Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Emolehmien sorkkahoito  (Luettu 17607 kertaa)

Maria

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 108
Vs: Emolehmien sorkkahoito
No, hyvä jos kaikki ei ole ihan sitä mieltä, että jalostus mennyt pieleen, jos emoilla sorkat kasvaa.. Kun nuilla meidän jalostusmielessä parhailla elukoilla näkyy ne pisimmät sorkat olevan..  :-[

Täytynee sitten vain ruveta sorkkahoitajaa tilailemaan.  :)

hl

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1304
  • kyllä lähtee..
Vs: Emolehmien sorkkahoito
sorkkahoitoa tarpeen mukaan, meillä sitä tarvetta ei ole vielä ollut (hoitaja tilataan jos tarvetta ilmenee).
lattioiden ja jaloittelutarhojen pinnat kun on kunnossa, niin ennalta ehkäisy on hoidettu siltä osin.
ja pohjoiset päälle..

agn3220

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 30
  • Sorkkahoitoa sinne minne tilataan(Suomen rajat)
Vs: Emolehmien sorkkahoito
Huh huh . Sorkkahoito teline on ainoa paikka sorkkien hoitoon . Jos naruilla alkaa nosteleen ei saa muuta kuin selän kippeeks . Emojen kanssa on joskus helisemässä mutta ei aina , jotkut tulee kiltisti ei yhtään riehu . Riehuu lypsylehmäkin mutta lopettaa hetken kuluttua .

Uskooko sorkkahessu itsekin siihen opetettuun harhaan että sorkkahoitoteline on ainoa menetelmä sorkkien hoitoon ???.  Miten on mahdollista  Wienin  yliopiston ja saksan TLG laitoksen tekemässä tressi tutkimuksessa, huomattavasti vähiten on  tressiä kippipöytä työmenetelmällä tehdyssä sorkkahoidossa!  Miten asetetään kannatus liinat  pystymallin hoitoparressa  kun hoidettava 1200 kg alkaa jytäämään ja alkaa laskemaan takapäästään istuma asentoon samalla pudottautumaan makuulle?. 

Heluna

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 445
Vs: Emolehmien sorkkahoito
Huh huh . Sorkkahoito teline on ainoa paikka sorkkien hoitoon . Jos naruilla alkaa nosteleen ei saa muuta kuin selän kippeeks . Emojen kanssa on joskus helisemässä mutta ei aina , jotkut tulee kiltisti ei yhtään riehu . Riehuu lypsylehmäkin mutta lopettaa hetken kuluttua .

Uskooko sorkkahessu itsekin siihen opetettuun harhaan että sorkkahoitoteline on ainoa menetelmä sorkkien hoitoon ???.  Miten on mahdollista  Wienin  yliopiston ja saksan TLG laitoksen tekemässä tressi tutkimuksessa, huomattavasti vähiten on  tressiä kippipöytä työmenetelmällä tehdyssä sorkkahoidossa!  Miten asetetään kannatus liinat  pystymallin hoitoparressa  kun hoidettava 1200 kg alkaa jytäämään ja alkaa laskemaan takapäästään istuma asentoon samalla pudottautumaan makuulle?. 

Vaan minusta tuo kippipöytäkin on sorkkahoitoteline...  ::) ::) Ja kyllä, minusta hoitoteline on ainoa menetelmä nautojen sorkkien hoitoon, jos työ tehdään kunnolla ja molemmille turvallisesti.

sorkkahessu

  • Vieras
Vs: Emolehmien sorkkahoito
Uskoo juu . Olen tyytyväinen kippihäkkien tuloon koska pystyn ottamaan n. 500 lehmää lisää tänä vuonna  ;)

sevon

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 98
Vs: Emolehmien sorkkahoito
Mari hyvä Lasse Morttenssonkin lauloi et kaikki muu on turhaa paitsi purjehdus jos se sun emos tarvitsee sorkanhoitoa niin hoida asia jollet itse pysty ni tilaa joka sen homman taitaa

agn3220

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 30
  • Sorkkahoitoa sinne minne tilataan(Suomen rajat)
Vs: Emolehmien sorkkahoito


Vaan minusta tuo kippipöytäkin on sorkkahoitoteline...  ::) ::) Ja kyllä, minusta hoitoteline on ainoa menetelmä nautojen sorkkien hoitoon, jos työ tehdään kunnolla ja molemmille turvallisesti.
[/quote]

