Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Metsätaloussuunnitelma  (Luettu 10695 kertaa)

leku

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 77
Vs: Metsätaloussuunnitelma
suunnitelmia saa tehdä kuka vaan, jolla vähänkään intoa, ei suuren suuri homma / ha, vaikka ruutupaperille,
näissäkin hommissa pätee vanha sanonta, hyvää ei saa halvalla, halvimmat suoraan metsäkeskuksen inventointi tai jostain muusta keilauksesta saatuja puustotietoja hyödyntämällä, kukaan ei käy metsässä... usein vähintään 5 vuotta vanhoja tietoja...
jos hyvän haluaa, mies metsään ja ohjeistus perään.

alpo10

  • Vieras
Vs: Metsätaloussuunnitelma
Juu ehkä tärkein ominaisuus tuossa metsään.fi palvelussa on, että metsänkäyttöilmoituksen voi tehdä itse jos vaikka tykkää myydä hankintakaupalla puuta.

Metsägroupin systeemiin olisi ainakin saanut sähköisessä muodossa olevan metsäsuunnitelman siirrettyä, en usko että se muillekaan olisi ongelma. No eipä ole tullut vielä tar*****a minkään instanssin ohjelmaa ja tuo metsään.fi riittää jo aika pitkälle. Eihän se reaalitilanne ole koskaan metsässä sama mitä paperilla lukee, eli miltei kaikki metsätieto on jollain tasolla epätarkkaa.
Omalla kohdalla tuo metsään.fi kuviot on menneet aika metsään. Voi johtua pienehköstä kuviokoosta tai sitten jostain muusta. Kävin tässä viemässä ihan paperisen metsänkäyttöilmoituksen karttaliitteiden kera. MHY:n tekemässä metsätaloussuunnitelmassa oli aika erilainen kuviojako (lähellä todellisuutta) kuin tuossa laserilla tehdyssä. Metsäkeskuksen kaverin kanssa juteltiin asiasta, mutta itse ei kuulemma voi korjata kuvioita kuten voi peltolohkoja korjailla vipussa.
latautin metsäverkkoon (MetsäForest) metsäkeskuksen palvelusta tiedot. Tilan kohdalla lukee ensin lataa metsäsuunnitelma ja lataamisen jälkeen samaan kenttään tulee teksti siirry metsäsuunnitelmaan, kun kaikkien metsätilojen (jos monta) suunnitelmat on ladattu, niin tulee myös mahdollisuus tehdä tuloste koko suunnitelmasta. Meillä maksullinen metsäsuunnitelma maastokäynteineen on tehty viimeksi 2007 ja hakkuita tehty sen jälkeen, sekä uudistamiset tietysti.

Ihmetystä herättää se, miten ja kenen toimesta suunnitelma on päivitetty ihan viimeisimmillä tiedoilla? Esimerkiksi 2007 istutettu kuvio, jossa puoliksi koivua ja mäntyä on jaettu kahteen eri kuvioon. Kuviorajat on myös korjailtu tehtyjen aukkojen rajoihin, kuviot menevät nyt ilmakuvien kanssa siististi yhteen. Puuston ikätiedoissa on virheitä eli nekin on määritelty uudestaan ilman tietoa istutusajasta. Meneekö määritys sitten puuston pituuden ja kehitysluokan mukaan? Puuston kasvu, puumäärät, hakkuusuositukset, kantorahatulot, hoitotyöt... kaikki on päivitetty. Kiireelliset hakkuut vuodelta 2018 on myös korjattu kiireellisiksi hakkuiksi 2019 :)

Jos joku tuskailee näiden tietojen puutetta, niin kannattaa tarkistaa metsaan.fi (tai metsäverkon) valmiit tiedot. Jos taas kerran tehtyä suunnitelmaa päivitetään maksutta nykyisin, niin taitaa sen ekan suunnitelman tekemistä harkita. Olisi mielenkiintoista tietää, mikä käytäntö näillä (upm, enso, mg, mhy) on omien tietojensa päivittämisessä metsäkeskuksen suuntaan, meneekö vain metsänkäyttöilmoitus, jolloin esim kuviorajat jää vääriksi?

icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26008
  • vastustan
Vs: Metsätaloussuunnitelma
Meillä oli 23 vuotta taukoa, ettei suunnitelmaa ylläpidetty, kun tiedettiin hyvin omat asiamme. Pikku hiljaa kuitenkin homma vaikeutui ja tuli eteen sellainenkin ongelma, ettei pystynyt sanomaan paljonko on puuta mettässä. Puukaupoissa yhtiön miehet kyseli suunnitelman tietojen perään jne. Teetin yhden puunmyyntisuunnitelman yhdistyksen kaverilla. Olin itse merkannut nauhat maastoon ja kaverin piti määritellä puustomäärä ja piirtää kuvio kartalle. No, puustomäärä oli heitetty lonkalta alakanttiin, ei kai osattu sitten arvioida sitä ja leimikko oli piirretty kartalle selkeästi väärään paikkaan. Ehkä huonoin kokemus yhdistyksen puolelta minun urani aikana. Nuori kaveri jne.

Sitten kun sain ajantasaisen suunnitelman, niin sen perusteella on ollut mukava päättää minkälaisia konekauppoja tehdään, samoin omien hommien suunnittelu on helpottunut. Myös harvennusten ajankohtaan on hyvä saada jonkun muunkin näkemys, vaikka itse osaankin nämä hommat parhaiten.

Sanoisin, että jos haluaa säästää, niin tekee juuri noin, että suunnitelma 20 vuodessa. Sillä selviää jo pitkälle.

Tekijöistä turvautuisin ehkä yhdistykseen tai yksityiseen urakoitsijaan, jos pätevyyttä löytyy. Tämä lähinnä sen takia jos metsästä löytyy jotain kiusallista, niin näiden tahojen kautta tieto ei välity niin helposti vääriin käsiin. Ite teetin Metsäkeskuksella ja ei mitään moittimista niiden hommissa, mutta tiedot menee sitten (ainakin siihen aikaan) semmoisiin rekistereihin, että liito-oravat löytyy tarvittaessa. Uskalsin kuitenkin ottaa Metsäkeskuksen suunnitelman, koska tiesin, että omissa metsissä ei kymppikohteita ole. Tosin jälkeenpäin tuli yksi soitto eräästä ikikuusikosta, joka olisi kelvannut Metso-ohjelmaan. Se luonnollisesti hakattiinkin sitten kohta puoliin pois.
Täh, ei ymmärrä että joku tekee metsärahoilla konekauppoja.  Metsäkoneet tietysti hyväksytään.
Täh, en ymmärrä, että konekauppoja tehdään pankista ja/tai luottoyhtiöltä lainatuilla rahoilla.  Osakekaupat tietysti hyväksytään.  Omaa varallisuuttaanhan ei saa käyttää muussa omassa yritystoiminnassaan hyväksi lainaamalla tulevilta sukupolvilta.  Ja onhan se väärin, että korot maksaa auringon säteily ja pohjavesi.  Ne pitää kiskoa selkänahasta ja kantaa salkkumiehille :D :D :D
oisko konekauppa se jotta isäntä istuu sohvalla, moottorisaha on säilytysöljyssä ja yhtiön moto hakkaa metsässä :-\ :-\ :-\ :-\ :-\
Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...

eevertti

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1242
Vs: Metsätaloussuunnitelma
Toi toi.

 Mikäs hyöty tommosesta metsänhoitosuunnitelmasta on?

 Kyl mää tiedän itsekin mitä metilleni teen ilman mitään ulkopuolisen tekemää suunnitelmaa. Kun lapsuudesta asti ole niissä metsissä kävellyt ja nuoresta asti töitä niissä tehnyt.

 En saisi mitään lisäarvoa, että joku tulisi kertomaan mulle asioita, jotka jo tiedän.

No kaikki ei voi tietää kaikkea ja ite oon ostanu jonkin verran metsää joissa hoitotyöt pahasti rästissä niin siitä syystä olen miettinyt että pitäisköhän teettää suunnitelma että sais toisenkin näkökulman oman lisäksi.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 64927
Vs: Metsätaloussuunnitelma
sehä vähennyskelponen ja antaa selkänojaa jatkossa,  saattaa auttaa muutamassa tilanteessakin.    ite teetin tuon virmalla ja siitä oon tyytyväinen, eikä ollu pahahintanen.        tuli pari kohtettakin joista en tienny aikasemmin.   hiton hyä ku en ole menny sorkkimaan..