Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Lomittajat  (Luettu 9922 kertaa)

apilas

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 23100
  • fendt parkissa
Vs: Lomittajat
Pari kertaa on lomittaja tuonut karjaan yskän, viimeksi viime talvena, eikä ole sitten raadoiltakaan vältytty (meillä lähes kaikki vasikkavainajat viedään patologille). Kyselin vähän, että kukakohan korvaa. Ei oikein lomatoimisto lämmennyt asialle. Sanoin, että kun mykoplasma boviksen tuotte, niin sitten katotaan korvausasia pohjamutia myöten. Karjan arvo tipahtaa teurasluokkaan saman tien ja siitoseläinkauppa loppuu siihen.

Mun puolesta tuon nykymuotoisen lomituksen voisi lopettaa. Emotilalla ei kannata kesäaikaan lomittajaa ottaa, kun ne ei saa mitään sen ajan töitä tehdä, poikima-aikaan ei kannata olla lomalla, joten ainoaksi ajaksi jää umpikausi talvella. Annettaisiin rahana ja itse hommaisi sitten sijaisen. Itsejärjestetystä ei ole kokemuksia, mutta nykysysteemi varmaankin rajoittaa tekijöiden saatavuutta, kun lomittajat ovat kunnan kirjoilla vähintäänkin varmuuden vuoksi ja hiukan lisänä sitten pimeitä tunteja, joita mä en suostu maksamaan.
Tuota yskää on kyllä melkein mahdotonta todistaa kenenkään tuomaksi tulijaiseksi, sen verran yleistä se on. Näistä käytiin kiivaita keskusteluja aikoinaan, kun yskä täydellä teholla Suomeen rantautui.
 
Muuten olen kyllä kanssasi samaa mieltä.. Koko nykyinen lomitusjärjestelmä romukoppaan ja isännät hoitakoon hommat yksityisten kanssa niin kuin parhaiten osaavat.  Tässä sopassa on nykysellään jo niin monta hämmentäjää, ettei se vain toimi.

No jos yksityinen sanoo menevänsä toiselle tilalle tekemään hätä sijaisapulomitusta niin niin minkäs teet,tuli kyl annettua kenkää en mäkää voi arpoo onko lomittajat tulossa vai menossa kun muutenkin haisi selitykset keksityiltä sellast ei täs talos hyväksytä kyä se on ny ennemenkin lomittajalla anteeksi pyynnön paikka tai lomatoimella joka ny sössii tahallaan lomitukset päin *****a

Mä kyl jaksan jurnottaa kotonakin miten lie muiden kanta.

Viimeksi muokattu: 03.10.18 - klo:10:03 kirjoittanut apilas

Miksi kaikki jotka ovat erimieltä kanssani ovat idiootteja?

apilas

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 23100
  • fendt parkissa
Vs: Lomittajat
Hommatkaa maitu-ahmatit nyt ihan omaan piikkiin työntekijät! kun kerran lomittajat on aina huonoja ja ties mitä muuta.


Sitä mää vaan ihmettelen, mistä se paska maitu oikein tulee ympäri vuoden, kun paskalomittajat on hommissa vain 26 pv vuodessa ja ryssiin koko maituparonin parsirääkkikarjan tuotannon koko vuotena vituix.

Olisko kuitenkin niin, että parkkimittarit löytyy tuvan pankolta parkumassa ja muita syyttelemässä kun pahaiset hemmotellut kakarat!

MAitu on rosvousta alusta loppuun. Itkua, parkua ja kättä toisen taskuun jo vuodesta 1889!

HUUTONAURUA!

Sä oot jööti menneisyyttä me ollaan tulevaisuutta 8) kunnon maitoparoni antaa kaiken omistaan kyä näi o 8)

Viimeksi muokattu: 03.10.18 - klo:11:52 kirjoittanut apilas

Miksi kaikki jotka ovat erimieltä kanssani ovat idiootteja?

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9603
Vs: Lomittajat
Kyllä mä ainakin puollustan nykyistä järjestelmää. Sen verta kokemusta siitä miten se onnistuu, kun hyvin menee. 10kk yhtäjaksoisesti antaa kummasti perspektiiviä. Joka aamu, joka ilta jne oli tekijä, eikä itse tarvinnut kysellä / lahjoa / maaritella. Onneksi en ollut itse järjestetyssä lomituksessa, niitä tekijöitähän on kait kourallinen koko maassa. Joten siihen nähden tuo aikaisemin kirjoitettu oli turhaa, mutta ainahan on vara parantaa.