Saa vaan Heluna sinusta tuntua miten itse ajattelet kippipöipöydän määritelmäksi,  ne ei muuta menetelmää muuksi mikä on. Kippikihottava menetelmä on hitaasti jalat maasta kohottava nosto, kyljelleen kääntyvän pöydän avulla, sidottu leveiden hihnojen avulla  kaksi poikittain  ja yksi piituus suuntaan eläimen oikealle kyljelle. (Menetelmää käytetään eläinklinikoilla leikkauspöytänä) Pystymallin sorkkahoitotelineessa ei onnistu turvallisuus molemmille osapuolille, kun on 1200kg mikä tahansa rotu kyseessä. takajalkojen nosto on jo rasitus eläimelle + lisätty eläimen omat rimpuilut. Mikäli rajaat nautojen sorkkahoidon ainoaksi oikeaksi pelkät hoitotelineet.  Vaikuttaa et tiedä kippikohottavan menetelmän kokonaisuutta ainoastaan valokuviin tai videokuvaan perustuvana.  Käytännön työsssä et ole päässyt näkemään. Ajattelu tapasi muuttuisi näkemäsi jälkeen. Uskallatko suositella odotettujen poikimis päivien 1 viikon päästä, 2 kahden päivän  ja 3 täydet päivät olevalle,  >pystymallitelineessä sorkkahoitoa<  Kippikohottavassa olen hoitanut kaikki edellä olevat onnellisesti. Karja ja  karjan omistajat ovat olleet tyytyväisiä, myös itse olen ollut tyytyväinen  menetelmään ,  Jos  muilla on huomautettavaa  ne voi osoittaa suoraan sorkkahoitaja Matti Puputille

sorkkahessu

  • Vieras
Vs: Emolehmien sorkkahoito


Vaan minusta tuo kippipöytäkin on sorkkahoitoteline...  ::) ::) Ja kyllä, minusta hoitoteline on ainoa menetelmä nautojen sorkkien hoitoon, jos työ tehdään kunnolla ja molemmille turvallisesti.

Saa vaan Heluna sinusta tuntua miten itse ajattelet kippipöipöydän määritelmäksi,  ne ei muuta menetelmää muuksi mikä on. Kippikihottava menetelmä on hitaasti jalat maasta kohottava nosto, kyljelleen kääntyvän pöydän avulla, sidottu leveiden hihnojen avulla  kaksi poikittain  ja yksi piituus suuntaan eläimen oikealle kyljelle. (Menetelmää käytetään eläinklinikoilla leikkauspöytänä) Pystymallin sorkkahoitotelineessa ei onnistu turvallisuus molemmille osapuolille, kun on 1200kg mikä tahansa rotu kyseessä. takajalkojen nosto on jo rasitus eläimelle + lisätty eläimen omat rimpuilut. Mikäli rajaat nautojen sorkkahoidon ainoaksi oikeaksi pelkät hoitotelineet.  Vaikuttaa et tiedä kippikohottavan menetelmän kokonaisuutta ainoastaan valokuviin tai videokuvaan perustuvana.  Käytännön työsssä et ole päässyt näkemään. Ajattelu tapasi muuttuisi näkemäsi jälkeen. Uskallatko suositella odotettujen poikimis päivien 1 viikon päästä, 2 kahden päivän  ja 3 täydet päivät olevalle,  >pystymallitelineessä sorkkahoitoa<  Kippikohottavassa olen hoitanut kaikki edellä olevat onnellisesti. Karja ja  karjan omistajat ovat olleet tyytyväisiä, myös itse olen ollut tyytyväinen  menetelmään ,  Jos  muilla on huomautettavaa  ne voi osoittaa suoraan sorkkahoitaja Matti Puputille
[/quote]

Sano miks Puputin käynnin jälkeen ne soittaa muille sorkkahoitajille .
Miten kippaavan telineen saat mahtumaa 3m leveään työ tilaan joka on yleisin pihatoissa .

agn3220

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 30
  • Sorkkahoitoa sinne minne tilataan(Suomen rajat)
Vs: Emolehmien sorkkahoito


Vaan minusta tuo kippipöytäkin on sorkkahoitoteline...  ::) ::) Ja kyllä, minusta hoitoteline on ainoa menetelmä nautojen sorkkien hoitoon, jos työ tehdään kunnolla ja molemmille turvallisesti.

