Kirjoittaja Aihe: Kaasutrukin huono kylmäkäynnistyvyys  (Luettu 5059 kertaa)

taneli

  • Harjaantunut
  • **
  • Viestejä: 105
    • Profiili
Vs: Kaasutrukin huono kylmäkäynnistyvyys
« Vastaus #30 : 16.01.19 - klo:09:57 »
Uusi puola vaihdettu, ei vaikutusta. Välillä vähän yrittää, mutta ei käy.

Kaasu tulee kaasariin kaasuna. Sylinteriin tulee palava ilma-polttoaineseos. Oikeasta seossuhteesta ei voi olla varma.

Jokaiseen sylinteriin tulee kipinä. Ajoituksesta ei voi olla ihan varma, mutta kuinka paljon saa olla pielessä, että ei syty.

Tajusin nyt sen höyrystymen säätimen toiminnan. Alipaine vetää jousikuormitettua kalvoa. Kalvossa on magneetti, joka vetää vipua, joka taas aukaisee kaasuventtiiliä. Kun alipaine kasvaa riittävän suureksi, kalvo menee ihan pohjaan, vipu ei voi enää liikkua enempää, vipu irtoaa magneetista ja jousikuormitettu venttiili suljee kaasun tulon.
Kun suurilta kierroksilta suljetaan kaasarin kaasuläppä, alipaine kasvaa niin paljon, että vipu irtoaa magneetista ja kaasuventtiili menee kiinni, kierrokset tippuu ja lopulta alipaine pienenee niin paljon, että vipu ottaa taas tyhjäkäynnillä magneettiin kiinni.
Vähän erikoinen systeemi, melko yksinkertainen rakenne ja toimii - ainakin tähän asti.

Kaikki

  • Aktiivi
  • ***
  • Viestejä: 266
    • Profiili
Vs: Kaasutrukin huono kylmäkäynnistyvyys
« Vastaus #31 : 16.01.19 - klo:10:05 »
Olisko sulla toista kaasupulloa kokeilla siihen, Kaikki kokeilisi tuonkin ettei sattuisi olemaan maanantaikaasua.

taneli

  • Harjaantunut
  • **
  • Viestejä: 105
    • Profiili
Vs: Kaasutrukin huono kylmäkäynnistyvyys
« Vastaus #32 : 16.01.19 - klo:10:20 »
Olisko sulla toista kaasupulloa kokeilla siihen, Kaikki kokeilisi tuonkin ettei sattuisi olemaan maanantaikaasua.

Toista pulloa olen kokeillut. Nyt on täysi pullo kiinni.

Imuilmakotelo on kaasarin päältä pois, niin hyvin näkee kuinka kaasua tulee kaasarista, kun konetta ei yritä pyörittää. Mielessä on käynyt, että kokeilisi kuinka tuo kaasu syttyy, mikä kaasarista tulvii. Ei vain viitsisi ainakaan sisätiloissa kokeilla.

ilkka

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • *
  • Viestejä: 2036
    • Profiili
Vs: Kaasutrukin huono kylmäkäynnistyvyys
« Vastaus #33 : 16.01.19 - klo:10:41 »
Toimiiko moottorin ilmansuodatusjärjestelmä alunperin suunnitellulla tavalla ?

aarne

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 21
    • Profiili
Vs: Kaasutrukin huono kylmäkäynnistyvyys
« Vastaus #34 : 16.01.19 - klo:10:46 »
On jo kumma kun ei pyöri!