Rusina

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 616
Vs: Lomittajat
Mä olen koko pienen yrittäjäurani aikana miettinyt tätä lomittajien tai lomituspalvelujen arvostelua. Ensinnäkin tämä harvinainen palvelu ja nk. sosiaalietu on oikeasti tähteellinen asia työssä jaksamiselle. Sen huomaa oikeesti silloin kun on pitempi väli kun ei ole lomitusta. Se on myönnettävä että lomittajissa on valtavasti eroja, jotkut osaa homman vaan paremmin.

Mutta tuohon Apilaksen aloitukseen, jos on yksittäinen tapaus että noin käy ja peruutuksesta ilmoitetaan eikä ole tosiasn mitään menoa, niin ei olla koskaan peruutuksista moksikskaan. Meillä on ollut tapana ilmoittaa ne lomapätkät milloin ollaan pois ja reissu varattu ja maksettu. Näin lomatoimistolla ovst varautuneet siihen jos suunniteltu lomittaja sairastuu. Tämä on ollut käytäntö meidän toimistolla jo pitkään. Sitten taas ollaan joitakin lomittajia annettu jos on tullut äkillinen sijaisapu, ollaan saatu sitten sama pätkä seuraavalla viikolla.

apilas

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 23100
  • fendt parkissa
Vs: Lomittajat
Mä olen koko pienen yrittäjäurani aikana miettinyt tätä lomittajien tai lomituspalvelujen arvostelua. Ensinnäkin tämä harvinainen palvelu ja nk. sosiaalietu on oikeasti tähteellinen asia työssä jaksamiselle. Sen huomaa oikeesti silloin kun on pitempi väli kun ei ole lomitusta. Se on myönnettävä että lomittajissa on valtavasti eroja, jotkut osaa homman vaan paremmin.

Mutta tuohon Apilaksen aloitukseen, jos on yksittäinen tapaus että noin käy ja peruutuksesta ilmoitetaan eikä ole tosiasn mitään menoa, niin ei olla koskaan peruutuksista moksikskaan. Meillä on ollut tapana ilmoittaa ne lomapätkät milloin ollaan pois ja reissu varattu ja maksettu. Näin lomatoimistolla ovst varautuneet siihen jos suunniteltu lomittaja sairastuu. Tämä on ollut käytäntö meidän toimistolla jo pitkään. Sitten taas ollaan joitakin lomittajia annettu jos on tullut äkillinen sijaisapu, ollaan saatu sitten sama pätkä seuraavalla viikolla.

Tääl on aina joustettu mut josakin täytyy raja laittaa varsinkin jos alkaa tarinat lipsumaan,kun toimistolle soitin niin aamulla oli kaikki ok ja toimistolle hää ei ollut ilmoittanut mitään kun juuri sinne pitäisi ilmoittaa eikä suinkaan miul joten juttu ny vaan haisee alkaako ikä painaa ja huolimattomuus iskee vai mikä o
Miksi kaikki jotka ovat erimieltä kanssani ovat idiootteja?

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9603
Vs: Lomittajat
Mä olen koko pienen yrittäjäurani aikana miettinyt tätä lomittajien tai lomituspalvelujen arvostelua. Ensinnäkin tämä harvinainen palvelu ja nk. sosiaalietu on oikeasti tähteellinen asia työssä jaksamiselle. Sen huomaa oikeesti silloin kun on pitempi väli kun ei ole lomitusta. Se on myönnettävä että lomittajissa on valtavasti eroja, jotkut osaa homman vaan paremmin.

Mutta tuohon Apilaksen aloitukseen, jos on yksittäinen tapaus että noin käy ja peruutuksesta ilmoitetaan eikä ole tosiasn mitään menoa, niin ei olla koskaan peruutuksista moksikskaan. Meillä on ollut tapana ilmoittaa ne lomapätkät milloin ollaan pois ja reissu varattu ja maksettu. Näin lomatoimistolla ovst varautuneet siihen jos suunniteltu lomittaja sairastuu. Tämä on ollut käytäntö meidän toimistolla jo pitkään. Sitten taas ollaan joitakin lomittajia annettu jos on tullut äkillinen sijaisapu, ollaan saatu sitten sama pätkä seuraavalla viikolla.

Tääl on aina joustettu mut josakin täytyy raja laittaa varsinkin jos alkaa tarinat lipsumaan,kun toimistolle soitin niin aamulla oli kaikki ok ja toimistolle hää ei ollut ilmoittanut mitään kun juuri sinne pitäisi ilmoittaa eikä suinkaan miul joten juttu ny vaan haisee alkaako ikä painaa ja huolimattomuus iskee vai mikä o