Saa vaan Heluna sinusta tuntua miten itse ajattelet kippipöipöydän määritelmäksi,  ne ei muuta menetelmää muuksi mikä on. Kippikihottava menetelmä on hitaasti jalat maasta kohottava nosto, kyljelleen kääntyvän pöydän avulla, sidottu leveiden hihnojen avulla  kaksi poikittain  ja yksi piituus suuntaan eläimen oikealle kyljelle. (Menetelmää käytetään eläinklinikoilla leikkauspöytänä) Pystymallin sorkkahoitotelineessa ei onnistu turvallisuus molemmille osapuolille, kun on 1200kg mikä tahansa rotu kyseessä. takajalkojen nosto on jo rasitus eläimelle + lisätty eläimen omat rimpuilut. Mikäli rajaat nautojen sorkkahoidon ainoaksi oikeaksi pelkät hoitotelineet.  Vaikuttaa et tiedä kippikohottavan menetelmän kokonaisuutta ainoastaan valokuviin tai videokuvaan perustuvana.  Käytännön työsssä et ole päässyt näkemään. Ajattelu tapasi muuttuisi näkemäsi jälkeen. Uskallatko suositella odotettujen poikimis päivien 1 viikon päästä, 2 kahden päivän  ja 3 täydet päivät olevalle,  >pystymallitelineessä sorkkahoitoa<  Kippikohottavassa olen hoitanut kaikki edellä olevat onnellisesti. Karja ja  karjan omistajat ovat olleet tyytyväisiä, myös itse olen ollut tyytyväinen  menetelmään ,  Jos  muilla on huomautettavaa  ne voi osoittaa suoraan sorkkahoitaja Matti Puputille

Sano miks Puputin käynnin jälkeen ne soittaa muille sorkkahoitajille .
Miten kippaavan telineen saat mahtumaa 3m leveään työ tilaan joka on yleisin pihatoissa .
[/quote)

Nyt en ehdi miettimään mitä ne soittaa muille sorkkahoitajille käyntini jälkeen. Nopeasti pitää huoltaa kippikohottava tuleviin , Tänään soitti uusi asiakas tilasi 2 sonnin + lehmiä (Angus) s.hoito ja kaksi kanta asiakasta  tilasi lypsäville. Kippikohottavaa ei saa mitenkään mahtumaan 3m leveään työasemaan, ainoastaan hinausmalissa voi säilyttää, Tilaa pitää olla n. 6x6 metriä ja jonotusparrelle 1,5x2 metriä Mikäli navetan suunnittelijat ja rakentajat uskovat sokeasti SSHY:n diasarja teline navettaan jossain on ollut  työ nimenä HALLITUS NAVETTAAN, siinä ei edes sanallakaan mainita kippikohottavan olemassa oloa suomessa vaikka kirjoitin asiasta  riittävästi, mainitaan jenkkiparsi ja lisää on tulossa suomeen. Piilonimimerkkikö? Heluna ei vastannut kysymykseen uskallatko suosittella pystymallin telineessä 1 viikon päästä 2 kahden päivän ja 3 täydet päivät,  poikivalle sorkkahoitoa  . entäpä miten hessu ?? Itse hoidan, tietenkin eläimen kunto vaikuttaa olosuhteet ja karjan omistajan mielipide. Työtilana olisi  kevytrakennus  hyvä, jonkä voi tilapäisesti tarvittaessa lämmittää. Ulos tulo reitti helpottaa siirtoja .  Matkavarusteena on sade katos ja talvela varten varusteinä katto ja pressu seinät.   

sorkkahessu

  • Vieras
Vs: Emolehmien sorkkahoito
3*3 tila riittää mainiosti . Kahden metrin oven korkeus riittää . Heti sorkkahoidon jälkeen (n. 10 min) päästä on poikinut terveen vasikan .

Heluna

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 445
Vs: Emolehmien sorkkahoito
Heluna itse kyllä hoitaa ja on hoitanut ihan viimeisillään olevia tiineitä eläimiä, omia ja vieraita,  "pystytelineessä" ilman ongelmia.

Jokainen saa tehdä työtään sellaisella telineellä, kuin mieleisekseen näkee. Näissäkin aisoissa on mielipide-eroja ja fanaatikkoja kummallakin puolella...  ::) ::) Herra agn3220 ei näköjään ymmärtänyt edellistä kommenttiani, mutta jätetään sen käsittely tähän.

