Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Kaiken viljelytyön teettäminen ulkopuolisella  (Luettu 6523 kertaa)

Wannabe

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4
Outo kysymys, mutta syynsä sillekin.
Jos leikitään että on etelä-suomessa n. 15ha erittäin hyvää peltoa kahdessa lohkossa.
Ja sitten leikitään, että joku haluaisi viljellä niillä jotain, mutta itsellä ole koneita, eikä halua ostaa mitään.
Mikä olisi riskittömin laji, niin ettei tarvitse tavoitella huipputuottoa, muttei joutuisi maksumieheksikään.
Ja vastaus, että vuokraa pellot, ei kelpaa tällä kertaa.

UoleviUU

  • Vieras
Vs: Kaiken viljelytyön teettäminen ulkopuolisella
Outo kysymys, mutta syynsä sillekin.
Jos leikitään että on etelä-suomessa n. 15ha erittäin hyvää peltoa kahdessa lohkossa.
Ja sitten leikitään, että joku haluaisi viljellä niillä jotain, mutta itsellä ole koneita, eikä halua ostaa mitään.
Mikä olisi riskittömin laji, niin ettei tarvitse tavoitella huipputuottoa, muttei joutuisi maksumieheksikään.
Ja vastaus, että vuokraa pellot, ei kelpaa tällä kertaa.

En kyllä ymmärrä että miksi ei kelpaa tuo peltojen vuokraaminen, sehän on kannattavampaa kuin teettää kaikki urakoitsijalla. Onko viljojen kuivaus miten järjestetty?
Vai haluatko vain seurata, miten urakoijan hoitamat peltosi kasvavat, piittaamatta niiden taloudellisesta tuotosta tai tuottamattomuudesta.

Wannabe

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4
Vs: Kaiken viljelytyön teettäminen ulkopuolisella
Tulevaisuudessa tulossa metsätilan SPV, mutta tilaan kuuluu myös nuo pellot.
Jos ovat vuokrattuina, niitä ei välttämättä saa SPV-kauppaan, jos ei itse ole viljelijä.

SamiT

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1788
Vs: Kaiken viljelytyön teettäminen ulkopuolisella
Hae itse tuet ja naapuriviljelijä viljelee vaikka viljaa pelloissasi, silloin olet tukiteknisesti itse viljelijä kun haet tuet etkä tarvitse mitään koneita paitsi kynän tai tietokoneen tukihakemuksen täyttöön. Missäpäin peltosi sijaitsee?
On vain kahdenlaisia traktoreita: Uusia Valtroja ja vanhoja Valmetteja.

Wannabe

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4
Vs: Kaiken viljelytyön teettäminen ulkopuolisella
Hae itse tuet ja naapuriviljelijä viljelee vaikka viljaa pelloissasi, silloin olet tukiteknisesti itse viljelijä kun haet tuet etkä tarvitse mitään koneita paitsi kynän tai tietokoneen tukihakemuksen täyttöön. Missäpäin peltosi sijaitsee?
Onko noin?
Mutta kannattaako naapurin edes viljellä ilman tukiaan?

ht

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2524
  • Etelä-Karjala
Vs: Kaiken viljelytyön teettäminen ulkopuolisella

Mutta kannattaako naapurin edes viljellä ilman tukiaan?

Jos on hyvää peltoa niin täältä saitilta löytyy useampikin ketkä saa sen kannattamaan.
-ei kun nappi huuleen ja rinta rottingilla kohti uusia pettymyksiä...

Eastwood

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 628
  • Go ahead, make my day.
Vs: Kaiken viljelytyön teettäminen ulkopuolisella
Mutta kannattaako naapurin edes viljellä ilman tukiaan?

No, maksa sitten siitä hieman naapurille... Edelleen varmempaa tuloa, kuin kaiken työn ostaminen.
So What?!

SamiT

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1788
Vs: Kaiken viljelytyön teettäminen ulkopuolisella
Hae itse tuet ja naapuriviljelijä viljelee vaikka viljaa pelloissasi, silloin olet tukiteknisesti itse viljelijä kun haet tuet etkä tarvitse mitään koneita paitsi kynän tai tietokoneen tukihakemuksen täyttöön. Missäpäin peltosi sijaitsee?
Onko noin?
Mutta kannattaako naapurin edes viljellä ilman tukiaan?

Sehän onkin kokonaan naapurin ongelma! Tuki tulee sinulle jos ei naapuri lorvaile hommien kanssa niin pahoin että tulee sanktiota tukitasoissa.
On vain kahdenlaisia traktoreita: Uusia Valtroja ja vanhoja Valmetteja.

montöör

  • Vieras
Vs: Kaiken viljelytyön teettäminen ulkopuolisella
Mutta kannattaako naapurin edes viljellä ilman tukiaan?

No, maksa sitten siitä hieman naapurille... Edelleen varmempaa tuloa, kuin kaiken työn ostaminen.