Onhan näitä tapauksia joskus ollut, että lomittaja on ollut aamulla lypsyllä, mutta iltalypsylle ei ole tullutkaan ja mitään ei ole ilmoittanut. Naapuris kävi näin joskus 30v sitten. Talonväki oli kotona ja isäntä tai emäntä lomittajan apuna aamullakin. Oli vaan ilmoittanut seuraavana aamuna, että olin niin juovuksis, ettäen uskaltanut ajaa autoa :)

wolfheartscry

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2216
Vs: Lomittajat
Kyllä mä ainakin puollustan nykyistä järjestelmää. Sen verta kokemusta siitä miten se onnistuu, kun hyvin menee. 10kk yhtäjaksoisesti antaa kummasti perspektiiviä. Joka aamu, joka ilta jne oli tekijä, eikä itse tarvinnut kysellä / lahjoa / maaritella. Onneksi en ollut itse järjestetyssä lomituksessa, niitä tekijöitähän on kait kourallinen koko maassa. Joten siihen nähden tuo aikaisemin kirjoitettu oli turhaa, mutta ainahan on vara parantaa.
Hyvä että jollakin on toiminut. Rouva oli vuosi sitten 3 kk saikulla ja 25 päivää oli lomittaja ja kolme eri lomittajaa. Esikoisen kohdalla äitiysloman tuuraukset samaa taso ellei jopa huonommin. Pikkuisen on joutunut venymään. Melaan on ihan yhtä tyhjän kanssa soittaa, kun siellä akat vaan voivottelee, kun ei voi tehdä mitään. Sanon jälleen kerran, että melan voisi ihan hyvin lakkauttaa ja joku muu yhtiö sijoittaa meidän eläkerahat. Lomitusrahat voi antaa viljeljälle suoraan. Joutuisi muutama turhake etsimään uutta työtä.

apilas

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 23100
  • fendt parkissa
Vs: Lomittajat
Kyllä mä ainakin puollustan nykyistä järjestelmää. Sen verta kokemusta siitä miten se onnistuu, kun hyvin menee. 10kk yhtäjaksoisesti antaa kummasti perspektiiviä. Joka aamu, joka ilta jne oli tekijä, eikä itse tarvinnut kysellä / lahjoa / maaritella. Onneksi en ollut itse järjestetyssä lomituksessa, niitä tekijöitähän on kait kourallinen koko maassa. Joten siihen nähden tuo aikaisemin kirjoitettu oli turhaa, mutta ainahan on vara parantaa.
Hyvä että jollakin on toiminut. Rouva oli vuosi sitten 3 kk saikulla ja 25 päivää oli lomittaja ja kolme eri lomittajaa. Esikoisen kohdalla äitiysloman tuuraukset samaa taso ellei jopa huonommin. Pikkuisen on joutunut venymään. Melaan on ihan yhtä tyhjän kanssa soittaa, kun siellä akat vaan voivottelee, kun ei voi tehdä mitään. Sanon jälleen kerran, että melan voisi ihan hyvin lakkauttaa ja joku muu yhtiö sijoittaa meidän eläkerahat. Lomitusrahat voi antaa viljeljälle suoraan. Joutuisi muutama turhake etsimään uutta työtä.

Juu melan johtaja on ainakin vähä eri vajaa jarruun kirraa näin kun nuotista mennään
Miksi kaikki jotka ovat erimieltä kanssani ovat idiootteja?

Eemeli

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 21952
Vs: Lomittajat
Taasko parutaan, kun ei saa lomittajaa, tarvitaan näppylähanskaa ja täytyy tehdä itse.

apilas

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 23100
  • fendt parkissa
Vs: Lomittajat
Taasko parutaan, kun ei saa lomittajaa, tarvitaan näppylähanskaa ja täytyy tehdä itse.

Veemeli veti taas herneet nenään ja käteen :P
Miksi kaikki jotka ovat erimieltä kanssani ovat idiootteja?

navettapiika

  • Vieras
Vs: Lomittajat
Mä olen koko pienen yrittäjäurani aikana miettinyt tätä lomittajien tai lomituspalvelujen arvostelua. Ensinnäkin tämä harvinainen palvelu ja nk. sosiaalietu on oikeasti tähteellinen asia työssä jaksamiselle. Sen huomaa oikeesti silloin kun on pitempi väli kun ei ole lomitusta. Se on myönnettävä että lomittajissa on valtavasti eroja, jotkut osaa homman vaan paremmin.