Kai tässäkin asiassa pääasia on, että sekä työntekijä että asiakkaat ovat tyytyväisiä työn lopputulokseen. Piste.  8)

sorkkahessu

  • Vieras
Vs: Emolehmien sorkkahoito
Heluna itse kyllä hoitaa ja on hoitanut ihan viimeisillään olevia tiineitä eläimiä, omia ja vieraita,  "pystytelineessä" ilman ongelmia.

Jokainen saa tehdä työtään sellaisella telineellä, kuin mieleisekseen näkee. Näissäkin aisoissa on mielipide-eroja ja fanaatikkoja kummallakin puolella...  ::) ::) Herra agn3220 ei näköjään ymmärtänyt edellistä kommenttiani, mutta jätetään sen käsittely tähän.

Kai tässäkin asiassa pääasia on, että sekä työntekijä että asiakkaat ovat tyytyväisiä työn lopputulokseen. Piste.  8)

Jes , näin on  ;)

sevon

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 98
Vs: Emolehmien sorkkahoito
korjaus agn väittämään että hoidettava käyp istumaan ,kyl tuol jenkkien maas on ainakin sorkka telineen valmistus hanskassa vaikka onkin se pystyteline , se muuten tykkää isommista naudoista painaa 1200kiloa eikä hoidettava vie mennessä,on erittäin nopea tehdä duunia ,kestävä jo 40000 lehmää vuoltu ei mistään ratkeillu kaksi hytrauliletkua mennyt eikä varmasti hoidettava käy istumaan ja hoitaja saapi suorin seljin tehdä töitä eikä tarvi lehmän jalkaa nostaa luonnottoman asentoon ja onko se sitten oikein kun se nostetaan niin korkealle  kun lehmän voip nostaa hydraulisesti työasentoon ni ei sorkkahoitajan tarvi  olla selkä vääränä lehmän alla Tsemppiä kaviohekalle ja Matille ,,,,,jokainen tulee autuaaksi omalla kalupakilla,, ter E,Sevon sorkilla kohta 30 vuotta

sevon

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 98
Vs: Emolehmien sorkkahoito
Matille viel kyl olen jenkkiparressa leikannut ummessa olevia vuos sitten 43 kpl yhtenä päivänä ja tulevan kuun ensimmäisel viikol on yhes navetas se reilu 40 kpl eikä mitään ropleemaa et silleen

agn3220

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 30
  • Sorkkahoitoa sinne minne tilataan(Suomen rajat)
Vs: Emolehmien sorkkahoito
  Miten on mahdollista  Wienin  yliopiston ja saksan TLG laitoksen tekemässä tressi tutkimuksessa, huomattavasti vähiten on  tressiä kippipöytä työmenetelmällä tehdyssä sorkkahoidossa!  Miten asetetään kannatus liinat  pystymallin hoitoparressa  kun hoidettava 1200 kg alkaa jytäämään ja alkaa laskemaan takapäästään istuma asentoon samalla pudottautumaan makuulle?. 
[/quote]

Erkki näin kirjoitin istuma asento tapahtumasta pystyparsien osalta, tiedän niin tapahtuvaksi olkoon laite rakennettu millä periaatteella tahansa-  valmistettu missä tahansa. Jo pitkin pituuttaan makuulle jalat taakse on, ei mukava tilanne eläimelle.  Ei jenkitkään vielä kaikkia valmiiksi  ole saaneet hanskat on rikkinäiset. Jopa kippipöytä videossa oli teräs ketju periaatteella  jalkojen kiinnitys. Voinee arvata seuraukset.. Helunalle kyllä fanaatikkoja aina on,  olkoon mikä tahansa uutuus. Kuulin viime kesänä erään urakoitsijan hankkineen monikarhe heinän pöyhijän, jolla saa vähemmillä ajokerroilla enemmän paalattavaa. Tuomio oli  tullut tuo ei ainakaan heidän pellolle tule. Kippikohottavasta eräs henkilö sanoi   " on susi syntyessään"  vaikkei ollut nähnyt laitteen toimintaa.
Mitä tapahtuu jos laite kehitys työn keventämisen osalta ei mene eteenpäin keksinnollisyyden periaatteella,  Yliraskaat ei ole tekijälle hyväksi, olkoon mistä työsta tahansa  kysymys. Eläinten hoidossa on olemassa hoidettavalta ennalta äkki arvaamatta tulevat vaara tilanteet. Sorkkahoidossa on riittävästi tapaturman vaaroja joita on pystyttävä vähentämään niin vähiin kuin on mahdollista   

Viimeksi muokattu: 20.05.09 - klo:00:32 kirjoittanut agn3220