Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe vasikan kuljetusvaunut  (Luettu 4825 kertaa)

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8339
vasikan kuljetusvaunut
Onko vasikan kuljetusvaunuista kokemuksia? Calf Cart on kehuttu, mutta aika kallis  http://www.finnlacto.fi/index.php?p=203&strSearch=siirtokärry+
Kelfriä sais kolmet samaan hintaan https://www.kellfri.fi/vasikkakarry
Dan Edgved olisi hinnaltaan välistä, renkaat leveämmät ja matalammat. http://www.pjfarm.fi/karjataloustarvikkeet/vasikat/dan-egtved-vasikoiden-kuljetusvaunu
Onkohan perinteinen että kun ostaa halvan ja hyvän joutuu ostamaan kaksi?
Mystinen kesälaatumies

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9596
Vs: vasikan kuljetusvaunut
Mulla ei tästäkään oo mitään tietoa , mutta kirjoitan silti. Klikkasin kelfriin kuvaa ja ajattelin, että tuolla olis hyvä kuljettaa juuri syntynyttä vasikkaa laitumelta. syttyi niin sanotusti kuume. hetken järkeilyä ja ajatus, että millä pirulla sen lehmän saa pois, jos tuollaisella "merikontilla" sen kuljettaa. Ainakaan  meillä ei lehmää saa yksin poikimapaikaltaan. Sen pitää nähdä ja haistaa vasikka. kaikki noi oli noita umpilaitaisia. Tai toki päädyt auki, mutta riittääkö se, jos vasikka makaa pohjalla. Toki tuollainen isopyöräinen olis hyvä tuohon tarkoitukseen vrt. kottikärry, joka on pirun huono. Vasikka on siihen yksin vaikea nostaa ja osa vasikoista rimpuilee pois. Kevyimmät pitää melkein kantaa. Joskus kyllä vasikka kävelee emänsä peräs navettaan , vaikka ei vanha olisikaan. Laidunkaudella pyrin siihen , että kaikki poikii laitumella.

antti-x

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2855
Vs: vasikan kuljetusvaunut
Calf cartin laatu ei ole päätä huimannut itsellä, mutta varsinkin jos siirron yhteydessä heitetään korvamerkit paikalle, sen lukkoaita on ihan näppärä. Jos pään lukkoa ei tarvitse, niin sitten ostaisin jonkun muun halvemman.

karvankasvattaja

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 572
Vs: vasikan kuljetusvaunut
Mulla ei tästäkään oo mitään tietoa , mutta kirjoitan silti. Klikkasin kelfriin kuvaa ja ajattelin, että tuolla olis hyvä kuljettaa juuri syntynyttä vasikkaa laitumelta. syttyi niin sanotusti kuume. hetken järkeilyä ja ajatus, että millä pirulla sen lehmän saa pois, jos tuollaisella "merikontilla" sen kuljettaa. Ainakaan  meillä ei lehmää saa yksin poikimapaikaltaan. Sen pitää nähdä ja haistaa vasikka. kaikki noi oli noita umpilaitaisia. Tai toki päädyt auki, mutta riittääkö se, jos vasikka makaa pohjalla. Toki tuollainen isopyöräinen olis hyvä tuohon tarkoitukseen vrt. kottikärry, joka on pirun huono. Vasikka on siihen yksin vaikea nostaa ja osa vasikoista rimpuilee pois. Kevyimmät pitää melkein kantaa. Joskus kyllä vasikka kävelee emänsä peräs navettaan , vaikka ei vanha olisikaan. Laidunkaudella pyrin siihen , että kaikki poikii laitumella.

Etukuormaajankauhassa mä olen vasikat navetanovelle ajellu, siitä sitte lehmä parteen ja vasikka karsinaan.
Toki on siinä semmonen traktorin mentävä kuja kun ajetaan ovelle niin muualle kun navettaan ei lehmä enää oikeen pääsekään.