Mutta tuohon Apilaksen aloitukseen, jos on yksittäinen tapaus että noin käy ja peruutuksesta ilmoitetaan eikä ole tosiasn mitään menoa, niin ei olla koskaan peruutuksista moksikskaan. Meillä on ollut tapana ilmoittaa ne lomapätkät milloin ollaan pois ja reissu varattu ja maksettu. Näin lomatoimistolla ovst varautuneet siihen jos suunniteltu lomittaja sairastuu. Tämä on ollut käytäntö meidän toimistolla jo pitkään. Sitten taas ollaan joitakin lomittajia annettu jos on tullut äkillinen sijaisapu, ollaan saatu sitten sama pätkä seuraavalla viikolla.
Minä olen niin paljon tätä toimintaa katsonut, sekä vierestä, että sisältä, että se ei vain toimi. Tai jollain toimii, kun osaat olla nätisti ja tyytyä siihen, mitä johtavan lomittajan koneelta sattuu tipahtamaan. Lomarenkaat ovat paikoitelleen kuopattu jo kokonaan, koska kaikille ei voi taata samaa palvelua.
Meillä näitä peruutuksia on enemmän kuin onnistuneita lomituksia, eli todellakaan ei riitä, että marraskuun lomahakemukseen liität ajat ja lomatoiveet, vaan ne pitäisi ehkä tietää jo vuosia ennen, että aika riittäisi järjestää niihin lomittaja. Olemme jopa yrittäneet järjestää työt niin, että kyseisen lomittajan ammattitaito siihen riittää, mutta tämäkään ei ole tuonut ratkaisua ongelmaan.
Ongelma syntyy tasan tarkkaan siellä toimistolla, kun siellä viittävaille eläkeläiskerho kokoontuu ja paikalle osuu riittävän äänekäs ja kiukkuinen maatalouden harjoittaja, jolle on pakko saada lomittaja, hän saa, mutta ne jotka jättävät netin kautta loma-ajat ei saa, koska heille on helppo antaa eioota, kun eivät ole fyysisesti läsnä ja uhoamassa. Täällä siihen loman saantiin auttaa myös kepun jäsenkirja ja paikka jonkin sortin luottamuselimessä, koska johtavalla sattuu olemaan samat intressit.
Mitä suurempi yksikkö on niin sitä vähemmän se on riippuvainen lomituksesta, tämä on arkipäivää ja tämä on se suunta, mihin ollaan matkalla. Lomitus tulee näivettymään ja ne, jotka siihen kypsyvät eivät enää sen palveluja käytä, joten on pikku hiljaa ihan loogistakin päättäjien toimesta ajaa alas koko touhu, kun palvelulla ei ole kysyntää. Eli lomatoimi tällä huonolla palvelullaan on ajamassa itseään alas, mutta onneksi hallinnon väki on jo pääosin niin iäkästä, että eläke heidät pelastaa.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 64950
Vs: Lomittajat
itellä tuo tappiin otto tuli jo aikoja sitten.   ihan sama mitä sille lihavalle sanoin.   ja kun noin puolenkymmntä vuotta kulunut niin , kait unohtannu sanomiset tms.. ja yritti houkutella taas palvelun pariin.   kun kävin heittämässä eu-lappui naapurihuoneeseen, niin usein kutsu toimistoon keskustelemaan asiasta.    mut eipä paljon kiinnostannu vaikka kuin lirkutti hyistä tekijöistä.     naapurit kertoi sen todellisuuden.                    ihan hyin olen pärjänny ilman nuita.

pig24

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12039
Vs: Lomittajat
Piika jaksaa mesuta. Ensin sanot, että loman saantiin auttaa paikka luottamuselimissä ja perään, että on ihan loogistakin päättäjien toimesta ajaa koko homma alas. Mun tietääkseni lomitusuudistuksia valmistellaan sos ja tervministeriön vetämänä - sinne kutsutaan apuvoimiksi kuntien lomasihteereitä, joten ulostulot on sen mukaisia. Tarkoittaa sitä, että kuntiin satsataan, oli kyseessä lisäys tai leikkaus. Revi siitä.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9603
Vs: Lomittajat
Agronetin lomitusketjut kun lukee, niin tulee tosiaan sille päälle , että eihän se järjestelmä toimi. Harmi jos jollakin ei toimi.  Onkohan mun asuinalueella kumminkin niin hyvät tekijät, jotta tuskin kukaan nyt ainakaan jättää palveluja käyttämättä. Tai jos jättää, niin sitten varmaan on ihan oma valinta. Onhan näitä elukkojen pitäjiä, jotka ei turvaudu edes eläinlääkärin apuun vaikka olis tarve. Ongelmahan on vaan se, että mistä 10-15v päästä lomitukseen saadaan tekijöitä. uusia osaavia nuoria ei alalle ole tulossa. Toki idästä voi vielä rajat olla auki silloinkin, mutta eri työmoraalilla ne ehkä silti toimii ja kommunikointikin voi olla haastavampaa.

pig24

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12039
Vs: Lomittajat
Ongelmahan on vaan se, että mistä 10-15v päästä lomitukseen saadaan tekijöitä. uusia osaavia nuoria ei alalle ole tulossa.

Etelässä mamuja kotoutetaan laittamalla niitä maatalouskouluihin pariksi vuodeksi. Missä ne työllistyvät, kun aamuisin lähtöpaikka on Vantaa Koivukylä ?