Cutana

  • Aktiivi
  • ***
  • Viestejä: 335
    • Profiili
Vs: Kaasutrukin huono kylmäkäynnistyvyys
« Vastaus #35 : 17.01.19 - klo:09:55 »
Kuulostaa niinku laihalla ois kylmänä? Tuki ilmanottoo kokeeksi rukkasella tms vai joko oot kokeillu? Minkälainen ryyppy noissa lienee?             Automaattiryypyt joskus muinoin autoissa sirkusteli.

taapero

  • Harjaantunut
  • **
  • Viestejä: 115
    • Profiili
Vs: Kaasutrukin huono kylmäkäynnistyvyys
« Vastaus #36 : 17.01.19 - klo:10:35 »
Onks akku ja laturi OK, oma tojo temppuilee jos akku vajaa.

taneli

  • Harjaantunut
  • **
  • Viestejä: 105
    • Profiili
Vs: Kaasutrukin huono kylmäkäynnistyvyys
« Vastaus #37 : 17.01.19 - klo:11:52 »
Kaasarissa on ryypyn kuristinläppä, joka ei ole normaalisti käytössä. Kokeilin sillä käsin säätää ilmanottoa, mutta ei vaikutusta.

Akku on kunnossa, hyvin pyörittää.

Seuraavaksi kokeilen vaihtaa virranjakajan kärjet.

Kaikki

  • Aktiivi
  • ***
  • Viestejä: 266
    • Profiili
Vs: Kaasutrukin huono kylmäkäynnistyvyys
« Vastaus #38 : 17.01.19 - klo:12:04 »
Kaikki tekee tyhman kysymyksen, kait sulla on käytössä moottorikaasua ja pullo kumollaan oikeassa asennossa? Kokeile puhaltaa sinne kaasariin lämmintä/kuumaa ilmaa hiustenkuivaajalla tai (kuumailmapuhaltimella varovasti) käykö sillä.

Moottoripolkupyörä Man

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 89
    • Profiili
Vs: Kaasutrukin huono kylmäkäynnistyvyys
« Vastaus #39 : 17.01.19 - klo:13:18 »
Ja se sytkä on oikeasti kohdallaan? Onko sulla ajoituslamppua?
Ernst Vettori, haluatko ostaa vokaalin.

Kaikki

  • Aktiivi
  • ***
  • Viestejä: 266
    • Profiili
Vs: Kaasutrukin huono kylmäkäynnistyvyys
« Vastaus #40 : 17.01.19 - klo:14:37 »
Kaikki luki muilta foorumeilta ettei kaasutrukkien kuulukkaan käydä talvella ,tai jos saa käyntiin ei kannata sammuttaa kun vasta keväällä.

taneli

  • Harjaantunut
  • **
  • Viestejä: 105
    • Profiili
Vs: Kaasutrukin huono kylmäkäynnistyvyys
« Vastaus #41 : 17.01.19 - klo:22:02 »
Kaikki tekee tyhman kysymyksen, kait sulla on käytössä moottorikaasua ja pullo kumollaan oikeassa asennossa? Kokeile puhaltaa sinne kaasariin lämmintä/kuumaa ilmaa hiustenkuivaajalla tai (kuumailmapuhaltimella varovasti) käykö sillä.

Pullo on oikea, oikeassa asennossa.

Kokeilin puhaltaa kuumailmapuhaltimella lämmintä ilmaa kaasariin, niin heti lähti käyntiin, mutta heikosti käy.

En saanut uusia katkoja kärkiä, mutta ei ne pahalta näyttäneet. Katselin sopivaa välystä ja pyöritin vähän startilla, niin kärkien välissä kipinöi. Otin kondensaattorin irti ja yleismittari näyttää 260 nF. Eipä tuokaan kallis osa ole kokeeksi vaihtaa.

Ja se sytkä on oikeasti kohdallaan? Onko sulla ajoituslamppua?

Ajoituksesta ei mitään hajua, olen sitä kokeillut säätää edestakaisin. Ei ole ajoituslamppua, mutta ei kyllä ole tietoa ajoitusmerkeistäkään. Vauhtipyörän päässä ei ainakaan näy mitään paikkaa, mistä merkkejä voisi etsiä.