Toi naapuriapu  on hyvä. Yksi naapurin teini tai pappa tekee jotain ja toinen jotain muuta omien
töiden jälkeen. Haet itse tuet ja maksat naapureille. Hyvät harjakaiset päälle, niin hommat hoituu.
Noottaa, kökkääjiä löytyy, kun tarjoilu pelaa.
t

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52006
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Kaiken viljelytyön teettäminen ulkopuolisella
Mitä V1ttua...???
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

räckals

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 141
  • Paljon porua vähän villoja
Vs: Kaiken viljelytyön teettäminen ulkopuolisella
Itse ajattelin näin aikoinaan SPV:tä tehdessä, mutta käytännössä homma menee niin että ostan ulkoa "vain" 35% kaikista töistä.
Metsän osalta kaiken muun paitsi raivauksen ja raja/ojalinjojen aukaisun.

Jos saat naapurin innostumaan, niin maksa tuista viiskymppisen-satasen/ha hänelle riippuen mitä siellä kasvaa (tukien määrä riippu tästä),
jos et niin menee vaikeammaksi.

Asian sivusta:
Sidottu pääoma/tuotettu tonni on asia mitä kannattaisi laskea.
70-lukuinen fergun tai sampon puimuri, konesokoksen myymä simulta ja laahavannasjuko eivät ole mediaseksikkäitä, eikä niillä pääse keulimaan naapureille ja joskus näpitkin mustuu... Kuitenkin nämä ovat niitä kannattavimpia tunteja kun kilometrit kirkolle varaosien laittoon pistää vähennyksiin.
Se että ei ehdi hinkkaamaan sadan hehtaarin kylvöjä markka-ajan kalustolla, on paskapuhetta ja sitä ihmisen pohjatonta laiskuutta. Puhumattakaan alle sadan ha tiloista joilla uusi puimakone ja suorakylvin pönöttää konehallissa ruostumassa 360 päivää vuodessa. Ja ne jotka sanovat ettei ole aikaa, niin organisointi ja suunnitelmallisuus auttaa. Joskus on paskoja vuosia, mutta maksaisitteko pankille 1000€/kk kustantavalle lainalle 600-700€/kk korkosuojaa jos homma romahtaa käsiin ehkä kahdenkymmenen vuoden sisällä niin että korot nousisivat vaikka viisi prosenttia.

Millä luulette että konevuokraamot elävät; vaikka jokainen pulju voisi ostaa omat vehkeet. No sillä että sitä pääomaa ei haluta sitoa kalustoon, vaan sen tekee joku muu joka on erikoistunut tähän bisnekseen.
Rikkana rokassa.

Äärisosialisti

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 308
Vs: Kaiken viljelytyön teettäminen ulkopuolisella
Urakoitsija kylvää heinän ja käy 1-2 krt vuodessa niittämässä sen?

Tukihakemuksella säilörehuksi ja kylvövuoden jälkeiset kulut n. 70€/ha eli tuloa n 400€/ha/vuosi.

optimisti

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1527
Vs: Kaiken viljelytyön teettäminen ulkopuolisella
Kyntö, on se niin mukavaa hommaa.

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5142
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: Kaiken viljelytyön teettäminen ulkopuolisella
Nämä missä tuet nostaa joku muu kuin se kuka peltoa viljelee niin kannattaa sitten tarkkaan sopia mitä silloin tapahtuu jos sanktioita tulee. Itse en tuolleen viljelisi. Ei kannata, mutta täällä on niitäkin jotka maksavat tukien verran vuokraa ja saavat homman silti kannattamaan... Ainakin täällä agronetissä.  ;D Toki näillä viljanhinnoilla voikin onnistua..
Voisin sanoa, että tuollaisen toimivuus voi onnistua ainoastaan jotenkin niin, että joku läheinen karjatila tarvitsee rehualaa tai lanta-alaa ja saat sen kanssa so*****a systeemit. Joku sellainenkin systeemi voisi toimia, että kylvö ja ruiskutukset maksetaan hehtaari tai tunti perusteisesti. Puinti ja kuivaus sitten niin, että myy sen sadon pystyyn kiinteällä taksalla. Silloin saa tuet ja pystyyn myynnistä eurot, kuluja tulee kylvöstä jne.
Kyliltä kuultua.... "maatalous vaatii välillä kovempaa ryyppäämistä"...

ilkka

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2710
Vs: Kaiken viljelytyön teettäminen ulkopuolisella
Hae itse tuet ja naapuriviljelijä viljelee vaikka viljaa pelloissasi, silloin olet tukiteknisesti itse viljelijä kun haet tuet etkä tarvitse mitään koneita paitsi kynän tai tietokoneen tukihakemuksen täyttöön. Missäpäin peltosi sijaitsee?


Siis; haet itse tuet ja teetät viljelyn "ammattilaisella".

"Ammattilainen" laskuttaa tehdyistä töistä ja sinä taas korjatusta sadosta.

Kaikki rahavirrat lasketaan tuet mukaanlukien yhteen ja päädytään ennalta sovitt*un lopputulokseen.


Huomioitavaa;
 
1. "ammattilaisen" oltava ehdottoman luotettava

2. Teettäjän ymmärrettävä järjestelyn tavoite = pellolta ei tarvii tulla "lainkaan" tuottoa itselle.

3. Verottajalle kerrotaan vaan että viljellään itse.