies vuosikerta..                ja siinä oli yhessäkii lehessä juttua pohosen maataloudesta.   nautalihaa veivät etelään tuolta pohosesta aika reiluja määriä.      ja maitoaki riittäis vientiin,    länteen.  jos vain sais lupia kuntoon.

         hauskinta oli kuiteski keskimääräinen vedentarve;; kotitaloudessa 30-150 l/ hlö/ vrk  ja kun huomioidaan kaikki käyttö, niin karjalle; lehmille 62 l/vrk, laitumella 51l.   sonnille 27 l, hieholle 26 ja vasikoille 4 l/vrk!!!!!

    kokemusperäistä kulutusta; meijerit 300-500 l / 100 l maitoa kohti.
                                             teurastamot 200-400 l / elikko
                                              sairaala  300-500 / henkilöä            / vrk!!

   ja pestäviä vaatteita kertyy n.8 kg kuukaudessa / hlö!    ja vettä pesuun 22 l/ kg !!

 mitenkähän paljon mahtaa olla nyt?    ja kuinkahan tuo valtava vesimäärä hoidettiin aikasemmin?     tuolla oli toisessa lehessä aika hyvännäkönen ja toimiva suodatuskentän teko karjatilalle.                       elikkä mikä oikein onkaan uutta?

    ja toinen huomio mikä sattu silmään;  oli paljon ns. kuitulevy mainoksia  hackmannin ja ahlströmin levyjä, ihan joka paikkaan.        vieläkö on sepe mahtannu käyttää karka-levyjä?     

ja nuo konemainokset ja uutuudet on tosi vekovia viritelmiä.      saati sitten ne itsetehdyt.

Magia

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3626
Vs: helteellä..
Oksa retroilee...ei ole ilmeisesti päässyt vielä ylähyllylle.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 64950
Vs: helteellä..
mut aatteleppa kuin on maalima muuttunu moisesa ajassa!      on noi vaan niin mukavia katella miten on miunki ikänä maatalous muuttunna.   ja veeti itkee sitä et on pohoseen siirretty tuotanto.    ihanko oikein?        jo.... mitä  54 vuotessa ja reilussa...       mitä mahtoi olla aikasemmin?

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 64950
Vs: helteellä..
btw, ylähyllyllä on miun kouluaikaset sötökset kästyötunneilta.                ja nyt kellarista roijatut ilves ja karhula sekä keittiötölkit..   paha vaan ku peltikannet on ruostunna pahoiks.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 64950
Vs: helteellä..
ja nuo perkuleet tehny samat hehtaarit aikanaan ihan ite niillä koneillaan!!         mietipä sitä.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 64950
Vs: helteellä..
heh, empä taija uskaltaa kertoakaan mitä jo 1951 on moisissa lehtissä kerrottu.   veeti saattais tarvita vahvempaa kuin rennie..

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: helteellä..
Oksa on sit ihan samoissa puuhissa kuin minä  ;D ;D

Just hyllytin Koneviestit 1958-1997 suoriin pinoihin, KäytännönMaamiehet 1959-1990, 60-luvun Pellervot ja n. puoli metriä vahoja traktori- ja automainoksia.

On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

kihveli

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 553
Vs: helteellä..
Minä luin Konmarin ja vein kaikki vanhat lehdet ja puolet kirjoista paperinkeräykseen (ja pääsiäiskokkoon).
Kauhistuttaa ajatuskin että lapset joutuis järjestelemään minun lehtipinoja.
Isännältä lähti vanhat T-paidat ja puvuntakit pelastusarmeijan laatikkoon ja astioita olen saanut menemäään lahjoituksena eteenpäin.
Elektroniikkaa on kertynyt myös nurkkiin, lahjoitin toimivan laserväritulostimenkin kun en jaksanut enää siihen väripatruunoita ostaa.
Tekisi mieli räjäyttää kaikki vanha pois, mutta on liian kuuma siihen hommaan.

navettapiika

  • Vieras
Vs: helteellä..
Minä luin Konmarin ja vein kaikki vanhat lehdet ja puolet kirjoista paperinkeräykseen (ja pääsiäiskokkoon).
Kauhistuttaa ajatuskin että lapset joutuis järjestelemään minun lehtipinoja.
Isännältä lähti vanhat T-paidat ja puvuntakit pelastusarmeijan laatikkoon ja astioita olen saanut menemäään lahjoituksena eteenpäin.
Elektroniikkaa on kertynyt myös nurkkiin, lahjoitin toimivan laserväritulostimenkin kun en jaksanut enää siihen väripatruunoita ostaa.
Tekisi mieli räjäyttää kaikki vanha pois, mutta on liian kuuma siihen hommaan.
Konmarittaminen on päivän sana.. ajattelin aloittaa navetasta ja lypsylehmistä.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 64950
Vs: helteellä..
mutta mitä käyttöä löytyy tyhjille tiloille?
     on se mukavaa kun jatkossa immeisilleki voi tehä semmosia pieniä huoneistoja asunnoiksi.  kun ei tartte kuin sängylle paikka ja vajaan metrin pöydän sekä lokoisan nojatuolin.   ei tartte kirjahyllyjä ja töllön takia ei tartte enää muutamaa metriä vapaata tilaa katteluun kun kännystä tahi tapletista kattovat.    keittiönkin vois korvata menumaatilla.   vessan ja suihkun korvaaminen hieman hankala.     mut siihen se pari neliötä kait riittää.

                ja mistä jatkossa tutkijat historian kirjoittaa?   eihän nykyihmisistä jää jälkeen mitään muuta kuin jätettä.