Kaikki

  • Aktiivi
  • ***
  • Viestejä: 266
    • Profiili
Vs: Kaasutrukin huono kylmäkäynnistyvyys
« Vastaus #42 : 17.01.19 - klo:23:06 »
Kaikki epäilisi että ne ajoitusmerkit on siinäkin kampiaksilan toisessa päässä hihnapyörässä pienet lovet https://volkkaripalsta.com/keskustelu/uploads/monthly_04_2012/post-948-13888364420313.jpg Höyrystimestätä vielä että onko siellä kalvot varmasti ehjät ,tosta jutusta vaan tuli mieleen https://www.facebook.com/pg/Trukki-Ukko-Oy-107697355988323/posts/ aika lailla sivun alareunassa on tämmönen juttu "Nestekaasutrukeissa on aika monimutkainen polttoainejärjestelmä mutta lähes kaikkiin on saatu käynti kohdilleen. Kuvassa höyrystin osina joka muuttaa nestekaasun moottorille soveltuvaan käyttömuotoon. Tähän laitettiin uusi kalvo/venttiilisarja. Oli muuten todella likainen ja yksi kalvokin rikki! Ihme että moottori edes kävi."

taneli

  • Harjaantunut
  • **
  • Viestejä: 105
    • Profiili
Vs: Kaasutrukin huono kylmäkäynnistyvyys [Ongelman ratkaisu]
« Vastaus #43 : 18.01.19 - klo:17:30 »
Kaikki epäilisi että ne ajoitusmerkit on siinäkin kampiaksilan toisessa päässä hihnapyörässä pienet lovet https://volkkaripalsta.com/keskustelu/uploads/monthly_04_2012/post-948-13888364420313.jpg Höyrystimestätä vielä että onko siellä kalvot varmasti ehjät ,tosta jutusta vaan tuli mieleen https://www.facebook.com/pg/Trukki-Ukko-Oy-107697355988323/posts/ aika lailla sivun alareunassa on tämmönen juttu "Nestekaasutrukeissa on aika monimutkainen polttoainejärjestelmä mutta lähes kaikkiin on saatu käynti kohdilleen. Kuvassa höyrystin osina joka muuttaa nestekaasun moottorille soveltuvaan käyttömuotoon. Tähän laitettiin uusi kalvo/venttiilisarja. Oli muuten todella likainen ja yksi kalvokin rikki! Ihme että moottori edes kävi."

Hihnapyörä on niin ahtaassa paikassa, että ei sinne näe. Höyrystimessä on kaikki kalvot ehjät. Höyrystin on paljon yksinkertaisempi, kuin tuossa linkissä oleva. Varmaan vähän suuremmasta koneesta.

Alumiinipullostakin kysyttiin aiemmin. En ole moisia missään nähnytkään.

Vaihdoin uuden kondensaattorin. Katkojan kärkien välissä kipinöi nyt vielä enemmän, vähän jäi epäilyttämään kuinka se kuluttaa kärkiä. Nyt käy. Kipinä oli siis vain liian heikko ja kondensaattorilla oli siihen jokin vaikutus.
Kokeilin vielä säätää seossuhdetta ja ajoitusta, eipä noilla ole juurikaan havaittavaa vaikutusta. Kaasukone tuntuu käyvän vähän millä sattuu säädöillä, kunhan kipinä on riittävän voimakas.
No tulipahan putsattua kaasuosat.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • *
  • Viestejä: 2509
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
    • Profiili
Vs: Kaasutrukin huono kylmäkäynnistyvyys
« Vastaus #44 : 18.01.19 - klo:17:52 »
Tuo mittaamasi entisen konkan arvo (260 nF) on kyllä ihan oikealla hehtaarilla, yleensä nuo ovat siellä 0,2 uF luokkaa (=200 nF).
Mutta konkka on saattanut 'lyödä läpi' eli käyttötilanteessa kärkien rinnalla on silloin ollut vastus tai osittainen oikosulku, joka tietenkin tuhoaa kipinän edellytykset tehokkasti.
Kapasitanssimittarin mittausjännite on niin alhainen että tuollainen vika ei sillä löydy vaikka se koneen käydessä kiusaa.

Mutta hyvä että nyt käy, minä en kaasuvehkeistä muuten mitään tiedä.