Viimeksi muokattu: 10.12.18 - klo:23:20 kirjoittanut karvankasvattaja

Magia

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3626
Vs: vasikan kuljetusvaunut
Mulla ei tästäkään oo mitään tietoa , mutta kirjoitan silti. Klikkasin kelfriin kuvaa ja ajattelin, että tuolla olis hyvä kuljettaa juuri syntynyttä vasikkaa laitumelta. syttyi niin sanotusti kuume. hetken järkeilyä ja ajatus, että millä pirulla sen lehmän saa pois, jos tuollaisella "merikontilla" sen kuljettaa. Ainakaan  meillä ei lehmää saa yksin poikimapaikaltaan. Sen pitää nähdä ja haistaa vasikka. kaikki noi oli noita umpilaitaisia. Tai toki päädyt auki, mutta riittääkö se, jos vasikka makaa pohjalla. Toki tuollainen isopyöräinen olis hyvä tuohon tarkoitukseen vrt. kottikärry, joka on pirun huono. Vasikka on siihen yksin vaikea nostaa ja osa vasikoista rimpuilee pois. Kevyimmät pitää melkein kantaa. Joskus kyllä vasikka kävelee emänsä peräs navettaan , vaikka ei vanha olisikaan. Laidunkaudella pyrin siihen , että kaikki poikii laitumella.
Kokeile kakspyöräistä kottikärryä.Tuommoinen muovinen ei ole hinnankiroissakaan.Umpikumipyöriä suosittelen.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 64927
Vs: vasikan kuljetusvaunut
tuo muuten saattaa ollakii hyvä, liukkaana ei vasikka pääse pois kuten tavon petonikärrystä.      viime kesänä vasikat käveli emon kanssa navettaan ite..         mutta ei aina.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9596
Vs: vasikan kuljetusvaunut
Mulla ei tästäkään oo mitään tietoa , mutta kirjoitan silti. Klikkasin kelfriin kuvaa ja ajattelin, että tuolla olis hyvä kuljettaa juuri syntynyttä vasikkaa laitumelta. syttyi niin sanotusti kuume. hetken järkeilyä ja ajatus, että millä pirulla sen lehmän saa pois, jos tuollaisella "merikontilla" sen kuljettaa. Ainakaan  meillä ei lehmää saa yksin poikimapaikaltaan. Sen pitää nähdä ja haistaa vasikka. kaikki noi oli noita umpilaitaisia. Tai toki päädyt auki, mutta riittääkö se, jos vasikka makaa pohjalla. Toki tuollainen isopyöräinen olis hyvä tuohon tarkoitukseen vrt. kottikärry, joka on pirun huono. Vasikka on siihen yksin vaikea nostaa ja osa vasikoista rimpuilee pois. Kevyimmät pitää melkein kantaa. Joskus kyllä vasikka kävelee emänsä peräs navettaan , vaikka ei vanha olisikaan. Laidunkaudella pyrin siihen , että kaikki poikii laitumella.

Etukuormaajankauhassa mä olen vasikat navetanovelle ajellu, siitä sitte lehmä parteen ja vasikka karsinaan.
Toki on siinä semmonen traktorin mentävä kuja kun ajetaan ovelle niin muualle kun navettaan ei lehmä enää oikeen pääsekään.

Oon mäkin joskus katin noukassa tuonut. Ollut sellainen  jyväkuorman kierukoinnissa käytetty peltisuppilo vaan rehupihdeissä. Mutta tuo emon seuraamattomuus tahtoo olla riesana, vaikka ne ei kattia pelkääkkään, mutta kait se suppilo estää vasikan näkemisen. Tai sitten vaan niillä kerroilla on ollut tyhmä emä. Mutta …
 Tuosta tuli mieleeni elämäni ehkä säikyttävin kokemus. Lehmä poiki pellolla ja utelias ehkä pari vuotias tyttäreni halua tulla katsomaan pientä vasikkaa. Otin kottarit mukaan. Nostin vasikan kärryyn ja lehmä rupesi kiertämään kehää ympärillä. Tytär pelästyi, käskin jäädä odottamaan siihen. Lehmä lähti seuraamaan vasikkaa, mentiin ehkä 50m eteenpäin. Lehmä kääntyi ja lähti juoksemaan sarvet ojossa tyttöä kohti. Vasta tytön äänekäs  ja pelokas itku pysäytti - onneksi. Sen jälkeen oon pitänyt lapset pois poikineen lehmän luota. Myöhemmin ne tosin on alkanut pysyä kaukana lehmistä ihan pyytämättäkin :)